Interieur ventilateur keuren? of hoort dit zo?
Geplaatst: 05.06.2022 - 19:00
Beste forumers,
Sinds een paar weken mijn eerste Volvo, een pre-facelift model XC60 uit 2013, met daarbij twee eigenaardigheden nu ik er een tijdje in rij:
- geluid onder de motorkap na uitschakelen motor, ook zonder gebruik van airco (maar volgens forum las ik dat dit 'normaal' schijnt te zijn)
- interieur ventilator die soms niet in de hardste stand wil blazen, de volgende waarnemingen:
Tijdens de testrit draaide de blower niet volledige sterkte, welke instelling ik ook maar probeerde. Later na gestopt te zijn, bleek hij wel volle sterkte te draaien, dus we hebben de auto overgenomen met het feit dat de blower niet stuk is, zal wel aan een voorwaarde hebben gelegen die wij niet wisten.
Tijdens start-stop voor het stoplicht wanneer de motor uitgaat, komt voor dat de ventilator dan ook zachter gaat draaien (economische stand vanwege start-stop??)
Wanneer de auto koud is en de blower in de hoogste stand wordt geselecteerd, komt er wel lucht uit de roosters, de ventilator draait, maar niet op maximaal. Na een stuk gereden te hebben gaat hij wel ineens maximaal blazen.
We hebben een originele Volvo trekhaakmodule laten inbouwen. Als ik normaal rijd doet de start-stop het (staat default aan), maar wanneer ik met de caravan rij, dan stopt de motor niet voor het stoplicht. Dit lijkt me logisch, want ik heb een 13-polige stekker en mijn koelkast werkt op 12V, dus blijft de motor draaien desondaanks dat de start-stop functie aanstaat.
Nu komt het rare verhaal, mijn blower staat in de maximale stand, maar gaat niet maximaal blazen. Als ik voor het stoplicht staat gaat mijn motor uit vanwege de start-stop functie, echter zondra ik draai aan de ventilator knop schiet de motor aan, desondanks gaat de blower niet maximaal draaien ook al springt de motor weer aan.
Vandaag regende het en rij ik zonder caravan, de airco doet het, maar de blower wil weer eens niet maximaal blazen. Ook niet als ik hem op de raamstand selecteer. Er komt wel lucht uit de roosters als ik stil sta, dus er draait op zeker ergens een ventilator, maar deze draait niet op de volle stand, wat ik ook probeer te selecteren, handmatig of automatisch. Op zich met de airco verdwijnen de beslagen ramen, maar ik snap maar niet, waarom gaat de blower niet in de maximale stand terwijl ik die knop ventilatorknop naar draai????
Het nadeel is dat ik in de display niet kan zien wat de motor temperatuur is, misschien dat het daarmee 'samenhangt'.
Of zitten er twee blowers in de auto en dat degene die de maximale stand geeft kapot is of dergelijks? Wie-o-wie kan mij helpen, wat kan ik doen om dingen uit te sluiten, waar zal ik beginnen?
Alvast bedankt!
Sinds een paar weken mijn eerste Volvo, een pre-facelift model XC60 uit 2013, met daarbij twee eigenaardigheden nu ik er een tijdje in rij:
- geluid onder de motorkap na uitschakelen motor, ook zonder gebruik van airco (maar volgens forum las ik dat dit 'normaal' schijnt te zijn)
- interieur ventilator die soms niet in de hardste stand wil blazen, de volgende waarnemingen:
Tijdens de testrit draaide de blower niet volledige sterkte, welke instelling ik ook maar probeerde. Later na gestopt te zijn, bleek hij wel volle sterkte te draaien, dus we hebben de auto overgenomen met het feit dat de blower niet stuk is, zal wel aan een voorwaarde hebben gelegen die wij niet wisten.
Tijdens start-stop voor het stoplicht wanneer de motor uitgaat, komt voor dat de ventilator dan ook zachter gaat draaien (economische stand vanwege start-stop??)
Wanneer de auto koud is en de blower in de hoogste stand wordt geselecteerd, komt er wel lucht uit de roosters, de ventilator draait, maar niet op maximaal. Na een stuk gereden te hebben gaat hij wel ineens maximaal blazen.
We hebben een originele Volvo trekhaakmodule laten inbouwen. Als ik normaal rijd doet de start-stop het (staat default aan), maar wanneer ik met de caravan rij, dan stopt de motor niet voor het stoplicht. Dit lijkt me logisch, want ik heb een 13-polige stekker en mijn koelkast werkt op 12V, dus blijft de motor draaien desondaanks dat de start-stop functie aanstaat.
Nu komt het rare verhaal, mijn blower staat in de maximale stand, maar gaat niet maximaal blazen. Als ik voor het stoplicht staat gaat mijn motor uit vanwege de start-stop functie, echter zondra ik draai aan de ventilator knop schiet de motor aan, desondanks gaat de blower niet maximaal draaien ook al springt de motor weer aan.
Vandaag regende het en rij ik zonder caravan, de airco doet het, maar de blower wil weer eens niet maximaal blazen. Ook niet als ik hem op de raamstand selecteer. Er komt wel lucht uit de roosters als ik stil sta, dus er draait op zeker ergens een ventilator, maar deze draait niet op de volle stand, wat ik ook probeer te selecteren, handmatig of automatisch. Op zich met de airco verdwijnen de beslagen ramen, maar ik snap maar niet, waarom gaat de blower niet in de maximale stand terwijl ik die knop ventilatorknop naar draai????
Het nadeel is dat ik in de display niet kan zien wat de motor temperatuur is, misschien dat het daarmee 'samenhangt'.
Of zitten er twee blowers in de auto en dat degene die de maximale stand geeft kapot is of dergelijks? Wie-o-wie kan mij helpen, wat kan ik doen om dingen uit te sluiten, waar zal ik beginnen?
Alvast bedankt!