Interieur ventilateur keuren? of hoort dit zo?

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
wilddreamer
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 11.04.2022 - 22:36

Beste forumers,

Sinds een paar weken mijn eerste Volvo, een pre-facelift model XC60 uit 2013, met daarbij twee eigenaardigheden nu ik er een tijdje in rij:
- geluid onder de motorkap na uitschakelen motor, ook zonder gebruik van airco (maar volgens forum las ik dat dit 'normaal' schijnt te zijn)
- interieur ventilator die soms niet in de hardste stand wil blazen, de volgende waarnemingen:

Tijdens de testrit draaide de blower niet volledige sterkte, welke instelling ik ook maar probeerde. Later na gestopt te zijn, bleek hij wel volle sterkte te draaien, dus we hebben de auto overgenomen met het feit dat de blower niet stuk is, zal wel aan een voorwaarde hebben gelegen die wij niet wisten.

Tijdens start-stop voor het stoplicht wanneer de motor uitgaat, komt voor dat de ventilator dan ook zachter gaat draaien (economische stand vanwege start-stop??)

Wanneer de auto koud is en de blower in de hoogste stand wordt geselecteerd, komt er wel lucht uit de roosters, de ventilator draait, maar niet op maximaal. Na een stuk gereden te hebben gaat hij wel ineens maximaal blazen.

We hebben een originele Volvo trekhaakmodule laten inbouwen. Als ik normaal rijd doet de start-stop het (staat default aan), maar wanneer ik met de caravan rij, dan stopt de motor niet voor het stoplicht. Dit lijkt me logisch, want ik heb een 13-polige stekker en mijn koelkast werkt op 12V, dus blijft de motor draaien desondaanks dat de start-stop functie aanstaat.

Nu komt het rare verhaal, mijn blower staat in de maximale stand, maar gaat niet maximaal blazen. Als ik voor het stoplicht staat gaat mijn motor uit vanwege de start-stop functie, echter zondra ik draai aan de ventilator knop schiet de motor aan, desondanks gaat de blower niet maximaal draaien ook al springt de motor weer aan.

Vandaag regende het en rij ik zonder caravan, de airco doet het, maar de blower wil weer eens niet maximaal blazen. Ook niet als ik hem op de raamstand selecteer. Er komt wel lucht uit de roosters als ik stil sta, dus er draait op zeker ergens een ventilator, maar deze draait niet op de volle stand, wat ik ook probeer te selecteren, handmatig of automatisch. Op zich met de airco verdwijnen de beslagen ramen, maar ik snap maar niet, waarom gaat de blower niet in de maximale stand terwijl ik die knop ventilatorknop naar draai????

Het nadeel is dat ik in de display niet kan zien wat de motor temperatuur is, misschien dat het daarmee 'samenhangt'.
Of zitten er twee blowers in de auto en dat degene die de maximale stand geeft kapot is of dergelijks? Wie-o-wie kan mij helpen, wat kan ik doen om dingen uit te sluiten, waar zal ik beginnen?

Alvast bedankt!
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Interieurfilter ff controleren of hij niet erg vervuild is.

Eric
wilddreamer
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 11.04.2022 - 22:36

Dank u, ziet er uit als wel een zeer onhandige plek/klus, verklaart misschien wel dat een vorige eigenaar dat niet heeft gedaan maar hij is wel Volvo dealer onderhouden.


Zal even een nieuw filtertje kopen, kan nooit kwaad. Wie niet waagt die niet wint, maar ben alleen bang dat dit niet het euvel is, aangezien de ventilator soms wel volle kracht blaast en ik kan me niet voorstelllen dat hij dan tijdelijk minder verstopt is. Logica is misschien dat de ventilator teveel vermogen vraagt daarmee minder gaat draaien, ter beveiliging als iedere klep dicht staat of zo? Zijn er andere draadjes over dit onderwerp toevallig?
Gebruikersavatar
P-Stone
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 19.06.2011 - 21:23

Ik heb wel vastgesteld dat de ventilator niet op volle toeren draait als de ramen open zijn. Ik vermoed dat de ventilator op volle toeren laten draaien terwijl en raam open staat door Volvo als verspilling gezien wordt.
Dus bij heel warm weer start ik de motor en doe ik meteen de ramen open, ik begin te rijden en na enkele minuten doe ik de ramen dicht. Op dat moment gaat de ventilator duidelijk sneller draaien. Als ik een raam terug open doe verandert er niets meer.
Als ik veel koelte vraag stel ik ook vast dat de start/stop niet werkt. Ik heb dit altijd als normaal beschouwd, voor zover ik iets begrijp van airo's (ik ben geen specialist) moet de motor draaien om de airco te laten werken.
Nu (sinds 11/2011) : Volvo XC60 D5 Momentum 6speed manual (400.000 km), Dacia Sandero Stepway en Toyota Yaris.
Vroeger : Toyota Avensis Verso, Toyota Picnic, Toyota Carina E, Toyoya Corolla, Toyota Tercel, VW Golf.
wilddreamer
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 11.04.2022 - 22:36

Ben nu een paar weken verder, maar kan er mijn vinger niet achter krijgen... beetje russische roulette, ventilator maakt volle toeren (is naar mijn idee dus niks stuk), maar soms blaast hij ook niet de volle stand terwijl ik hem handmatig wel daar op instel (wat ook in het display wordt aangegeven met alle streepjes geselecteerd, terwijl hij maar met een kracht blaast van zo'n 4 streepjes ~30%).
- Als hij volle toeren blaast, gaat hij duidelijk zachter blazen (~30%) tijdens start/stop en vervolgens terug op volle toeren als de motor weer start
- Als de airco draait of ik een aanhangwagen trekt, gaat de start/stop niet in werking en blijft hij bij het stoplicht volle toeren blazen
- Als ik met koude motor wegrij, blaast hij geen volle toeren en gaat vervolgens ineens harder wel blazen, maar waarom niet als ik op een warme dag de volle ventilator wil of ik op een regendag wil ontwasemen????
- Als de ventilator op volle toeren draait, gaat hij niet zachter draaien als ik alle ramen open doe (zou op zich wel een logische economische besparing kunnen zijn)
- Als ik wegrij met alle ramen open en open hou tijdens de volledige rit, gaat hij soms niet op volle toeren draaien (ik moet in dit geval nog testen of hij harder gaat draaien als ik na langere tijd de ramen dicht doe), maar ik heb ook vaak genoeg dat ik met dichte ramen wegrij en hij de volledige rit soms niet op volle toeren wil blazen. Voornamelijk dit laatste als ik ook de airco wil gebruiken klopt niet, ook als ik de raamontwaas stand gebruikt, gaat hij niet volle toeren draaien.

Ik zit te denken aan een raam, vocht of temperatuursensor of dergelijks die niet goed functioneert... maar met uitlezen door Volvo kwamen er geen logische storingen naar boven.
En op het moment als je binnen rijdt, dan zal je net zien, dan deed alles het naar behoren. Wat ik nu wel begrijp, het moet iets zijn in de aansturing, want als er bedieningknop, ventilatorweerstand, regelunit of ventilator zelf stuk is, dan hadden ze dat kunnen vinden, dan zijn dingen meteen einde oefening en doen helemaal niks meer, terwijl bij mij komt het alleen soms opspelen. Net ongelukkig wanneer het regent of zo...

Wie-o-wie, please, iemand nog ideeën?
wilddreamer
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 11.04.2022 - 22:36

Dus nu van dag tot dag ervaar ik het volgende:
- Als hij het goed doet: Handmatig kan ik alle standen aanspreken en de blower doet ook alle standen/streepjes zonder problemen, kachelventilator maakt geen verdachte geluiden, dus kachel ventilator hoeft niet vervangen te worden, temperatuur en airco ook alles functioneert.
- Als hij het niet goed doet: Handmatig uit of aan werkt, maar de blower gaat niet meer in de hoogste standen, hij draait in alle standen/streepjes echter maar één zeer lage snelheid of gaat uit wanneer handmatig alle streepjes worden gedeselecteerd. Temperatuur en airco functioneren. Geen foutmeldingen in VIDA.

Ik denk toch dat ik die venitlator voorschakelweerstand maar ga vervangen! (P.S. Ook wel eens verwarrend kachelweerstand genoemd van de kachelventilator)

wilddreamer
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 11.04.2022 - 22:36

Tevens bij een tweede garage hem laten uitlezen, ook geen foutmeldingen, wel de blower problemen!

Zojuist regelweerstand vervangen en jippie hij doet het weer op volle toeren!!!

P.S. Enorm knudde werk waar die weerstand zit kom je haast niet bij. In eerste instantie dacht ik dat het me ook lukt zonder het gaspendaal weg te halen, maar je krijgt die weerstand niet gedraaid met je vingers en de stekker zat ook te stevig. Het is me toch gelukt zonder de bekleding en isolatie weg te halen na veel vingerwerk en proberen maar die weerstand krijg je er in eerste instantie niet in of uit.

Ik heb wel eerst de nieuwe weerstand los met stekker geprobeerd uiteraard, voordat ik hem er helemaal in heb gebouwd om zeker te weten dat de boesdoender geen los draadje was of dergelijks, maar tot mijn schrik nadat ik het contact uit had gedaan, bleek er nog steeds stroom op de weerstandstekker te staan (ook raar!). Oftewel mijn tip, haal de accu los als je de weerstand gaat vervangen!

Mocht het helpen, over een kapotte regelweerstand heb ik verschillende verhalen gelezen, blower bleef in hoogste stand hangen (bij mij bleef hij in de laagste stand hangen), blower draaide nog als het contact al uit was, de man had dan naderhand een lege accu (bij mij niet het geval, maar ik heb wel gemerkt dat er ergens in de stekker een constante plus of dergelijks zit)
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”