Pagina 1 van 1

Tunen op verbruik en automaat optimaliseren

Geplaatst: 05.06.2022 - 15:15
door RdR
Goedendag allen,

Na al snel erg onder de indruk te zijn van mijn Volvo ben ik een beetje gewend aan het rijden ermee. Wat een fijne auto, daar hoop ik nog lang in te kunnen rijden!

Ik ben aan het nadenken over tuning. Niet voor de kracht, de D5 is al sterk genoeg. Ik zou graag het verbruik wat optimaliseren en de automaat, het zou mooi zijn als verbruik wat omlaag gaat en ik vind de schakelmomenten vrij traag verlopen, de pauze tussen gas en schakelen mag ook wel wat verkort worden. Dat gaat net niet lekker...Verbruik is nu gemiddeld 7,1 l/100km en bij snelweg ca. 6,8 L/100km

Nu zijn er een paar opties voor tuning:
Obbe
Rica
Polestar

Ik weet niet goed wat bij wie te verwachten... Iemand tips? of nog mooier, ervaringen?

Groet!

Tunen op verbruik en automaat optimaliseren

Geplaatst: 05.06.2022 - 18:39
door flevodirk
Als het je om de automaat blijven toch alleen Rica en Polestar over? Obbe kan toch niet het programma vd automaat/TCM veranderen?
Hij geeft op dit soort vragen altijd antwoord dat de auto anders gaat rijden/ de automaat anders gaat schakelen door de ECM tuning, maar echt de software van de TCM aanpassen kan hij niet tot dusver. (Correct me if I am wrong)

Blijven RIca en Polestar over. Ik ken Polestar niet, Rica wel, die heeft mijn automaat aangepast en het is heeeeeerlijk! Elke cent waard geweest.(Geen Polestar trouwens mogelijk voor mijn auto volgens de site)
Maar wie weet is Polestar hetzelfde? Wel begreep ik dat je daarvoor wel altijd 1 profiel moet kiezen bij de modernere Volvo’s oid.

Ook handig dat de aanpassingen bewaard blijven na een 2.0 update bij de dealer met PS. Maar heb ik weinig last van met mijn oudere V70, die heb ik vooraf helemaal laten bijwerken en kom voorlopig niet bij de dealer voor een beurt.

Ik heb natuurlijk een van de oudere generatie en die heeft geen profielen. Wel een super fijn schakelende geartronic!
Maar, erg zuinig is hij niet mijn T4 en ik zag dat andere T4 bezitters een lager verbruik hadden dan ik. Maar ik heb vrij veel fileverkeer en ga er ook mee boodschappen doen, dus lastig om dat super laag te krijgen, heb geen zware rechtervoet vind ik zelf.
Wellicht is de auto ook minder zuinig ook door het fijnere schakelprogramma, want dat was heel erg op ECO gericht, heel snel opschakelen naar het hoogste verzet; ook al reed je maar 50 km/u e.d. en dat is er allemaal uit. Nu schakelt ie zoals ik het zelf zou doen; vlot tussen de versnellingen en niet zo overdreven snel opschakelen.

Op advies van de chef heb ik het toch icm motortuning laten doen, ook al had ik niets tekort vond ik zelf en dat was een prima keuze, maar met de aanpassing van de GT was ik het meest blij.
Hier heb je dus mijn ervaring.

Tunen op verbruik en automaat optimaliseren

Geplaatst: 06.06.2022 - 12:40
door Gouwe
flevodirk schreef: 05.06.2022 - 18:39 ......Wel begreep ik dat je daarvoor wel altijd 1 profiel moet kiezen bij de modernere Volvo’s oid.
Dirk, nee dat is niet zo. De Polestar optimalisatie geldt voor elke rijmodus. Wat er gebeurt is dat de modus "Dynamic" na de Polestar update "Polestar Engineered" wordt genaamd. Mogelijk dat daar de verwarring door wordt veroorzaakt.

Tunen op verbruik en automaat optimaliseren

Geplaatst: 06.06.2022 - 20:45
door flevodirk
Ah. is dat het.. Dank je Chris en sorry voor de verwarring :-)

Tunen op verbruik en automaat optimaliseren

Geplaatst: 12.06.2022 - 11:16
door RdR
Ik heb veel vertrouwen in Obbe ivm zijn lange, lange ervaring met Volvo. Van plan daar na afloop van garantietermijn de tuning te gaan doen en tegelijk een automaat powerflush bij zijn collega. Twee vliegen in 1 klap.

Wel ontstaat er online verwarring over automaat tuning. Obbe geeft aan dat er niet zoveel aan de (Aisin TG-81SC / AWF8Fxx) automaat te tunen is omdat deze adaptief/zelflerend is. Rica geeft aan dat ze de schakelpunten veranderen door tunen/remapping van de versnellingsbak software. Ook Volvo geeft aan dat schakelpunten geoptimaliseerd worden tezamen met upgrade motor tuning. Daarmee ontstaan twee verschillende gezichtspunten. Ik ben niet zo technisch dat ik daar een vinger achter kan krijgen en internet geeft tot nu toe ook geen oplossingen.

Wellicht is er iemand die daar meer uitleg over kan geven.

Tunen op verbruik en automaat optimaliseren

Geplaatst: 12.06.2022 - 12:08
door Jelmer de Jong
Het klopt dat de automaat zelflerend is, maar wanneer ik binnen enkele seconde na tuning een wereld van verschil merk in schakelgedrag geloof ik niet dat de automaat zo snel kan leren.

Tunen op verbruik en automaat optimaliseren

Geplaatst: 12.06.2022 - 12:50
door fredhead
Standaard staan er schakelmomenten ingeprogrammeerd en die zullen Volvo en Rica aanpassen.
Daarnaast is de bak inderdaad zelflerend en kiest deze op de langere termijn andere momenten van overschakelen dan op de opgegeven momenten.
Wat ik veel lees over Rica en Polestar is dat de bak ook veel actiever terug schakelt en dan krijg je met het zelflerende ook niet voor elkaar en is weldegelijk een instelling die je moet doen in de software van de bak.

Tunen op verbruik en automaat optimaliseren

Geplaatst: 12.06.2022 - 12:53
door lint
Ik heb goede ervaringen met de Polestar optimalisatie.

Tunen op verbruik en automaat optimaliseren

Geplaatst: 12.06.2022 - 13:46
door Jelmer de Jong
Dat activeren terugschakelen zorgt wel voor een hoger(0.2L) verbruik in stedelijk verkeer. Eenmaal de cruisecontrol geactiveerd is er geen verschil meer.

Tunen op verbruik en automaat optimaliseren

Geplaatst: 13.06.2022 - 17:11
door corsa_gsi
Jelmer de Jong schreef: 12.06.2022 - 13:46 Eenmaal de cruisecontrol geactiveerd is er geen verschil meer.
Bedoel je knop "Cruise" indrukken of daadwerkelijk rijden op de cruise control?

Tunen op verbruik en automaat optimaliseren

Geplaatst: 13.06.2022 - 21:20
door Jelmer de Jong
Rijden zonder het gaspedaal in te drukken. Zolang je hand(haha)matig gas geeft blijft de bak sneller terugschakelen of langer in een hogere versnelling hangen dan die af fabriek doet en dat zorgt voor een hoger verbruik. Rijdend met cruise control schakelt de bak zo snel mogelijk naar de hoogst mogelijke versnelling en blijft daar in hangen als vanouds.

Tunen op verbruik en automaat optimaliseren

Geplaatst: 24.06.2022 - 19:13
door Bover
Gewoon voor Obbe tuning gaan en ik citeer hier van zijn site:

CITAAT OBBE Tuning
Het tunen van de automaat:
Men kan in de software van de ECM (engine control module) wel vaak de torque limiters van de automaat aanpassen.
Door de limiters in de ECM aan te passen, veranderd het schakel gedrag van de automaat namelijk ook.
Bij sommige Engine Control Modules kan men zelfs per versnelling aangeven tot welke waarden deze mag gaan.
Wij hanteren geen aparte prijs voor het aanpassen van deze limiters.

einde citaat.

Obbe is een betrouwbare tuner zonder opsmuk en bla bla....

Tunen op verbruik en automaat optimaliseren

Geplaatst: 06.07.2022 - 08:38
door Armoderos
Zelf heb ik een oudere auto dus weet niet hoe dat zit met de bak etc etc.

Maar mijn D6 uit 2013 is ook bij Obbe geweest en ik merk overduidelijk een ander schakelgedrag van mijn bak.
Mijn buurman die ook een D6 bezit heeft na een testrit bij mij dat hij ook naar Obbe gaat om de tuning toe te passen.

Obbe heeft mij (het was rustig op een doordeweeksedag) alles uitgelegd en laten zien wat hij doet. En ook de schakelmomenten worden idd aangepast zoals Bover hier boven vermeld.

Succes met je keuze en geniet van je auto....

Tunen op verbruik en automaat optimaliseren

Geplaatst: 06.07.2022 - 08:46
door Bover
IK meen overgens dat het adaptieve vermogen van de automaat gelieerd zou zijn aan de torque of koppel die het te verwerken krijgt. Als als dat zou kloppen dan verklaart dat de opmerking van Jelmer dat de automaat onmiddellijk ander schakelgedrag heeft na de tuning.
Ik ben over paar weken bij Obbe zal dan gelijk eens vragen.

Tunen op verbruik en automaat optimaliseren

Geplaatst: 04.12.2022 - 21:21
door RdR
Bover schreef: 06.07.2022 - 08:46 IK meen overgens dat het adaptieve vermogen van de automaat gelieerd zou zijn aan de torque of koppel die het te verwerken krijgt. Als als dat zou kloppen dan verklaart dat de opmerking van Jelmer dat de automaat onmiddellijk ander schakelgedrag heeft na de tuning.
Ik ben over paar weken bij Obbe zal dan gelijk eens vragen.
Had je het er nog over gehad bij Obbe Bob?

Tunen op verbruik en automaat optimaliseren

Geplaatst: 04.12.2022 - 21:22
door RdR
Armoderos schreef: 06.07.2022 - 08:38 Zelf heb ik een oudere auto dus weet niet hoe dat zit met de bak etc etc.

Maar mijn D6 uit 2013 is ook bij Obbe geweest en ik merk overduidelijk een ander schakelgedrag van mijn bak.
Mijn buurman die ook een D6 bezit heeft na een testrit bij mij dat hij ook naar Obbe gaat om de tuning toe te passen.

Obbe heeft mij (het was rustig op een doordeweeksedag) alles uitgelegd en laten zien wat hij doet. En ook de schakelmomenten worden idd aangepast zoals Bover hier boven vermeld.

Succes met je keuze en geniet van je auto....
Goed om te horen.

Tunen op verbruik en automaat optimaliseren

Geplaatst: 04.12.2022 - 21:30
door Bover
Yep, Je snapt dat Obbe een heel verhaal had maar dat krijg ik niet meer gereproduceerd, maar wat is blijven hangen is dat Obbe zegt dat de automaat zich automatisch aanpast op de torque simpelweg uitgedrukt. Mogelijk gold het verhaal voor mijn uitvoering...Ik denk als echt mogelijk was dat Obbe tuning dat zou aanbieden om de geartronic aan te passen zou ik denken....

De verhalen gaan dat er tuners zijn en adverteren die de automaat haar schakelgedrag kunnen actief kunnen aanpassen ...ik weet dat echt niet of dat kan..Ik heb een XC70 2012 MS 80 = 6 bak geartronic en die is na de tuning iniet veel anders gaan schakelen.
Bij mij vorige V70 6 bak 2006 geartronc ervoer ik wel een ander schakelgedrag....

Mijn huidige XC70 is laag in de toeren geprogrammeerd AF fabriek en hij schakelt erg snel omhoog, ik stuur rond de 1350-1500 toeren en soms lager als ik geen snelheid maak. Op de baan natuurlijk niet dan rij je gewoon 2000-2300 toeren...( Had van mij lager gemogen..)

Tunen op verbruik en automaat optimaliseren

Geplaatst: 04.12.2022 - 21:32
door diesel01
Je hebt een pm!