Parking brake module defect ?

Plaats reactie
Stresskip
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 20.08.2013 - 20:50

Auto geeft melding " parkeerrem service vereist en park assist service vereist " .
Deze storing had ik een maand of vier geleden, de dealer heeft toen PBM module vervangen en het probleem leek opgelost.
Echter nu is de storing weer terug, de dealer heeft het eea gecontroleerd en zegt dat de module niet het probleem is. Volgens de diagnose zou de module geen voedingsspanning hebben wat zou duiden op een bedrading probleem.
Ik heb op de module 2x 12 volt en 2x massa op pen 13-28 en 15-30 van de stekker van de module.
Dus voedingsspanning is aanwezig.

Bij de remmen is alles gecontroleerd en geen bijzonderheden gevonden.

Iemand een idee ? Of heeft er iemand een schema zodat ik nog het eea na kan meten ?
Het betreft hier een XC70 van. 2008


Groetjes,
Niek
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

Wellicht de zekering er uit geklapt?

Heb je hem zelf al met vida uitgelezen / gereset?
Als je in de buurt van Voorschoten woont kan ik hem voor je uitlezen.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
Stresskip
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 20.08.2013 - 20:50

Alle zekering gecontroleerd en zijn ok.
De dealer heeft m uitgelezen, maar de EPB module communiceerd niet met de ECU dus eerst gedacht aan een storing in de kabelboom of iets dergelijks.
Maar er is wel voedingsspanning aanwezig op de module .
waal70
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47

Check in dat geval de CAN draden. Communicatie met module verloopt via CANBUS. Het mooiste is een oscilloscoop maar met een multimeter moet je op de CAN-draden tussen de 2V en 3V kunnen zien.
Via het bedradingsschema kom je achter via welke knooppunten dit loopt, maar het lijkt mij dat de PBM via de REM (rear electronics module) communiceert - het schakel/zekeringkastje in de kofferruimte
bum
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 04.08.2014 - 23:46
Locatie: Hof van Twente

Hallo Stresskip

Ik heb even in het bedradingsschema gekeken en kom de modulen EPB en ECU niet tegen .

Dit kan misschien een zachte fout in het ICM module zijn .

Groeten BUM
xc7032
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 28.08.2015 - 10:43

Hallo Stresskip,

Al zoekend zag ik dat Stresskip de enige op het Volvo forum was die ook deze beide meldingen had op zijn XC 70. Ik zie deze sinds gisteren voor het eerst op mijn XC70 uit 2009 en vroeg me af wat de oplossing ervan is.

Mvg
Bas
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”