EGR en verstuives

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
nickvd
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 31.05.2022 - 20:54

Ik zal mij eerst kort voorstellen.
Ik ben Nick uit Drenthe, sinds vorige maand trotse eigenaar van een Volvo v50 1.6D

Sinds de aankoop merk ik helaas wel wat problemen met het optrekken en vermogen. Hij trekt soms slecht op en pas bij hogere toeren komt hij echt goed vooruit.
Tevens rook ik een uitlaatlucht in de auto en is mijn verbruik vele hoger dan de boordcomputer aangeeft ( geeft gemiddeld 5.4 L aan en bij het tanken kom ik 1 op 14 uit)

Vervolgens terug met de auto naar de garage, deze zou de roetfilter en de egr hebben schoongemaakt. Echter de problemen bleven.
Bij mijn eigen garage de zaak laten bekijken. Blijkt dat de hele EGR(stekker) los ligt en het met een tiewrap vast zit. Nu vraag ik mij af zijn ze hem vergeten vast te zetten of zal er een andere reden zijn? Kan iemand mij hier een antwoord op geven? Zie foto.
(Natuurlijk ook een bericht naar de garage gedaan, deze nemen morgen contact met mij op)
20220531_184829.jpg

Mijn eigen garage ontdekte ook het mogelijke probleem voor het hoge verbruik en het inhouden, de verstuivers zouden lekken. (Brandplaat moet vervangen worden)
20220531_184916.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Die klep moet een vergissing zijn met vastmaken. Of liever dus niet terug monteren. Je maakt mij niet wijs dat ze dat bewust niet vastgezet hebben onder het motto "de bestuurder ziet dat toch niet".
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat zit inderdaad niet zoals het hoort.
Net als dat de verstuiver op de foto inderdaad lekt, iets dat ook je geur verklaart en ook wisselende prestaties.
Lekkende verstuivers is bij jouw motor een bekende kwaal.

Ik zou de auto eens naar een andere garage/specialist brengen en die er nog eens goed naar laten kijken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
nickvd
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 31.05.2022 - 20:54

Bedankt voor jullie reacties.

Iemand ook enig idee waarom er een tiewrap wordt gebruikt? Kan dit zijn om hem schoon te maken of toch om de klep dicht te houden?

En ik ben ook bij een andere garage geweest (mijn eigen) die ontdekte dit ook. Maar bij de andere garage heb ik garantie.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ofwel om hem dicht te houden, ofwel omdat er mogelijk wat af is gebroken.
Zou het ze zeker vragen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

lekkende brandplaatjes vd verstuivers zorgen voor de dieselgeur in de auto maar niet voor dat enorme verbruik van 7L ipv 4-5L .
Denk eerder dat je regeneratie blijft hangen ( pas op voor stijgend oliepeil !! ) of je egr klep op zn eind loopt . Bij grote vermogensvraag gaat EGR dicht en dan loopt hij wel goed .
Als de dpf echt gereinigd is dan zou dit voor komende 60-80K weer goed moeten zijn . Is de druksensor ook gecontroleerd/uitgelezen ? Die stuurt de boel aan en die wil nog wel eens beschadigen .
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

nickvd schreef: 31.05.2022 - 21:32 Ik zal mij eerst kort voorstellen.
Ik ben Nick uit Drenthe, sinds vorige maand trotse eigenaar van een Volvo v50 1.6D

Sinds de aankoop merk ik helaas wel wat problemen met het optrekken en vermogen. Hij trekt soms slecht op en pas bij hogere toeren komt hij echt goed vooruit.
Tevens rook ik een uitlaatlucht in de auto en is mijn verbruik vele hoger dan de boordcomputer aangeeft ( geeft gemiddeld 5.4 L aan en bij het tanken kom ik 1 op 14 uit)

Vervolgens terug met de auto naar de garage, deze zou de roetfilter en de egr hebben schoongemaakt. Echter de problemen bleven.
Bij mijn eigen garage de zaak laten bekijken. Blijkt dat de hele EGR(stekker) los ligt en het met een tiewrap vast zit. Nu vraag ik mij af zijn ze hem vergeten vast te zetten of zal er een andere reden zijn? Kan iemand mij hier een antwoord op geven? Zie foto.
(Natuurlijk ook een bericht naar de garage gedaan, deze nemen morgen contact met mij op)

Mijn eigen garage ontdekte ook het mogelijke probleem voor het hoge verbruik en het inhouden, de verstuivers zouden lekken. (Brandplaat moet vervangen worden)
En... wat zeiden ze? Als het mijn auto was bracht ik hem terug. Heb je garantie?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
nickvd
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 31.05.2022 - 20:54

redracer schreef: 01.06.2022 - 16:05 lekkende brandplaatjes vd verstuivers zorgen voor de dieselgeur in de auto maar niet voor dat enorme verbruik van 7L ipv 4-5L .
Denk eerder dat je regeneratie blijft hangen ( pas op voor stijgend oliepeil !! ) of je egr klep op zn eind loopt . Bij grote vermogensvraag gaat EGR dicht en dan loopt hij wel goed .
Als de dpf echt gereinigd is dan zou dit voor komende 60-80K weer goed moeten zijn . Is de druksensor ook gecontroleerd/uitgelezen ? Die stuurt de boel aan en die wil nog wel eens beschadigen .
Weet niet of de druk sensor is gecontroleerd. Volgende week gaan ze er naar kijken.

Ik ga kijken sla alles gedaan is of het verbruik dan wereld normaal is en het vermogen anders doorzoeken
nickvd
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 31.05.2022 - 20:54

nickvd schreef: 01.06.2022 - 21:29
redracer schreef: 01.06.2022 - 16:05 lekkende brandplaatjes vd verstuivers zorgen voor de dieselgeur in de auto maar niet voor dat enorme verbruik van 7L ipv 4-5L .
Denk eerder dat je regeneratie blijft hangen ( pas op voor stijgend oliepeil !! ) of je egr klep op zn eind loopt . Bij grote vermogensvraag gaat EGR dicht en dan loopt hij wel goed .
Als de dpf echt gereinigd is dan zou dit voor komende 60-80K weer goed moeten zijn . Is de druksensor ook gecontroleerd/uitgelezen ? Die stuurt de boel aan en die wil nog wel eens beschadigen .
Weet niet of de druk sensor is gecontroleerd. Volgende week gaan ze er naar kijken.

Ik ga kijken sla alles gedaan is of het verbruik dan wereld normaal is en het vermogen anders doorzoeken
Nog niet echt een duidelijk antwoord. De eigenaar van de garage is op vakantie en ze hadden het uitbesteed. De medewerker vermoed dat ze na het reinigen van de egr vergeten zijn aan te sluiten.

Garantie heb ik enkel op de te reparaties. Ik betaal dan het onderdeel en de uren zijn kosteloos.

Volgende week breng ik hem weg en hopelijk komt er een goede oplossing.

Maar wel balen als je net een nieuwe auto koopt. Beloofd vaak niet veel goeds.

Andere kant verder wel tevreden over de auto
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik lees tussen de regels door dat ze toch toegeven dat ze een fout gemaakt hebben met die EGR-klep. Dat lijkt mij toch wel netjes.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Brandplaatjes hebben niks met de diesel lekkage te maken, deze zorgen ervoor dat er geen roet uit de verbrandingskamer bij de verstuir komt waardoor hij muurvast kan gaan zitten.
Inwendig is er altijd wel wat lekkage in de verstuiver, daarom hebben ze vaak een retourleiding.
Lekage op de foto lijkt mij motorolie.

Eric
Gebruikersavatar
Doc R
2nd Gear member
Berichten: 145
Lid geworden op: 23.04.2017 - 23:05

Lijkt er inderdaad op dat het aanstuurmechaniek van de EGRklep ontbreekt.
Dan is de vraag waarom?
De volgende vraag, wat is het effect van de tie-wrap. Houdt deze de klep open of dicht?
Tot slot hoeveel lekkage van uitlaatgas/ inlaat druk treed er op..
Als je redelijk wat km gemaakt hebt tussen aanschaf en “reparatie” heb je een verhaal….
Hopelijk een foutje dat eenvoudig hersteld kan worden met veel plezier van de auto tot gevolg.
Rekeningrijden??? Doe ik al jaren...

V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
nickvd
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 31.05.2022 - 20:54

Toch nog even een update. Nadat de Egr klep weer goed was gezet en de verstuivers hersteld waren, bleef de auto met minder vermogen.

Uiteindelijk is de turbo vervangen met een tweedehands turbo en zijn vermogen is terug.
Het verbruik weet ik nog niet, dat zal ik uittesten aankomende tijd. Maar hopelijk ga ik er nu wat meer plezier aan beleven.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”