Android navigatie xc90 carplay android play

Gebruikersavatar
reneweteling
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05.04.2011 - 09:12
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Van de week heb ik een nieuwe radio in de auto gebouwd en ik moet zeggen, deze jongen is erg blij met zichzelf.

De radio: https://nl.aliexpress.com/item/1005003491024591.html en dan de duurste optie + odb2 dongel + achteruitkijk camera

De radio zelf, is een erg vet ding, specs zijn prima, veel geheugen, snelle cpu, en veel ram, eigenlijk alle dingen om een android soepel te laten lopen. De kabel die er bij zit die bypassed eigenlijk de versterker die onder de passagiers stoel zit. Ik heb alles in kunnen bouwen zonder ook maar 1 draadje te strippen. Ik ben erg blij met dit ding, een korte foto reportage:

Stap 1: De moed zakt in de schoenen :) wat een bende om alles open te maken, maar het ging goed, zweethandjes had ik wel
IMG_2599.jpg
Stap 2: Zijkant er af om zo de kabels naar de versterker te trekken
IMG_2600.jpg
Stap 3: Kabels in de versterker pluggen en de loopback aan te sluiten
IMG_2598.jpg
Stap 4: RTI er uit halen, tip van flip, je hoeft dus niet het gaas er af te halen, er zitten metalen klikdingen die je in kan drukken als je de ventilatie eerst loshaalt.
IMG_2602.jpg
Stap 5: Genieton, en alles weer terug plaatsen
IMG_2615.HEIC.jpg
Kleine tip, je moet de canbus instellen zoals hier, anders werken de knoppen op het stuur niet.
IMG_2611.jpg
De camera en odb2 dongel heb ik nog niet binnen dus deze kan ik nog niet laten zien. Ook weet ik niet zeker of mijn parkeer sensoren het doen, deze waren namelijk al defect bij aanschaf van de wagen, deze zal ik eerst even vervangen en dan verder kijken. Wanneer je de auto achteruit zet zie je wel al van die achteruit rijd strepen maar geen piepjes o.i.d.

Wanneer de camera en dongel binnen zijn zal ik even de voortgang posten.

De knoppen op het stuur werken, harder / zachter, vorige en volgende, je zou ook nog andere knoppen kunnen mappen maar hier nog niet naar gekeken.

Ook al bypass je de versterker, ik vind het geluid beter, het geluid is voller, maar of dit nu een of andere instelling is geen idee, hij zit er net een dag in. Draadloos CarPlay werkt super, en de mic zit in het scherm, niet geweldig maar prima verstaanbaar, beter dan de standaard mic van de xc90

Het enige wat ik nog moet doen is het radio signaal op de Junsun krijgen, de kabel heb ik even zo snel niet kunnen vinden achter in de radio, dit werkt volgens mij iets anders dan normaal.

Ik houd jullie op de hoogte!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2022 - Lynk & Co o1 - 1.5 PHEV
2005 - XC90 - T6
1996 - S70 - 2.5d
2001 - V40 - 2.0
1996 - 460 - 1.6
Gebruikersavatar
JonathanXC90
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 09.10.2020 - 17:55

Ziet er mooi uit. Ik vind het ook heel knap dat je dit zelf heb gedaan. Ik ben hiervoor naar een inbouwstation gegaan....
Volvo XC90, Geartronic, 2004, benzine, 2.9l, 316 pk, Heico tuning
Gebruikersavatar
JonathanXC90
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 09.10.2020 - 17:55

Hierbij de link naar de conversatie: viewtopic.php?p=1707497#p1707497
Volvo XC90, Geartronic, 2004, benzine, 2.9l, 316 pk, Heico tuning
Gebruikersavatar
reneweteling
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05.04.2011 - 09:12
Locatie: Hilversum
Contacteer:

@jonathanXC90 bedankt! Ja het was wel even spannend maar eigenlijk heel straight forward. Maar goed, setje is warm aan te raden. Enige wat jammer is, is dat ik een beige interieur heb, dus ik ga proberen om de unit te spuiten.

Waar ik nog wel tegenaan loop is de antenne kabel, van de week even de headliner loshalen bij de achterklep, hier zou de antenne moeten zitten.... ben benieuwd, anders komt er een universele antenne in.
2022 - Lynk & Co o1 - 1.5 PHEV
2005 - XC90 - T6
1996 - S70 - 2.5d
2001 - V40 - 2.0
1996 - 460 - 1.6
wk1
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.03.2022 - 16:06

René, keep us posted. Laat ons weten welke spullen je er allemaal bij hebt moeten kopen. En werkt de navigatie (Google Maps?). En gebruik je het systeem ook als carkit? Werkt dat goed?

Groet,
Walter
Gebruikersavatar
reneweteling
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05.04.2011 - 09:12
Locatie: Hilversum
Contacteer:

@wk1,

Het lijstje:

Radio - https://nl.aliexpress.com/item/1005003491024591.html
Achteruitcamera - https://nl.aliexpress.com/item/1005002829489077.html
Antenne - https://www.amazon.nl/gp/product/B07WRS2HTW

Ik wacht nu nog op de camera en de antenne, ik heb toch maar gekozen voor een after market antenne gezien er geen coaxiaal door de volvo loopt, aan de achterkant de boel opengemaakt, begreep er niets van, leek wel op het optische net te zitten, conversie allemaal rete duur, dus dit ding maar gekocht.

De radio werkt top, er zit een losse 4g en GPS antenne bij, deze heb ik gewoon onder het dashboard gemikt met het idee dit netjes op een juiste plek te plannen wanneer ik de backup-camera plaats. Maar de ontvanst is op deze plek ook al dikke prima.

Als navigatie app gebruik ik altijd Carplay met Flitsmeister. Ik heb Waze, Google maps op het apparaat zelf ook getest, werkt prima! Maar goed, ben een wireless carplay fan dus gebruik het scala aan functies op het apparaat zelf eigenlijk niet.

Wel heel cool is dat de stuur bediening harder zachter next previous werkt met het apparaat, dus het voelt echt "native" het enige suffe is dat de piepjes van de parkeer sensoren over de oude radia gaan, en die staat niet meer op de boxen, dus in de toekomst wil ik nog wel een canbus retentie setjes hiervoor plaatsen. Maar eerst maar eens kijken hoe het met de camera gaat, ik denk dat ik de sensoren dan niet meer gebruik. De volvo sensoren zijn ivm audi ook rete slecht en onnoukeurig, plus het is niet visueel, dus geen idee waar iets dichtbij zit. MAW niet zoon fan van dit systeem, weet niet of ik het zal herstellen.

Wanneer de rest er in zit laat ik het weten!
2022 - Lynk & Co o1 - 1.5 PHEV
2005 - XC90 - T6
1996 - S70 - 2.5d
2001 - V40 - 2.0
1996 - 460 - 1.6
Gebruikersavatar
reneweteling
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05.04.2011 - 09:12
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Dit weekeind is de achteruitcamera binnen gekomen, prima ding! Maar wederom een hoop draden, dus ik ging eerst maar eens kijken of ik beeld had alvorens de tank uit elkaar te schroeven
IMG_2685.JPG
Na gezien te hebben dat dit werkt, ben ik de bekleding van de achterklep er af gaan halen, de klep waar de antennes onder zitten bij de achter leeslampjes 3e rij, de rechter achter stijl bekleding, de midden achter stijl bekleding en de rechter voor A stijl bekleding, ook nog het handschoenen vakje losgehaald bij de passagiers zijde om overal mooi bij te kunnen.

Wat een werk!
IMG_2686.JPG
IMG_2687.JPG
Maar na veel pielen zat hij eindelijk
IMG_2689.JPG
Ik ben er erg blij mee! Doet wat hij moet doen, ook met weinig licht werkt het erg goed. Enige is wel dat de "filter" om zo de voltage schommelingen van de dynamo uit het beeld te halen te wensen over laat, het beeld stoort lichtelijk, hiermee bedoel ik dus geen HD kwaliteit maar zoals we vroeger op een beeldbuis tv kijken, nog steeds dikke prima, maar niet zo mooi als dat de motor uit staat.

Gezien alles toch open lag heb ik gelijk nog de 2 usb kabels doorgetrokken naar het dashboard kastje, hier kan je nu 2 iPhone's opladen of een usb stick aan sluiten voor de radio. Veder heb ik ook de GPS module van de radio en de 4G antenne onder de rechter A-stijl cover geplakt gezien hier zeeën van ruimte aanwezig is. GPS ontvangst is nu nog beter, hij was al prima, maar nu een stuk sterker.

Het enige wat wel jammer is, is dat er geen stuurwiel positie over de CANBUS gaat, dus de strepen bij achteruitrijden staan stil, je kan ze ook uit zetten, misschien dat ik dat doe.

Verder ben ik nu nog bezig met een oplossing voor de parkeer sensoren, je hebt setjes die via de CANBUS piepjes kunnen laten horen, gezien de originele radio nu gebypassed wordt. We gaan het zien!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2022 - Lynk & Co o1 - 1.5 PHEV
2005 - XC90 - T6
1996 - S70 - 2.5d
2001 - V40 - 2.0
1996 - 460 - 1.6
wk1
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.03.2022 - 16:06

Dag René,

Ik ga deze spullen ook bestellen. Er is iemand die het wel voor me in wil bouwen. Nog een vraag. Zit er op jouw radio een AUX aansluiting? Dat schijnt belangrijk te zijn. Bij mijn XC90 van 10-2006 kan ik wel AUX selecteren. Vreemd genoeg zit er bij de bekerhouders geen plug waar je een apparaat kunt aansluiten. In het instructieboekje staat de AUX functie uitgelegd met een afbeelding van 3.5mm plug bij de bekerhouders. Is er iemand in dit forum die weet of dit normaal is?

Groet,
Walter
wk1
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.03.2022 - 16:06

Rene, ik krijg de achteruitrijcamera niet goed geschakeld. Hoe heb je het voor elkaar gekregen dat de camera ingeschakeld wordt als de auto in zijn achteruit gaat? Ik heb signaal het beeldscherm maar het lijkt mij niet o.k als de camera permanent aan staat.

Groet,

Walter
Raam
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 24.06.2022 - 08:22

wk1 schreef: 21.08.2022 - 13:27 Rene, ik krijg de achteruitrijcamera niet goed geschakeld. Hoe heb je het voor elkaar gekregen dat de camera ingeschakeld wordt als de auto in zijn achteruit gaat? Ik heb signaal het beeldscherm maar het lijkt mij niet o.k als de camera permanent aan staat.

Groet,

Walter
Waar heb je hem op aangesloten?
HGV
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Je moet de plus van je achteruitrijlicht gebruiken.
Dat is bij elke achteruitrijcamera zo.
Je kan hem wel anders aansluiten, maar dan schakelt hij niet vanzelf in als je hem nodig hebt.
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Gebruikersavatar
reneweteling
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05.04.2011 - 09:12
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Sorry ik lees de berichten nu pas, ik ben nog niet echt een koning met de notificatie instellingen, excuses.

Uiteindelijk heb ik een continue 12v gepakt die ik vond in de achterklep. Nadat ik de 12v los gehaald had voor (er zat een 12v draad IN de video kabel, en dat zorgt natuurlijk voor inteferentie) was de storing ook weg.

Perfect beeld wanneer ik achteruit rijd! Ben er echt zeer content mee!
2022 - Lynk & Co o1 - 1.5 PHEV
2005 - XC90 - T6
1996 - S70 - 2.5d
2001 - V40 - 2.0
1996 - 460 - 1.6
Gebruikersavatar
reneweteling
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05.04.2011 - 09:12
Locatie: Hilversum
Contacteer:

wk1 schreef: 21.08.2022 - 13:27 Rene, ik krijg de achteruitrijcamera niet goed geschakeld. Hoe heb je het voor elkaar gekregen dat de camera ingeschakeld wordt als de auto in zijn achteruit gaat? Ik heb signaal het beeldscherm maar het lijkt mij niet o.k als de camera permanent aan staat.

Groet,

Walter
Walter, bij mij staat hij continue aan, mijn headunit schakelt zelf via de CANBUS naar de reverse weergave. Heb je dezelfde? Werken je volume knoppen wel op het stuur? Zo niet is het een Canbus issue.
2022 - Lynk & Co o1 - 1.5 PHEV
2005 - XC90 - T6
1996 - S70 - 2.5d
2001 - V40 - 2.0
1996 - 460 - 1.6
Gebruikersavatar
reneweteling
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05.04.2011 - 09:12
Locatie: Hilversum
Contacteer:

wk1 schreef: 12.07.2022 - 20:54 Dag René,

Ik ga deze spullen ook bestellen. Er is iemand die het wel voor me in wil bouwen. Nog een vraag. Zit er op jouw radio een AUX aansluiting? Dat schijnt belangrijk te zijn. Bij mijn XC90 van 10-2006 kan ik wel AUX selecteren. Vreemd genoeg zit er bij de bekerhouders geen plug waar je een apparaat kunt aansluiten. In het instructieboekje staat de AUX functie uitgelegd met een afbeelding van 3.5mm plug bij de bekerhouders. Is er iemand in dit forum die weet of dit normaal is?

Groet,
Walter
Nogmaals excuus voor de late reactie, notifiacties icm 5 weken kroatie. Mijn setup maakt geen gebruik van AUX, je krijgt er een kabelboom bij die de versterker bypassed. Er zit een versterker in de head unit.

Voor andere vragen, bel of app maar even 0655128199 (geen bezwaar met het delen van mijn contact gegevens, 1 google en je hebt ze toch te pakken)
2022 - Lynk & Co o1 - 1.5 PHEV
2005 - XC90 - T6
1996 - S70 - 2.5d
2001 - V40 - 2.0
1996 - 460 - 1.6
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: vlaardingen

ik wil ook dan mooiste grote 10 inch scherm in mijn XC90 , in Spijkenisse zit een navigatie inbouw station, die de hele handel voor rond de 800 euro inbouwd , en waar je er op kan wachtten.
Zelf doen lijkt me een nix , 1e keer is drama , 2e keer gaat het in 1/4 van de tijd , 3e keer doe je met je ogen dicht. Maar er komt geen 2e of 3e keer , dus laat ik het door vakmensen met ervaring doen.
ik zal wel wat foto's van het eind resulaat sturen binnenkort
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
HGV
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Hallo Volvo xc90 010,
Check ze even via Google, ik heb hier vaker slechte recensies van gelezen.
Misschien dat mensen andere ervaringen hebben, maar natrekken kan geen kwaad lijkt me!
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
wk1
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.03.2022 - 16:06

Hier even een update van de inbouw van mijn systeem. Ik heb precies hetzelfde systeem dat René heeft. Met als toevoeging nog een front camera. Dat ding kostte 50 euro en werkt verder prima. Verder heeft een inbouwstation de boel ingebouwd. Het inbouwstation wil zijn naam hier niet genoemd hebben want hij was niet al te blij met het inbouwen. Hij deed het ook voor de eerste keer en het was verre van plug&play vertelde hij. Hij heeft geen trek in nog meer klanten met een Junsun. Persoonlijk ben ik er wel heel blij mee. Apple Carplay en Android auto werken goed. Geluid is prima. Mijn systeem is dus wel op de AUX aangesloten. Voordeel is dat het oude radiosysteem nog gewoon werkt inclusief de parkeersensoren. Via de knoppen op het stuur werkt alleen het volume. Wat dus niet werkt is de telefoon opnemen of afsluiten. Ook de knoppen om vooruit of achteruit te spoelen werken dus niet. Dat is waarschijnlijk het nadeel als je het systeem op de AUX aansluit.

Ik had bij het bestellen nog een extra kabelboom aangeklikt omdat daar een microfoon bij zat. Nu heb ik dus een externe microfoon die links boven bij de zonneklep zit. Werkt prima. Het gaat om dit product:
https://nl.aliexpress.com/item/10050039 ... pt=glo2nld

Het vreemde is dat het inbouwstation deze kabelboom heeft gebruikt. Als reden gaf hij aan dat met deze kabelboom het geluid beter was. Misschien dat deze kabelboom nodig is om alles op de AUX aan te sluiten. Het was dus een beetje toeval dat ik dat ding erbij besteld had.

Er zijn nog een paar minpunten/ongemakken.
-Achteruitrijcamera werkt nog niet. Hier gaat het inbouwstation binnenkort naar kijken.

- De FM ontvangst op de Junsun is heel beroerd. Eigenlijk onbruikbaar. Het inbouwstation vertelde mij dat dit normaal was. Hij had nog nooit goede ontvangst gehad op een Chinees systeem. Is niet heel erg want ik kan de oude radio nog gebruiken. En je kunt via Android auto natuurlijk heel veel zenders via internet ontvangen.

- Bij de wisseling van bestuurder (en dus van telefoon) moet even handmatig verbinding gemaakt worden. Een kleinigheidje. Mijn vrouw heeft een Apple en ik heb een Android telefoon. Misschien dat het daarmee te maken heeft. Als ik de vorige keer zelf in de auto heb gereden maakt hij wel automatisch verbinding.

- Bij Android auto lukt het mij niet om mijn scherm te splitten. (ene helft van je scherm voor navigatie en andere helft voor muziek) Op internet zie ik dat deze functie wordt aangekondigd dat het deze zomer beschikbaar komt. Maar ik kan niet vinden hoe deze functionaliteit werkt. Met Apple carplay werkt dit wel.

- Bij Android auto gaat bij de navigatie (Google Maps of Tomtom app) het scherm niet automatisch in de dark mode als het donker wordt. Ik heb veel instellingen geprobeerd maar het lukte niet. Bij Junsun heb ik dit nagevraagd. Die doen overigens erg hun best om je te helpen. Het antwoord was dat het wel zou moeten werken als je de telefoon met de kabel op de USB aansluiting verbindt. Een Apple telefoon is wel volledig draadloos ondersteund maar Android dus niet helemaal. Ik heb het geprobeerd maar zonder resultaat. Misschien dat iemand weet hoe dit werkt?

Tot zover mijn bevindingen. Ondanks de kleine ongemakken ben ik erg blij met de aankoop.

Groet,

Walter
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: vlaardingen

Hij zit er in !! via een navigatie inbouwer in Rotterdam 180 euro inbouwkosten betaald. Je bent knettergek als je voor die 180 euro zelf gaat zitten klooien.
Ik heb er 2 uur bijgestaan hoe tientallen draadjes moesten worden aangepast , doorgeknipt en omgelegd en ben zelf best wel handig , maar hiervan zeg ik NOOIT aan beginnen
Ik had het lastigste type zonder AUX, daarvoor moet een speciale tussen-unit gemonteerd worden dan.
deze gaan ze eind deze week erin monteren.

Het werkt heden alleen zonder geluid.
Ik laat nog even weten als alles is voltooid

Het ziet er schitterend uit !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: vlaardingen

Ik las dat er inbouwers waren die niet bij naam genoemd willen worden omdat het zo een rot klus is en er helemaal geen zin in hebben.
De inbouwer die het voor mij gedaan heeft , doet het met zijn ogen dicht , hij heeft al kleine 30 stuks XC-90 omgebouwd en heeft er heel veel zin in , ik betaalde 180 euro voor de inbouw , kan uiteraard over 1 jaar duurder zijn.
Trust Car Inbouw , Driemanssteeweg 37 , in Rotterdam zuid , pal aan de ringweg waar o.a TESLA zit.
Zeer vriendelijke behulpzame mensen .

Alles werkt uitstekend , het is alleen belangrijk de juiste instellingen en wachtwoorden in te geven , dat is even lastig.

As vrijdag komt de TRANS MITTER erin en dan heb ik ook geluid , nogmaals ik had de lastigste qua inbouw vanwege ontbreken van AUX , mijn ervaring is dus ook op dit type gebaseerd.
Ik zeg NOOIT zelf aan beginnen , een groot drama !
Toin8
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 14.02.2022 - 18:11
Locatie: Breda

Hi,
Ik heb ook de spullen besteld net als @reneweteling. bedankt voor het 'boodschappenlijstje'.
Echter loop ik tegen een puntje aan wat ik zelf vervelend vind. Als ik de auto uitzet blijft het scherm + de open staande apps nog +/- 20 seconde aan staan. Zelfs als ik uitstap en de auto op slot doe, dan blijft het scherm en muziek aan staan.
Verkoper geeft aan dat het scherm aan blijft staan zolang er stroom op komt, maar dit probleem had ik niet met de oude radio.
Hebben jullie wellicht een idee hoe dit op te lossen?

Edit;
Verder vond ik het installeren van het scherm niet heel moeilijk, het is enkel wat prullen en op sommige plekken kom je er lastig bij. Ik heb een Volvo XC90 V8 uit 2005 zonder AUX maar alle kabels konden zo ingeprikt worden. Er zijn genoeg filmpjes op internet te vinden hoe je bepaalde delen het makkelijkst los kan krijgen.
Achteruitrij camera moet ik nog installeren maar mijn hemelbekleding is losgelaten door vocht problemen, afvoer van de dakraam zit verstopt. Dus voordat ik alles open ga maken om naar de kabel naar achteren te voeren wil ik ook kijken naar de hemelbekleding.
Volvo xc90 4.4 V8 2005
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”