Goedendag!
Momenteel rijd ik een V70 D3, 2.0 2011 model. (D5 motormodel). Heerlijk ding vindt ik het! Ik heb besloten om over te gaan naar een V60 Twin Engine, D5 of D6. Daar zit ook mijn twijfel.
Ik rijd veel korte afstanden, dagelijks (daarom hybride), maar voor mijn werk rijd ik vaak ook lange afstanden. Dat is voornamelijk de reden waarom ik voor een Twin Engine kijk.
Ik dacht aan een 2015/2016 model.
Als ik op de forums het verschil tussen een D5 en D6 lees, zit het verschil voornamelijk in de snelheid (D5 = 163PK dieselmotor en D6= 219PK, elektrische blijft zelfde).
Verschil in PK, als in snelheid, doet mij niet zo veel. Ik heb geen paard of caravan. Wat ik wel belangrijk vind is dat de motor lang meegaat omdat ik lang van wil genieten. Verbruik is op papier ook hetzelfde.
D6 motorcode = D5244T20
D5 motorcode = D5244T17
Ligt verasch8il van vemogen aan de turbo? Wat is het verschil? het schilt ongeveer 50PK.
Zijn er verschillen die ik mis? Waarom maakt Volvo een D5 en D6, puur de snelheid? Of gaat bijvoorbeeld de D5 stiekem langer mee?
Ik hoor graag jullie bevindingen over de D5 en D6.
Alvast bedankt .
V60 (2016) Twin Engine D5 of D6?
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4536
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Volgens mij is het enige verschil tussen de D5 en de D6 TE de software. De D5 TE is volgens mij een terug getunede D6 en vooral op de markt gebracht om de verkoopprijs te kunnen drukken. Over verschil in de levensduur van beide dieselmotoren zou ik me geen drukte maken, die is denk ik gelijk. Overigens kun je de D5TE met een Polestar upgrade naar een D6 TE upgraden: https://engineered.polestar.com/nl/prod ... matic-2016
Ik zou dus vooral gaan voor de auto die jou het beste past wat betreft prijs, kilometerstand, opties, kleur, etc.
Succes met zoeken, de V60TE is een fantastische auto.
Ik zou dus vooral gaan voor de auto die jou het beste past wat betreft prijs, kilometerstand, opties, kleur, etc.
Succes met zoeken, de V60TE is een fantastische auto.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Snellebaksteen
- 2nd Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 27.05.2007 - 14:10
- Locatie: Standdaarbuiten
Volgens mij is het exact dezelfde motor en is het vermogen alleen door middel van software tuning minder bij de D5.
Dummy's love Volvo's!
940 2.3 LPG 1992, 850 2.5 10v LPG 1994, V70 D5 2003 Blackstone, Estate-line, Comfort-line, V60 D6 PiH 2014 Pearlblack, Summum, winterline, Saaie Silver S40 '99 on the Side
940 2.3 LPG 1992, 850 2.5 10v LPG 1994, V70 D5 2003 Blackstone, Estate-line, Comfort-line, V60 D6 PiH 2014 Pearlblack, Summum, winterline, Saaie Silver S40 '99 on the Side
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 13.01.2021 - 17:13
Super bedankt voor je reactie! Dit neem ik mee in mijn overweging.Gouwe schreef: ↑29.05.2022 - 15:11 Volgens mij is het enige verschil tussen de D5 en de D6 TE de software. De D5 TE is volgens mij een terug getunede D6 en vooral op de markt gebracht om de verkoopprijs te kunnen drukken. Over verschil in de levensduur van beide dieselmotoren zou ik me geen drukte maken, die is denk ik gelijk. Overigens kun je de D5TE met een Polestar upgrade naar een D6 TE upgraden: https://engineered.polestar.com/nl/prod ... matic-2016
Ik zou dus vooral gaan voor de auto die jou het beste past wat betreft prijs, kilometerstand, opties, kleur, etc.
Succes met zoeken, de V60TE is een fantastische auto.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 13.01.2021 - 17:13
Top, dank je wel! Als ik 219 pk neem, dan weet ik ook dat ik het gebruik. Ik zocht tot nu toe niet op de D5, maar ga dat wel doen. Gouwe gaf ook aan dat Polestar upgrade dan een optie is, als 163 te weinig is. bedankt!Snellebaksteen schreef: ↑29.05.2022 - 18:31 Volgens mij is het exact dezelfde motor en is het vermogen alleen door middel van software tuning minder bij de D5.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47
Ik zou vooral opletten welke Emissienorm de D5 of D6 is.
Mijn D6 heeft emissienorm EURO 5. Een D5 heeft (dacht ik) EURO 6?
Omdat je zelf aangeeft wat langer in dit type auto te willen rijden, zou ik daar ook op letten.
Vergeet niet dat je tenslotte nog in een Diesel rijd. En vroeg of laat gaat dat een probleem geven.
En EURO 6 geeft net weer wat meer voordeel met die issue.
Mijn D6 heeft emissienorm EURO 5. Een D5 heeft (dacht ik) EURO 6?
Omdat je zelf aangeeft wat langer in dit type auto te willen rijden, zou ik daar ook op letten.
Vergeet niet dat je tenslotte nog in een Diesel rijd. En vroeg of laat gaat dat een probleem geven.
En EURO 6 geeft net weer wat meer voordeel met die issue.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 29.02.2016 - 11:28
- Locatie: Vlijmen
V60Driver schreef: ↑29.05.2022 - 21:36 Ik zou vooral opletten welke Emissienorm de D5 of D6 is.
Mijn D6 heeft emissienorm EURO 5. Een D5 heeft (dacht ik) EURO 6?
Omdat je zelf aangeeft wat langer in dit type auto te willen rijden, zou ik daar ook op letten.
Vergeet niet dat je tenslotte nog in een Diesel rijd. En vroeg of laat gaat dat een probleem geven.
En EURO 6 geeft net weer wat meer voordeel met die issue.
Zelf ben ik ook aan het zoeken naar een D6 TE van eind 2015 en deze zijn allemaal emissienorm EURO 6.
Once a Volvo always a Volvo
Volvo V60 D6 TE 2015 Obbe tuned
Volvo V50 2.0D 2006 Obbe tuned
Volvo V60 D6 TE 2015 Obbe tuned
Volvo V50 2.0D 2006 Obbe tuned
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 13.01.2021 - 17:13
Goeie! Thanks! niet opgelet eerlijk gezegd.V60Driver schreef: ↑29.05.2022 - 21:36 Ik zou vooral opletten welke Emissienorm de D5 of D6 is.
Mijn D6 heeft emissienorm EURO 5. Een D5 heeft (dacht ik) EURO 6?
Omdat je zelf aangeeft wat langer in dit type auto te willen rijden, zou ik daar ook op letten.
Vergeet niet dat je tenslotte nog in een Diesel rijd. En vroeg of laat gaat dat een probleem geven.
En EURO 6 geeft net weer wat meer voordeel met die issue.