Verschil in motor ?

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
RobbieDelfgauw
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 28.05.2022 - 19:53

Ik ben Rob en ik wil begin volgend jaar een Volvo V40 kopen uit het jaar 2014-2016.
Nu ben ik al op verschillende autosites waaronder die van Volvo mij aan het oriënteren en verdiepen in de verschillende types die er zijn zoals een T2 ,T3 ,T4 wat te maken heeft met de pk.
Maar nu kom ik iets tegen wat ik niet begrijp, je kunt bijv. een Volvo V 40 T2 kopen met een 1.6 liter motor en heeft 120 pk maar je kunt ook een 2.0 liter T2 kopen en die heeft 122 pk dus zeg maar precies hetzelfde.

Wat is nu precies het verschil van deze twee dan als ze hetzelfde aantal pk hebben ?
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

De ene is een "Ford" motor, de andere een "echte Volvo" motor. De ene dus maar 1,6 liter. De andere is 2.0 liter.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Als de motoren goed bereden en onderhouden zijn zou ik altijd voor de 2.0 gaan.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Volverik
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 18.01.2011 - 18:31
Locatie: NH

Is deze 2.0 T2/3/4 motor dezelfde als de motoren in de eerste S 60/V 60 vanaf 2019 modellen? Of is dat weer een compleet nieuwe?
Volvo V60 II T4
Volvo V40 T2 Nordic+
Toyota Avensis 1.8 Dynamic 2012
Volvo S60 T3 Summum MY2014
Toyota Avensis Wagon 2.0 Dynamic - 2010
Saab 9-5 2.3T - 2005
Fiat Croma - 2.2 2007
Volvo S60 Intro Edition 2.4i - 2003
Citroen C5 Beak 2.0 HDI - 2003
Citroen Xantia 1.8 16V - 1998
Alfa Romeo 155 TD - 1996
Opel Astra Wagon 1.7 SD - 1995
Citroen Xantia 1.6 - 1994
Citroen BX
Citroen BX
Citroen Visa
Citroen Dyane Break
Opel Kadett 1.2
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Bij de VEA motoren:
T2 en T3 1.5 zijn automaten
T2 en T3 2.0 zijn handbakken
T4 is altijd een 2.0
RobbieDelfgauw
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 28.05.2022 - 19:53

Is de Volvo 2.0 liter motor beter dan de 1.6 liter Ford dan ,wat zijn de verschillen?
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Grootste reden is dat er zoveel mogelijk 1 blok gebruikt kan worden en niet elk type een ander blok behoeft . Op dat blok kan je dan nog eea varieren zoals kleine/grote turbo/twinturbo of met handbak/automaat in verschillende kleine/grote modellen auto gebruiken .

Tegenwoordig zit er vooral softwarematig verschil ( geknepen ) en kan je dus met chiptuning zo maar eens 100pk vooruit ( ipv 30pk ) gaan bijv. v40 2.0 T2 122pk --> 225pk omdat ze dus ook de turbo's identiek laten . Dan heb je dus een hele andere auto + je hebt 2e hands meer keuze .
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Ik zou wel uitkijken met die getunede blokken. De bakken zijn vaak niet berekend op al dat geweld...
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Redracer geeft vast wel garanties..
Gebruikersavatar
Volverik
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 18.01.2011 - 18:31
Locatie: NH

Eventuele tuning buiten beschouwing latend; waarom zou je beter kunnen kiezen voor bijvoorbeeld de 2.0 T2/T3/T4 van Volvo dan voor de 1.6 T3/T4 van Ford?
Is de 2.0 door Volvo ontwikkelde motor duidelijk beter dan de 1.6 Ecoboost? Heeft iemand daar inzicht in? Ik zie 1.6 jes met redelijk hoge kilometrages maar hoor/zie ook wel eens iets over motorschade met deze motoren. Van de 2.0 motoren heb ik alleen wel eens iets gelezen over gepiep door iets met de balansas maar dat kan verholpen worden. Verder lijkt mij de Volvo 2.0 motor de betere, gevoelsmatig. Maar is dat ook zo?
Volvo V60 II T4
Volvo V40 T2 Nordic+
Toyota Avensis 1.8 Dynamic 2012
Volvo S60 T3 Summum MY2014
Toyota Avensis Wagon 2.0 Dynamic - 2010
Saab 9-5 2.3T - 2005
Fiat Croma - 2.2 2007
Volvo S60 Intro Edition 2.4i - 2003
Citroen C5 Beak 2.0 HDI - 2003
Citroen Xantia 1.8 16V - 1998
Alfa Romeo 155 TD - 1996
Opel Astra Wagon 1.7 SD - 1995
Citroen Xantia 1.6 - 1994
Citroen BX
Citroen BX
Citroen Visa
Citroen Dyane Break
Opel Kadett 1.2
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ford heeft er miljoenen van verkocht, dan kom je altijd wel iets tegen.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

De VEA motor is ook recenter, heeft betere emissie waarden.
Een Geartronic bak is echt beter dan de powershift bak
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

OGA244 schreef: 29.05.2022 - 22:07 Redracer geeft vast wel garanties..
Bij die dealer waar jij achter de balie zit blijf ik
' gegarandeerd ' weg . Nog voor de auto zelfs gekocht en getuned is , is hij al kapot gelopen en de garantie vervallen en claim afgewezen .

Ik geef slechts een voorbeeld dat er in de hoogste en laagste motorisering gebruikt word gemaakt van exact hetzelfde blok .
En dat je dat kunt zien aan de enorme toename in vermogen bij tuning wat ongebruikelijk is .
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Allemaal aannames
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Ford 1.6 of VEA blok 2 liter, zijn allebei goede blokken hoor?
Al moet ik toegeven (zelf 2 liter VEA) erg fijn blok, stil en met juiste rijstijl best zuinig mee te rijden.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
WillemJ
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 15.08.2020 - 15:01

redracer schreef: 29.05.2022 - 15:53 Grootste reden is dat er zoveel mogelijk 1 blok gebruikt kan worden en niet elk type een ander blok behoeft . Op dat blok kan je dan nog eea varieren zoals kleine/grote turbo/twinturbo of met handbak/automaat in verschillende kleine/grote modellen auto gebruiken .

Tegenwoordig zit er vooral softwarematig verschil ( geknepen ) en kan je dus met chiptuning zo maar eens 100pk vooruit ( ipv 30pk ) gaan bijv. v40 2.0 T2 122pk --> 225pk omdat ze dus ook de turbo's identiek laten . Dan heb je dus een hele andere auto + je hebt 2e hands meer keuze .
Chiptuning, buitenom de technische beperkingen, is zeker niet zonder risico. RDW eist een herkeuring bij een te hoge toename van vermogen. Verzekering eist ook enige aandacht.

https://osw.nl/blog/is-chiptuning-legaa ... erzekering
Volvo V40 CC T4 AWD Geartronic 8 MY2018
BkB
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 31.05.2016 - 09:06

Ik heb enkele jaren in een V40 D4 (2.0 VEA blok) uit 2014 gereden, totdat in 2021 bij een km stand van 220K de motor plofte. De oorzaak was een scheurtje in motorblok.
De opties? Of een swap revisie motor door Volvo dealer, of een swap motor door een beun, meenemen en proberen te verkopen, of laten staan en inruilen,
Het werd het laatste. Een V40CC T4 automaat uit 2017. Zelfde blok, alleen in benzine uitvoering en toevallig evenveel pk's.
Tja, dat scheurtje beschouw ik dan maar als incident (maar deed wel even pijn ;-)

En tunen? Het blok kan wel het e.e.a. hebben, maar vaak hebben vooral de automaten problemen met het hogere koppel.
Marjolijn
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 21.06.2022 - 18:53

BkB schreef: 02.06.2022 - 20:10 Ik heb enkele jaren in een V40 D4 (2.0 VEA blok) uit 2014 gereden, totdat in 2021 bij een km stand van 220K de motor plofte. De oorzaak was een scheurtje in motorblok.
De opties? Of een swap revisie motor door Volvo dealer, of een swap motor door een beun, meenemen en proberen te verkopen, of laten staan en inruilen,
Het werd het laatste. Een V40CC T4 automaat uit 2017. Zelfde blok, alleen in benzine uitvoering en toevallig evenveel pk's.
Tja, dat scheurtje beschouw ik dan maar als incident (maar deed wel even pijn ;-)

En tunen? Het blok kan wel het e.e.a. hebben, maar vaak hebben vooral de automaten problemen met het hogere koppel.
Ik rijd een S60 uit 2012. Vanmiddag stond ik stil langs de A16. Trillende motor. Blijkt nu dat ook mijn motor stuk is. Tweede cilinder heeft geen compressie. Bougie was nat van benzine en olie. Morgen krijg ik een offerte van de garage maar ik vrees het ergste…
Ik lees nu allemaal berichten over een Ford motor in een Volvo. Mijn motor is getuned voordat ik hem in mijn bezit had. Maar een auto die nog maar net 160.000 heeft gereden waarvan de motor nu al stuk is??
Mijn vaste automonteur zegt altijd, fijne auto! Veilig en betrouwbaar. Altijd keurig grote beurt, kleine beurt etc. En dan dit!
Nelus
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 11.04.2018 - 12:59
Locatie: Noord Holland

Ik heb een v40 t2 2.0 met 122 pk sinds kort, heb deze laten chippen bij obbe tuning in elst , heb nu ca 225 pk en koppel is van 230 nm naar 400 nm gegaan

Het verschil is enorm, eigenlijk een wereld van verschil dus niet een beetje beter maar alsof er een serieus zware motor in ligt nu.

Ben er heel happy mee!

Expres niet voor ecoboost ford motoren gekozen vanwege het bekende verhaal met het koelsysteem. En liever 2.0 ipv 1.6 , meer souplesse.
S60 2.5T 2003 V40 T2 2.0 2016 nordic+ stage 1
Nelus
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 11.04.2018 - 12:59
Locatie: Noord Holland

Vind het trouwens ook veel leuker dat er een door volvo ontwikkelde motor in ligt, in plaats van een geleende motor. Een gevoelskwestie.
S60 2.5T 2003 V40 T2 2.0 2016 nordic+ stage 1
Plaats reactie

Terug naar “V40”