Wat is de hoogste temperatuur voor koelvloeistof

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Gister tijdens een lange reis weer eens even op de motor temperatuur gelet.
Mijn D5 XC70 '08 zat meestal rond de 89 graden, soms ietsje hoger in de file en een 28 graden zonnetje.

De D3 '18 zijn temperatuur liep keurig langzaam op. Maar wel iets hoger dan verwacht.
De motor werd bij 120 km/u redelijk gekoeld, met een redelijk vaste temp. van 96 graden. Bij een buiten temp van 18 graden.

Bij rijden rond de 100km/u liep de temp. op tot 100graden, waarna het snel terug zakte naar ongeveer 92graden. Dit herhaalde zich, als een hele langzame zaagtand.
Onder druk moet het water iets warmer kunnen worden dan 100graden, ik lees tot wel 120graden..

Vragen:
1) Maar wat zou de temp volgens Volvo moeten zijn?
2) Wat schakelt de termostaat precies? De waterpomp aan/uit? Of zit er een klep in het systeem?
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb het idee dat jij niet goed weet hoe de koeling van een automotor werkt. Eigenlijk is het systeem best simpel en goed bedacht.

Om te beginnen is het vrij normaal dat een warme motor tussen 90 en 100 graden heet is. Ten tweede draait de koelwaterpomp altijd om water door de motor te pompen en om daarna warmte af te geven aan de radiator.
Bij opwarmen van de motor circuleert het koelwater alleen door de motor. Pas als de thermostaat 90 graden meet of meer gaat hij "open". Een thermostaat is niet meer dan een mechanische klep. Bij openen stroomt er ook koelwater naar de radiator terwijl dat zelfde moment afgekoeld water uit de radiator terug de motor in stroomt.

Is de watertemperatuur lager dan 90 graden blijft dat door de motor circuleren, wordt het water warmer dan gaat een groot deel door de radiator om af te koelen. Het systeem probeert het koelwater dus op 90 graden te houden.

De radiator koelt af door rijwind en als dat niet genoeg is gaat de koelfan draaien als geforceerde koeling.

Als je zoekt op internet naar motorkoe.ing kom je veel informatie tegen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Bij 100 km draaid de motor minder toeren dan bij 120 km.
Pomp draaid ook minder snel dus daardoor minder stroming in de motor.
Oliepomp idem dito.
Ook olie koelt de motor.
En dan zit er nog een versnellingsbak achter.
Heeft ook koeling nodig.

Eric
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Ik twijfelde nog of de waterpomp, net als de airco, achter een magneet koppeling zou zitten. Ik verwacht een veel gelijkmatigere regeling.
Pas als de thermostaat 90 graden meet of meer gaat hij "open"
Dit was ook mijn idee, maar het lijkt dus dat de klep te laat en vrij binair regelt. Bij 100graden lijkt hij in een keer vol open te gaan. Het koelt in 5 seconden dan af van 100 naar 92 graden.

Ik zou dus zeggen dat de thermostaat niet lekker werkt. Of merken jullie ook zo'n houterige regeling? Welke pas bij 100 graden lijkt in te grijpen.
Laatst gewijzigd door eta76 op 29.05.2022 - 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Koelt in 5 a 10 seconden weer af
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat is precies wat een thermostaat doet, het is een klep die open of dicht gaat en door de werking van de radiateur koelt het zo rap af.
Klepje gaat weer dicht en het hele circus begint weer van voor af aan totdat jij je motor af zet.
Mankeert dus helemaal niets aan in jouw geval.

Moment dat een waterpomp niet mee draait met de motor heb je afhankelijk van de omstandigheden in 5 tot 10 minuten een motor die gigantisch hard staat te koken.

Overigens nog een opmerking, in je koelsysteem zit geen water waar jij het over hebt.
Dat is wel ontzettend lang geleden dat we dat gebruikten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

ok , bedankt voor alle info.
Geen proportionele klep dus.
Volvo koelvloeistof lijkt 50% water, maar bij kookpunt staan minimaal 100graden. Of het 110 of 120graden is laten ze in het midden. Wat ook nog afhankelijk is van de druk in het systeem...

Nog één vraag voor de duidelijkheid:
Zou de normale bedrijfstemperatuur niet rond 90graden moeten liggen? Oftewel, had de klep niet op 90 graden al open moeten gaan? zie ook @Msuidgeest
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Je hebt verschillende thermostaten die bij een verschillende temperatuur open gaan.
Vroeger was dit altijd 85 of 90 graden, tegenwoordig zit er vaak een voor een hogere temperatuur in.
Maakt voor de werking niet niet uit.

Jaren terug met een bekende en zijn toenmalige lease Peugeot 508 naar Engeland geweest en die stond zelfs permanent op 110 graden.
Iets hogere temperatuur is ook weer beter voor het milieu en daar draait tegenwoordig een boel om.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ik heb in de S60 een flesje KVS van Volvo, aangevuld met gedistilleerd water. Koelt beter en het is goedkoper, water zit altijd rond 86 graden, weer of geen weer.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Bedankt Fredhead.
JeroenSpock schreef: 30.05.2022 - 10:48 Ik heb in de S60 een flesje KVS van Volvo, aangevuld met gedistilleerd water. Koelt beter en het is goedkoper, water zit altijd rond 86 graden, weer of geen weer.
Enkel iets minder vorst bestendig, nu nog maar -20° ipv -40° :-)
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Kortom, voor Nederland nog steeds prima toereikend :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Sowieso geeft een sensor en meter op je dashboard een indicatie van je temperatuur.
Thermostaat staat echt niet hop helemaal open.
Begint met een heel klein kiertje zijn waardoor er heel gelijkmatig kouder kvs de motor in loopt.
Naarmate alles heter wordt gaat hij helemaal open en blijft open tenzij het winter is. .
En tot slot slaat op een gegeven moment de koelvan aan en een 5 tot 10 graden warmer ook de tweede.
Dan is de motor wel aan het werk als de tweede erbij komt.

Kon het toen bij mijn subaru heel goed monitoren met het subaru diagnose programma.

Eric
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ja met deze verhouding zal ik in NL niet in de problemen komen.
erichendri schreef: 30.05.2022 - 22:59Sowieso geeft een sensor en meter op je dashboard een indicatie van je temperatuur.
Kon het toen bij mijn subaru heel goed monitoren met het subaru diagnose programma.
Dat doet de CFE in mijn auto ook, en alles netjes overzichtelijk digitaal in de DIM (boordcomputer scherm):
-toerental
-snelheid (canbus snelheid, dus niet wat de teller aangeeft)
-temp. van motor olie, koelwater, transmissie olie, binnentemperatuur auto, temp. lucht inlaat motor
-kg lucht/uur
-turbodruk
-tank inhoud in liters
-en nog een paar

De temperatuur meter van de P2 Volvo's staat recht omhoog tussen 75 en 105 graden C, dus daar heb je idd niet veel meer aan dan een indicatie.
Ik mag hopen dat Volvo tegenwoordig die meters ook weer in het dashboard heeft zitten? Wat een blunder was dat op de V70NN.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Dit lezende vraag ik me af wat de koelvloeistof meter van al die schommelingen ‘maakt’.
Bij de C70 staat ie altijd precies in het midden om daar ook continue te blijven.
Zit daar dan een tolerantie in tussen sensor en meter? Als fluctuaties van 20 graden normaal zijn is óf de meter niet accuraat of treedt ie pas in werking als er echt wat mis is? En hoe wordt dat dan geregeld en wat is dan nog het nut van zo’n meter die niet fluctueert en dus eigenlijk nutteloze info verschaft (indien nutteloos tevens de reden dat de V70 er überhaupt geeneen meer heeft?)

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Die wijzer is een indicator terwijl de ECU met werkelijke waarden werkt. Die schijnt dan ook met een andere sensor te werken dan de wijzer op je dashbord.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Edwin schreef: 04.06.2022 - 17:56 Dit lezende vraag ik me af wat de koelvloeistof meter van al die schommelingen ‘maakt’.
Bij de C70 staat ie altijd precies in het midden om daar ook continue te blijven.
Zit daar dan een tolerantie in tussen sensor en meter?
Er zit inderdaad een flinke tolerantie in de weergave op het dashbord. +/- 20 is niet vreemd en zelfs als je daar buiten komt schuift de weergave niet heel ver van het midden. Zo weinig dat je je af vraagt of het eigenlijk wel verschoven is of je iets inbeeld. :P
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Jelmer de Jong schreef: 04.06.2022 - 21:44 Er zit inderdaad een flinke tolerantie in de weergave op het dashbord. +/- 20 is niet vreemd en zelfs als je daar buiten komt schuift de weergave niet heel ver van het midden. Zo weinig dat je je af vraagt of het eigenlijk wel verschoven is of je iets inbeeld. :P
Uit ervaring kan ik dit wel bevestigen.
6 jaar geleden mijn 850 "opgeblazen" door zonder koelvloeistof verder te rijden (kachelradiator gesprongen).
De meter ging daarbij totaal niet van zijn plaats.
Olietemperatuur wel, die ging boven 150° (meter ging maar tot 150)

Je zou je dus niet mogen afvragen of het metertje al dan niet verschoven is, maar of zo'n metertje wel enig nut heeft.
Het geeft in ieder geval niet veel vertrouwen heb ik er van geleerd.
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Pas bij - ik meen - 115 graden, slaat ie naar rechts door. Verder werkt het redelijk nauwkeurig. Ieder streepje is zo'n 20 graden en als je dan de daadwerkelijke temperatuur uitleest, klopt dat met 't metertje. Eenmaal in het midden blijft ie daar staan, sterker nog, 'n tikkie naar rechts uit het midden is de juist plek. (+-85 graden). Pas als je dus op de 115 graden komt slaat 'ie door en krijg je een melding.
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1855
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Oke, duidelijke verhalen.
Een bijzonder metertje dan.

Ik vond het eerst ook heel vreemd en raar dat de V70 geen koelvloeistof meter had. Ik moest er eerlijk gezegd echt aan wennen zo’n ‘essentiële’ meter te missen. Hoe konden ze díe nu weglaten?? 🤣

Als ik het zo bezie is het dan een nutteloos ding. Als ie al verschuift is het schijnbaar al te laat en gaan er wrs. (hopelijk!) ook andere signalen of meldingen af.

Gr. Edwin.
V70 T6 Summum
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”