Oke top, dank! Ga ik naar kijkenRisrael schreef: ↑21.05.2022 - 16:52Beetje lastig bijkomen maar zie plaatje (is van een T6 maar dat maakt niet zoveel uit). De aangegeven ophangpunten hangen aan 2 rubbers. Die moet je inspuiten met siliconenspray.
Kreunen achterwielophanging
- J33Bee
- 5th Gear member
- Berichten: 1269
- Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20
-
- 4th Gear member
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Jawel, maar ik heb altijd sportonderstellen. Op de passat ook en die deed het wel iets, terwijl dat onderstel redelijk gelijk was qua hardheid.raspaardje schreef: ↑23.05.2022 - 09:37 Dat niet deinen en die stabiliteit is wel een gevolg van je sportonderstel...
De passat kon je nog wel iets sturen met de achterkant, die kwam wel iets om. De V60 moet je echt mishandelen wil ik dat voor elkaar krijgen.
Nu niet verder lezen als je de auto voor het heerlijk comfort hebt , onderstaande gaat misschien iets te ver voor een gezins auto
508 had dat ook een te vaste achterkant voor mijn wensen. De 508 kwam heel erg bij de V60 in de buurt.
De Volvo heeft minder bijgeluid. De Peugeot een beter stuurgevoel rond de middenstand, die was echt subliem.
Ik ben geen franse auto fan, maar eerlijk is eerlijk de 508 heeft misschien wel het beste onderstel in het D segment van de voorwiel aandrijvers.
Die kon je met het gas nog wel enigszins sturen.
Waar ik heel benieuwd naar ben is hoeveel invloed de premacy 4's hebben met "VOL" codering op het rijgedrag van mijn v60. Ik heb het idee veel.
de volgende wordt een setje PS4 (of 5) als we daar aan toe zijn. Er wordt naar mijn mening net iets te veel gefilterd.
-V60 B4 7dct R design wit
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 2792
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Het ene sportonderstel is het andere niet, natuurlijk.
De dikte van de stabilisatorstang moet je ook niet onderschatten.
Veel info hierover:
https://www.swedespeed.com/threads/psa- ... st-7600949
https://www.swedespeed.com/threads/lowe ... cs.650259/
Verder lees ik verschillende dingen: stuurgevoel en gedrag van onderstel.
Volvo's hebben bijna nooit een sportief stuurhuis.
Verder kunnen banden best wel veel doen: mijn Saab heb ik nu op Goodyears Efficient Grip Performance gezet ter vervanging van de Primacy's 4.
En dan merk ik wel een minder stuurgevoel tov de Michelins terwijl het comfort iets beter is. Naast de toegenomen slijtvastheid waar ik met 30k km per jaar en simpel woonwerkverkeer op de snelweg even meer prioriteit in zag.
PS4 zullen echt wel aan een leuker rijgedrag bijdragen.
De dikte van de stabilisatorstang moet je ook niet onderschatten.
Veel info hierover:
https://www.swedespeed.com/threads/psa- ... st-7600949
https://www.swedespeed.com/threads/lowe ... cs.650259/
Verder lees ik verschillende dingen: stuurgevoel en gedrag van onderstel.
Volvo's hebben bijna nooit een sportief stuurhuis.
Verder kunnen banden best wel veel doen: mijn Saab heb ik nu op Goodyears Efficient Grip Performance gezet ter vervanging van de Primacy's 4.
En dan merk ik wel een minder stuurgevoel tov de Michelins terwijl het comfort iets beter is. Naast de toegenomen slijtvastheid waar ik met 30k km per jaar en simpel woonwerkverkeer op de snelweg even meer prioriteit in zag.
PS4 zullen echt wel aan een leuker rijgedrag bijdragen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
-
- 4th Gear member
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Dat snap ik ook,. bij elke auto is het een compromis.
En dat doet de V60 fantastisch! Stuurt ook best goed.
Ik heb vroeger veel met RC auto's geracet dus ik was ook altijd met afstelling bezig. Verschillende veren, olie, stabi's, vleugels etc.
Maarja dat zit natuurlijk niet in een personenauto Even je gereedschapskist pakken en na 10 minuten ander olie in de dempers.
Op papier zetten is niet mijn sterkste kant, maar ik vind dingen proberen gewoon leuk. 99% zal het niets boeien.
En dat doet de V60 fantastisch! Stuurt ook best goed.
Ik heb vroeger veel met RC auto's geracet dus ik was ook altijd met afstelling bezig. Verschillende veren, olie, stabi's, vleugels etc.
Maarja dat zit natuurlijk niet in een personenauto Even je gereedschapskist pakken en na 10 minuten ander olie in de dempers.
Op papier zetten is niet mijn sterkste kant, maar ik vind dingen proberen gewoon leuk. 99% zal het niets boeien.
-V60 B4 7dct R design wit
- Ab S
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
..ok zonder sportonderstel vind ik het overhellen in een snelle bocht minimaalraspaardje schreef: ↑23.05.2022 - 09:37 Dat niet deinen en die stabiliteit is wel een gevolg van je sportonderstel...
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 2792
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Dat is ook zo, Ab S.
Het verschil wordt vaak alleen opgemerkt in extremere situaties: bijvoorbeeld bepakt en bezakt op hoge snelheid een bocht ronden en dan zo'n leuke dwarsrichel tegenkomen.
Hoe gedraagt een auto zich dan? Hoe verwerkt het onderstel situaties waarin de marges beperkt zijn?
Het verschil wordt vaak alleen opgemerkt in extremere situaties: bijvoorbeeld bepakt en bezakt op hoge snelheid een bocht ronden en dan zo'n leuke dwarsrichel tegenkomen.
Hoe gedraagt een auto zich dan? Hoe verwerkt het onderstel situaties waarin de marges beperkt zijn?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
- Ab S
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
Dwarsrichel in bocht (b.v. bij Oudenrijn de fly-over van A2 uit richting Amsterdam naar A12 richting Arnhem) is altijd even wiebelen om de lengte-as..raspaardje schreef: ↑23.05.2022 - 18:02 Dat is ook zo, Ab S.
Het verschil wordt vaak alleen opgemerkt in extremere situaties: bijvoorbeeld bepakt en bezakt op hoge snelheid een bocht ronden en dan zo'n leuke dwarsrichel tegenkomen.
Hoe gedraagt een auto zich dan? Hoe verwerkt het onderstel situaties waarin de marges beperkt zijn?
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 2792
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Ja, die ken ik goed.
Hoe zeker voelt een auto in dat soort situaties?
Een R-Design onderstel is absoluut niet de heilige graal, het kan natuurlijk nog een stuk beter, maar over het algemeen helpen sportievere dempers en een dikkere stabi in dit soort omstandigheden de auto in één keer te laten "landen" na het uitveren.
Hoe zeker voelt een auto in dat soort situaties?
Een R-Design onderstel is absoluut niet de heilige graal, het kan natuurlijk nog een stuk beter, maar over het algemeen helpen sportievere dempers en een dikkere stabi in dit soort omstandigheden de auto in één keer te laten "landen" na het uitveren.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
- Ab S
- 4th Gear member
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
..ik weet niet of hardere dempers daartegen helpen; het gaat om een rotatie om de lengte-as (yaw in vliegtuigtermen); ik vermoed dat je dat alleen wegkrijgt met een achteras waarbij de wielen volledig parallel blijven (?)raspaardje schreef: ↑24.05.2022 - 09:43 Ja, die ken ik goed.
Hoe zeker voelt een auto in dat soort situaties?
Een R-Design onderstel is absoluut niet de heilige graal, het kan natuurlijk nog een stuk beter, maar over het algemeen helpen sportievere dempers en een dikkere stabi in dit soort omstandigheden de auto in één keer te laten "landen" na het uitveren.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
- J33Bee
- 5th Gear member
- Berichten: 1269
- Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20
Dit is het niet. Het geluid lijkt bij nader inzien ook meer van voor te komen ter hoogte/net achter het voorwiel.Risrael schreef: ↑21.05.2022 - 16:52Beetje lastig bijkomen maar zie plaatje (is van een T6 maar dat maakt niet zoveel uit). De aangegeven ophangpunten hangen aan 2 rubbers. Die moet je inspuiten met siliconenspray.
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 2792
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Voor dat laatste zou dan toch ook een stabilisatorstang achter kunnen dienen?
https://www.oponeo.nl/blog/stabilisator ... t-voertuig
Die de V60 niet heeft....
Volgens mij heeft de S/V60 alleen de stabilisatorstang voor waarbij de R-Design een iets dikker exemplaar heeft.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Als je achter geen stabilisatorstang hebt zou ik snel de verkoper bellen.
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 2792
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Oké, iets met klok en klepel....
Het sportonderstel bestaat iig uit een dikkere stabilisatorstang op de vooras.
Dat moet voor minder body roll zorgen en de kans op overstuur verminderen: https://www.autoblog.nl/nieuws/techniek ... bars-91155
Het sportonderstel bestaat iig uit een dikkere stabilisatorstang op de vooras.
Dat moet voor minder body roll zorgen en de kans op overstuur verminderen: https://www.autoblog.nl/nieuws/techniek ... bars-91155
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
-
- 4th Gear member
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Ja dan kan er wel geen stalen stabi zitten, maar de constructie is wel zo, dat onafhankelijk inveren lastiger is dan gelijktijdig
En die composiet veer doet daar lekker aan mee. Daar achter lijkt ook nog iets te zitten wat stabiliseert.
En die composiet veer doet daar lekker aan mee. Daar achter lijkt ook nog iets te zitten wat stabiliseert.
-V60 B4 7dct R design wit
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Nou hier is toch duidelijk een stabi te zien, of hou zien degene dat die dachten dat er geen zat?
-V60 B4 7dct R design wit
-
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 23.01.2021 - 11:36
Is dat gekreun na inspuiten siliconenspray gestopt?
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 2792
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Ik geloof Jelmer op zijn woord hoor!wasbeer2006 schreef: ↑29.05.2022 - 15:52 Nou hier is toch duidelijk een stabi te zien, of hou zien degene dat die dachten dat er geen zat?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue