Tunen XC40 T4 1.5 Plug in

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Oh ja Gouwe,
Die uitdrukking plat vlak staat voor.....wat je uitlegde.
ulti
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 15.08.2020 - 18:44
Locatie: Kampen

redracer schreef: 19.05.2022 - 12:51
spooky202 schreef: 19.05.2022 - 09:59 Let op, een T4 PHEV heeft geen AWD. Alle aandrijving (zowel elektrisch als via verbrandingsmotor) gaat via de voorwielen. Je kunt wel de Power stand gebruiken, dan gebruikt ie altijd de elektromotor. Hoeveel PK dat precies in totaal oplevert weet ik niet, maar ik verwacht dat het meer dan genoeg is om je caravan te trekken.
precies ik wou zeggen er is een stand dat hij altijd meehelpt ( power dus ) en heb je dus 211pk maar nog belangrijker de 400!! Nm .
Kijk dit is forum info waar je wat aan hebt ! Top !
Die Power stand heb ik nog nooit gebruikt, toch maar eens testen dan 😉
Voorlopig tunen… nee, toch maar niet dan.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Nog even, ter lering en vermaak:
In de buurt hier staat een XC40 T5 met een stekkerklep en een zwart schildje.
Nou ben ik al decennia-lang die Volvo type-aanduidingen kwijt, dus vergeef mij die toevoegingen......

Aangezien mijn XC40 T5 zonder stekkerklep maar met een zwart schildje een AWD is, dat op dat zwarte schildje staat,
ging ik zonder verder door te denken er van uit, dat elk kleur schildje hetzelfde betekent.
Ik liep net langs die stekkerauto en las op het schildje: Twin Engine. (dus geen awd wat op mijn schildje staat)

Ja en dan denk ik, de verhalen hier van gebruikers van andere modellen te lezen,
dat het een AWD is: vóór een brandstof-motor en achter een elektrische-motor.
Weer wat geleerd.

Veel caravan-trek-plezier met je XC40, ulti.
Hoop nog eens te lezen hoe het gegaan is.....
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33


Kijk dit is forum info waar je wat aan hebt ! Top !
Die Power stand heb ik nog nooit gebruikt, toch maar eens testen dan 😉
Voorlopig tunen… nee, toch maar niet dan.
en lees dan even de reviews van caravantrekker
( link heb ik eerder gepost ) ook allemaal tevreden over zware sleurhutten ( 1400-1800kg ) en dan zal je hopelijk helemaal gerust gesteld zijn .
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

1 op 8 met een caravan er achter....
Dat reed ik ook met me Vectra 3.0 V6 op LPG met een zware kar erachter O.O
En maar roepen dat elektro goed voor het milieu is. :-P

Daarnaast als er een goed programma in de ECU wordt gezet, dan kan dat kleine beetje extra vermogen en koppel natuurlijk helemaal geen kwaad voor een auto.
Overigens staat RICA goed bekend.

Daarnaast vermoed ik dat in zo'n XC40 T5 PHEV exact dezelfde motor zit met daarin een ander Volvo programmaatje.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Rica geeft zelf feitelijk geen enkele garantie op door hen gemaakte aanpassingen maar zet de instellingen gewoon terug zodat volvo aan de beurt is.
Bij een nieuwe auto met complexe techniek kan zo'n gok tamelijk verkeerd/kostbaar uitpakken.
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

corsa_gsi schreef: 20.05.2022 - 17:17 1 op 8 met een caravan er achter....
Dat reed ik ook met me Vectra 3.0 V6 op LPG met een zware kar erachter O.O
En maar roepen dat elektro goed voor het milieu is. :-P

Daarnaast als er een goed programma in de ECU wordt gezet, dan kan dat kleine beetje extra vermogen en koppel natuurlijk helemaal geen kwaad voor een auto.
Overigens staat RICA goed bekend.

Daarnaast vermoed ik dat in zo'n XC40 T5 PHEV exact dezelfde motor zit met daarin een ander Volvo programmaatje.
klopt wbt grote blokken ' relatief ' weinig meerverbruik bij zware lasten laten zien ( geen verdubbeling ) , alleen die andere 50 weken per jaar ook meer verbruiken = meer uitstoot.

Goeie tuning is zeker niks mis mee alleen in dit geval met een nieuwe auto onder fabrieksgarantie wel handig in je achterhoofd te hebben dat deze garantie vervalt bij problemen door tuning . Die 80 pk extra komt ook niet van de 1.5 zelf lijkt me ( eerder 30 pk? ) .

De T5 hybrid heeft bij rica ook uiteindelijk dezelfde tuningswaardes dus grote kans dat ze hetzelfde zijn maar softwarematig geknepen .
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik denk niet dat Rica extra vermogen uit de elektromotor haalt, dus die 80 pk zit hem echt wel in de 1.5.
Vergeet niet dat met de moderne technieken van tegenwoordig veel vermogen uit kleine motoren wordt gehaald (of kijk zelfs maar naar de oude F1 wagens bijvoorbeeld wat daar uit een 1.8 met turbo kwam).

De uiteindelijke levensduur van het grote blok is wel langer, puur omdat dat blok nooit zo hard op wordt gejaagd als z'n kleine broertje.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
redracer
4th Gear member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Das zeker waar , waar ik eerst 320pk uit een 2 liter bij volvo nog veel vond voor een standaard productie blok zitten ze inmiddels nu rond de 430 pk (merc 2.0 4cil. amg ) en de fransen hebben de 1.6 225pk al een tijdje dus 1.5 met normaal 150-180pk dan gechipt 237pk zou goed kunnen maar dan nog is er veel reserve gelaten ook qua turbogrootte.
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Bij ford is het vrij simpel de 180 pk van de 1.5 ecoboost in de modellen met 125 of 150 pk zetten.
Ik zou deze volvo niet verder tunen dan de 180 pk van de sterkste 1.5.

Eric
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

We hebben het hier over de VEA motoren, die leveren een ander vermogen dan de Ford Ecoboost motoren en zijn door Volvo zelf ontworpen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Ik gaf het als voorbeeld, niet dat het bij volvo ook kan.
Gewoon niet verder tunen dan de max wat de T5 te levert.
Maar laat hem eerst op vakantie gaan, als je de revieuws leest gaat het prima.
Daarbij blijf ik het jammer vinden dat er geen vermogens grafieken in folders staan.
Van de ford weet ik dat de sterkste versies verder doortrekken om meer vermogen te leveren.
De 125 pk trekt minder ver door.
Is natuurlijk ook software matig en met turbo motoren is dat allemaal heel gemakkelink af te regelen als je er kennus van hebt.

Eric
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Je hebt mogelijk gemist dat aan deze volvo 3 cilinder ook nog een electromotor vast zit?
Zou gewoon uitkijken met dit soort techniek waarbij software een cruciale rol speelt en fabrieksgarantie iets is dat je niet kwijt wilt
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Andere merken hebben de elektromotor in de versnellingsbak gebouwd en niet aan de krukas van de motor. Of op de andere as en niet de motor-aangedreven as.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
ulti
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 15.08.2020 - 18:44
Locatie: Kampen

Zo, we zitten nu een week op onze campingplek in zuid Frankrijk.
1300 Km met onze Fendt van 1500kg achter onze XC40 T4 1.5 Plug in Hybrid.
Zoals vermeld heb ik hem NIET laten tunen.
Nu ben ik eruit ! Onze XC40 heeft het prima gedaan, meer dan genoeg koppel !
Tunen, nee niet nodig, ging perfect, automaat schaklde mooi soepel.
Wat ik wel gedaan heb is de automaat in de ‘B’ stand gezet zodat hij heuvelafwaards afremd op de motor.
En dan ook een beetje energie in de accu stopt.
Kortom wij zijn tevreden met onze XC40 zoals hij is.
Wel 1 op 7…. Maar ja, zware rechtervoet…hè
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Niks mis met een zware rechtervoet.
Fijn dat de auto (ook) als caravantrekker bevalt!
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”