versnelling D5 doet vreemd onder bepaalde omstandigheden

Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Powerflushen is al zoveel gedaan ook met auto's met hoge km standen. En ja er zal vast een keer een auto zijn waar het niet goed uitpakt, maar vraag is dan hoe en wie het heeft gedaan, want ook daar zit veel verschil in en heeft grote invloed op het resultaat (weet ik uit eigen ervaring). Maar iets wat kapot is ga je niet meer herstellen met een powerflush maar wat ik zo hoor denk ik dat jij er heel veel verbetering mee kunt bereiken. Geen idee waar je woont, maar er zijn een paar adressen waar je met vertrouwen naar toe kunt om je te laten informeren: GS Powerflush, MMTS, Volservice, TPR powerflush. Allemaal Volvo liefhebbers met heel veel specifieke kennis en ervaring. Succes!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27508
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Deze dealer zal waarschijnlijk vol blijven houden dat de bakolie een auto leven mee gaat.
Ondertussen weet men wel beter en wordt de olie dan ook steeds vaker gewisseld of gefushed.

190.000 kilometer is geen hoge of spannende kilometerstand. Mijn eigen S60 destijds werd net onder die stand geflushed en de olie kwam er ietwat bruin uit. Wat precies op tijd was.
Ik had geen last van schokkjes, maar deed het als preventief onderhoud.
Na het spoelen schakelende de bak nog iets soepeler dan voorheen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Die van mij staat op 290.000km en is ondertussen 2x gedaan, niet door problemen, maar juist om ze te voorkomen.
Obbe, van obbe tuning (voorheen volvotune) heeft zelfs al meerdere voertuigen gehad en deze bij elke 60.000km laten flushen, hij geeft aan dat dit de bak nooit slechter maakt, net als olie van de motor vervangen... kan je ook nooit te vaak doen voor de werking van de motor, wel voor je portemonnee uiteraard, maar dat is een ander verhaal. Flushen wordt in de VS elke 100.000mile aangeraden, dat komt dus neer op elke 160.000km. Zelf houd ik dit ook als eikpunt, want dat vindt mijn portemonnee ook nog acceptabel.
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
grijlaa1
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 16.05.2022 - 07:52

grijlaa1 schreef: 16.05.2022 - 11:41 Onze XC90, D5, uit 2008, 180.000 km, rijdt als een zonnetje, gebruikt geen olie etc. We rijden er heel rustig mee, 100-110 kilometer per uur. We rijden vooral lange afstanden. Sinds ruim een jaar merken we iets vreemds bij de automatische schakeling bergoprijdend. Als er na een bocht een beetje opgetrokken moet worden, lijkt het alsof de automaat in zijn vrij gaat staan (loeien) en als ik dan ga terugneem pakt ie een hogere versnelling. Het lijkt alsof ie van 2 naar 4 schakelt. Dat gebeurde ook als ik de handschakeling gebruikte, wat mijn garage daarna afried. Vorig jaar is alles uitgelezen, maar er is geen fout gevonden, maar hebben we voor alle zekerheid de versnellingsbak wel laten doorspoelen. Het resultaat was niet bijzonder: telkens als we bergop rijden is het adem inhouden en spelen met het gas om niet teveel trekkracht ineens te vergen. Gisteren weer: maar nu ging het oppakken van de versnelling twee keer gepaard met een hevige schok op de achteras, zo voelde het. Als iemand iets dergelijks aan de hand heeft gehad horen we graag wat toen de diagnose was en de oplossing.
Inmiddels zijn we twee reizen verder. De laatste keer bergop (heel steil, bij Andermatt) de automaat niet gebruik, maar in de 2 naar boven gereden; geen centje pijn. De keer ervoor heel rustig daar naar bovem in de automaat, geprobeerd het schakelen tussen 2 en 3 te vermijden als de getrokken moest worden; ging eigenlijk ook wel goed. Toch besloten om een gereviseerde versnellingsbak te laten plaatsen. morgen wegbrengen, de auto. Voelt wel een beetje vreemd, alsof de er een hart vervangen gaat worden, van iemand die je niet kent. We hopn dat we dan nog een paar jaar kunnen rijden met deze beer.
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Sterkte!
Hoop voor je dat de gereviseerde versnellingsbak goed in elkaar is gezet!
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”