Waarom geen snelle OBC ?

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

Dat het logisch is dat een vol elektrische auto een snelle lader nodig heeft, trekt niemand in twijfel.
In hybride voertuigen kom je die echter nooit tegen. Waarom ?
Een 11kW (of nog beter 22kW) OBC zou de auto op een uur verder helpen, en dus meermaals per dag herladen kunnen worden en zo extra veel elektrische km rijden.
Maar ook het innemen van een laadpaal kan beperkt worden, waardoor de bestaande laadpalen door meer mensen gebruikt kunnen worden.
Toen de batterij van de hybrides vergroot werden, had ik gehoopt ook een snelle OBC te zien verschijnen, maar njet.

Bestaat er een mogelijkheid zelf zo'n snellere OBC te plaatsen ?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Niet op n volvo
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Niet doen, sneller laden betekend ook de accu beter koelen.

Eric
Emmevi
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Heeft misschien te maken met de kosten voor een OBC en verschillende doelgroepen voor een PIH en een EV?
Kan me niet indenken dat men met een PIH elektrische actieradius van 45km telkens na een half uur alweer ergens een uur aan de lader wil gaan staan.
Een PIH is dan leuk om “schoon” de stad in en uit te komen en voor de auto-/snelweg de verbrandingsmotor te gebruiken. Aangekomen op de bestemming (werkplek) is er tijd genoeg om over de werkdag of nacht de accu in 3 of 4 uur weer bij te laden. Snelladen schijnt ook een behoorlijke aanslag op de accu te doen mbt de levensduur.
Een EV zal wel een mogelijkheid moeten hebben voor snelladen want als je even van Groningen op familievisite in Maastricht wil, dan wil je rond 16:00 de accu toch wel graag weer vrijwel vol hebben om fatsoenlijk thuis te willen komen.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

Ik las deze ochtend dat de plug-in hybride versie van de BMW serie 2 tourer een 7,4kW obc zou krijgen.
Zonder twijfel de eerste van een lange reeks.
Voor mij is het een noodzakelijk item om de toekomst van de plug-in hybride te verzekeren, samen met een autonomie van 100km op de batterijen.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Plug In Hybrides verdwijnen. En komen niet terug. Dus die toekomst hoeft niet verzekerd te zijn. Het is/was slechts een tussenfase.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

V480-S60 schreef: 22.05.2022 - 14:18 Plug In Hybrides verdwijnen. En komen niet terug. Dus die toekomst hoeft niet verzekerd te zijn. Het is/was slechts een tussenfase.
Ik denk dat je hier voorbarig bent. Misschien in zijn huidige vorm, maar met een batterij die de werkelijke 100km oplevert en een snelle lader zie ik nog een mooie toekomst.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Nee, ik ben absoluut niet voorbarig. Hybride is straks ook verboden. Dus heeft geen toekomst.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Volvo vind 22kw op een EV al te kostbaar
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

Wel, Mercedes heeft met de nieuwe GLC hard toegeslaan: 11kW AC-lader en 60kW DC-lader.
Met een batterij van 31,2kWh staat hij ook een autonomie toe tot 150km.
Moedig van Mercedes deze investering nog toe te staan, gezien de politieke wil om de hybride vroegtijdig te schrappen.

En dat de hybride geen toekomst meer heeft, daar mag toch nog even aan getwijfeld worden: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11/02 ... s-opladen/

En Europa is niet de wereld. Er is dus nog steeds een toekomst voor de hybrides.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”