V60 T3 stilgevallen op de snelweg en loopt op 3 cilinders

mad_manic
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 07.02.2007 - 22:40

Wat voor soort brandstof gooi jij en je schoonouders er altijd in?
Volvo V60 T4 Summum, MY 2014
Volvo V70 2.0D Limited Edition, MY 2009
Volvo V40 1.9D 115pk Sports Edition MY2003, Virtual Blue
Volvo 440 DL 1.6 MY1993
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

mad_manic schreef: 13.06.2022 - 22:54 Wat voor soort brandstof gooi jij en je schoonouders er altijd in?
95. Ga nu wat vaker premium tanken
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

WhatsApp Image 2022-06-13 at 8.23.00 AM (1).jpeg
WhatsApp Image 2022-06-13 at 8.23.00 AM (1).jpeg
InkedWhatsApp Image 2022-06-14 at 8.56.12 PM_LI.jpg
Oude motor eruit gehaald.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Na overbouwen componenten en motor weer inbouwen was de auto weer rijklaar. Eerst km's gingen voorspoedig. Na een paar ritten MIL lampje aan. Uitlezen gaf een fout op de correlatie krukas-nokkenas... Thuis even ''snel'' gekeken of de motor mechanisch wel op tijd stond, dat was het geval. Daarna terug naar de werkplaats. Daar de gehele timing nog een keer opnieuw gedaan. Stond allemaal goed, wel twijfel over het gereedschap waarmee de krukaspoulie (met de magneet ring voor de krukaspositie sensor) afgesteld wordt.

Het geleende setje van de automaterialenzaak aan de kant gelegd en een originele afstel set opgehaald. Voordat ik de krukaspoelie er af haalde deze afgetekend. Na montage met origineel gereedschap was het verschil zoals in de afbeelding. Scheelt misschien 1 á 2 graden maar dit was wel de oplossing.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Na een paar honderd km de motor steeds meer belasten. Bij grotere gasklep stand hikt de motor heel soms, geen foutcode. Alles nog eens nalopen, alles lijkt goed te zitten. Dataloggen tijdens rijden, geen afwijken signalen...

Terug naar de basis, bougies eruit. Bij 1 bougie is het porselein gescheurd en de vonk slaat daar over onder belasting (en dus niet in de cilinder). Dit waren nieuwe bougies!!

Nu rijdt de auto weer zonder problemen en zit ik al dicht tegen de 1000 km aan, dan olie verversen en filter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27449
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zo wordt het toch nog "spannend" met de kleine hikjes.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

HbTps schreef: 14.06.2022 - 20:54
mad_manic schreef: 13.06.2022 - 22:54 Wat voor soort brandstof gooi jij en je schoonouders er altijd in?
95. Ga nu wat vaker premium tanken
Goed voornemen, nu ook nog op tijd de oliewissels en de basis is er in elk geval om wat langer met je blok te kunnen doen. Bij mijn auto gaat er na 10 a 15 dkm nieuwe olie + filter in. Die 30.000 onderhouds beurten zijn echt te lang als je zelf het blok “goed”. wilt houden.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
PepijnZ
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 18.05.2013 - 12:29

Oliewissels gaan de problemen die je hebt gehad denk ik niet voorkomen. Het lijkt sterk op een injector die open is blijven staan of vervuild is geraakt. Bij diesels noemde ze dit vroeger een "pissertje". I.p.v. verstuiven in miniscule druppeltjes spuit de brandstof er dan uit als dun straaltje. De plak waar die de zuiger raakt raakt over verhit met als gevolg een smeltende zuiger.

Wel een behoorlijke klus die je binnen afzienbare tijd hebt uitgevoerd. Veel veilige kilometers toe gewenst!
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

PepijnZ schreef: 22.06.2022 - 12:56 Oliewissels gaan de problemen die je hebt gehad denk ik niet voorkomen. Het lijkt sterk op een injector die open is blijven staan of vervuild is geraakt. Bij diesels noemde ze dit vroeger een "pissertje". I.p.v. verstuiven in miniscule druppeltjes spuit de brandstof er dan uit als dun straaltje. De plak waar die de zuiger raakt raakt over verhit met als gevolg een smeltende zuiger.

Wel een behoorlijke klus die je binnen afzienbare tijd hebt uitgevoerd. Veel veilige kilometers toe gewenst!
Als je goed leest dan zeg ik ook niet dat op tijd olie wisselen de voorgaande problemen zou voorkomen!
Wel is het een basis voor goed onderhoud. Die 30.000 km wissels zijn de nekslag voor bijna elke motor!
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

HbTps schreef: 15.05.2022 - 15:53 Beste mede forumleden,

Jaren lang tevreden in een V50 gereden, sinds 8 maanden in een V60. Super tevreden over tot gisteren... Schoonouders uit de brand helpen (stil gevallen op de A2 met caravan, Ford Modeo met Ecoboost motor loopt op 3 cilinders) V60 ervoor en die kwam tot Geleen...ook op 3 cilinders lopen. Hieraan vooraf ging een licht tikkend geluid uit de motor, kort hierop op 3 cilinders lopen. Afrit genomen, ANWB erbij. Wat gewisseld met bougies en bobines, probleem blijft op cilinder 1 hangen. Injector komt vaak voor, is mij bekend maar wat me opvalt is dat tijdens het starten het hoorbaar is dat 1 van de cilinders geen weerstand geeft op de startmotor als je begrijpt wat ik bedoel. Lijkt sterk op compressieverlies. Ook de blauwe walm uit de uitlaat toen de auto op de berger werd gereden voorspelt niet veel goeds.

Bizarre situatie, 2 dezelfde motoren in verschillende auto's op dezelfde middag met hetzelfde probleem uitgevallen. Je zou haast denken dat het aan de caravan ligt....kan natuurlijk niet.

Maar mijn vraag is of er mensen bekend zijn met dit probleem? Komt dit vaker voor???
Misschien ligt het toch wel aan de caravan, gezien er twee identieke motoren zijn gesneuveld, dan denk ik als eerste :
Is de caravan wel geschikt voor deze auto's qua gewicht ?
Is de caravan niet overladen, dus te zwaar.
Lopen de remmen van de caravan niet aan ?
Zit de oploop rem niet vast ( schuifstuk )
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
PepijnZ
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 18.05.2013 - 12:29

flevodirk schreef: 22.06.2022 - 21:49 Wel is het een basis voor goed onderhoud. Die 30.000 km wissels zijn de nekslag voor bijna elke motor!
100% mee eens!
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5528
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

PepijnZ schreef: 22.06.2022 - 12:56 Oliewissels gaan de problemen die je hebt gehad denk ik niet voorkomen. Het lijkt sterk op een injector die open is blijven staan of vervuild is geraakt. Bij diesels noemde ze dit vroeger een "pissertje". I.p.v. verstuiven in miniscule druppeltjes spuit de brandstof er dan uit als dun straaltje. De plak waar die de zuiger raakt raakt over verhit met als gevolg een smeltende zuiger.

Wel een behoorlijke klus die je binnen afzienbare tijd hebt uitgevoerd. Veel veilige kilometers toe gewenst!
Gebeurt vaker met dit type motor. Brandstofdruk niet oke, blijft de injector nalopen (druppelen). Gevolg: aankoeken koolstof wat uiteindelijk verbrand op de zuiger. Hierdoor ontstaat dit soort smeltgedrag.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Zijn er vroege indicatoren die wijzen op problemen met een injector ? Geen brandend motor management lampje of zo ?
Ik zou toch graag een injector vervangen voordat de hele zuiger kapot is.
De dealer voegt iedere keer brandstofsysteem reiniger toe. Geen idee of dat helpt.
Is op jouw auto ook jaarlijks brandstofsysteem reiniger toegevoegd ?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27449
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Met mazzel merk je het aan het motorverloop dat hij blijft hangen, maar een lampje gaat er niet branden.
Bij twijfel kan je ze altijd laten testen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5528
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

fredhead schreef: 25.06.2022 - 21:34 Met mazzel merk je het aan het motorverloop dat hij blijft hangen, maar een lampje gaat er niet branden.
Bij twijfel kan je ze altijd laten testen.
Zou niet meer zijn dan een "hikje"
Schijnt dat een ander merk injector ook wel eens wil helpen.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27449
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hangen/hikje, maar meer dan dat niet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

flevodirk schreef: 18.06.2022 - 17:15
HbTps schreef: 14.06.2022 - 20:54
mad_manic schreef: 13.06.2022 - 22:54 Wat voor soort brandstof gooi jij en je schoonouders er altijd in?
95. Ga nu wat vaker premium tanken
Goed voornemen, nu ook nog op tijd de oliewissels en de basis is er in elk geval om wat langer met je blok te kunnen doen. Bij mijn auto gaat er na 10 a 15 dkm nieuwe olie + filter in. Die 30.000 onderhouds beurten zijn echt te lang als je zelf het blok “goed”. wilt houden.
Aan het onderhoud ligt het niet, schade is het gevolg van een defecte injector.
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

snorremans schreef: 23.06.2022 - 20:34
HbTps schreef: 15.05.2022 - 15:53 Beste mede forumleden,

Jaren lang tevreden in een V50 gereden, sinds 8 maanden in een V60. Super tevreden over tot gisteren... Schoonouders uit de brand helpen (stil gevallen op de A2 met caravan, Ford Modeo met Ecoboost motor loopt op 3 cilinders) V60 ervoor en die kwam tot Geleen...ook op 3 cilinders lopen. Hieraan vooraf ging een licht tikkend geluid uit de motor, kort hierop op 3 cilinders lopen. Afrit genomen, ANWB erbij. Wat gewisseld met bougies en bobines, probleem blijft op cilinder 1 hangen. Injector komt vaak voor, is mij bekend maar wat me opvalt is dat tijdens het starten het hoorbaar is dat 1 van de cilinders geen weerstand geeft op de startmotor als je begrijpt wat ik bedoel. Lijkt sterk op compressieverlies. Ook de blauwe walm uit de uitlaat toen de auto op de berger werd gereden voorspelt niet veel goeds.

Bizarre situatie, 2 dezelfde motoren in verschillende auto's op dezelfde middag met hetzelfde probleem uitgevallen. Je zou haast denken dat het aan de caravan ligt....kan natuurlijk niet.

Maar mijn vraag is of er mensen bekend zijn met dit probleem? Komt dit vaker voor???
Misschien ligt het toch wel aan de caravan, gezien er twee identieke motoren zijn gesneuveld, dan denk ik als eerste :
Is de caravan wel geschikt voor deze auto's qua gewicht ?
Is de caravan niet overladen, dus te zwaar.
Lopen de remmen van de caravan niet aan ?
Zit de oploop rem niet vast ( schuifstuk )
Zou je haast denken ja, toch is het echt een toevalligheid. Bij beide motoren waren de injectoren al slecht, het trekken van de caravan heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat de injectoren langer (of verder?) dan normaal moesten openen. Op dat moment bleven ze vast zitten en sloten dus niet (helemaal meer) Schoonouders zijn met 4 nieuwe injectoren en met dezelfde caravan vorige week terug gekomen uit Spanje.
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Volvolof schreef: 25.06.2022 - 19:51 Zijn er vroege indicatoren die wijzen op problemen met een injector ? Geen brandend motor management lampje of zo ?
Ik zou toch graag een injector vervangen voordat de hele zuiger kapot is.
De dealer voegt iedere keer brandstofsysteem reiniger toe. Geen idee of dat helpt.
Is op jouw auto ook jaarlijks brandstofsysteem reiniger toegevoegd ?
Goede vraag, ik heb in ieder geval niets gemerkt. Goede brandstof, liever geen E10 en regelmatig een injectie reiniger is wat je kunt doen. En als de motor op 3 cilinders gaat lopen DIRECT stoppen en niet doorrijden.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5100
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Als het aanlopen of vastzitten van een rem er mee te maken zou hebben gehad dan was de caravan wel al eerder afgebrand
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”