Auto doet niets bij het draaien van de sleutel

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
ic3d
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 25.03.2020 - 21:19

Mijn v50 1.8l benzine uit 2005 slaat niet meer aan wanneer ik probeer te starten. Er gebeurt niets. Alle lampjes e.d. gaan wel branden, maar dat was het. Dit gebeurde uit het niets. Deze auto heeft veel problemen gehad, maar niet dit.

Soms krijg ik nu de melding 'Immobilizer, zie handleiding'. Dit is ook voor het eerst dat ik deze melding zie. Ik heb uiteraard uitgebreid op dit forum gezocht. Ik ben geen actieve poster, maar lees wel regelmatig mee. Ik vond een aantal eenvoudige suggesties zoals het bewegen van de sleutel (en alles er af halen wat er aan vast zit), aanslepen / duwen, startkabels (voor als de accu te leeg is), kabels bij de accu controleren, oliepeil controleren, etc. Niets geeft resultaat. Alleen bij het aanslepen gaan alle lampjes op het dashboard branden (volgens mij gebeurt dit ook wanneer je de auto normaliter start). Maar de motor slaat niet aan. Er gebeurt niets. Ik heb zo'n goedkope OBDII adapter, maar die geeft geen storingen. Ik heb recentelijk wel de dynamo laten vervangen. Hierdoor stond nog een airbag melding in beeld. Die zou ik deze week laten resetten.

Ik ga hem naar de garage slepen, maar ik was benieuwd of jullie wellicht suggesties hadden. Misschien iets "kleins" dat ik nog zou kunnen controleren?
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5607
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Handbak of automaat?
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
ic3d
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 25.03.2020 - 21:19

Hand!
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5607
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
ic3d
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 25.03.2020 - 21:19

Dank voor de tip Urbexpeditie! Ik ben het lijstje afgelopen. Ik had er een hard hoofd in omdat de lijst begint met zaken als "vijf keer de sleutel draaien, vijf keer de deuren sluiten en openen". Allemaal gedaan, maar niets. Toen (in stap 2) de min-pool van de accu vijf minuten los gemaakt. Ondertussen heb ik, alle kabels in het dashboardkastje losgemaakt en weer vast gezet.Ook onder de passagiersstoel. Daarna gestart en... hij deed het!

Ik heb werkelijk geen idee wat nu de oorzaak is. Ik heb even op de snelweg gereden om de accu weer wat op te laden. Morgen rijd ik toch langs de garage, maar ik ben blij dat hij net weer aan sprong.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5607
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Fijn dat het gelukt is!
Hopelijk komt de storing niet meer terug.
Mogelijk een slecht contact met de CEM.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
ic3d
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 25.03.2020 - 21:19

Helaas, vanmorgen toch weer hetzelfde probleem. Ik kreeg wel direct de immobilzer melding. Hetzelfde trucje werkte overigens weer. Ik ben toen direct naar de garage gereden en deze heeft hem uitgelezen. Hij geeft wel een foutmelding op de electroklepjes, maar die geeft 'ie al maanden. Dit is een overblijfsel van een lang verhaal en waarschijnlijk niet de oorzaak. Bij de garage heeft de auto de hele dag gewoon telkens gestart. Dus het is een beetje zoeken naar een speld in een hooiberg. Balen dus.

Mocht er iemand suggesties hebben wat ik (of de garage) na kan kijken, dan hoor ik het graag.

@urbexpeditie
Weet je hoe ik dit kan controleren? Ik heb er op gegoogled, maar kon weinig vinden.
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 640
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Bij de 1ste generatie van deze wagens durft het contactslot zelf, die de sleuteltransponder ook uitleest, wel eens stuk te gaan met jouw klachten als gevolg. Een klap op het dashboard geven terwijl je probeert
te starten wil wel eens helpen maar op een bepaald moment gaat ie compleet dood.
Dan is een ander contactslot de enige optie.

Een paar jaar geleden zelf gehad, €260 was ik kwijt bij de dealer (montage en opnieuw inleren)
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
ic3d
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 25.03.2020 - 21:19

€260 heb ik er uiteraard voor over als 'ie het dan weer doet, maar als ik Google zie ik wisselende ervaringen en oorzaken. Al deze zaken aanpakken wordt wat kostbaar. Uiteraard blijft hij nu bij de garage starten en geeft dus geen foutcodes, dus het wordt dan een gok.
CasperKoppelman
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 14.05.2022 - 23:54

Hoi, helaas heb ik ervaring met dit probleem. Ik was op vakantie in oosterijk en kreeg hem niet meer aan. Ik kreeg dezelfde melding als U. Weg laten slepen, bleek inderdaag het sleutelcontact kapot te zijn bij mij deed die niks meer ook niet na een paar klappen op het dashboard. Bij de Oosterijkse volvo dealer laten maken het kostte me in totaal 450 euro. Er komt aardig wat arbeid bij kijken omdat het hele dashboard uit elkaar gehaald moet worden.
ic3d
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 25.03.2020 - 21:19

Dank Capser. Inmiddels rijd ik alweer een aantal weken probleemloos rond. Desalniettemin is het vertrouwen een beetje weg. Ik heb besloten een andere auto te kopen. De garage waar ik een mooie tweedehands auto zag geeft er bij inruil nog 500 euro voor. Maandag ga ik het nog bij een andere garage proberen. De auto heeft op een aantal plaatsen lakschade en her en der wat deukjes, dus ik snap dat ik er niet meer veel voor zal vangen. Desalniettemin voelt 500 wel als een schijntje als je inruilt en dus iets terugkoopt wat tig keer zo duur is. Particulier verkopen wil ik niet, ik snap dat je er dan meer voor kunt krijgen, maar het voelt niet goed een auto particulier te verkopen die je het afgelopen jaar twee keer aan de kant heeft laten staan. Een garage kan er op anticiperen, zeker met een aankoop van 500 euro.
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 654
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Laat je niet voor de gek houden, 500 euro is echt pure afzetterij! Vooral in deze tijd, waarin een auto ineens 10k oplevert, die 3 jaar geleden nog de helft opbracht... Ook met een paar deukjes en een startprobleem, is dit echt een schandalig bod.

Verder zou ik persoonlijk toch kijken of het contactslot niet toch de schuldige is. Dan kun je 'm gewoon particulier verkopen voor een nette prijs.
Gebruikersavatar
Longlivevolvo19
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 05.01.2019 - 19:43

Eens, vraag eens online een paar inruilprijzen aan, er zitten grote verschillen.
V50 momentum 2.4 / 2005
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Ik zou deze site is invullen:
https://www.anwb.nl/auto/koerslijst

Vorig jaar 2 auto's (particulier) verkocht en de prijzen die ze geven kwamen wel aardig over een met wat ik er voor gekregen heb.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
ic3d
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 25.03.2020 - 21:19

Bedankt voor de reacties! Ik ben blij te horen dat ik niet de enige ben die 500 euro erg weinig vond.

@volvo440special
Met 500 in gedachte vond ik het vervangen van het contactslot niet de moeite. Ik ga proberen te kijken wat de prijsindicaties elders zijn en incalculeren of het de moeite waard is.

@Longlivevolvo19
Ik heb via Autotrack een paar verzoekjes ingediend. Ik heb het idee dat het gewoon niet aankomt, want ik heb van niemand een reactie gehad. Ik toon dan dus interesse in een auto voor aankoop, dus niet louter verkoop. Maar ik krijg gewoon niks terug. Heb jij suggesties waar ik eventueel nog een offerte kan krijgen, of moet je gewoon garages langs gaan in de omgeving? Sites als ikwilvanmijnautoaf.nl e.d. worden vaak afgeraden omdat je daar waarschijnlijk ook uitkomt op extreem lage bedragen.

@corsa_gsi
Dan kom ik op 3000 uit, dat is nogal een verschil... Bedankt voor de tip!
ic3d
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 25.03.2020 - 21:19

Had nog een garage gevraagd wat ze gaven bij inruil. Het antwoord was maximaal 750,- en dan moest ik uiteraard wel een auto aankopen van > 10K en wilden ze de Volvo nog uitgebreid testen. Vervolgens heb ik een bekende opkoper gebeld, een stuk of 20 foto's doorgestuurd en zij bieden 1350 zonder aankoop. Dat klinkt een stuk beter!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”