180.000 km beurt, vervolgens problemen

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
VolvoNewbie
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 29.01.2022 - 22:33

Wie kan even met mij meedenken

2 weken geleden een 180.000 km beurt laten geven bij een lokale volvo specialist hier in de buurt.

Afgelopen donderdag gaf de auto motorservice melding, inmiddels bijna 1000 km gereden en vervolgens zelf geprobeerd uit te lezen met een simpele ELM327 module maar helaas geen foutcodes.

Na wat zoeken hier op het forum las ik o.a over het oliepeil en deze dan ook vervolgens gecontroleerd, de auto gaf aan dat deze te vol was.
Vanmorgen is de auto uitgelezen en uit de OBD diagnose kwamen 4 foutmeldingen

De eerste 2 waren gerelateerd aan de o2 sensor
De laatste 2 waren olieniveau onjuist en olieniveau te hoog.

Het garagebedrijf geeft aan dat mogelijk de turbo olie lekt, maar ik weet niet beter dan dat een turbo geen apart olie systeem heeft.
De turbo reageert wel gewoon goed, auto accelereert in pure als power stand gewoon normaal en vlot.

Geen roetuitstoot aan de achterzijde, opvallend is wel een hoger dieselverbruik. Al verschillende malen 1 op 7 voorbij zien komen als gemiddelde.

Ik vraag me af hoe reëel het is dat de auto schade heeft opgelopen aan de zuigers door teveel olie en dit het verbruik verklaart.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Hebben ze de multieriem en spanner ook netjes volgens de laatste Volvo specificaties vervangen?
VolvoNewbie
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 29.01.2022 - 22:33

The Mechanic schreef: 03.05.2022 - 12:45 Hebben ze de multieriem en spanner ook netjes volgens de laatste Volvospecificaties vervangen?
Dat is wel de opdracht geweest, ze hebben ook bevestigd dat ze dat zouden doen.

Gisteren hebben ze er olie uitgehaald, maar kwamen ze met de mededeling dat de oliesensor is gereset omdat die onjuiste waarde aangaf.
Ik denk dan die is kapot of niet kapot, maar een sensor kun je weinig aan resetten lijkt mij. Ik kijk het eens even een week aan en als het oliepeil dan op niveau blijft dan zal er weinig met de sensor zijn

Wel bijzonder dat ze benoemen zelf om 18 uur nog een rondje gereden te hebben met de auto, maar dat uit de Volvo On-call logging blijkt van niet.
Als ik van de laadpaal naar mijn huis rijd, is dat wel geteld 400 meter en dat zie ik terug in de logging. Dus wat mij betreft kletspraat!
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8305
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Een sensor kan je hooguit een keer kalibreren, misschien hebben ze dat gedaan?

Lekker duidelijk om wat voor auto het gaat trouwens. Is dit eentje zonder peilstok?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
VolvoNewbie
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 29.01.2022 - 22:33

JeroenSpock schreef: 03.05.2022 - 13:34 Een sensor kan je hooguit een keer kalibreren, misschien hebben ze dat gedaan?

Lekker duidelijk om wat voor auto het gaat trouwens. Is dit eentje zonder peilstok?
Excuus, Volvo V60 D6 Twin Engine Momentum van 2016.

Inderdaad uitgevoerd zonder peilstok.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Een D6 is heel gevoelig voor het oliepeil en ja ook ik heb met de D6 een keer een melding gehad die onjuist bleek te zijn. Opnieuw oliepeil kalibreren als ik het me goed herinner en het was weer OK.
Wel weer jammer dat je dan direct je specialist in twijfel trekt. Daar hebben wij in ieder geval hier niets aan.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
VolvoNewbie
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 29.01.2022 - 22:33

Gouwe schreef: 03.05.2022 - 17:39 Een D6 is heel gevoelig voor het oliepeil en ja ook ik heb met de D6 een keer een melding gehad die onjuist bleek te zijn. Opnieuw oliepeil kalibreren als ik het me goed herinner en het was weer OK.
Wel weer jammer dat je dan direct je specialist in twijfel trekt. Daar hebben wij in ieder geval hier niets aan.
Vandaag contact gehad met de Volvodealer, deze geven aan dat de sensor niet te kalibreren is. Je kunt enkel de waarde resetten en dan naar 30 km zal deze opnieuw gemeten worden. Inmiddels meer dan 100 km gereden en geen storingen, maar ik kijk het nog even een paar dagen aan.

Op deze afsluitende zin wil ik wel even reageren, er zijn een aantal zaken die mijn twijfel hebben aangewakkerd.

- Bedrijf blijkt achteraf geen eigen werkplaats te hebben, brengt auto's naar andere garagebedrijven en pakt hier dan een kleine marge op.
Vandaag begrepen dat het bedrijf waar mijn auto is geweest voor de nieuwe distributieriem een Poolse jongen is dit een beetje sleutelt aan auto's.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit per definitie niet goed is, maar als het al een bedrijf is heeft het op geen enkele wijze een vermelding op de gevel of straat dat het daar gevestigd is.

- Is dus niet eerlijk in zijn verhaal, zegt dat hij zelf een testrit heeft gemaakt om alles te checken. Maar dit blijkt niet zo te zijn...

Ik wil niet negatief over komen, maar als ik naar een bedrijf ga die zich Volvo Specialist noemt, verwacht ik daar wel van dat ik een stukje kwaliteit terug mag zien ten overstaande van een universele garage die aan alle merken sleutelt. Een universele garage kan namelijk niet gespecialiseerd zijn in alle merken.
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

nu ben ik wel een beetje nieuwsgierig naar de naam van de specialist.
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15371
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

M.i. moet je gewoon naar een Volvo dealer voor dergelijke werkzaamheden of een goede Volvo specialist (zie dit forum). Bij een D6 kan er veel mis gaan als iets niet op de juiste manier wordt uitgevoerd.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Met een D6 naar een niet dealer lijkt me in alle gevallen spannend
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Tja, jezelf een Volvo specialist noemen en zelf geen garage hebben? Dat kan, maar dan ben je puur bezig met verkoop.
Het hoge verbruik zou trouwens te maken kunnen hebben met een regeneratie proces (welke door steeds te korte ritten niet kan worden afgerond).
Als ik jou was zou ik toch even een dealer naar het geheel laten kijken. Voor je het weet is goedkoop uiteindelijk duurkoop.
Succes.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
VolvoNewbie
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 29.01.2022 - 22:33

Gouwe schreef: 03.05.2022 - 21:13 Tja, jezelf een Volvo specialist noemen en zelf geen garage hebben? Dat kan, maar dan ben je puur bezig met verkoop.
Het hoge verbruik zou trouwens te maken kunnen hebben met een regeneratie proces (welke door steeds te korte ritten niet kan worden afgerond).
Als ik jou was zou ik toch even een dealer naar het geheel laten kijken. Voor je het weet is goedkoop uiteindelijk duurkoop.
Succes.
Het regeneratie proces had ik ook aan zitten denken, morgen twee ritjes van gemiddeld 60 km snelweg. Heen ga ik met geladen accu en terug zonder kijken of dat nog iets doet. Ik heb geen idee hoeveel km of tijd het gemiddeld duurt voor een regeneratie is voltooid, enig idee of hier een vaste waarde voor staat of is dit sensor afhankelijk?

De tip over een dealer de boel even laten checken heb ik zelf al overwogen, geen idee of dat ze dat doen. Maar ga morgen eens bellen...
VolvoNewbie
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 29.01.2022 - 22:33

rsnhakan schreef: 03.05.2022 - 19:41 M.i. moet je gewoon naar een Volvo dealer voor dergelijke werkzaamheden of een goede Volvo specialist (zie dit forum). Bij een D6 kan er veel mis gaan als iets niet op de juiste manier wordt uitgevoerd.
Dank je voor je tip, volgende keer ook maar een andere keuze maken. In dit geval scheelde het 500 euro op de prijzen van de dealer, maar wel een hoop stress.
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

Is de locatie van deze Volvo-specialist in Drenthe?
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
VolvoNewbie
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 29.01.2022 - 22:33

AlexV70 schreef: 04.05.2022 - 21:36 Is de locatie van deze Volvo-specialist in Drenthe?
Nope Noord-Brabant.....
jefko
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 13.02.2017 - 16:28

Hoe is dit afgelopen?
Toevallig heb ik vorige week een APK laten uitvoeren bij Kwikfit, die gekoppeld was aan een EL-beurt (Kleine jaarbeurt voor hybride auto's) waarbij ook de olie ververst wordt en het oliefilter vernieuwd. Ik was hiertoe 'gedwongen' omdat mijn Volvo-Dealer niet voor 25 april de APK kon uitvoeren en dat was de einddatum voor de APK. (Kreeg nog per mail nieuwe herhalingsoproepen van die Dealer om snel 'n afspraak te maken???). APK en beurt zijn dus door Kwikfit uitgevoerd en 'n dag daarna kreeg ik meldingen dat oliepeil te laag was en er 'n 0,5L bijgevuld moest worden. Gelukkig was ik net tafeltje dekje aan het rijden en kwam weer in de buurt van de Kwikfit. Ik vermoedde dat, omdat er ook 'n nieuw oliefilter in is gezet, er wat extra olie nodig was. En er kan dus niet gepeild worden met een echte peilstok. Er is dus even gekeken of er nog iets gereset moest worden, maar dat bleek niet zo en toen toch maar 0,5L bijgevuld. Er werd gezegd dat het toch wel even kon duren dat de elektrische peilstok wat tijd nodig zou hebben om het juiste peil vast te stellen. Ik realiseerde me ook dat ik al die tijd elektrisch had gereden en op weg naar huis ook even op Diesel gereden. Uiteindelijk verdween de melding en ik hoop dat dat definitief is, zolang het peil oké is.
Jefko
V60-PIH 2013
VolvoNewbie
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 29.01.2022 - 22:33

Mijn auto is terug geweest naar het bedrijf waar ik hem heb laten onderhouden, daar kwamen ze met een of ander kletsverhaal dat de olie niveau sensor gekalibreerd moest worden. Navraag bij de dealer bleek echter dat deze helemaal niet de kalibreren zijn en dat deze gewoon normaal werken of kapot zijn. Toen mijn auto echter bij de garage terug was geweest was het probleem ineens opgelost en ik heb het vermoeden dat er gewoon teveel olie in zat en dat ze die hebben afgetapt. Maar iemand die zich Volvo specialist noemt en niet weet hoeveel olie er daadwerkelijk in de auto moet is mij die naam niet waard.

Tegenwoordig doe ik het regulier onderhoud gewoon zelf zoals de beurten tussendoor en wanneer er specialistisch werk is laat ik dit uitvoeren bij de dealer.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4621
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Je kunt de sensor niet kalibreren maar het olieniveau zeker wel en dat komt bij een D5 na een oliewissel heel nauwkeurig, hij moet o.a. op de juiste temp zijn en duurt ook even.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

AlexV70 schreef: 04.05.2022 - 21:36 Is de locatie van deze Volvo-specialist in Drenthe?
Jij dacht hetzelfde als ik... 8)
Die oliesensor moet vertelt worden dat de olie is vervangen, alle olie eruit en nieuwe erop met het opgegeven volume door de fabrikant.
Zegt deze 6.2liter max maar mikken ze 6.7 er in dan heb je een halve liter te veel en dat ga je merken, maar die sensor moet vertelt worden dat er 6.2liter is bijgevuld.
Mooi kickje trouwens, zo na een jaar.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
VolvoNewbie
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 29.01.2022 - 22:33

Dat resetten doe je toch gewoon door de olie interval te resetten? of doe ik nou mijn naam newbie eer aan?
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”