DSTC service vereist

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
michel_nvt
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 26.04.2022 - 19:50

Goedendag allemaal,

Mijn naam is Michel en ik ben voor mijn moeder van 76 op zoek naar een oplossing voor de DSTC storing.

Zij is de eerste en enige eigenaar van een volvo S60 2.4 uit 2000 en sinds een paar weken heeft ze continu de foutmelding DSTC service vereist. Deze gaat niet weg en tijdens uitlezen door een garage in de regio Westdorpe werd ze niet veel wijzer van de garage. Die had het erover dat het meerder problemen konden zijn van sensoren tot ABS storing maar nu komt het.

Vandaag nam ik de volvo mee naar de wasstraat en gaf ik hem een wasbeurt met onder andere een borstel die tegen alle velgen aan komt en deze met flinke kracht schoonmaakt. Ook de gehele onderkant wordt middels harde stralen gewassen.

Na de wasbeurt was de melding DSTC service vereist verdwenen en kwam de melding niet terug. Mijn moeder opgehaald en een hapje gaan eten. Toen wij na het eten weggingen en in de auto stapten was de melding weer terug en is die niet meer verdwenen.

Iets tijdens de wasbeurt heeft er dus voor gezorgd dat de melding tijdelijk weg was. Heeft iemand een idee wat dat zou kunnen zijn en waar ik naar moet zoeken of controleren hiervoor?

Bedankt alvast voor de eventuele hulp

Mvg
Michel
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb een vermoeden ...

Om elke as zit een kartelrand met daarboven een ABS-sensor. Zo weet "de auto" dat alle wielen tijdens het rijden met een bepaalde snelheid ronddraaien. Als zo'n kartelrand vervuild is of de ABS-sensor is wat versleten raakt de electronica in de war.

Advies is om alle wielen eraf te halen en die kartelranden te zoeken en vooral te inspecteren en schoonmaken. Het kan bijna niet anders dan dat er vuil op zit waardoor de sensor verkeerde informatie krijgt.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
michel_nvt
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 26.04.2022 - 19:50

Dank voor de snelle reactie Mark.

Ik ga morgen gelijk kijken. Ik zal gelijk ook de asbout controleren.
michel_nvt
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 26.04.2022 - 19:50

Goedendag allemaal,,

Uiteindelijk ervoor gekozen om de ABS ringen en ABS sensoren voor te vervangen. Dit heeft eigenlijk weinig resultaat gebracht. Dan geen storing dan wel een storing.
Wat wel opvalt is dat als ik met een koude auto een stukje ga rijden de storing aanwezig is maar zodra ik een half uur heb gereden en ik de motor uitzet en daarna weer start de storing weg is. Dan blijft die ook weg en parkeer ik de auto en rij even later weer weg nog steeds storingvrij maar als alles weer afgekoeld is krijg ik weer de storing DSTC service vereist. Iemand nog een idee?

Mvg
Sracovlov
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.12.2019 - 10:13

Laat hem eens uitlezen bij de dealer.
michel_nvt
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 26.04.2022 - 19:50

Dat hebben we gedaan maar toen wij er aankwamen en de auto parkeerden bij monteur was de auto warm en storing weg en dus nergens een foutmelding te vinden bij het uitlezen.

DSTC werkt wel gewoon ook als die aangeeft service vereist.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bij de dealer met Vida zouden ze volgens mij in de storingsgeschiedenis alsnog moeten kunnen zien wat deze heeft geactiveerd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
michel_nvt
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 26.04.2022 - 19:50

Moet het echt bij de dealer gebeuren of kan ik ook een bedrijf nemen die volvo's onderhoud en een Vida heeft?

Mvg
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Kan beide.
michel_nvt
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 26.04.2022 - 19:50

Bedrijf in de buurt is met vakantie en pas over 2 weken open.

Wat wel opvalt is dat als de auto koud is en in de garage staat de storing aanwezig is maar als er een stuk gereden is in het warme weer en ik zet de auto uit en start hem daarna weer is de storing weg. Bij kouder weer de afgelopen dagen bleef de storing aanwezig maar vandaag was het een stuk warmer en dan verdwijnt de storing na een stuk gereden te hebben bij uit en aanzetten auto.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Er zit vast wel een dealer in de buurt. Als er een melding is er ook een foutcode, die blijft aanwezig ook al is de melding weer weg.
michel_nvt
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 26.04.2022 - 19:50

Klopt zit een dealer in de buurt die zei werken op afspraak wat logisch is en begin september weer mogelijkheden daar iedereen dan terug is van vakantie en ze weer tijd hebben.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”