Pagina 1 van 2

Evaluatie XC60 T8 Polestar Engineered MY22

Geplaatst: 20.04.2022 - 21:47
door RC1963
Na inmiddels een half jaar en 20000 km in de XC60 te hebben gereden een kleine evaluatie van de afgelopen periode;

Ik heb enkele jaren geleden de populaire V60 D6 hybride gehad en kon wat dingen met elkaar vergelijken die in de V60 beter geregeld waren:

1) dat Volvo's tegenwoordig op 180 km (184 km op de teller) begrenst zijn is een drama. Je rijdt in 5 sec naar de 100 km/u, ben gemiddeld sneller als 85% vh wagenpark, maar bij 180 wordt je ingehaald door een Skoda Fabia..
Wist niet dat dit inmiddels zijn intrede had gedaan bij Volvo toen ik de auto in april 2021 bestelde. Weet ook niet of het 2020/2021 model ook begrenst is maar ik loop nog steeds met het idee 'had ik maar een iets oudere versie genomen' die niet begrensd was. Uitermate betuttelend, alsof ik 14 ben en geen zak patat meer mag kopen.
Antwoord van de dealer toen ik hem hiermee confronteerde dat hij dit niet gemeld had bij bestelling was: 'Volvo heeft dit gedaan omdat je bij 235 km/u je eigen dood rijdt' ... nee, bij 180 km/u heb je daar geen last van ??

Dan kom ik gelijk op mijn vraag: is hier software matig iets aan te doen? Zou niet zo ingewikkeld moeten zijn aangezien alles software matig geregeld wordt in auto's tegenwoordig. Ik heb begrepen dat een extern bedrijf dit doet maar dan wel voor € 2200 ..... belachelijk.

2) in de vorige versie vd XC60 (en ook de V60 D6) kon je met een draaiknop op het middelconsole de Polestar Engineered of de Power stand selecteren hetgeen met 1 handeling gebeurd was. Nu ben je verplicht in het scherm te duiken naar de instellingen, dan naar tabblad 'rijden' en dan Polestar (of Power) te selecteren. Op zich vervelend maar OK, dit omslachtige zou kunnen wennen. Maar irritante is dat iedere keer als de auto is afgezet je deze handeling opnieuw moet uitvoeren want de auto springt automatisch op Hybride iedere keer als je hem weer start. Ook dit zou software matig te verhelpen moeten zijn.

3) In de V60 was er een mogelijkheid alle info te bekijken aangaande electrisch verbruik, hoeveelheid stroom overzicht, benzine verbruik etc. En alles eventueel ook in grafiek.
In de - o zo moderne Google omgeving van de MY22 - is het blijkbaar na een half jaar nog geen enkele techneut of IT-er bij Volvo gelukt om eenzelfde overzicht op het scherm te kunnen toveren. Geen app die dit allemaal laat zien. Heel vreemd allemaal. Ook nagevraagd bij de dealer maar die denken dat het bij een upgrade komt maar zeker weten doen ze het niet en eigenlijk hebben ze er totaal geen info over. Heb inmiddels 2 online updates gehad maar er verandert weinig in de lay out van mijn middenscherm en ook komen er geen opties of apps bij.

Tot zover even 3 punten die me knap irriteren. Je zou denken dat ik dus totaal niet tevreden ben met de auto maar niets is minder waar. De drivability is super, de zit is goed en nooit vermoeiend en de auto ziet er ook nog een heel knap uit.

Maar toch wel benieuwd of er meerdere bezitters vd MY22 dezelfde pijnpuntjes ervaart.

gr Rene

Evaluatie XC60 T8 Polestar Engineered MY22

Geplaatst: 20.04.2022 - 21:53
door OGA244
Nieuwe realiteiten...
Volvo heeft deze stappen gezet en zal daar zomaar niet meer op terug komen.

Evaluatie XC60 T8 Polestar Engineered MY22

Geplaatst: 20.04.2022 - 22:58
door Herbie21
Eens met je punten!


Nog iets aan toe te voegen.. wisselen tussen cruise controle en pilot controle, niet meer via de knoppen links op het stuur, maar via het scherm, erg onhandig! Hopelijk wordt dit in de nabije toekomst opgelost

Evaluatie XC60 T8 Polestar Engineered MY22

Geplaatst: 21.04.2022 - 10:15
door Paul
Je kan de begrenzer er af halen bij Heico.

Evaluatie XC60 T8 Polestar Engineered MY22

Geplaatst: 21.04.2022 - 10:43
door V480-S60
Helaas is door de US of A market die wisseling via knoppen uitgeschakeld heb ik begrepen. Dat komt niet meer terug.

Ja Heico kan de begrenzing er af halen. Echter met verlies van garantie als die nog aanwezig is. Ik heb begrepen dat Obbe het ook kan maar dat weet ik niet zeker.

En ja de rest van de automatisering. Dat ligt gedeeltelijk bij Volvo en gedeeltelijk bij Google. Daar moet je maar afwachten wat er komt. Het is momenteel ook niet anders. En ja dat is gewoon een kwalijke zaak.

Daarnaast is het de realiteit bij Volvo en zal dit in de toekomst bij alle merken (ja ook de grote Duitse 3!!) realiteit worden dat de auto begrensd wordt op 180. En serieus hoe vaak rij je nu harder dan die 180. Zelfs een persoon die meer dan 3/4 van zijn tijd door Duitsland rijdt is tot de conclusie gekomen dat je in de praktijk bijna nooit tegen die begrenzing aanloopt. Dusss, ja het lijkt betuttelend en ja het voelt mogelijk in de praktijk anders maar er zijn wel andere zaken die momenteel de aandacht vragen.

Evaluatie XC60 T8 Polestar Engineered MY22

Geplaatst: 21.04.2022 - 12:43
door NielsPHEV
Obbe doet het met Vdash en dan schijn zelfs redelijk eenvoudig zelf te doen te zijn en ook weer terug te zetten te zijn D5T5 zijn Tsjechen volgens mij. Ik ben de afgelopen twee jaar 1 keer boven de 180 geweest rationeel is het dus onzin maar emotioneel vind ook ik het wel een punt. Daarbij zou men op termijn de auto's fysiek zo kunnen construeren dat ze niet meer geschikt zijn om ruim boven de 200 te rijden. Ik vind dat geen leuke gedachte aangezien de mechaniek dan minder reserve heeft.

Dat verlies van garantie is ook zo'n kreet tja dan zal er wel een relatie moeten zijn tussen de garantieclaim en het verwijderen van Vmax.

Als je kijkt naar hoe het aantal mensen in DLD toeneemt in de tijd die achter een Vmax op de snelheid staan dan kan het niet anders of die zal er een keertje gaan komen. Vanaf dat moment is 180 prima en met de komst van de EV's wordt dit al relevanter.

Evaluatie XC60 T8 Polestar Engineered MY22

Geplaatst: 21.04.2022 - 13:51
door Fulaks
NielsPHEV schreef: 21.04.2022 - 12:43Als je kijkt naar hoe het aantal mensen in DLD toeneemt in de tijd die achter een Vmax op de snelheid staan dan kan het niet anders of die zal er een keertje gaan komen.
Dat moest ik een paar keer lezen :-)

Evaluatie XC60 T8 Polestar Engineered MY22

Geplaatst: 21.04.2022 - 14:00
door BraboFrits
V480-S60 schreef: 21.04.2022 - 10:43 En serieus hoe vaak rij je nu harder dan die 180. Zelfs een persoon die meer dan 3/4 van zijn tijd door Duitsland rijdt is tot de conclusie gekomen dat je in de praktijk bijna nooit tegen die begrenzing aanloopt. Dusss, ja het lijkt betuttelend en ja het voelt mogelijk in de praktijk anders maar er zijn wel andere zaken die momenteel de aandacht vragen.
Mee eens. Betuttelend, inderdaad maar ik verwacht ook niet dat je de snelheden boven de 180 zal missen.
Mijn vorige V70 en mijn huidige XC90 hebben op papier beide een top van 230, altijd van plan geweest om het eens uit te proberen voor de lol maar dan moet ik naar onze oosterburen. Betwijfel of het er ooit van komt maar missen doe ik het ook niet...

Evaluatie XC60 T8 Polestar Engineered MY22

Geplaatst: 21.04.2022 - 19:37
door Flying Jeroen
Allemaal valide punten waar ik ook last van heb. Van XC60 T8 MJ2018 overgegaan naar 2022 XC60 T8.
De begrenzer een aantal maal aangetikt op mijn reis retour vanuit Oostenrijk.
Betuttelend,? Ja, maar dat zijn wel meer zaken bij Volvo.
Is het een groot gemis? Nee.

Al met al is de MY22 de betere auto (aandrijflijn met meer vermogen in elektromotor en grotere accu). De behoefte aan een andere mode is veel minder aanwezig tenzij je 4WD of OffRoad mode wil selecteren.
Ik hoop dat er binnenkort wat flinke verbeteringen komen met een OTA, waarbij apps als Flitsmeister en/of Waze wenselijk zijn.
De OTA updates die er tot nu toe waren stelde niet veel voor.
Ook vind ik dat het verkiezen van mate van autonoom rijden terug hoort te komen op het stuur zoals het was, in plaats van in het menu.
De hardware is er al, de knoppen zitten er fysiek, doen alleen niks.

Overigens liep de oude inderdaad 237 km/h op de teller (Polestar chip) en daar zat nog wel iets meer in als ik langer had aangedrongen.
Ik vind het echter welletjes zo. Is erg hard in een auto op een openbare snelweg.

Evaluatie XC60 T8 Polestar Engineered MY22

Geplaatst: 21.04.2022 - 20:21
door OGA244
Op je coc staat interessante informatie over uitstoot en topsnelheid, voldoet een auto daar niet langer aan kan dat nog best een uitdaging worden

Evaluatie XC60 T8 Polestar Engineered MY22

Geplaatst: 22.04.2022 - 08:03
door Paul
Maar Jeroen, bedoel je dat die knoppen links op het stuur helemaal niks meer doen? Ik dacht dat hij gewoon als je hem aanzetten als default naar pilot assist ging en niet meer naar ouderwetse cruisecontrol.

Evaluatie XC60 T8 Polestar Engineered MY22

Geplaatst: 22.04.2022 - 09:57
door diesel01
Bij Broekhuis hoorde ik dat ze er mee bezig zijn om de begrenzing er af te kunnen halen/op 230km/u te kunnen zetten.
Nu heb jij, naar ik meen, de Brembo remmerij maar vanaf hoge snelheid 3x onderuit remmen naar 90 vinden de oem remblokken niet leuk, wellicht zit daar ook een kern van het verhaal.
Wanneer deze warm zijn doen ze niet zoveel meer, doe je het een keer te vaak dan zijn ze verglaasd.
Op de wintersport even achter een V60 T6 TE gezeten, die is op de acceleratie mooi vlot maar idd bij 184 was het einde.

Evaluatie XC60 T8 Polestar Engineered MY22

Geplaatst: 22.04.2022 - 10:06
door OGA244
Denk niet dat broekhuis dat serieus gaat doen, bewust niet langer aan een typegoedkeuring voldoen heeft geen instemming van volvo of de rdw.

Evaluatie XC60 T8 Polestar Engineered MY22

Geplaatst: 22.04.2022 - 10:12
door raspaardje
Volvo monteert toch al geen spulletjes op de auto die een hogere topsnelheid in de weg zouden staan?
De kwaliteit van remblokken geldt voor jouw D5, diesel01? Voor een auto nog ver voor de 180 km/h begrenzing?

Vanavond iig weer lekker op pad, door Duitsland. Morgen de overige 780 km verder zuidwaarts.
Of we wel of niet boven de 180 km/h uit gaan komen ligt iig niet aan de Volvo...:-)

Evaluatie XC60 T8 Polestar Engineered MY22

Geplaatst: 22.04.2022 - 15:19
door diesel01
raspaardje schreef: 22.04.2022 - 10:12 Volvo monteert toch al geen spulletjes op de auto die een hogere topsnelheid in de weg zouden staan?
De kwaliteit van remblokken geldt voor jouw D5, diesel01? Voor een auto nog ver voor de 180 km/h begrenzing?

Vanavond iig weer lekker op pad, door Duitsland. Morgen de overige 780 km verder zuidwaarts.
Of we wel of niet boven de 180 km/h uit gaan komen ligt iig niet aan de Volvo...:-)
Mooi man die roadtrips...geniet er van!
Met een week of 7 mogen wij weer alleen zal de begrenzende factor dan achter de auto hangen en vind ik max 100 mooi genoeg, eerste keer met caravan op pad naar het zuiden van Frankrijk.
En die remblokken en verglazing zijn ondervangen door andere remblokken te gebruiken.
@oga, ik geef alleen maar door wat mij gister is vertelt nadat mij werd gevraagd of ik niet toe was aan iets met een stekker..
Het leer blijft leverbaar voor de grotere series, de 180km/u begrenzing kan er af via de dealer, en zo waren en nog wat zaken…

Evaluatie XC60 T8 Polestar Engineered MY22

Geplaatst: 23.04.2022 - 22:11
door Spencer
Ik heb dat altijd wat lullig gevonden: een wagen maken met een hoog vermogen en topsnelheid, en die dan drastisch beperken.
Heb dan de moed die modellen niet meer te maken.

Persoonlijk geeft de XC60 (T6R) mij weinig zin om hard of sportief te rijden, maar daar zit de pneumatische vering waarschijnlijk voor iets tussen.
Eén maal de power stand gereden: was best leuk.

Ja, de Volvo is globaal een fijne auto. Dat Google systeem is ver van perfect, maar gezien het mijn eerste Volvo is, kan ik niet vergelijken met vorige generaties.
Nu, doorsnee hou ik van techniek die het leven eenvoudiger maakt.

Ik heb toch een vraagje voor jou: is die Ohlins vering niet wat hard ?

Evaluatie XC60 T8 Polestar Engineered MY22

Geplaatst: 26.04.2022 - 12:30
door RC1963
Tuurlijk rij je niet iedere dag in Duitsland en in NL kan het ook overdags nooit, maar vaak genoeg op stille rijkswegen 's nachts en 's avonds wil ik graag nog wel eens richting begrenzer gaan. Ik rij ook 90% van de tijd op Polestar Engineered stand. Ik kom uit een Mistubishi EVO IV en een RS4, ben inmiddels wat ouder en ben dus gaan zoeken naar iets hoogs en comfortabeler voor de fysieke ongemakken maar wil toch nog wel vlot vooruit gaan. Gewoon omdat het kan en omdat het leuk is. Anders had ik net zo goed een T4 of zo kunnen nemen, toch ? Maar niet alleen om praktische redenen maar ook om emotionele redenen irriteer ik me aan die begrenzer.

OK, Obbe en Heico halen de begrenzer eraf. Bij Heico kost dat € 2200 (die willen waarschijnlijk graag in zo kort mogelijke tijd met een cocktail met een parapluutje erin op een onbewoond eiland zitten waarschijnlijk). Enig idee wat Obbe ervoor rekent ?
De auto is t.o.v. vorige versies die geen begrenzer hadden volgens mij motorisch en technisch identiek aan de MY22, dus bang zijn dat de MY22 nu qua materiaal is afgesteld op lagere snelheden geloof ik niet.

Evaluatie XC60 T8 Polestar Engineered MY22

Geplaatst: 26.04.2022 - 12:46
door Hans Eilander
Spencer schreef: 23.04.2022 - 22:11 Ik heb dat altijd wat lullig gevonden: Een wagen maken met een hoog vermogen en topsnelheid, en die dan drastisch beperken. Heb dan de moed die modellen niet meer te maken.
De auto,s worden toch gemaakt om wereldwijd te verkopen? Toch niet voor een enkel land, waar je niet harder mag of kan dan 100 km/u? Ik vind de begrenzing van Volvo bij 180 km/u een wijs besluit. En wil je harder? Ga dan vliegen. In ons land waar momenteel nog max 100 km/u geldt, worden ook auto,s verkocht als Porsche en Ferrari. :)

Evaluatie XC60 T8 Polestar Engineered MY22

Geplaatst: 26.04.2022 - 16:00
door RC1963
Als je 100 km/u genoeg vind, neem dan vervoer op maat. Haast heb je dan blijkbaar niet.

Evaluatie XC60 T8 Polestar Engineered MY22

Geplaatst: 28.04.2022 - 10:25
door Bursting_Blue
Spencer schreef: 23.04.2022 - 22:11 Ik heb toch een vraagje voor jou: is die Ohlins vering niet wat hard ?
De Ohlins vering is juist naar wens af te stellen met draaiknopjes, maar dan moet je even onder de motorkap duiken. Ik lees wel her en der dat de "zachtste stand" voor sommigen nog te hard is, maar smaken verschillen.