Evaluatie XC60 T8 Polestar Engineered MY22

De Nieuwe XC60
RC1963
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 14.09.2021 - 11:57

Na inmiddels een half jaar en 20000 km in de XC60 te hebben gereden een kleine evaluatie van de afgelopen periode;

Ik heb enkele jaren geleden de populaire V60 D6 hybride gehad en kon wat dingen met elkaar vergelijken die in de V60 beter geregeld waren:

1) dat Volvo's tegenwoordig op 180 km (184 km op de teller) begrenst zijn is een drama. Je rijdt in 5 sec naar de 100 km/u, ben gemiddeld sneller als 85% vh wagenpark, maar bij 180 wordt je ingehaald door een Skoda Fabia..
Wist niet dat dit inmiddels zijn intrede had gedaan bij Volvo toen ik de auto in april 2021 bestelde. Weet ook niet of het 2020/2021 model ook begrenst is maar ik loop nog steeds met het idee 'had ik maar een iets oudere versie genomen' die niet begrensd was. Uitermate betuttelend, alsof ik 14 ben en geen zak patat meer mag kopen.
Antwoord van de dealer toen ik hem hiermee confronteerde dat hij dit niet gemeld had bij bestelling was: 'Volvo heeft dit gedaan omdat je bij 235 km/u je eigen dood rijdt' ... nee, bij 180 km/u heb je daar geen last van ??

Dan kom ik gelijk op mijn vraag: is hier software matig iets aan te doen? Zou niet zo ingewikkeld moeten zijn aangezien alles software matig geregeld wordt in auto's tegenwoordig. Ik heb begrepen dat een extern bedrijf dit doet maar dan wel voor € 2200 ..... belachelijk.

2) in de vorige versie vd XC60 (en ook de V60 D6) kon je met een draaiknop op het middelconsole de Polestar Engineered of de Power stand selecteren hetgeen met 1 handeling gebeurd was. Nu ben je verplicht in het scherm te duiken naar de instellingen, dan naar tabblad 'rijden' en dan Polestar (of Power) te selecteren. Op zich vervelend maar OK, dit omslachtige zou kunnen wennen. Maar irritante is dat iedere keer als de auto is afgezet je deze handeling opnieuw moet uitvoeren want de auto springt automatisch op Hybride iedere keer als je hem weer start. Ook dit zou software matig te verhelpen moeten zijn.

3) In de V60 was er een mogelijkheid alle info te bekijken aangaande electrisch verbruik, hoeveelheid stroom overzicht, benzine verbruik etc. En alles eventueel ook in grafiek.
In de - o zo moderne Google omgeving van de MY22 - is het blijkbaar na een half jaar nog geen enkele techneut of IT-er bij Volvo gelukt om eenzelfde overzicht op het scherm te kunnen toveren. Geen app die dit allemaal laat zien. Heel vreemd allemaal. Ook nagevraagd bij de dealer maar die denken dat het bij een upgrade komt maar zeker weten doen ze het niet en eigenlijk hebben ze er totaal geen info over. Heb inmiddels 2 online updates gehad maar er verandert weinig in de lay out van mijn middenscherm en ook komen er geen opties of apps bij.

Tot zover even 3 punten die me knap irriteren. Je zou denken dat ik dus totaal niet tevreden ben met de auto maar niets is minder waar. De drivability is super, de zit is goed en nooit vermoeiend en de auto ziet er ook nog een heel knap uit.

Maar toch wel benieuwd of er meerdere bezitters vd MY22 dezelfde pijnpuntjes ervaart.

gr Rene
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Nieuwe realiteiten...
Volvo heeft deze stappen gezet en zal daar zomaar niet meer op terug komen.
Herbie21
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 24.01.2022 - 22:10

Eens met je punten!


Nog iets aan toe te voegen.. wisselen tussen cruise controle en pilot controle, niet meer via de knoppen links op het stuur, maar via het scherm, erg onhandig! Hopelijk wordt dit in de nabije toekomst opgelost
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32852
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Je kan de begrenzer er af halen bij Heico.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19474
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Helaas is door de US of A market die wisseling via knoppen uitgeschakeld heb ik begrepen. Dat komt niet meer terug.

Ja Heico kan de begrenzing er af halen. Echter met verlies van garantie als die nog aanwezig is. Ik heb begrepen dat Obbe het ook kan maar dat weet ik niet zeker.

En ja de rest van de automatisering. Dat ligt gedeeltelijk bij Volvo en gedeeltelijk bij Google. Daar moet je maar afwachten wat er komt. Het is momenteel ook niet anders. En ja dat is gewoon een kwalijke zaak.

Daarnaast is het de realiteit bij Volvo en zal dit in de toekomst bij alle merken (ja ook de grote Duitse 3!!) realiteit worden dat de auto begrensd wordt op 180. En serieus hoe vaak rij je nu harder dan die 180. Zelfs een persoon die meer dan 3/4 van zijn tijd door Duitsland rijdt is tot de conclusie gekomen dat je in de praktijk bijna nooit tegen die begrenzing aanloopt. Dusss, ja het lijkt betuttelend en ja het voelt mogelijk in de praktijk anders maar er zijn wel andere zaken die momenteel de aandacht vragen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5104
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Obbe doet het met Vdash en dan schijn zelfs redelijk eenvoudig zelf te doen te zijn en ook weer terug te zetten te zijn D5T5 zijn Tsjechen volgens mij. Ik ben de afgelopen twee jaar 1 keer boven de 180 geweest rationeel is het dus onzin maar emotioneel vind ook ik het wel een punt. Daarbij zou men op termijn de auto's fysiek zo kunnen construeren dat ze niet meer geschikt zijn om ruim boven de 200 te rijden. Ik vind dat geen leuke gedachte aangezien de mechaniek dan minder reserve heeft.

Dat verlies van garantie is ook zo'n kreet tja dan zal er wel een relatie moeten zijn tussen de garantieclaim en het verwijderen van Vmax.

Als je kijkt naar hoe het aantal mensen in DLD toeneemt in de tijd die achter een Vmax op de snelheid staan dan kan het niet anders of die zal er een keertje gaan komen. Vanaf dat moment is 180 prima en met de komst van de EV's wordt dit al relevanter.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4090
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

NielsPHEV schreef: 21.04.2022 - 12:43Als je kijkt naar hoe het aantal mensen in DLD toeneemt in de tijd die achter een Vmax op de snelheid staan dan kan het niet anders of die zal er een keertje gaan komen.
Dat moest ik een paar keer lezen :-)
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1002
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

V480-S60 schreef: 21.04.2022 - 10:43 En serieus hoe vaak rij je nu harder dan die 180. Zelfs een persoon die meer dan 3/4 van zijn tijd door Duitsland rijdt is tot de conclusie gekomen dat je in de praktijk bijna nooit tegen die begrenzing aanloopt. Dusss, ja het lijkt betuttelend en ja het voelt mogelijk in de praktijk anders maar er zijn wel andere zaken die momenteel de aandacht vragen.
Mee eens. Betuttelend, inderdaad maar ik verwacht ook niet dat je de snelheden boven de 180 zal missen.
Mijn vorige V70 en mijn huidige XC90 hebben op papier beide een top van 230, altijd van plan geweest om het eens uit te proberen voor de lol maar dan moet ik naar onze oosterburen. Betwijfel of het er ooit van komt maar missen doe ik het ook niet...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Allemaal valide punten waar ik ook last van heb. Van XC60 T8 MJ2018 overgegaan naar 2022 XC60 T8.
De begrenzer een aantal maal aangetikt op mijn reis retour vanuit Oostenrijk.
Betuttelend,? Ja, maar dat zijn wel meer zaken bij Volvo.
Is het een groot gemis? Nee.

Al met al is de MY22 de betere auto (aandrijflijn met meer vermogen in elektromotor en grotere accu). De behoefte aan een andere mode is veel minder aanwezig tenzij je 4WD of OffRoad mode wil selecteren.
Ik hoop dat er binnenkort wat flinke verbeteringen komen met een OTA, waarbij apps als Flitsmeister en/of Waze wenselijk zijn.
De OTA updates die er tot nu toe waren stelde niet veel voor.
Ook vind ik dat het verkiezen van mate van autonoom rijden terug hoort te komen op het stuur zoals het was, in plaats van in het menu.
De hardware is er al, de knoppen zitten er fysiek, doen alleen niks.

Overigens liep de oude inderdaad 237 km/h op de teller (Polestar chip) en daar zat nog wel iets meer in als ik langer had aangedrongen.
Ik vind het echter welletjes zo. Is erg hard in een auto op een openbare snelweg.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Op je coc staat interessante informatie over uitstoot en topsnelheid, voldoet een auto daar niet langer aan kan dat nog best een uitdaging worden
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32852
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Maar Jeroen, bedoel je dat die knoppen links op het stuur helemaal niks meer doen? Ik dacht dat hij gewoon als je hem aanzetten als default naar pilot assist ging en niet meer naar ouderwetse cruisecontrol.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Bij Broekhuis hoorde ik dat ze er mee bezig zijn om de begrenzing er af te kunnen halen/op 230km/u te kunnen zetten.
Nu heb jij, naar ik meen, de Brembo remmerij maar vanaf hoge snelheid 3x onderuit remmen naar 90 vinden de oem remblokken niet leuk, wellicht zit daar ook een kern van het verhaal.
Wanneer deze warm zijn doen ze niet zoveel meer, doe je het een keer te vaak dan zijn ze verglaasd.
Op de wintersport even achter een V60 T6 TE gezeten, die is op de acceleratie mooi vlot maar idd bij 184 was het einde.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Denk niet dat broekhuis dat serieus gaat doen, bewust niet langer aan een typegoedkeuring voldoen heeft geen instemming van volvo of de rdw.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2788
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Volvo monteert toch al geen spulletjes op de auto die een hogere topsnelheid in de weg zouden staan?
De kwaliteit van remblokken geldt voor jouw D5, diesel01? Voor een auto nog ver voor de 180 km/h begrenzing?

Vanavond iig weer lekker op pad, door Duitsland. Morgen de overige 780 km verder zuidwaarts.
Of we wel of niet boven de 180 km/h uit gaan komen ligt iig niet aan de Volvo...:-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

raspaardje schreef: 22.04.2022 - 10:12 Volvo monteert toch al geen spulletjes op de auto die een hogere topsnelheid in de weg zouden staan?
De kwaliteit van remblokken geldt voor jouw D5, diesel01? Voor een auto nog ver voor de 180 km/h begrenzing?

Vanavond iig weer lekker op pad, door Duitsland. Morgen de overige 780 km verder zuidwaarts.
Of we wel of niet boven de 180 km/h uit gaan komen ligt iig niet aan de Volvo...:-)
Mooi man die roadtrips...geniet er van!
Met een week of 7 mogen wij weer alleen zal de begrenzende factor dan achter de auto hangen en vind ik max 100 mooi genoeg, eerste keer met caravan op pad naar het zuiden van Frankrijk.
En die remblokken en verglazing zijn ondervangen door andere remblokken te gebruiken.
@oga, ik geef alleen maar door wat mij gister is vertelt nadat mij werd gevraagd of ik niet toe was aan iets met een stekker..
Het leer blijft leverbaar voor de grotere series, de 180km/u begrenzing kan er af via de dealer, en zo waren en nog wat zaken…
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

Ik heb dat altijd wat lullig gevonden: een wagen maken met een hoog vermogen en topsnelheid, en die dan drastisch beperken.
Heb dan de moed die modellen niet meer te maken.

Persoonlijk geeft de XC60 (T6R) mij weinig zin om hard of sportief te rijden, maar daar zit de pneumatische vering waarschijnlijk voor iets tussen.
Eén maal de power stand gereden: was best leuk.

Ja, de Volvo is globaal een fijne auto. Dat Google systeem is ver van perfect, maar gezien het mijn eerste Volvo is, kan ik niet vergelijken met vorige generaties.
Nu, doorsnee hou ik van techniek die het leven eenvoudiger maakt.

Ik heb toch een vraagje voor jou: is die Ohlins vering niet wat hard ?
RC1963
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 14.09.2021 - 11:57

Tuurlijk rij je niet iedere dag in Duitsland en in NL kan het ook overdags nooit, maar vaak genoeg op stille rijkswegen 's nachts en 's avonds wil ik graag nog wel eens richting begrenzer gaan. Ik rij ook 90% van de tijd op Polestar Engineered stand. Ik kom uit een Mistubishi EVO IV en een RS4, ben inmiddels wat ouder en ben dus gaan zoeken naar iets hoogs en comfortabeler voor de fysieke ongemakken maar wil toch nog wel vlot vooruit gaan. Gewoon omdat het kan en omdat het leuk is. Anders had ik net zo goed een T4 of zo kunnen nemen, toch ? Maar niet alleen om praktische redenen maar ook om emotionele redenen irriteer ik me aan die begrenzer.

OK, Obbe en Heico halen de begrenzer eraf. Bij Heico kost dat € 2200 (die willen waarschijnlijk graag in zo kort mogelijke tijd met een cocktail met een parapluutje erin op een onbewoond eiland zitten waarschijnlijk). Enig idee wat Obbe ervoor rekent ?
De auto is t.o.v. vorige versies die geen begrenzer hadden volgens mij motorisch en technisch identiek aan de MY22, dus bang zijn dat de MY22 nu qua materiaal is afgesteld op lagere snelheden geloof ik niet.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Spencer schreef: 23.04.2022 - 22:11 Ik heb dat altijd wat lullig gevonden: Een wagen maken met een hoog vermogen en topsnelheid, en die dan drastisch beperken. Heb dan de moed die modellen niet meer te maken.
De auto,s worden toch gemaakt om wereldwijd te verkopen? Toch niet voor een enkel land, waar je niet harder mag of kan dan 100 km/u? Ik vind de begrenzing van Volvo bij 180 km/u een wijs besluit. En wil je harder? Ga dan vliegen. In ons land waar momenteel nog max 100 km/u geldt, worden ook auto,s verkocht als Porsche en Ferrari. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
RC1963
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 14.09.2021 - 11:57

Als je 100 km/u genoeg vind, neem dan vervoer op maat. Haast heb je dan blijkbaar niet.
Gebruikersavatar
Bursting_Blue
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 28.03.2022 - 14:54

Spencer schreef: 23.04.2022 - 22:11 Ik heb toch een vraagje voor jou: is die Ohlins vering niet wat hard ?
De Ohlins vering is juist naar wens af te stellen met draaiknopjes, maar dan moet je even onder de motorkap duiken. Ik lees wel her en der dat de "zachtste stand" voor sommigen nog te hard is, maar smaken verschillen.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”