aftermarket subwoofer

Gebruikersavatar
Stroopwafel
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 04.01.2022 - 16:36

Dit is zeker niet te upgraden?
Lijkt erop dat dit plastic er pas afkomt zodra het gebroken is.
Afbeelding
Volvo V60 2016 D2 Momentum
Gebruikersavatar
reinberto
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 22.09.2013 - 17:38

Stroopwafel schreef: 18.04.2022 - 15:41 Binnenkort als ik wat tijd heb ga ik even met de multimeter aan de slag in de kofferbak.

Qua ruimte is er meer dan genoeg plek om de sub en versterker netjes te verbergen, ik ga hier waarschijnlijk wel een eigen plaat voor maken ter vervanging van de huidige plaat die nu onder de kofferbak ligt.
Het plan is de 12V 40A te pakken van de trekhaakaansluiting, als ik het goed gezien heb is dit een 6mm2 kabel.
Dan voor de Remote zit ik te denken om zo'n 'add-a-circuit' kabeltje te halen voor een geschakelde zekering.

De versterker die ik gekozen heb heeft 300 watt RMS op 4 Ohm of 425 watt op 2 Ohm, en 300W lijkt me meer dan zat en prima te doen qua vermogen.
Mocht je nog bezig moeten met aansluiten van de boel. Ik kwam er achter met het plaatsen van een trekhaak dat er aan de linkerkant achter de bekleding een verzamelpunt zit voor geschakelde 12V. (Althans, ik meen dat die geschakeld is met een vertraging. Auto uitzetten en na 30 of 60 sec ging de spanning daar van af.)
Wellicht kun je wat met de trekhaak bekabeling instructie afbeelding 41 t/m 48 van het V60 gedeelte.
Volvo S60 T4 Polestar optimised r-design 2020
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
Gebruikersavatar
Stroopwafel
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 04.01.2022 - 16:36

reinberto schreef: 22.04.2022 - 21:47
Stroopwafel schreef: 18.04.2022 - 15:41 Binnenkort als ik wat tijd heb ga ik even met de multimeter aan de slag in de kofferbak.

Qua ruimte is er meer dan genoeg plek om de sub en versterker netjes te verbergen, ik ga hier waarschijnlijk wel een eigen plaat voor maken ter vervanging van de huidige plaat die nu onder de kofferbak ligt.
Het plan is de 12V 40A te pakken van de trekhaakaansluiting, als ik het goed gezien heb is dit een 6mm2 kabel.
Dan voor de Remote zit ik te denken om zo'n 'add-a-circuit' kabeltje te halen voor een geschakelde zekering.

De versterker die ik gekozen heb heeft 300 watt RMS op 4 Ohm of 425 watt op 2 Ohm, en 300W lijkt me meer dan zat en prima te doen qua vermogen.
Mocht je nog bezig moeten met aansluiten van de boel. Ik kwam er achter met het plaatsen van een trekhaak dat er aan de linkerkant achter de bekleding een verzamelpunt zit voor geschakelde 12V. (Althans, ik meen dat die geschakeld is met een vertraging. Auto uitzetten en na 30 of 60 sec ging de spanning daar van af.)
Wellicht kun je wat met de trekhaak bekabeling instructie afbeelding 41 t/m 48 van het V60 gedeelte.
Oeh! thanks! Ben vooral nog aan het plannen en spullen bestellen, ga toevallig straks even meten en passen hoe ik de versterker ga plaatsen. Dit komt dus precies op tijd, bedankt!
Volvo V60 2016 D2 Momentum
Gebruikersavatar
Stroopwafel
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 04.01.2022 - 16:36

Mijn versterker heeft naast 12V/REM/Ground aansluiting ook iets bij de Hi-input zitten(zie hieronder)
Afbeelding

Is dat ook een remote/antenna aansluiting? Kan ik dat gebruiken in plaats van de REM op de andere kant naast de 12V?(zie hieronder)
Afbeelding


Zag namelijk ook deze cable layout met 'Antenna power' bijvoorbeeld.
Afbeelding
Volvo V60 2016 D2 Momentum
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Type versterker? Kan ook een mislukt icoontje voor GND zijn. :P
Gebruikersavatar
Stroopwafel
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 04.01.2022 - 16:36

Jelmer de Jong schreef: 24.04.2022 - 15:52 Type versterker? Kan ook een mislukt icoontje voor GND zijn. :P
ESX HXE1000.1D, manual is amper aanwezig :D
Het doet wat het moet doen, alleen dat icoontje brengt me lichtelijk in de war.

En dan vraag ik mij af waarom daar een ground zou zitten als die ook al bij de 12V input zit.
Volvo V60 2016 D2 Momentum
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Stroopwafel schreef: 24.04.2022 - 16:48
En dan vraag ik mij af waarom daar een ground zou zitten als die ook al bij de 12V input zit.
Ik ook, gelukkig maakt het volgens de manual weinig uit.
The amplifier detects a voltage rise (6 Volts) with a so called ”DC Offset” over the connected input signal on the
high level inputs under HI INPUT (Fig. 5) when the head unit will be switched on. Hence, the amplifier will also
be turned on. As soon as the head unit will be turned off, the amplifier turns also automatically off. In this case
the turn-on connection REM (Fig. 2,2) is not needed.
NOTE: The Auto Turn On function usually works with 90% of all head units, because they are equipped with
”High Power”-outputs. Only with a few older and head units the Auto Turn On function is not working.
Dus waarschijnlijk een extra GND voor wanneer head unit en sub op een gescheiden batterij aangesloten zijn. Als je dan de HU en sub onderling even kort sluit met een extra GND heb je meer kans dat auto turn on op de HI inputs werkt. Zal wel een oplossing zijn voor figuren met 15 van dit soort versterkers in een Honda Civic, zie bij jou het nut nog niet.
Gebruikersavatar
Stroopwafel
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 04.01.2022 - 16:36

Jelmer de Jong schreef: 24.04.2022 - 20:34
Stroopwafel schreef: 24.04.2022 - 16:48
En dan vraag ik mij af waarom daar een ground zou zitten als die ook al bij de 12V input zit.
Ik ook, gelukkig maakt het volgens de manual weinig uit.
The amplifier detects a voltage rise (6 Volts) with a so called ”DC Offset” over the connected input signal on the
high level inputs under HI INPUT (Fig. 5) when the head unit will be switched on. Hence, the amplifier will also
be turned on. As soon as the head unit will be turned off, the amplifier turns also automatically off. In this case
the turn-on connection REM (Fig. 2,2) is not needed.
NOTE: The Auto Turn On function usually works with 90% of all head units, because they are equipped with
”High Power”-outputs. Only with a few older and head units the Auto Turn On function is not working.
Dus waarschijnlijk een extra GND voor wanneer head unit en sub op een gescheiden batterij aangesloten zijn. Als je dan de HU en sub onderling even kort sluit met een extra GND heb je meer kans dat auto turn on op de HI inputs werkt. Zal wel een oplossing zijn voor figuren met 15 van dit soort versterkers in een Honda Civic, zie bij jou het nut nog niet.
Die laten we dus gewoon links liggen, top. Ik had die informatie niet zo snel gevonden, wellicht te haastig gelezen en overheen gekeken. Nogmaals dank!
Volvo V60 2016 D2 Momentum
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Stroopwafel schreef: 24.04.2022 - 11:18 Mijn versterker heeft naast 12V/REM/Ground aansluiting ook iets bij de Hi-input zitten(zie hieronder)
Afbeelding

Is dat ook een remote/antenna aansluiting? Kan ik dat gebruiken in plaats van de REM op de andere kant naast de 12V?(zie hieronder)
Afbeelding


Zag namelijk ook deze cable layout met 'Antenna power' bijvoorbeeld.
Afbeelding
Hi input zijn de speaker aansluitingen en de REM aansluiting is voor een geschakelde spanning, dus of van je radio of via contact of verlichting.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
Stroopwafel
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 04.01.2022 - 16:36

Kleine foto update.

Was best wel wat werk om die originele tweeters eruit te krijgen, dat was allemaal plastic in elkaar vastgesmolten.
Uiteindelijk uit kunnen boren met beleid en daarna met een dot hotglue weer vast gezet. Niet het mooiste werk maar wel zeer effectief.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Volvo V60 2016 D2 Momentum
Gebruikersavatar
Stroopwafel
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 04.01.2022 - 16:36

Foto reeks nummer 2.

Hier liep ik toch ergens tegen aan, het lijkt er heel erg op dat speaker en plastic frame in één geheel komt.
Alsof dit niet van elkaar te scheiden valt, ook online koop je zo'n speaker in z'n geheel met frame.

Gezien ik dat frame opnieuw wilde gebruiken heb ik het nodige moeten doen. ;)
Na wat knutselwerk en solderen werkt alles naar behoren.

Nu nog wachten op de subwoofer, deze laat nog even op zich wachten.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Volvo V60 2016 D2 Momentum
Gebruikersavatar
Stroopwafel
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 04.01.2022 - 16:36

Bekabeling gedaan en anti-dreun platen erin geplakt.

Wellicht geen standaard manier hoe de bekabeling normaal gedaan wordt, maar wilde deze kabels niet solderen dus dit was de makkelijkste oplossing en had alles ervoor liggen.

Zat ook geen geschakelde 12V zekering in de kofferbak voor de remote, dus heb een kabeltje van de zekeringen bij de bijrijderskant naar achter getrokken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Volvo V60 2016 D2 Momentum
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Wago is beter dan solderen in een bewegende omgeving.
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

Nog als alternatief voor een subwoofer, ik heb zelfde subwoofer van een v70/xc60 in een v60 gezet met een rockford compacte klasse d versterker. De originele sub past precies in de dubbele bodem van een V60
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Stroopwafel
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 04.01.2022 - 16:36

Laatste build update, hij is af.
Als extra'tje heb ik zo'n aftermarket module gekocht om Apple car play toe te voegen. (of Android auto als je dat hebt)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Volvo V60 2016 D2 Momentum
nielslu
3rd Gear member
Berichten: 384
Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19

Heb je een link van de carplay module? Hoe bedien je dit?
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

nielslu schreef: 08.05.2022 - 20:32 Heb je een link van de carplay module? Hoe bedien je dit?
Daar ben ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar.
ZIet er op de foto netjes uit, maar is het ook redelijk snel te bedienen?
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
Stroopwafel
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 04.01.2022 - 16:36

nielslu schreef: 08.05.2022 - 20:32 Heb je een link van de carplay module? Hoe bedien je dit?
Rinootje schreef: 09.05.2022 - 08:37
nielslu schreef: 08.05.2022 - 20:32 Heb je een link van de carplay module? Hoe bedien je dit?
Daar ben ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar.
ZIet er op de foto netjes uit, maar is het ook redelijk snel te bedienen?
audiovolt.nl/product/wireless-carplay-android-auto-oem-module-voor-o-a-volvo-s60-xc60-v40

Volgens mij is dit wel een rebrand van iets Chinees. Na het installeren hou je de EXIT knop ingedrukt en schakeld hij naar de unit.

Pluspunten:
Erg snel, bedien je gewoon met het stuur of de middenconsole knoppen.
Starten van de auto en het opent direct Apple Car play in mijn geval.
Alle OEM functies werken gewoon nog.(Heb zelf geen achteruitkijkcamera, dus dat weet ik niet. Je kan er wel 1 toevoegen.)

Minpunten:
Stevige prijs.
(nog) Geen handleiding, maar ze sturen je een installatie video(slechte kwaliteit).
Verbinden met de telefoon ging niet in 1 keer goed, kreeg een dubbele connectie te zien en koos eerst eentje die niks leek te doen.
Tot nu toe 1 vastloper gehad, de GUI stopte ermee maar ging het geluid wel door.
Die dingetjes zijn vooral softwarematig en zal opgelost kunnen worden met firmware.


Ze zijn wel heel behulpzaam via de mail en reageren snel, het is dus aan jezelf of je het aandurft.
Grote voordeel is dat het wel een Nederlands bedrijf is en je dus gewoon garantie hebt (het heeft ook een CE label).
Volvo V60 2016 D2 Momentum
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Bedankt, ziet er interessant uit.
En in dit geval zou ik zeker voor de Nederlandse vertegenwoordiging kiezen (en Almere is niet eens zover bij mij uit de buurt).
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dat is de Kremersino unit van AliExpress, werkt ok-ish maar komt met beperkingen. Genoeg ervaringen op dit forum te vinden.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”