Voorstellen & Mijn komende overstap van Passat naar V60 (of toch V90/)

Gebruikersavatar
RdR
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47

Goedendag allemaal,

Met interesse heb ik natuurlijk al dit Volvo forum doorgenomen. Erg leuk om allemaal te lezen en ik moet zeggen ook een prettige sfeer die ik eruit haal.

Even voorstellen dus, ik ben een zelfstandige die met heel veel plezier de afgelopen 13 jaar mijn Passat 3C 2.0 TDI 140 PK naar de nu 505.000 km heeft gereden. Ik rij ongeveer 30.000 km per jaar en een diesel vind ik erg prettig rijden. Over mijzelf kan ik vertellen dat ik met vrouw en twee kinderen in het midden van het land woon en ooit in een ver ver verleden technisch geschoold ben, ik vind het nog steeds leuk om dingen te doen met mijn handen en dat ook aardig kan. Maar mijn pad is niet de richting van de techniek gegaan en al vele jaren werk ik als executive (team)coach vanuit mijn eigen praktijk waardoor ik vaker met het hoofd bezig ben dan met mijn handen.

Omdat ik zo'n beetje mijn hele leven Volkswagen heb gereden ben ik nu aan het kijken naar wat anders, mijn oog is gevallen op het nieuwe model van de V60. Een erg mooie auto vind ik zelf! (dat natuurlijk ook voor de V90). Ik ben er echt wel een beetje verliefd op geworden.

Wel bekijk ik de aanschaf met een praktisch oog, onze 2 kinderen zijn al groter en zullen niet meer zo lang meerijden behalve een enkele keer op vakantie. Mede daarom is de V90 wel mooi en beter verkrijgbaar maar ook wel een beetje overkill. Onderhoud is altijd ook duurder bij een grotere auto. Jullie zagen al dat ik mijn passat met veel plezier naar de 5 ton heb gereden dat is ook mijn insteek met de volgende auto. Ik hoef niet om de paar jaar een andere auto, ik koop graag een nette representatieve auto die mij helemaal past om die erg lang door te rijden.

Dat brengt gelijk een aantal vragen aan jullie naar voren. De Passat is een handbak, met de zes versnellingen kom ik prima uit de voeten en rijdt lekker relaxed. Ik zit natuurlijk nu ook te overwegen of ik overschakel naar een automaat in combinatie met adaptive cruise control. Maar ja, hoe duurzaam is een automaat? Of moet ik er op rekenen dat zowel de kosten van regulier onderhoud daarmee wat hoger worden en dat ik waarschijnlijk als ik 300.000+ ga rijden een keer aan een dure revisie van de automaat toe ben? Een extra kostenpost (ca 3000,-?) die meeweegt in de beslissing. Ik heb absoluut (nog) geen hekel aan het schakelen. Omdat ik als zelfstandige werk hoef ik ook niet op vaste tijden in de file aan te sluiten, ik beheer mijn eigen agenda.

Lastig in de keus nu is natuurlijk het onderwerp diesel, wat gaat er gebeuren met de prijs van diesel, de verkrijgbaarheid in de toekomst en de wegenbelasting? Nu schat ik zelf in dat diesel nog wel de komende 10 jaar verkrijgbaar blijft aan de pomp, er rijdt nog een behoorlijke massa aan diesel auto's rond in Nederland en Europa die moeten nog lang voorzien worden. Met een diesel met een D6 norm, kan je nog wel een tijdje mee lijkt me. Zelf denk ik dat alle brandstof auto's onder druk komen te staan, dus ook benzine in dat verhaal wordt meegenomen van het uit faseren van fossiele brandstoffen. Maar goed, dat is echt koffiedik kijken en nog complexer geworden door de crisis met Rusland die de olie markt op zijn kop zet.

Mijn andere vragen aan jullie betreft de motoren ik snap beter de Volvo opbouw van de motoren reeks en kijk naar een D3 (die ik wel wil tunen) of een D4 (die ik mogelijk ook wil tunen om verbruik en soepelheid in rijden optimaler te maken). Ik heb altijd een auto gekocht die een jaar of 3 tot 4 oud is met ongeveer 150.000 km op de teller om die vervolgens door te rijden. Budget voor nu ligt rond de € 25.000,- met een flexibele marge. Dat is best een lastig markt, dat besef ik me ook...

Nu aan jullie een gewetensvraag... Denken jullie dat ik met een V60 van het nieuwe model ook zo lang kan doorrijden? Ik hoor heel veel degelijkheid van Volvo eigenaren, dat stemt mij hoopvol. Wat zijn jullie ervaringen?

Daarnaast zit ik natuurlijk wel met een schuin oog te kijken naar de V90 omdat die gewoon meer verkrijgbaar zijn, ik vind het wel een erg grote auto, op zich wel leuk maar het parkeren en het onderhoud speelt ook mee.

Verder nog de afsluitende vraag of er dingen zijn, tips en zetten jullie mij zouden meegeven bij het kijken naar een goede tweedehands. Elk merk en elke serie heeft zijn "makken" of aandachtspunten. Sommige motor typen zijn beter dan anderen of automaat series die duurzamer zijn dan andere. etc. etc. Zijn er nog modellen/modeljaren/typen van de V60 die ik beter niet kan bekijken in jullie ogen?

Vandaag maar eens kijken bij van Aarle in Nuland en en Iva in Driebergen. Verder nog tips van bedrijven die goed bekend staan?

Ik besef me dat ik hier gelijk een hoop vragen "drop", hopelijk help ik daarmee ook anderen die met dezelfde vragen zitten. Natuurlijk besef ik me ook dat iedereen andere eisen, wensen en een andere portemonnee heeft.

Ik verheug me op verdere deelname aan dit forum (hopelijk niet vanwege vragen over problemen) maar omdat ik een mooie Volvo heb gevonden.

Groet Rob
Laatst gewijzigd door RdR op 15.04.2022 - 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

De V90 is een heerlijke kilometervreter. Omdat het commercieel een wat minder geliefd model lijkt te zijn, kan je ze tweedehands wel interessant vinden. Ik heb een D4, gekocht met 31K km op de teller en ik zit nu aan 55K km. Rijdt helemaal prima, enige minieme puntje dat er geweest is, was een kleine resonantie aan de dakbekleding en dat is vakkundig verholpen in de garage. Motorisch en qua automaat niks aan te merken. Jij spreekt natuurlijk over een veel hogere kilometerstand, maar dit is mijn 4de Volvo, de vorige was een V70 D4, dus met dezelfde motor en automaat, en ook daar geen problemen. Bij hogere kilometerstanden is een powerflush van de automaat wel aan te raden, ik heb dat één keer laten doen bij mijn laatste V70.

Ja, het is een grote auto, dus als je vaak in een drukke stad moet parkeren, of in krappe parkings, dan is een 360° camera een handige optie. Rijdend heb je van die afmetingen geen last, de lange wielbasis zorgt voor superieur veercomfort, zeker in combinatie met de luchtvering achter en de Four-C dempers.

Een V60 vind ik qua verhoudingen mooier, zeker achteraan. Is ongetwijfeld ook een prima auto, wat sportiever en wat harder t.o.v. een V90 maar verder ook prima en wellicht wat handiger te parkeren.

Wat je ook kiest, een automaat is nog veel relaxter, een adaptieve cruise control en pilot assist zijn gewoon heerlijke hulpmiddelen die lange ritten minder vermoeiend maken.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
RdR
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47

Fulaks schreef: 15.04.2022 - 11:08 De V90 is een heerlijke kilometervreter. Omdat het commercieel een wat minder geliefd model lijkt te zijn, kan je ze tweedehands wel interessant vinden. Ik heb een D4, gekocht met 31K km op de teller en ik zit nu aan 55K km. Rijdt helemaal prima, enige minieme puntje dat er geweest is, was een kleine resonantie aan de dakbekleding en dat is vakkundig verholpen in de garage. Motorisch en qua automaat niks aan te merken. Jij spreekt natuurlijk over een veel hogere kilometerstand, maar dit is mijn 4de Volvo, de vorige was een V70 D4, dus met dezelfde motor en automaat, en ook daar geen problemen. Bij hogere kilometerstanden is een powerflush van de automaat wel aan te raden, ik heb dat één keer laten doen bij mijn laatste V70.

Ja, het is een grote auto, dus als je vaak in een drukke stad moet parkeren, of in krappe parkings, dan is een 360° camera een handige optie. Rijdend heb je van die afmetingen geen last, de lange wielbasis zorgt voor superieur veercomfort, zeker in combinatie met de luchtvering achter en de Four-C dempers.

Een V60 vind ik qua verhoudingen mooier, zeker achteraan. Is ongetwijfeld ook een prima auto, wat sportiever en wat harder t.o.v. een V90 maar verder ook prima en wellicht wat handiger te parkeren.

Wat je ook kiest, een automaat is nog veel relaxter, een adaptieve cruise control en pilot assist zijn gewoon heerlijke hulpmiddelen die lange ritten minder vermoeiend maken.
Dank voor je reactie, leuk je ervaring te lezen en ik neem alle tips zeker ter harte!
Wat me trouwens opviel toen ik een dealer bezocht en in de V60 en een V90 ging zitten is dat ik met mijn lengte van 1.92 meter in de V60 net wat meer hoofdruimte had dan in de V90... Beiden hadden geen panorama dak... Dat snapte ik niet helemaal...
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Een V90 is natuurlijk al wat langer op de markt en dus wat gunstiger te vinden dan een V60.
Qua onderhoudskosten zal het niet veel verschillen, het uurtarief bij de dealer blijft even hoog en de onderdelen zijn op banden en wellicht remmen na best wel identiek.

Duik in in de prijslijsten uit het verleden dan zie je wat er allemaal in welke versie op zit. En welke opties er mogelijk zijn: https://volvocarstools.nl/prijslijsten/
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11503
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Leuk voorstelbericht zo, kan het zijn dat jij met je CC in de Autoweek hebt gestaan onlangs?

Ik heb een V90 gehad en heb nu een V60 in bestelling (wordt over ca. 3 weken geleverd denk ik) dus de vergelijking kan ik nog niet maken. De V90 rijdt heerlijk maar is erg groot, de V60 schijnt dynamischer te zijn. Qua lijn vind ik de laatste ook mooier, zeker in de juiste uitvoering.

Een diesel met handbak is ongetwijfeld te vinden, maar zal zeldzamer zijn dan een automaat. Bij normaal gebruik en goed onderhoud lijken me die zelfs slijtvaster dan een handbak, je hebt immers niet de randzaken als koppeling om rekening mee te houden.

Ik heb verder geen ervaring met Van Aarle, wel met Hennes in Nijmegen en die is goed (hoewel je ook anders hoort en leest). De dealer is wat mij betreft, zeker met de huidige actie van 2 jaar garantie, ook wellicht een optie.

Succes met de zoektocht!
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1705
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Welkom op het forum,
Ik heb sinds het behalen van mijn rijbewijs altijd volvo gereden in Europa. Twee mazdas in mijn avonturen in nieuw Zeeland.
Na altijd blij te zijn geweest met de v70 en xc70 modellen met D5 motor heb ik vorig jaar een V90 CC D4 gekocht met 158k op de teller. Tot nu toe gewoon onderhoud en de automaat gespoeld. De nieuwe technologieën zijn echt leuk, zeker als je veel op de baan bent. Ben ook blij met de automaat, niets op aan te merken, maar de mijne heeft polestar tuning gekregen. Was het mijn portefeuille, ik was langs een bekend adres geweest. Dus leuke wagen, stap vooruit en laat je niet afschrikken van een automaat. Je bent het zo gewend en wil niet snel terug. Succes met je zoektocht en we wachten op plaatjes of kijken mee naar links die je op het oog hebt.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1914
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

ik rij nu bijna 15 maanden & 76000km met een 2021 v60 D3 automaat
auto heeft voldoende power om mee te kunnen, natuurlijk een d4 zou leuker geweest zijn(maar niet direct beschikbaar op het moment dat ik eentje nodig had) nog niks van problemen gehad, buiten regulier onderhoud en onder garantie vervangen van de electrische kofferkleppompen(worden intensief gebruikt) , momenteel zijn de nieuwe modellen nog niet te tunen(of het is met Heico(reteduur) of Polestar(enkel de hogere vermogens & ook nog reteduur)
dus misschien ineens rondkijken voor de d4?
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

RdR schreef: 15.04.2022 - 11:11Wat me trouwens opviel toen ik een dealer bezocht en in de V60 en een V90 ging zitten is dat ik met mijn lengte van 1.92 meter in de V60 net wat meer hoofdruimte had dan in de V90... Beiden hadden geen panorama dak... Dat snapte ik niet helemaal...
Dat verbaast me een beetje, maar heb daar met mijn 1,81 meter geen last van. Stonden de stoelen in de laagste stand ? Kan mogelijk nog een verschil uitvoering zitten tussen "gewone" stoelen, R-design stoelen en Inscription. Ik heb die laatste met massage en ventilatie, dat is pure wellness op lange ritten :-)
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
RdR
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47

Goedendag allen,

Wat leuk jullie reacties te lezen. Vandaag wezen proefrijden ivm een Volvo V60 die wel interessant leek. Ik heb een V60 D3 met zowel handbak als automaat gereden. En een V90 met automaat. Dat gaf goede en zeer waardevolle indrukken.

Ik moet zeggen dat ik de D3 in zowel de V60 als de V90 prima te rijden vind! Dat viel me echt 100% mee en zelfs in de V90 nog beter dan in de V60. Vraag me niet hoe dat kan…. 1 ding werd in ieder geval wel heel duidelijk, ik pas perfect in de stoelen met verstelbare lendensteun en elektrische verstelling. Die gaan er zeker inzitten. Ook de inscription uitvoering vind ik erg mooi. dus dat beperkt de keuze gelijk een heel stuk. Maar maakt het kiezen daarmee wel duidelijker.

Ik was benieuwd naar de adaptive cruise control en lane assist. Ik moet zeggen dat ik best onder de indruk was hoe fijn dat is. Zeker met de automaat. Dat zeggende zal ik de handschakeling best wel even missen. Het directe gevoel vind ik fijn, een automaat blijft toch het gevoel van "slippen" geven...Maar dat zal vast wel snel wennen...😉

Nu ben ik eerlijk gezegd na het rijden wel wat gaan schuiven naar de V90, die vond ik erg comfortabel rijden. de grootte merkte ik tijdens het rijden echt niet, maar natuurlijk zal dat anders zijn met inparkeren, het is een echt slagschip... De V90 komt meer in beeld omdat ik via mijn eigen garage een heel interessante V90 kan gaan kopen die nog niet openbaar op de markt is. Een V90 D5 4WD, erg luxe bak, eigenlijk te groot en qua motor ook overkill, niet nodig maar wel voor een interessante prijs. En natuurlijk is het leuk om extra vermogen te hebben. Maar ik weet nu al dat dat ook extra kosten gaat opleveren....😬 Maar eens kijken naar de "eco tuning" Ik weet echter ook dat ik erg blij wordt van een auto die luxe is en fijn rijdt en dat voor een (hopelijk hele) lange tijd, ik vind de extra investering vooraf niet eens zo erg, de hogere vaste lasten wegen zwaarder. Maar, plezier hebben telkens als je in de auto rijdt is me ook heel wat waard. Ik heb de afgelopen 13 jaar met veel plezier in mijn passat de km's gereden, ik hoop van harte dat dat ook het geval gaat zijn met de Volvo. Jullie horen al de mentale "verantwoording" doorsijpelen..😉

Daar ga ik nu even een nachtje over slapen (of wakker liggen 😜). Luxe keuzes…. Ik hou jullie op de hoogte...
Laatst gewijzigd door RdR op 15.04.2022 - 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Gebruikersavatar
RdR
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47

Bart schreef: 15.04.2022 - 12:10 Leuk voorstelbericht zo, kan het zijn dat jij met je CC in de Autoweek hebt gestaan onlangs?
Hai, nee dat ben ik niet geweest ik heb een station. Wel heb ik me daarvoor opgegeven maar tot nu niets gehoord.
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
Gebruikersavatar
RdR
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.01.2022 - 19:47

Verder nog een vraag aan jullie.

Ik ben natuurlijk benieuwd naar het echte dagelijkse verbruik van de D3/D4 en D5. De fabriekscijfers zeggen me niets. Zeker nu met de optie van een V90 D5 AWD die een serieuze kandidaat gaat worden ben ik ook geinteresseerd in het (meer)verbruik van deze versie, die is tenslotte weer een stuk zwaarder... Ik trap een auto niet altijd op de staart, ik heb gewoon een vlotte rijstijl waardoor ik met de passat al jaren 1:16 - 1:17 haal.

En hoe zit dat met die AWD, is dat permanente AWD of schakelt het slechts in wanneer nodig? Kan je de AWD modus ook uitschakelen?
V90 Inscription D5 AWD uit 2017, gekocht met 73.000 km op de teller.

Ex VW fan...Voorheen Passat C3 (2005) vanaf 2009 van 145.000 naar 509.000 km gereden.
kistigun
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 30.04.2017 - 22:00
Locatie: Weert

Ik kwam tijdens mijn eigen zoektocht onderstaand YouTube filmpje tegen met een mooi vergelijk tussen de V60 en de V90. Wellicht helpt het jou in het maken van je keuze:

Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design
Volvo V40 D4 Business R-Design
Citroën DS3 e-HDI 1.6 so chic
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-jet
Citroën Saxo 1.4 VTS
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik vind de V90 echt veel prettiger rijden dan de 60. De langere wielbasis maken de auto veel rustiger en met luchtvering achter kan 20" prima en is de auto naar mijn mening lekker te besturen. Wij hebben er twee thuis zakelijk een T8 r design en privé een T5 cc inscription maar volgens mij heet dat anders bij die cc. Beide heerlijke wagens
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Het is maar net wat je zoekt natuurlijk, zo persoonlijk allemaal. Uit alle testen in de media kan je het grootste verschil samenvatten.Nadruk op comfort: V90. Meer rijdersauto: V60.

Het verschil in gewicht is niet eens zo groot maar de onderstelafstelling dus wel.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ik zou iig als tip willen geven als je er zo lang mee wilt doen. Zoek tot je iets naar je zin hebt gevonden.

Persoonlijk vind ik een V60 al te veel op comfort gericht laat staan wat ik van een V90 vind.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11503
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

RdR schreef: 15.04.2022 - 23:11
Bart schreef: 15.04.2022 - 12:10 Leuk voorstelbericht zo, kan het zijn dat jij met je CC in de Autoweek hebt gestaan onlangs?
Hai, nee dat ben ik niet geweest ik heb een station. Wel heb ik me daarvoor opgegeven maar tot nu niets gehoord.
My bad, verkeerd gelezen. Ik dacht CC gezien te hebben, maar je schreef 3C. Wel (ook) op het Passat-forum te vinden?
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

RdR schreef: 15.04.2022 - 23:43 Verder nog een vraag aan jullie.

Ik ben natuurlijk benieuwd naar het echte dagelijkse verbruik van de D3/D4 en D5. De fabriekscijfers zeggen me niets. Zeker nu met de optie van een V90 D5 AWD die een serieuze kandidaat gaat worden ben ik ook geinteresseerd in het (meer)verbruik van deze versie, die is tenslotte weer een stuk zwaarder... Ik trap een auto niet altijd op de staart, ik heb gewoon een vlotte rijstijl waardoor ik met de passat al jaren 1:16 - 1:17 haal.

En hoe zit dat met die AWD, is dat permanente AWD of schakelt het slechts in wanneer nodig? Kan je de AWD modus ook uitschakelen?
Hoewel ik enigzins bevooroordeeld ben, zou ik zonder enige twijfel voor de V90 gaan! Wij rijden nu inmiddels iets meer dan een jaar in de V90 T5 Inscription en tot op de dag van vandaag iedere rit weer een brede glimlach op m'n gezicht viewtopic.php?t=88861. Bovendien is de wagen op de achterbank ook groot genoeg voor de passagiers op de lange ritten. Daarnaast, voor ons relevant, past er gemakkelijk een 360graden kinderstoel.

We hebben na aanschaf besloten om de wagen te voorzien van Polestar. Hierdoor is voornamelijk het koppel behoorlijk aangenaam toegenomen. Daarbij is de automaat ook veel verfijnder gaan schakelen.

Overigens hadden we bij aanschaf (100k km) preventief de bak laten flushen zodat we daar de komende 100k km geen omkijken meer naar hebben.

Het volledige vermogen gebruiken we zelfden tot nooit maar wel een fijne gedachten dat je altijd vermogen genoeg reserve onder je rechtervoet hebt. Bovendien blijft de wagen bij normaal gebruik in de lagere toerentallen wat bijdraagt aan het comfort.

Wat hierboven al reeds aangehaald is zal kwa onderhoud de V90 en de V60 elkaar niet veel ontlopen. Enige aandachtspunt zou wellicht kunnen zijn dat de V90 eerder aan vervanging van remblokken toe is aangezien deze standaard Pilot Assist/Acc heeft welke je achter remblokken wat sneller laten slijten.

Kwa motorisatie, opties en bijbehorende kilometerstanden zou je voor jezelf een puzzel moeten maken wat mogelijk is binnen jullie budget. Voordeel is wel dat een completere auto fijner is als je hem langer wilt behouden. Dan hoef je ook geen opties te missen.
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1356
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Keuzes zijn altijd lastig als het beide fijne auto’s zijn. De V60 heeft een perfecte look en is wat meer een rijdersauto. Bij meer lange afstanden zou ik voor een 90-er gaan. Echter wel voor de V90-CC. De verhoudingen van de auto zijn meer in balans en toch een auto die je wat minder vaak ziet.
Voor adressen kan ik Mudde-Kok aanraden waar ik mijn V90-CC eerder heb gehaald of Broekhuis Harderwijk waar mijn XC60 vandaan komt. Broekhuis doet het met gratis haal/breng service bij onderhoud (detail).
2023: XC60 T8-AWD-Recharge Ultimate Dark. 2020: XC60 T8 Twin Engine AWD Inscription - Polestar engineered
2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D / 2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 2.4D D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1914
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

de d5 is dezelfde motor als de D3 en D4, enkel de turbo('s) zijn anders alsook dat de d5 een soort reservoir heeft waar de turbodruk wordt opgeslagen om bij het opspoelen direct de turbo op het juiste toerental te hebben(in simpele woorden de techniek uitgelegd) qua kosten zie ik geen groot verschil aangezien de motor hetzelfde is(dus filters etc ook) enkel in remblokjes(en schijven) en banden kan er een verschil zitten naargelang de rijstijl. de awd is eentje on command (als ik me niet vergis): voorwielaangedreven tot de computer het nodig vindt om de achterwielen mee te laten spelen, daar heb je een meergewicht(belangrijk in NL voor de MRB?)
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Met AWD heb je 150KG aan ongebruikt staal wat je mee sleurt, dat levert vooral in de stad een hoger verbruik op. Snelweg rijdend doen ze allemaal wel 4-5l/100km afhankelijk van het soort band.
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”