altijd snel gecupte banden

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
2015V40T2Momentum
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 25.08.2017 - 08:37

Beste Volvo-rijders,

Delen mensen de ervaring dat binnen korte tijd de achterbanden gaan cuppen, nog ver voordat ze versleten zijn?
Het gevolg is een doordringend loeiend geluid, getril en gehobbel.

Ik moet om de twee jaar nieuwe achterbanden kopen, wil ik comfortabel rijden. Dat is toch niet normaal?
Weet iemand hoe ik dat patroon kan doorbreken?

Bij voorbaat dank voor jullie inzichten,
Hartelijke groet,
Sander
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Eens per halfjaar de voor en achterbanden met elkaar wisselen.
Of naar een goede uitlijner gaan en kijken wat er aan de stand van de wielen mogelijk is zodat het cuppen iets wordt vertraagd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Sinds het tijdperk dat ik Mondeo ben ga rijden, die hadden er nl donders veel last van, gaan om de 10.000km de voorbanden naar achteren en vice versa. Reden; Om het cuppen te voorkomen. Bij de Mondeo's, de V70's de V90's en nu de V60 deden we dat zo en doen we dat zo.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ik sluit me aan bij bovenstaande heren: Een goede uitlijner zoeken en preventief maximaal elke 10 dkm voor en achter wielen wisselen, als het kan kruislings.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27009
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Hier ook identieke aanpak met prima resultaat.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Ik kan het fout hebben, maar dacht dat profiel vorm ook vaak de oorzaak is. V vormige profiel cuppen sneller geloof ik.
Hoewel, mijn crossclimate zitten er nu 60.000 onder en cuppen nog niet :) heb ze wel een keer gewisseld van voor naar achter.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

Ferrari schreef: 07.04.2022 - 09:31 Ik sluit me aan bij bovenstaande heren: Een goede uitlijner zoeken en preventief maximaal elke 10 dkm voor en achter wielen wisselen, als het kan kruislings.
Kruislings kan niet altijd, ivm draairichting aangegeven op de banden. Cuppen kan ontstaan door versleten- / slechte schokdemper en/of uitlijning.
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Er zijn inderdaad banden die gevoeliger zijn voor cuppen, een duits (pon) merk bv.
Uitlijng wil wel eens helpen.
Maar, niet aangedreven wielen zijn er gevoeliger voor, deze brengen alleen remkrachten over en rollen voor de rest maar een beetje mee.
Voor heb je aandrijfkrachten en remkrachten.
Rijdt je niet met te zachte banden rond?

Eric
2015V40T2Momentum
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 25.08.2017 - 08:37

Bedankt voor de reacties. Ik ga er een gewoonte van maken de boel achter en voor te verwisselen om de 10K km. In ieder geval economisch. Dat uitlijnen van de Volvo-garage biedt telkens geen soelaas. Misschien moet ik ook eens een bezoek brengen aan een bandenspecialist.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Een goede specialist doet dingen die een gewone garage over het algemeen niet kan.
Daar is men tevreden als er bij alle 4 de wielen een groen getal staat en de echte specialist kijkt verder.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Je hebt ook garages die ook goed kunnen uitlijnen.

Eric
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Ik heb erg slechte ervaringen met (gecupte) achterbanden voorop leggen.

Bij ieder stoplicht afremmen WIEWwiewWIEWwiewWIEWwiew geluiden, bloedirritant.

Voor veel te veel geld die banden dan laten "trimmen" is een beetje een oplossing, maar de gecupte banden lekker achter laten zitten is een stuk goedkoper.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Eigenlijk was je dan al net te laat met de wissel, iedere 10.000 kilometer voorkomt dat het cuppen kan plaatsvinden en dan heb je dit niet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Dat denk ik ook, en de hoop dat het wel weer "recht zou slijten" was achteraf ook op niets gebaseerd :)
jpdevre
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 08.05.2006 - 18:25
Locatie: Maastricht

Omdat mijn auto bijna mijn tweede thuis is, en ik vele km maak, kan ik er toch wel iets over vertellen wat u zou kunnen helpen
Zoals "Longone" al schreef: gecupte banden naar voren, is geen succes. Geeft veel en zeer onaangename trillingen in de voortrein, tot een resonerend dashboard aantoe!)

Het hardnekkig cuppen van de achterbanden heeft mij bij mijn V40 (2003) er meermaals toe gebracht de (verschillende Merken/Typen) banden te vervangen voordat ze versleten waren.
Bepaalde types van een merk hadden er sterke last van, andere weer niet. Alleen ik kon er geen vinger op leggen. Nieuwe banden kopen en hopen dat ze niet cuppen is een dure liefhebberij
Het heeft behalve met de wielophanging ook met de banden te maken en wel als volgt:
- oudere band typen hebben in rijen aangebrachte blokjes patronen. (De patronen zijn enigzins onregelmatig, om zingen van de banden te vermijden)
Naar mijn gevoel hebben deze banden de beste afvoer van water, van het midden naar de zijkanten van de band
Heb geen idee wat er sind een aantal jaren aan dit type banden veranderd is, maar ik werd een regelrechte (achter)banden verbruiker

- nieuwere band typen moeten sinds een aantal jaren voldoen aan strengere normen voor geluidsemissie. (Dit is terug te vinden in de coderingen op de band)
Deze strengere normen voor geluidsemissie worden gehaald door de banden in het midden geen blokjes patroon, maar een aantal doorgaande "lijnen" met een breedere ruimte ertussen te geven. Ze rollen veel stiller!
Naar mijn gevoel is de water afvoer echter minder goed.
Het goede is echter dit type banden op dezelfde auto V40 (2003) normaal verslijt zonder te cuppen. (Al meerdere versleten zonder cuppen)

Ik hoop dat mijn (dure) ervaringen U kunnen helpen ;-) !
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Heb zelf met cross climate geen last ervan na ruim 60.000 km
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Plaats reactie

Terug naar “V40”