interieurverwarming

WimS60
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10

Beste forumleden,

Na ruim 11 jaar mijn V70R op meer dan 400.000 km gereden te hebben, deze 1,5 jaar terug ingeruild voor een XC90 4.4 V8, modeljaar 2005.
Wat een fantastische auto om in te rijden.
Nu is mij vorige winter al opgevallen dat de verwarming van het interieur niet goed werkt, het interieur word pas na lange tijd een beetje lauw.
De motor komt redelijk snel op temperatuur, maar heb preventief de thermostaat vervangen.
Dit bracht geen verbetering.
Aangezien ik had gelezen dat de kachelradiator soms wel verstopt was, heb ik ook deze vervangen (lekker klusje, pfff).
Helaas ook zonder resultaat.
De auto is door de dealer uitgelezen en deze zegt dat alles in orde is ?
Ik ben op internet verder aan het zoeken gegaan en kwam in een onderdelenoverzicht een auxiliary water pump tegen (0rigineel nr. 30776243), deze lijkt in de toevoerleiding naar de interieurverwarming te zitten ?
Heeft iemand hier ervaring met deze auxiliary water pump ?
Zit die er altijd in bij een V8, of alleen als er standverwarming inzit ?
Als deze er standaard in zit (ik heb geen standverwarming), dan zou deze wel eens de boosdoener kunnen zijn en kost niet de hoofdprijs om deze te vervangen.
Ook als er iemand verder nog tips heeft hou ik me aanbevolen.

M.vr.groet,
Wim.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Geen ervaring mee, maar als ik het nummer op Google zoek dan lijkt het inderdaad een pompje dat koelwater voor de verwarming rondpompt en niets iets is voor de standverwarming. Maar helemaal zeker weet ik het niet.

Plaatje:
Waterpomp.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
WimS60
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10

Ja, via dat plaatje kwam ik ook achter deze pomp.
Heb gegoogled op het onderdeelnr en op Skandix is deze te koop, maar daar staat als beschrijving: wasserpump standheizung.
Vandaar dat ik twijfel of deze alleen in auto's met standverwarming zit, of dat deze standaard aanwezig is.
Misschien iemand hier die kan bevestigen of deze pomp standaard aanwezig is bij een V8 ?
Heb op internet trouwens wel gevonden hoe deze pomp te vervangen.
Is zelf wel te doen, maar zoals alles onder de motorkap is het erg krap werken.
Bedankt in elk geval voor het meedenken.
Gebruikersavatar
1-wiel
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 15.04.2012 - 21:19

Dit is de extra waterpomp om de interieurverwarming van warme/hete koelvloeistof te voorzien. Deze heeft niets met de Standkachel te maken maar zeer zeker wel met je verwarmingsklacht….
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ziet deze pomp er soms in voor de restwarmte vd motor te bunutten bij stilstand vd motor?
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
1-wiel
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 15.04.2012 - 21:19

Restwarmte is alleen beschikbaar als er een standkachel gemonteerd is volgens mij, dan wordt de waterpomp van de Standkachel daarvoor gebruikt.
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
WimS60
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10

1-wiel schreef: 20.04.2022 - 22:19 Dit is de extra waterpomp om de interieurverwarming van warme/hete koelvloeistof te voorzien. Deze heeft niets met de Standkachel te maken maar zeer zeker wel met je verwarmingsklacht….
Dank je voor je reactie, dat is dan goed nieuws voor mij.
Nu het warmer weer word heb ik er niet zo'n last van, maar voor de komende herfst ga ik deze pomp dan zeker vervangen.
Ter leer en vermaak zal ik te zijner tijd laten weten hoe het is afgelopen.
Groet, Wim
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

1-wiel schreef: 21.04.2022 - 15:07 Restwarmte is alleen beschikbaar als er een standkachel gemonteerd is volgens mij, dan wordt de waterpomp van de Standkachel daarvoor gebruikt.
Nee want voor rest warmte heb je geen standkachel nodig, dit systeem pakt (zoals de naam al zegt) de warmte vh motorblok en voert deze via de kachelradiateur naar binnen, als je op een koude dag moet wachten, maar de motor niet wil of kan lopen.
Maar kan ook gewoon toegepast worden om de het koelwater beter door de verwarming te laten circuleren, mercedes doet dat ook, verwarming is dan ook vaak iets eerder warm.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
1-wiel
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 15.04.2012 - 21:19

Idd. En om de restwarmte te transporteren wordt bij mij de waterpomp van de standkachel gebruikt. Als je geen Standkachel hebt, heb je ook geen extra waterpomp, behalve bij de V8 dus…..
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
Gebruikersavatar
RogerO
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25.08.2008 - 21:39

Ik heb ook een XC90 V8. De verwarmingscapaciteit is inderdaad niet het sterkste punt van de auto. Bij mijn V40 wordt er veel warmere lucht in het interieur geblazen en die warmt dus veel sneller op. De elektrische waterpomp heb ik ook al eens vervangen. (Deze zit er bij een V8 inderdaad standaard in, dus ook zonder standverwarming, die ik ook niet heb. Pomp zit achter de linkerspatbord afdekking). De verwarmingscapaciteit is er echter niet veel beter op geworden. Ook de thermostaat is al eens vervangen.
Mijn auto rijdt op LPG (Prins VSI). Deze installatie heeft ook een verdamper, die warmte van het koelwatercircuit gebruikt. Ik heb al eens gedacht dat deze het koelwater te veel afkoelde, maar ook dat bleek niet echt het geval te zijn.
Wat me wel is opgevallen is dat de koelwater fan vrijwel direct na het starten gaat lopen,. Het water is dan zeker nog niet op temperatuur. Deze fan zorgt er natuurlijk wel voor dat het koelwater maar langzaam warmer wordt. Dit lijkt me een fout in de temperatuursensor voor de aansturing van de fan. Ik heb alleen nog niet ontdekt waar dat onderdeel zich bevind en met hoeveel moeite dit te vervangen is.
En dan is er uiteraard ook nog de mogelijkheid dat de interieur-radiator verstop is. Vervanging daarvan heb ik gezien de hoeveelheid werk nog maar niet uitgevoerd.
Omdat het nu weer een stuk warmer is, heb ik de zoektocht maar weer even gestopt.
Overigens komt het koelwater zelf wel netjes op temperatuur. Ca. 92 graden bij normaal gebruik. Maar de temperatuur die het interieur wordt ingeblazen is veel koeler. Nooit echt gemeten, maar voor mijn gevoel zeker niet meer dan een graad of 50.

Dus als iemand DE oplossing weet, houd ik me daarvoor aanbevolen.
XC90 V8 MY07 LPG
V40 2.0 MY98
WimS60
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10

RogerO schreef: 25.04.2022 - 22:56 Ik heb ook een XC90 V8. De verwarmingscapaciteit is inderdaad niet het sterkste punt van de auto. Bij mijn V40 wordt er veel warmere lucht in het interieur geblazen en die warmt dus veel sneller op. De elektrische waterpomp heb ik ook al eens vervangen. (Deze zit er bij een V8 inderdaad standaard in, dus ook zonder standverwarming, die ik ook niet heb. Pomp zit achter de linkerspatbord afdekking). De verwarmingscapaciteit is er echter niet veel beter op geworden. Ook de thermostaat is al eens vervangen.
Mijn auto rijdt op LPG (Prins VSI). Deze installatie heeft ook een verdamper, die warmte van het koelwatercircuit gebruikt. Ik heb al eens gedacht dat deze het koelwater te veel afkoelde, maar ook dat bleek niet echt het geval te zijn.
Wat me wel is opgevallen is dat de koelwater fan vrijwel direct na het starten gaat lopen,. Het water is dan zeker nog niet op temperatuur. Deze fan zorgt er natuurlijk wel voor dat het koelwater maar langzaam warmer wordt. Dit lijkt me een fout in de temperatuursensor voor de aansturing van de fan. Ik heb alleen nog niet ontdekt waar dat onderdeel zich bevind en met hoeveel moeite dit te vervangen is.
En dan is er uiteraard ook nog de mogelijkheid dat de interieur-radiator verstop is. Vervanging daarvan heb ik gezien de hoeveelheid werk nog maar niet uitgevoerd.
Omdat het nu weer een stuk warmer is, heb ik de zoektocht maar weer even gestopt.
Overigens komt het koelwater zelf wel netjes op temperatuur. Ca. 92 graden bij normaal gebruik. Maar de temperatuur die het interieur wordt ingeblazen is veel koeler. Nooit echt gemeten, maar voor mijn gevoel zeker niet meer dan een graad of 50.

Dus als iemand DE oplossing weet, houd ik me daarvoor aanbevolen.
Dank je voor je reactie, ik ben dus niet de enige met dit probleem.
Maar bij mij is het wel erg extreem hoor.
Pas na lange tijd (meer dan een half uur) op de snelweg word de temperatuur door de roosters een beetje lauw, zeker geen 50 graden.
De kachelradiateur had ik al preventief zelf vervangen (echt een rotklus via de ruimte bij het gaspedaal) en ook de thermostaat (al komt de temperatuurmeter redelijk snel op de helft).
Ik heb inmiddels een elektrische waterpomp besteld, als die binnen is en ik heb wat tijd ga ik die nog vervangen.
Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte van de uitkomst.

Groet, Wim
Gebruikersavatar
RogerO
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25.08.2008 - 21:39

Nee gelukkig is het niet zo erg bij mij. Na 10 tot 15 minuten is het interieur wel op temperatuur. Maar de interieur fan staat al die tijd wel hard te blazen terwijl de ingeblazen lucht niet echt warm is. Zeker niet als ik die vergelijk met mijn V40 (oude model), daar is de ingeblazen lucht merkbaar veel warmer. Na een paar km is het dan ook warm in de auto. Maar als je nog iets nieuws ontdekt hoor ik het graag.

Roger
XC90 V8 MY07 LPG
V40 2.0 MY98
WimS60
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10

Het heeft even geduurd, maar vandaag eindelijk de kachel op temperatuur gekregen en wil dit ter leer en vermaak even delen.
Begin van de zomer de externe waterpomp (elektrisch aangedreven pompje) vervangen.
Dit viel reuze mee, na het verwijderen van de voorbumper (10 minuten werk) kom je er makkelijk bij.
Deze zit vlak voor het linker voorwiel.
Maar helaas, pompje niet gaan werken.
Toen de spanning op het pompje gemeten (ja,ja, ik weet het: verkeerde volgorde, had ik eerst moeten doen): 0 Volt.
Grrrrr.
Omdat de zomer er toch aankwam, heb ik het maar zo gelaten.
Ondertussen wel veel op internet zitten zoeken en een elektrisch schema gevonden van de XC90 V8.
Nu blijkt de spanning naar het pompje vanuit de CEM te komen (zekering 20 trouwens doorgemeten, deze was goed).
Dus lijkt het probleem vanuit de CEM te komen.
Omdat alles in/op/aan de auto verder prima werkt, heb ik als oplossing gekozen om een aparte voeding naar het pompje te maken.
Voeding komt rechtstreeks van de plus-aansluiting in de zekeringenkast van de motorruimte en is gezekerd door een zwevende zekering 5A.
Dit alles word geschakeld via een relais, welke ik aanstuur via de voeding van het linker stadslicht.
En nu lekker een werkende verwarming, dus laat de winter maar komen.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Wel vreemd dat je de pomp via het stadslicht laat aansturen, je zou ook de D+ van de dynamo of oliedrukschakelaar kunnen nemen, dan gaat de pomp draaien als de motor loopt.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
WimS60
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10

Gedachte achter deze pomp is dat je bij uitgeschakelde motor (en accesoire-stand aan) nog een tijdje de restwarmte uit het koelsysteem kan gebruiken.
Bij aansluiten op de D+ van de dynamo of oliedrukschakelaar werkt de pomp niet als de motor niet draait.
Nu denk ik niet dat ik deze optie veel zal gebruiken.
Wat voor mij doorslaggevend is, was dat aftakken van het stadslicht van de linker koplamp ook veel makkelijker was (koplamp is toch al een beetje los).
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Misschien had de CEM een goede reden om het systeem niet aan te sturen. Heb je hier ook nog naar gekeken?
HGV
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Ook ik zou dit zo origineel mogelijk willen ansluiten, waarom heb je er niet voor gekozen om dit buiten de CEM om naar de zekeringenkast te bekabeling? Optisch is het dan nog wel zo origineel mogelijk. Zeker als je een stroomschema hebt van je auto kan je de vertakking snel achter de probleem veroorzaker creëren. Mogelijk de stroom van een andere assessoren optie afleiden naar je zekering... zie je helemaal niets van als je dit ook achter je zekeringenkast doet...
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
WimS60
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10

Nou heren, bedankt voor alle kritiek, maar ik ben er blij mee.
HGV
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Ik snap dat je er blij mee bent dat het werkt! Zonder verwarming de koude wintermaanden in is helemaal niets! Echter vraag ik me juist af waarom je voor deze oplossing gekozen hebt, misschien tijdelijk? Misschien bewust.
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

We zijn wel blij voor je dat voorop, maar wilde graag de reden weten, hoe en waarom, dat geeft ook meerwaarde aan het topic
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”