“Nieuwe” auto

Gebruikersavatar
T5 gek
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
Locatie: Grunn

Goede morgen Volvo vrienden

Wij hebben geluk en zijn sinds vrijdag de gelukkige eigenaar geworden van een XC90 2,5T automaat naast onze prachtige s80.

Nu zijn er wat opstart issues. Het dashboard is uitgevallen. En de auto trekt wat naar rechts met het aanremmen. Maar verder zijn we tot nu toe erg blij er mee. Genoemde issues worden aangepakt. Dus daarna hopelijk beginnen met genieten.

Ik heb een vraag. De knipperlichten gaan maar 1x als je dieeen keer aanduwd om in te halen bijvoorbeeld. Ik heb de zoekmachine al eens gebruikt om te zoeken. Maar ik kan niet helemaal helder krijgen of dit te veranderen is naar comfort knipperen(3x).

En wat we missen is de stoelverwarming. Kan iemand me vertellen of die verwarmingsmatten voor in de stoelen te bestellen zijn? Origineel bedoel ik dan. Ik heb namelijk nog hele nette en schadevrije stoelen erin zitten die ik niet weg wil doen. Als ik nou die matten eronder kan laten plaatsen en dan op de kabelboom aan kan sluiten en dan met originele knoppen kan bedienen dat zou mijn voorkeur genieten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic


Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27498
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Gefeliciteerd met de aanwinst!

Dat comfort knipperen is geen software dingetje helaas. Ik weet niet zeker of er voor deze generatie ook een geschikt relais is om te wisselen zodat hij wel 3 keer knippert.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

T5: Gefeliciteerd mooie bolide daar in Balk.....ik herkende de chinees...:).
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
T5 gek
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
Locatie: Grunn

Dank jullie wel !

We zijn ontzettend blij met de auto!
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic


Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Van harte hoor. Die oudere XC zijn wel leuk hoor..

- Mbt de comfort knippers, vaak is het wel aanwezig in bepaalde uitvoeringen.
Mijn S60 07 Drivers edition had het ook, mijn huidige (natuurlijk, is vrij ruim uitgerust) ook. Maar dan zou een dealer het voor je moeten activeren oid? Soms kan zoiets via Vdash, dan betaal je die lui van Vdash een klein bedragje. Laptop en dice moet je dan wel hebben natuurlijk.

Het kan zeker weten met een CFE, die voegt allerlei zaken toe aan je Volvo. Kijk op hun site voor wat er wel en niet mogelijk is!
https://www.swedesolutions.com/product/cfe-ultra/

- mbt de stoelverwarming. Dit kan achteraf zeker gedaan worden, vaak bij interieurbouwers of lederinbouw-bedrijven. Dan krijg je een knopje op de stoel dacht ik. Maar ook hiervoor kan je een prijs vragen bij een dealer, wie weet is het te doen? Bij die inbouwjongens is het rond de 700 piek meen ik.
https://www.google.nl/search?q=volvo+ac ... =801&dpr=2

Succes en geniet van je kar hoor! Andere remblokken en / of schijven wil vaak voldoende zijn om scheeftrekken tegen te gaan. Maar het kan ook in de klauw zitten, dan moet die vaak vervangen worden.
Gr,
DJ
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
T5 gek
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
Locatie: Grunn

Bedankt voor de tips. Hier ga ik eens naar kijken.

Het scheef trekken zijn de bussen van de draagarmen. Die worden vervangen.
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic


Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
Gebruikersavatar
T5 gek
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
Locatie: Grunn

Zijn we weer. We hebben inmiddels om en nabij 9.000km gereden met de auto. Wat een heerlijke reisauto, ook met caravan erachter. De draagarmrubbers zijn vervangen. Dat heeft het scheef trekken verholpen. Grappig weetje, de XC90 blijkt zuiniger dan de S80. Wie had dat verwacht.

We hebben 2 banden vervangen die glad waren en we zijn eerst eens gaan rijden, om aan te voelen of dit onze auto ging worden voordat we groot zouden investeren in de auto. Het was toch een beetje een gok naast de s80 zo'n grote auto te kopen. Maar we hebben nu besloten lekker een tijd door te gaan rijden. Dus ben ik gestaag op zoek naar verschillende interieur deeltjes. Tot nu toe blijkt de Volvo dealer een goede leverancier en bron van informatie. Ik krijg veel tips hoe ik dingen zelf kan doen. Verder hebben we dakdragers gevonden voor de auto en een 2e set velgen voor winterbanden. Wanneer we op wintersport gaan willen we de XC90 toch eens proberen. Verder heb ik een Bullbar op de kop weten te tikken. Met onze plannen om de Noordkaap in de winter te gaan opzoeken met de XC90 is extra licht voor de auto een pre. Hoe mooi is dat dan op een Bullbar. Ik heb inmiddels bij de dealer ook een originele verstraler knop besteld. En het raampje en 2 blindknoppen om in het dashboard te plaatsen. De dealer adviseerde me om de verlichting in Scandinavie te bestellen en te laten installeren. Dan wordt het OEM aangelegd en kan de verlichting "gewoon" met originele knop bediend worden. Daar hebben ze de kabelboom ook op voorraad. Heel vervelend om "even" naar Zweden op en neer te rijden. Ik heb de vrouw al voorgesteld om daar een weekend voor uit te trekken. Van een "nood" een deugd maken.

Onderhoud technisch zijn we tot de conclusie gekomen dat de XC90 een beetje olie verbruikt. Toen we de auto kregen had hij aantoonbaar rond de 6a7 maanden stil gestaan. Dat is nooit goed voor een auto. Maar het olieverbruik wordt minder naarmate we er meer mee rijden. Ik heb hier op het forum iets gelezen over verstopte carterventilatie. Dat ga ik eens onderzoeken en navragen bij de garage. Verder hebben we een kloppend metaalachtig geluid gekregen. Bij onderzoek bleek dit uit of bij de tussenas weg te komen. Waarschijnlijk is de voorste koppeling versleten. Schijnt bij de uitlaat nogal wat te verduren te hebben. En moet regelmatig voorzien worden van nieuw vet. Althans. zo begreep ik dat. Dus daar gaat de Volvo volgende week voor naar de garage. De "nieuwe" as met koppelingen ligt

Met de Noordkaap in de planning heb ik nog een vraag.

Heeft er iemand ervaring met het inbouwen van een originele standkachel? Hoe werkt zoiets? Ik heb gelezen over elektrische en over brandstof gevoerde kachels. Welke zijn er te krijgen voor een XC90 2,5T van 2006. Ik ben erg OEM gek. Ik heb al lopen zoeken op de onderdelenlijn. Daar vind ik ze wel maar allemaal voor diesels. Zijn die dan ook werkend te krijgen op een benzine. Dat zijn zoal vragen waar ik niet echt een antwoord op kan vinden. Volgende week kom ik weer bij de dealer. Dus dan wil ik dat daar ook eens vragen. Misschien kan ik een onderdeelnummer krijgen en daarop zoeken.

Ach ja. De XC90 wordt steeds meer "mijn" auto.
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic


Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
Gebruikersavatar
T5 gek
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
Locatie: Grunn

En misschien interessant met betrekking tot het issue met het dasboard. Mijn dashboard en diverse functies op de middenconsole waren uitgevallen. In eerste instantie was het klokkenhuis de verdachte. Die is naar een specialist gestuurd en die is daar gerepareerd. Schijnt een veel voorkomend probleem met de XC90 te zijn dat het klokkenhuis dan defect raakt en dat hierdoor veel storingen komen.

Nadat deze terug gezet was bleek dit niet de oplossing. Bij verder onderzoek kwam eruit dat op de printplaat van de CEM relais geoxideerd waren. Dus deze is gerepareerd. De relais zijn vervangen en nu doet de auto alles weer wat hij moet doen. Kleine bijzonderheid. Onze XC90 heeft geen dakraam. Deze klachten komen veelal voor bij de auto's met een lekkend dakraam. Aangezien de CEM dan onder de afvoer geplaatst is. Maar aangezien mijn auto geen dakraam heeft was dit niet de eerste verdachte. Waarschijnlijk is er een rubberen afdichting in de parafan niet helemaal dicht geweest en heeft hij daarlangs gelekt. Bij mij is alles nagezien los geweest en opnieuw dicht gemaakt.

Kun je nagaan wat een beetje vocht kan doen met een auto.
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic


Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Het bedrijf Hek in Enschede is gespecialiseerd in inbouw zaken als tacho, stand kachels en airco enz. Goede plek dacht ik.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27498
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Wat betreft de verlichting, ik had destijds de orignele kabelboom + knop op het dashboard besteld.
Daarna kan je er elke willekeurige lamp op aansluiten.

Hoe leuk zo'n trip naar Zweden ook is, voor het inbouwen van de verlichting echt niet nodig.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Een diesel standkachel loopt op diesel... die gaat dus nooit op benzine lopen aangezien je daarvoor toch bougie(s) nodig hebt... mogelijk is dat 1 van de redenen dat er een electrische variant is. De electrische moet wel stroom hebben om te werken, dus als je in de middle of nowere bent zal je die niet kunnen gebruiken. De dealer kan natuurlijk uitsluitsel geven, maar ik ben zeker dat deze er ook voor benzineauto's is.
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Gebruikersavatar
T5 gek
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
Locatie: Grunn

Weer een kleine update. De xc90 is voorzien van een “nieuwe” Tussenas. En met die nieuwe as zijn er een tal van issues verdwenen. Heerlijk! Geen geklop meer.

De auto heeft ook een nieuwe APK gekregen. Bij de keuring bleek de achterdemper compleet verrot. Dus die is vervangen.

Verder hebben we de auto naar een bedrijf gebracht die de bekleding van de A-stijl heeft hersteld. Of beter heeft vervangen. Die was gaan los hangen. Dus daar is nieuwe stof op gezet. Lijkt gelijk veel verzorgder.

De nieuwe knoppen zijn binnen. Dus die kunnen geplaatst worden. Maar daar wacht ik nog even mee tot ik alles voor de extra lampen binnen heb.

De stoelverwarming blijft nog even een vraagstukje. Ik ben nog niet zeker hoe ik dat gefixed ga krijgen. Maar komt tijd komt raad.

De standkachel ben ik inmiddels uit. Het diesel verhaal snap ik. Het ging me er eigenlijk meer om of er ook benzine varianten zouden zijn. Maar ik heb via de V-store gezien dat er een elektrische variant tegen een redelijke prijs te krijgen is. Met originele stekker aansluiting in de bumper. Dat gaat hem worden.

Tegelijkertijd heb ik nieuwe winterbanden gekocht onder de xc90. Beetje geluk mee gehad. Moet je soms ook hebben. En ik heb originele sneeuwkettingen en een bagagenet oem gekocht.

Nu nog een rolhoes.

Langzaam maar zeker. 💪🏼
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic


Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Goed zo lekker op weg...die electra 220V verwarming voor de motor spreekt me wel aan...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
T5 gek
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
Locatie: Grunn

Nieuwe update.

Originele spatlappen zijn binnen voor de achterkant. Voorkant zitten er al onder. En de afdekkap voor de afneembare trekhaak is binnen.

Morgen naar de dealer. Komt er een nieuw slot in de afneembare trekhaak. En krijgen we een 2e sleutel erbij. Nou ja. Krijgen. Kopen. 😅 Het zit erop. Dan wil ik ook graag dat het goed werkt, of beter gezegd. Werkt.

Mooi man. Nu wil ik nog graag een uitrolbare koffer afdekhoes/ hoedenplank in de auto. Maar straks eerst met de volvo op skivakantie. Nu al zin in!
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic


Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
Gebruikersavatar
T5 gek
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
Locatie: Grunn

Kleine details. Maar voor mij belangrijk. Als het erop zit moet het werken 🥰
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic


Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Kijk voor een afdekhoes even op MP. Daar staan ze regelmatig te koop, zorg wel dat je er 1 koopt zonder mankementen. Anders kan je altijd nog via vstore er 1 kopen, maar nieuw is zo duur he...
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Gebruikersavatar
T5 gek
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
Locatie: Grunn

Ik heb al een zoekopdracht standaard ingesteld. Maar heb er geen haast mee. En ik wil niet half Nederland ervoor afrijden. Ik ben geduldig. Komt vanzelf wat op mijn pad.

Nog een klein dingetje gedaan aan de Volvo. Ik heb zo vaak de kofferklep op mijn hoofd gehad. Nu toch maar nieuwe gasveren eronder gezet.

Wat een genot.
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic


Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Bover schreef: 21.11.2022 - 14:40 Goed zo lekker op weg...die electra 220V verwarming voor de motor spreekt me wel aan...
Dealer vraagt daat 500 in de btw voor om in te bouwen.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
T5 gek
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
Locatie: Grunn

Dat valt me eerlijk gezegd nog mee. Hmm. Ga ik onthouden. Thanks!
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic


Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
pdfeenstra25
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 08.02.2022 - 10:23
Locatie: Santpoort-Noord

Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”