180k beurt ruim voor 180k

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

Hoi allemaal,

inmiddels alweer 2 jaar onderweg met een probleemloze 2016 V60 D6! Wat een fantastische auto en kan niet anders zeggen dat het een schot in de roos is. 2 jaar probleemloos en geen enkele klacht aan de auto.

Nu staat de km stand op 165.000km en ben ik toe aan de APK + jaarbeurt. De volvo garage rekent vanaf 150k tot 180k met de '180k' beurt. Dus distributieriem, multiriem en spanner etc. Een duur grapje van €1500,- door de speciale gereedschappen die nodig zijn voor de PIH.

Nu vind ik het wonderbaarlijk dat bijvoorbeeld een V70 D5 een distributieinterval heeft van 180k. En de V60 D6 ook. Terwijl er in mijn geval zeker 30-40% van de tijd elektrisch gereden wordt. Ik snap dat dit niet achterhaalbaar is voor Volvo dus dat ze voorzichtige onderhoudsintervallen aangeven. Maar toch zit hier nog een grote veiligheidsmarge in, groter dan bij reguliere D5's van andere modellen.

Nu verwacht ik bovendien komend jaar weinig te rijden en denk ik onder de 180k te blijven. Dus wil ik deze nog even uitstellen. Een reguliere beurt zal €500,- kosten verwacht ik. Ik denk onder de 15.000km te blijven dit jaar. Maar nu ben ik benieuwd naar jullie gedachten mocht ik net wel over die 180k gaan. Zal dit direct een streep halen door eventuele Volvo garanties die ze bieen voor dealer onderhouden auto's? Of zal dat alleen zijn bij defecten die veroorzaakt kunnen zijn specifiek door uitstel van de Distributie riem?

Mocht ik nou onverwachts toch veel meer km's gaan rijden dit jaar, dan kan ik de auto altijd nog bij 180k brengen voor enkel de distributie en overige 180k beurt items?

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4607
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Volgens mij zijn er nog 2 alternatieve opties: nu gewoon de 180K beurt doen (heb ik destijds ook met de D6 gedaan alleen was dat om fiscale redenen) of nu gewoon een Volvo jaarbeurt? Dan ben je voor 300 euro (exclusief onvoorziene zaken) klaar. Ik zou niet ruim over de 180 heen gaan. In de 180K zit niet alleen een d-riem, maar ook de rest aan riemen, brandstoffilter, luchtfilter, etc. Belangrijke zaken die zorgen dat de auto ook betrouwbaar blijft. Veel plezier met de D6.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Distributie snaar intervallen zijn vaak leeftijd gebonden of km gebonden.
Net wat eerder voorkomt.
Bij een diesel wil je niet dat hij breekt.
De motor kan je dan weggooien.

Eric
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2767
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Niet alleen bij een diesel
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

het belang van een D-riem snap ik uiteraard. Dat betwist ik ook niet. Gaat me meer om dat ik zeer waarschijnlijk voor de 180k volgend jaar toch alweer in de garage zal staan voor de jaarbeurt. Volvo rekent met 30.000km intervallen. Zodra je tussen de 150k en 180k zit ben je aan de beurt voor de 180k beurt om te voorkomen dat je met een jaar kilometrage van 30.000km door de 180k gaat.

En dan mee wegende dat de V60 D6 D-riem minder te verduren heeft gezien de grote hoeveelheid elektrische km's. Ik schat in dat ik 'slechts' 100.000km op de diesel gereden heb. De 10 jaar interval is ook nog lang niet aan de orde op dit moment, auto is van 2016.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4607
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

volvopilot schreef: 03.04.2022 - 14:19 .... Zodra je tussen de 150k en 180k zit ben je aan de beurt voor de 180k beurt om te voorkomen dat je met een jaar kilometrage van 30.000km door de 180k gaat....
Je kunt prima aan de dealer aangeven dat je de 180 beurt wilt uitstellen tot volgend jaar en nu kiest voor een Volvo jaarbeurt: https://www.volvocars.com/nl/service-en ... e-by-volvo
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

En het is natuurlijk ook niet zo dat als je in januari 2023 wél al 180k hebt gereden, dat je dan moet wachten tot april om de riem te wisselen en een beurt te laten uitvoeren.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Sommige benzinemotoren zijn vrijlopend.
Dan raken de kleppen de zuiger niet bij distributie breuk.

Eric
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Ik heb dit niet zo meegemaakt bij mijn dealer.
Een 180 km beurt doe je om en nabij de 180.000 km.
Dus niet bij 165.000 km. Veel te vroeg. Mijn dealer heeft dat nooit zo voorgesteld.
Ik reed/rijd ook 15k per jaar en mijn 180 k beurt is uiteindelijk bij 182.000 gedaan.
Gewoon omdat dat zo uitkwam.

M.a.w. Gewoon een jaarbeurt laten doen. En volgend jaar de grote beurt.
Succes met je D6 en jouw beslissing.
Gebruikersavatar
Cygnus
3rd Gear member
Berichten: 265
Lid geworden op: 03.03.2010 - 21:42
Locatie: Groningen

Ik heb deze discussie ook gevoerd met mijn dealer. Geen discussie mogelijk, u bent over de 120k dus u moet nu de 150k beurt met riem. Ja, maar over een jaar zit ik echt nog niet op 150k en zo wel dan kom ik wel eerder. Nee dat kan niet, wij moeten nu.... 5 min later, laat maar zucht.
V70 D5 Ed2 2006 V70 D4 GT8 Polar+ 2016
DS3 1.2 So Chic 2014
986 S 3.2 2000 124 spider 2018
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1001
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Cygnus schreef: 04.04.2022 - 10:06 Ik heb deze discussie ook gevoerd met mijn dealer. Geen discussie mogelijk, u bent over de 120k dus u moet nu de 150k beurt met riem. Ja, maar over een jaar zit ik echt nog niet op 150k en zo wel dan kom ik wel eerder. Nee dat kan niet, wij moeten nu.... 5 min later, laat maar zucht.
Apart, het lijkt me toch echt dat jij als eigenaar het laatste en beslissende woord hebt...
En anders op naar een andere dealer
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12261
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik zou de klant laten tekenen voor zijn afwijkende keuze.
Of zoveel jaar en/of zoveel kilometers is naar mijn idee wel n redelijk helder vertrekpunt
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2647
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Een distributieriem kan ook breken omdat'ie door ouderdom uitgedroogd is. Bij de Clio van mijn vrouw moet de riem daarom om de 6 jaar vervangen worden. En daar wordt in die 6 jaar misschien 75.ooo km mee gereden.
Ik kan me voorstellen dat dat bij Volvo ook speelt maar het zou dan wel beter zijn als de dealer dat gewoon uit legt.
Persoonlijk zou ik het er niet op aan laten komen en hem gewoon vervangen. Niet vanwege de slijtage maar wel vanwege de ouderdom.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

jalex_h schreef: 04.04.2022 - 21:28 Een distributieriem kan ook breken omdat deze door ouderdom uitgedroogd is. Bij de Clio van mijn vrouw moet de riem daarom om de 6 jaar vervangen worden. En daar wordt in die 6 jaar misschien 75.ooo km mee gereden.
ik zit ongeveer in hetzelfde schema met ca 12.000 km per jaar. Ik hoop dus na 6 jaar (ongeacht de gereden kilometers) zéker de distributieriem te laten vervangen bij Volvo. Net wat je zegt Alex, ook de ouderdom van de riem speelt een rol. Beter op tijd laten vervangen, dan onverwachts met brokken, en torenhoge reparatiekosten.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4607
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

TS heeft een 2016 D6 dus wat betreft leeftijd heeft bij nog 4 jaar te gaan. Dat is m.i. dus geen reden om hem nu al te vervangen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

Ik heb inderdaad nog 4 jaar voor vervanging en dus nog een goede 15.000km te gaan. Dan zit ik aan de 180.000km interval en dan zit het ruim binnen de 10 jaar vervang termijn. Dan nog even het punt van het hybride marge waarbij dus aanzienlijk minder km's zijn gereden met de 5 pitter voor in. Als Volvo een manier had om de totale diesel km's uit te lezen en daar de interval op te stellen was een stuk zinvoller geweest. Maar dat zou het extreem over compliceren voor een gemiddeld huishouden en staat de deur open voor claims.

Wel grappig om te lezen hoe er verschillende ideeën over zijn. Als er niet nog garantie/coulance items op de auto zouden zitten had ik zéker geen distributie laten doen. Nu twijfelde ik wel sterk omdat ik nu afwijk van het dealer advies. Hoewel dealer advies volgens mij enkel juridische indekking is in heel veel gevallen.

Uiteindelijk heb ik er nu voor gekozen een jaarbeurt te doen + brandstoffilter. Zolang de distributie gedaan wordt voor 180.000km wordt er niet afgeweken van dealeronderhoud. Want de limiet is 10 jaar of 180.000km. Of dit wel of niet samenvalt met een beurt maakt dan niet uit. Wellicht alleen onhandig als ik dit jaar toch onverwachts wat meer moet rijden en dus een 2e keer naar de garage moet. Maar dat neem ik dan wel voor lief.

Scheelt weer ruim €1000,- dit jaar. Nu hopen dat de inflatie geen impact heeft op het Volvo werkplaats tarief. Want dan wordt goedkoop duurkoop.

dank voor jullie inputs
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4607
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Lijkt mij een verstandig besluit. Veel succes het komende jaar met de D6.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”