Beste Volvo rijders,
ik ben Wim en sinds kort in bezit van een XC 60 van 2021.
Ik heb deze gekocht omdat er adaptieve cruise op zit met pilot assist en een electrisch uitklapbare trekhaak.
Precies de uitvoering die ik wou hebben , ook nog met Blis.
Het rijden op de pilot assist is even wennen maar vind dit fantastisch , evenals de andere opties.
Wat me nu erg tegenvalt is dat de pilot assist niet meer werkt zodra je een stekker in de trekhaak steekt,
zowel van een aanhanger als van een fietsdrager.
Weet iemand een oplossing om dit te veranderen zodat dit met aanhanger wel werkt ?
Bvd voor de reactie.
Pilot assist werkt niet met aanhanger
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4536
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Die is er niet.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 6865
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Welkom in de veilige wereld van Volvo Wim.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
-
- 7th Gear member
- Berichten: 5387
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Heeft te maken met veiligheid. Lengte van het voertuig veranderd waardoor de rijeigenschappen ook veranderen. Optie is niet te veranderen.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/
The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
https://www.overlandbound.com/
The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1705
- Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27
Ow, dat wist ik ook niet. En ik maakte me al klaar voor lekker genieten richting bestemming met de caravan
Dan maar gewoon op acc.
Dan maar gewoon op acc.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4083
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Ik gebruik de trekhaak enkel voor een fietsdrager, en vind het ook jammer dat PA dan niet werkt. Enige "oplossing" is de stekker niet inpluggen, maar dat doen we natuurlijk niet.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- Pieterxc90
- 2nd Gear member
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 14.10.2016 - 12:04
Mogelijk werken Pilot Assist en Trailer Stability Assist elkaar tegen in geval van slingeren van de aanhanger. Dus als er een stekker wordt ingestoken wordt Pilot Assist uitgeschakeld.
2016 - heden: XC90 T5 R-design, electric silver
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4536
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Blis, CTA, PA, etc. zijn allemaal hulpsystemen. Die hulpsystemen kunnen alleen werken onder bepaalde omstandigheden. Volvo kiest er kennelijk voor om die hulpsystemen tijdelijk uit te schakelen omdat de omstandigheden i.c.m. een aanhanger onbekend zijn. Volvo kan niet "zien" of er alleen een fietsendrager op zit (leeg of juist niet) en hoe lang je aanhanger is. Bovendien kan wat je aan de trekhaak hangt ook in de weg zitten van sensoren. Voor BLIS zitten volgens mij de sensoren in de achterschermen en afhankelijk van de breedte en materiaal van de aanhanger werken ze dan dus mogelijk minder of helemaal niet. Vervolgens ga jij naar links en blijkt er toch iets naast je te zitten.....
Ik heb e.e.a. er softwarematig achteraf op laten zetten en kwam er ook pas achter dat PA niet werkte i.c.m. de tenttrailer en vind dat ook jammer. Had het ook wel fijn gevonden als daar in de verkoop documentatie van Volvo iets over was geschreven.
ben in ieder geval blij dat ik niet 90% van de tijd met een aanhanger rijdt want dan was het weggegooid geld. Nu niet en ben ik er blij mee.
Ik heb e.e.a. er softwarematig achteraf op laten zetten en kwam er ook pas achter dat PA niet werkte i.c.m. de tenttrailer en vind dat ook jammer. Had het ook wel fijn gevonden als daar in de verkoop documentatie van Volvo iets over was geschreven.
ben in ieder geval blij dat ik niet 90% van de tijd met een aanhanger rijdt want dan was het weggegooid geld. Nu niet en ben ik er blij mee.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- jalex_h
- 6th Gear member
- Berichten: 2645
- Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
- Locatie: Midden nederland
Dat die systemen niet werken is inderdaad jammer maar ook wel verklaarbaar. Immers, alleen de Volvo heeft min of meer vaste eigenschappen (afmetingen etc) en eigenschappen (rijden, remmen). Maar hang er iets achter en dat iets heeft op alles invloed. Alleen weet de Volvo niet wat dat iets is. Mijn fietsenrek heeft heel andere afmetingen dan mijn caravan van 7 meter.
Dus ook een andere invloed op rijgedrag, remweg etc. Moet er niet aan denken dat Pilot Assist net zo bruuks gaat tegen sturen met de caravan als dat ze solo soms doet, dan is de ellende niet te overzien.
En Blis moet raden wat de veilige afstand wordt.
En hang ik de tandemasser-huifkar van mijn zwager erachter, wordt het weer een heel ander verhaal.
Misschien dat in de toekomst er een zekere vorm van intelligentie in aanhangers en fietsendragers komt te zetten, zodat ze de auto kunnen vertellen wat ze zijn zodat de auto de veiligheidssystemen hierop aan kan passen. Maar tot die tijd is het toch veiliger dat ze uit staan.
Dus ook een andere invloed op rijgedrag, remweg etc. Moet er niet aan denken dat Pilot Assist net zo bruuks gaat tegen sturen met de caravan als dat ze solo soms doet, dan is de ellende niet te overzien.
En Blis moet raden wat de veilige afstand wordt.
En hang ik de tandemasser-huifkar van mijn zwager erachter, wordt het weer een heel ander verhaal.
Misschien dat in de toekomst er een zekere vorm van intelligentie in aanhangers en fietsendragers komt te zetten, zodat ze de auto kunnen vertellen wat ze zijn zodat de auto de veiligheidssystemen hierop aan kan passen. Maar tot die tijd is het toch veiliger dat ze uit staan.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu:
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Nu:
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 11.09.2016 - 22:33
Ik was ook wat verrast dat het niet werkt met de caravan erachter, maar zoals je al zei: Met ACC rijdt het alsnog erg plezierig. Zonder Pilot assist went ook weer snel hoor.
En trouwens hoe goed Pilot ook werkt, ik kom vaak situaties tegen waar het juist minder goed werkt (wegwerkzaamheden, 60km wegen), en dan snap ik wel dat de auto niet moet gaan tegensturen zodat de aanhangwagen ineens anders zou reageren dan dat jij zelf doet.
En trouwens hoe goed Pilot ook werkt, ik kom vaak situaties tegen waar het juist minder goed werkt (wegwerkzaamheden, 60km wegen), en dan snap ik wel dat de auto niet moet gaan tegensturen zodat de aanhangwagen ineens anders zou reageren dan dat jij zelf doet.
Volvo XC60 T8 inscription 2018, Renault Zoe R135 bj2019, Daf 55 bj1970, Mobylette bj 1963
Wonend in het mooie Wapenveld, tussen bos en weilanden.
Wonend in het mooie Wapenveld, tussen bos en weilanden.
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 27.03.2022 - 22:46
Ben het wel enigszins met je eens , maar als je de Volvo zeker ook gekocht hebt om Pilot assist omdat je redelijk vaak elders wilt gaan fietsen en dus de fietsdrager gebruikt en het dan niet werkt is dat heel teleurstellend.jalex_h schreef: ↑03.04.2022 - 11:33 Dat die systemen niet werken is inderdaad jammer maar ook wel verklaarbaar. Immers, alleen de Volvo heeft min of meer vaste eigenschappen (afmetingen etc) en eigenschappen (rijden, remmen). Maar hang er iets achter en dat iets heeft op alles invloed. Alleen weet de Volvo niet wat dat iets is. Mijn fietsenrek heeft heel andere afmetingen dan mijn caravan van 7 meter.
Dus ook een andere invloed op rijgedrag, remweg etc. Moet er niet aan denken dat Pilot Assist net zo bruuks gaat tegen sturen met de caravan als dat ze solo soms doet, dan is de ellende niet te overzien.
En Blis moet raden wat de veilige afstand wordt.
En hang ik de tandemasser-huifkar van mijn zwager erachter, wordt het weer een heel ander verhaal.
Misschien dat in de toekomst er een zekere vorm van intelligentie in aanhangers en fietsendragers komt te zetten, zodat ze de auto kunnen vertellen wat ze zijn zodat de auto de veiligheidssystemen hierop aan kan passen. Maar tot die tijd is het toch veiliger dat ze uit staan.
Heb bij Mercedes gevraagd en bij dit merk werkt het met fietsdrager wel.
Bij Volkswagen werkt het met drager en met aanhanger, dusss....
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4536
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik ben geneigd om dat niet zo maar te geloven, zeker niet als je het een verkoper hebt gevraagd . Graag documentatie? Want die kan ik niet vinden.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 4th Gear member
- Berichten: 763
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
Het lijkt me ook helemaal geen goed idee om PA toe te staan indien niet gegarandeerd is
dat de sensoren een onbeperkt "zicht" hebben. Die garantie lijkt me niet zondermeer een
feit indien er een fietsdrager op de achterzijde bevestigd is.
dat de sensoren een onbeperkt "zicht" hebben. Die garantie lijkt me niet zondermeer een
feit indien er een fietsdrager op de achterzijde bevestigd is.
2018 XC90 T5
- jalex_h
- 6th Gear member
- Berichten: 2645
- Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
- Locatie: Midden nederland
Dat van Mercedes waag ik te betwijfelen, zie de Mercedes-website: Dusss...... Ik zou het even zwart-op-wit door de verkoper laten bevestigen voordat je je Mercedes besteldsurprise schreef: ↑24.04.2022 - 00:14Ben het wel enigszins met je eens , maar als je de Volvo zeker ook gekocht hebt om Pilot assist omdat je redelijk vaak elders wilt gaan fietsen en dus de fietsdrager gebruikt en het dan niet werkt is dat heel teleurstellend.jalex_h schreef: ↑03.04.2022 - 11:33 Dat die systemen niet werken is inderdaad jammer maar ook wel verklaarbaar. Immers, alleen de Volvo heeft min of meer vaste eigenschappen (afmetingen etc) en eigenschappen (rijden, remmen). Maar hang er iets achter en dat iets heeft op alles invloed. Alleen weet de Volvo niet wat dat iets is. Mijn fietsenrek heeft heel andere afmetingen dan mijn caravan van 7 meter.
Dus ook een andere invloed op rijgedrag, remweg etc. Moet er niet aan denken dat Pilot Assist net zo bruuks gaat tegen sturen met de caravan als dat ze solo soms doet, dan is de ellende niet te overzien.
En Blis moet raden wat de veilige afstand wordt.
En hang ik de tandemasser-huifkar van mijn zwager erachter, wordt het weer een heel ander verhaal.
Misschien dat in de toekomst er een zekere vorm van intelligentie in aanhangers en fietsendragers komt te zetten, zodat ze de auto kunnen vertellen wat ze zijn zodat de auto de veiligheidssystemen hierop aan kan passen. Maar tot die tijd is het toch veiliger dat ze uit staan.
Heb bij Mercedes gevraagd en bij dit merk werkt het met fietsdrager wel.
Bij Volkswagen werkt het met drager en met aanhanger, dusss....
En aangezien fietsendragers en aanhangers niet intelligent zijn, kan de Mercedes simpelweg geen onderscheid tussen die twee maken. Dus zit er iets in het spotcontact, zal dat voor een aanhanger aangezien worden.
Uitgezonderd natuurlijk fietsendragers zonder verlichting. Maar die zal de Volvo ook niet herkennen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu:
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Nu:
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 5387
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Bij de VAG-Group idem.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/
The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
https://www.overlandbound.com/
The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40460
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 19.12.2008 - 22:00
- Locatie: Steenwijk
Ik las onlangs een verhaal over (ik kan me vergissen) een Ford Focus. Daar schijn je de lengte van de aanhanger aan te kunnen geven waarna de rijhulpsystemen (gedeeltelijk) blijven werken. Helaas kan ik me niet herinneren waar ik dat gelezen heb.
Volvo v40 18 bi-fuel
Volvo v50 1.6d kinetic met mobility pack
Volvo v70 2.5d automaat met leer, 16inch
Volvo v50 2.0d kinetic, handbak 6v, Parc Assist.
Volvo v50 2.0d edition 2 r-design, leer, afkoppelbare trekhaak, 17";
Volvo s60 d5 manual edition met rti navigatie, etc
Hyundai i30 en i40
Volvo s60 2010, d3 intro edition 17”
Volvo s40 2013, summum met business pack pro
Tijdje geen Volvo's
V60 D3 automaat met businesspack, lederen sportstoelen en losse extra's"
Volvo v50 1.6d kinetic met mobility pack
Volvo v70 2.5d automaat met leer, 16inch
Volvo v50 2.0d kinetic, handbak 6v, Parc Assist.
Volvo v50 2.0d edition 2 r-design, leer, afkoppelbare trekhaak, 17";
Volvo s60 d5 manual edition met rti navigatie, etc
Hyundai i30 en i40
Volvo s60 2010, d3 intro edition 17”
Volvo s40 2013, summum met business pack pro
Tijdje geen Volvo's
V60 D3 automaat met businesspack, lederen sportstoelen en losse extra's"