ECHTE kilometers op stroom kun je rijden = dus op de accu

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
ArPro
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 10.01.2021 - 12:34

Volvo V60 plug-in-hybride hoeveel ECHTE kilometers op stroom kun je rijden = dus op de accu
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ergens tussen de 40 en 47km
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Voor of na de huidige face-lift.
Of bedoel je de D6 pih.

Eric
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Daarna heette een PIH ineens een twin engine...
De vraag is idd wat onduidelijk.
Maar in de praktijk zal het niet eens heel veel schelen
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

Mijn woonwerk verkeer is 44 km enkel. Met mijn 2014 V60 PIH kan ik in de zomer zonder airco aan dat soms net halen op de accu.
In de winter met stoel- en stuurverwarming en minder accu capaciteit kom ik ongeveer 6 km te kort en is het dus ongeveer 38 km op de accu.

Ik heb een keer getest hoever ik met 1 acculading maximaal kan rijden in de pure mode. Dus voorzichtig rijden, de wegen uitzoeken dat je nauwelijks hoeft te stoppen en toen sloeg de diesel motor aan bij 49,9 km.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

42 is het antwoord op alles.
Gebruikersavatar
BillyBob
5th Gear member
Berichten: 1059
Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42

De laatste generatie V60's heeft een batterij met hogere capaciteit. Die zou theoretisch 85 km moeten halen op electriciteit.
ik heb er eentje in bestelling staan, benieuwd naar het wat in de praktijk gaat geven.
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Zo'n 180 - 210 watt/km. Mijn 2019 v90 T8 gaat effectief zo'n 7,4 kW in de accu en dan kom je zo rond de 38 km. My13 v60 pih deed ongeveer het zelfde. Een recente longrange zal ongeveer get dubbele halen
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

Tussen 25 (winter) en 38km (zomer) (XC60 T6 2022) voor die op nul staat, maar dan is er nog steeds een reserve aanwezig die geregeld opstart.
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

Hier een D6 uit 2013 en winter ca 32km en zomer ca 42km.

Winter met stoelverwarming en zomer met airco aan. En de VOC geeft aan dat de accu geladen wordt tot 47km maar dat haalt ie niet.
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

De werkelijke afstand is afhankelijk van zoveel variabelen: systeemtemperatuur, buitentemperatuur, snelheid, binnen de kom of er buiten, overige gebruik elektrische apparaten/klimaat, etc. Daarnaast maakt het ook uit of je in Pure of hybrid rijdt. In Pure heb je ca 5 km meer range en dat is ook de eDTE waarde die wordt aangegeven als je de auto start. Meer info: https://www.volvocars.com/nl/support/to ... win-engine.
Overigens vindt ik 42 km heel netjes voor een D6 van 2013, nieuw haalden de meesten de 45 niet (ik heb een enkele keer de 50 aangetikt).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8293
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Gouwe schreef: 18.05.2022 - 07:30De werkelijke afstand is afhankelijk van zoveel variabelen: systeemtemperatuur, buitentemperatuur, snelheid, binnen de kom of er buiten, overige gebruik elektrische apparaten/klimaat, etc.
Dat is met een brandstofmotor niet anders. Het belangrijkste voor beide is nog altijd het rechter voetje, en vooral hoe ver van te voren (kruising, VRI, bocht) je die weer intrekt en de auto laat rollen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

Gouwe schreef: 18.05.2022 - 07:30 ................. Overigens vindt ik 42 km heel netjes voor een D6 van 2013, nieuw haalden de meesten de 45 niet (ik heb een enkele keer de 50 aangetikt).
Ik ben ook heel erg tevreden hoor. Het is 32 tot mijn werk en ik kan heen en net niet tot de helft terug voordat die in Pure zegt "niet meer beschikbaar" haha... In de winter kan ik naar het werk toe maar terug is het eigenlijk gelijk wel op diesel.

Overigens merk ik ook, netzoals met de verbrandingsmotor, dat eigenlijk de snelheid en wijze van accelereren het meeste invloed heeft op je verbruik. Dit is uiteraard heel erg logisch.
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

JeroenSpock schreef: 18.05.2022 - 20:59
Gouwe schreef: 18.05.2022 - 07:30De werkelijke afstand is afhankelijk van zoveel variabelen: systeemtemperatuur, buitentemperatuur, snelheid, binnen de kom of er buiten, overige gebruik elektrische apparaten/klimaat, etc.
Dat is met een brandstofmotor niet anders. Het belangrijkste voor beide is nog altijd het rechter voetje, en vooral hoe ver van te voren (kruising, VRI, bocht) je die weer intrekt en de auto laat rollen.
Klopt Jeroen, maar op de een of andere manier lijkt het alsof mensen veel kritischer zijn op de accu range. Bij brandstof auto's kijkt met niet naar de range maar het verbruik en lijkt het niet interessant te zijn of je nu 1:12 (volgens de folder) of 1:10 rijdt (in het echt). Als de folder zegt 50 km range en je haalt er maar 40 lijkt het wel of er paniek is......
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8293
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Dat lijkt wel normaal te zijn, wordt geaccepteerd of zo. Men heeft in het algemeen weinig verstand van elektrisch rijden.
Reken de energie voor auto rijden maar eens terug en vergelijk het met elkaar.
1 liter diesel is exact 10 kWh. Die accu in van 8 kWh (of whatever) is in energie maar 0,8 liter diesel, en dan toch nog 40 km rijden.
En ik vind het nog altijd dom dat auto fabrikanten niet het verbruik in kWh/km opgeven. Net alsof je zegt 'deze auto kan 1700 km rijden met een volle tank diesel'.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”