S90 slijtage remblokken achter.

De nieuwe generatie S en V90
Senderio
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 07.04.2017 - 14:38

Hallo iedereen,

Ik ben benieuwd of er andere leden zijn met soortgelijke ervaringen.

De remblokken achterzijde van mijn S90 slijten hard, naar mijn mening. Volgens de dealer is dit normaal omdat de S90 een zware auto is en achter harder slijt dan normaal. Bij alle volvo's volgens de dealer.

Nu is het zo dat ik om de 40/45 duizend de achterremblokken moet vervangen en 75/80 duizend de voorblokken. Ik heb bij een kmstand van 118.000 dus al 2 keer de achterblokken vervangen en ga aankomende donderdag dit voor de 3e keer doen. Remschijven rondom zijn ook al een keer vervangen. Ik begrijp dat veel afhangt van het gebruik van de auto.

Naar mijn mening slijten de blokken, zeker de achterblokken te snel. Ter info, er worden altijd originele blokken gemonteerd.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27481
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Is het niet zo dat de ACC juist meer gebruik maakt van de achterremmen?

Bij normaal remmen ligt de balans altijd naar voren en slijten de voorremmen ook het hardst.
Ook gewoon bij Volvo. Echter gebruiken veel systemen de achterremmen omdat dit wat comfortabeler is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5103
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Heb een V90 T8 is nog een stuk zwaarder nu met 136 k km's nog nooit blokken of schijven vervangen. Doe wel veel regen remmen maar gebruik ook veel ACC die als ik het goed heb begrepen vooral achter corrigeert. Probeer wel ver vooruit te kijken aangezien remmen zonde van de energie is. Om de 40 k km's de achterblokken vind ik echt mega kort da's bijna bij elke beurt. Ik gebruik overigens nooit de auto hold functie wellicht maakt dat nog iets uit.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4089
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ligt helemaal aan de ACC
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik doe een gok; ACC staat altijd 20 kilometer boven de maximum snelheid?
Miguel81
3rd Gear member
Berichten: 327
Lid geworden op: 12.06.2014 - 19:50

Ook hier de ervaring dat acc gebruik maakt van de achterremmen waardoor deze harder slijten dan voor.
Huidige: V60 B3 Plus Dark, MY24, Vapour Grey
Vorige: V60 D3, MY20 - V60 D2, MY17 - V40 D4, MY15- V40 D2, MY15
Senderio
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 07.04.2017 - 14:38

De acc wordt door mij niet gebruikt. Ik rij tegenwoordig bijna niet meer in de S90. Lijkt mij sterk dat mijn vrouw vaak de acc gebruikt. Zal dit even vragen aan haar. Maar denk toch niet dat het iets met de acc is, toen ik de auto nog intensief gebruikte, had ik de acc ook nooit aan. De dealer erkende het wel, dat het bij meerdere volvo's voorkwam en gaf als hoofdreden de zwaarte van de auto en eigenlijk te kleine achterremmen t.o.v voorzijde.
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Zoiets viel mij ook op. Ik heb ongeveer bij 70.000 de blokken achter (laten) vervangen, omdat ze aan de maat waren. Ik moest het laten doen omdat ik nog geen tijd had in om me in te lezen hoe de epb (electronische handrem) goed terug te stellen mbv een 9v batterij. (Mijn Vida herkent de auto niet). Ik ga waarschijnlijk wel van de zomer de voorkant proactief vervangen :-)

Maar de blokken aan de voorkant hoefden idd toen nog niet. Met de S60 was het andersom; meestal verving ik eerst de voorkant en achter zelden!
- een (ex) volvo monteur beweerde dat er relatie met die epb was, dat de blokken bij het wegrijden even bleven slepen/hangen alvorens te lossen. En het gewicht icm de kleine remmen idd. (de S60 had grotere schijven)
- mijn auto heeft geen acc
- de auto remt prima vind ik, vlot en met genoeg vertraging

Dus niet zo snel hoeven te vervangen als Senderio, maar ik vond het inderdaad apart dat eerst de achterkant moest… :-)
(tenzij de eerste eigenaar ergens de blokken heeft laten vervangen maar dat kan ik niet achterhalen, staat niet in het boekje tenminste..)
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1056
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Niet helemaal van toepassing, maar ik vermeld het hier toch maar even. Onze XC40 heeft het (denk ik) ook. Geen idee hoe de achterremmen er aan toe zijn, maar de velgen achter zijn zichtbaar viezer door remstof dan voor. Dat heeft in het geval van de XC40 (phev met elektromotor op de vooras) denk ik als oorzaak dat de vooras gedeeltelijk geremd wordt door de elektromotor. Maar ja, dit verhaal gaat niet op voor de S90...
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1928
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

op mijn auto's moet ik altijd eerst de achterste remblokjes laten vervangen, zou komen door de cbc(cornering brake control) die vooral op de achterste remmen corrigeert en ik nogal vlotjes door de bocht ga
ik heb acc maar gebruik het zelden(misschien in totaal al 2500km op 72500km gereden)
heb wel gezien dat de dealer op 60.000km onderhoud rondomrond nieuwe blokken heeft gestoken(lease) alhoewel ik dacht dat ze nog een een hele tijd meekonden(moest ik wel terug tussen 2 beurten)
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Senderio
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 07.04.2017 - 14:38

Allen hartelijk dank voor de berichten. Blijkt dus duidelijk een probleem vanuit de fabriek. De achterschijven + blokken zijn eigenlijk te klein voor een S90. Wellicht prima voor op een V40, maar niet een S90.

Ik ga toch even uitgebreid op onderzoek, wat de oorzaak is van de snelle slijtage. De auto wordt niet gebruikt als F1 mobiel. Er wordt niet onnodig geremd en zoveel mogelijk vermeden. Uitrollen bij naderen stoplicht, voorganger etc. Toch is het elke keer bij 40K kilometers tijd voor vervanging.

Indien er interesse is, kunt u dit kenbaar maken. Ik zal u dan op de hoogte houden, mocht ik de oorzaak achterhalen.
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Senderio schreef: 28.03.2022 - 04:21 Indien er interesse is, kunt u dit kenbaar maken. Ik zal u dan op de hoogte houden, mocht ik de oorzaak achterhalen.
Momenteel heb ik pas 20k kom gereden sinds aanschaf, dus ik heb nog geen idee over het slijtage patroon van mijn remblokken, maar gezien ik een D3 heb, met (in iedergeval vóór) kleine remschijven, ben ik zeker benieuwd naar de oorzaak.
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Senderio
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 07.04.2017 - 14:38

eta76 schreef: 03.04.2022 - 12:17
Senderio schreef: 28.03.2022 - 04:21 Indien er interesse is, kunt u dit kenbaar maken. Ik zal u dan op de hoogte houden, mocht ik de oorzaak achterhalen.
Momenteel heb ik pas 20k kom gereden sinds aanschaf, dus ik heb nog geen idee over het slijtage patroon van mijn remblokken, maar gezien ik een D3 heb, met (in iedergeval vóór) kleine remschijven, ben ik zeker benieuwd naar de oorzaak.
Volgens de dealer is het normaal, ivm gebruik van diverse systemen. Acc, Anti collision. Ik gebruik de acc nooit, rij tegenwoordig ook bijna niet meer in de volvo. Dat kan het niet zijn en de anti collision heeft gelukkig nog nooit hoeven ingrijpen. Op mijn vraag of er dan niet grotere remschijven van de D5 gemonteerd kunnen worden of een T8 desnoods, is het antwoord nee. Ivm hulpsystemen die dan te weinig kracht of juist teveel kracht gaan gebruiken. Dit kan je kalibreren naar mijn idee, dus dat het niet kan, lijkt mij eerder een onjuiste informatie.

Veel wijzer gaat de dealer mij niet maken en gelet op de antwoorden ga ik steeds meer denken dat het voor de dealer wel goed is zo. Ik bedoel 40.000 km met remblokken achterzijde doen is toch niet normaal geworden met
normaal gebruik van de auto in 2022? Of heb ik de afgelopen 10 jaar onder een steen gelegen?

Maar ik ga nog door met zoeken, hopelijk is er iemand op dit forum die mijn probleem kan verklaren. Nogmaals voor alle duidelijkheid, alle onderdelen zijn origineel volvo. Elke remblok achterzijde die om de 40.000 worden vervangen dus ook.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4089
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Slijtage remblokken zie ik morgen, dan komen de zomerwielen erop. Ga er extra op letten.

Als ik het goed heb heeft een V90 D4 in principe kleinere remmen dan een D5. De mijne komt oorspronkelijk uit Duitsland. Is het mogelijk dat ook de D4 daar standaard werd geleverd met dezelfde remmerij als een D5 ? Mijn winterwielen zijn 19" en de ruimte tussen remklauw en velgbed bij de voorwielen is echt heel klein, ik raak er met een soepele borstel ook niet tussen en lijkt me sterk dat er een 18" wiel op zou passen.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

18" past altijd bij een D5, zie de auto van diesel01.
Maar het zou dus kunnen dat jouw Duitse D4 dezelfde remschijfdiameter heeft als een D5.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27481
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Morgen een meetlint erop en je weet de diameter direct en is ook je vraag beantwoord :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4089
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

fredhead schreef: 15.04.2022 - 16:17 Morgen een meetlint erop en je weet de diameter direct en is ook je vraag beantwoord :)
Goed idee, ga ik doen !
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Voor heb je:
300 (bijna niet geleverd)
320 (veel geleverd)
345 (D5-ish)
365 (XC90-T8)

Achter heb je:
300 (veel geleverd)
320 (D5-ish)
340 (T8)

Als je nu 320/300 hebt kan je prima upgraden naar 345/320. Het relatieve verschil in halve procenten remkracht is verwaarloosbaar. Achter goede kwaliteit sportieve blokken plaatsen, terwijl je voor nog eco-spul hebt van een onbekend merk geeft een veel groter verschil in rembalans.
Senderio
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 07.04.2017 - 14:38

Jelmer de Jong schreef: 15.04.2022 - 20:28 Voor heb je:
300 (bijna niet geleverd)
320 (veel geleverd)
345 (D5-ish)
365 (XC90-T8)

Achter heb je:
300 (veel geleverd)
320 (D5-ish)
340 (T8)

Als je nu 320/300 hebt kan je prima upgraden naar 345/320. Het relatieve verschil in halve procenten remkracht is verwaarloosbaar. Achter goede kwaliteit sportieve blokken plaatsen, terwijl je voor nog eco-spul hebt van een onbekend merk geeft een veel groter verschil in rembalans.
Volgens de dealer is dit dus een dikke no-go.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Uiteraard, die gaat niet lopen klooien met een remsysteem en levert alleen bij hoge uitzondering de Polestar upgrade op eigen risico.

Rembalans 320/300 - 68/32
Rembalans 345/320 - 69/31
Rembalans 320/300 met eco blokken op de vooras en brembo sport op de achteras - 53/47
Rembalans 320/300 met brembo sport op de vooras en eco blokken op de achteras - 81/91


Een niet-dealer die gewoon de eerste de beste beschikbare hakkitakkie blokken monteert brengt meer onbalans in het remsysteem en dat gaat in de praktijk ook goed dankzij ABS en EBD. Sowieso is electronic brake distribution sterk aanwezig omdat het systeem begint met gelijke remkracht op alle wielen, zodra de neus in duikt en de achterwielen grip gaan verliezen schuift de remkracht van 50/50 naar 90/10 bij een volledige noodstop. Doe je dus altijd een noodstop, dan slijten de achterste blokken niet zo snel :P
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”