V90CC TPMS

De nieuwe generatie S en V90
Plaats reactie
Mike1
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 25.01.2022 - 18:48

V90CC afgeleverd in januari met zomerwielen.
In februari set winterwielen aangeschaft en gemonteerd voor vakantie. Zomerwielen in de schuur, TPMS gereset en klaar voor de reis. Na twee weken en ruim 5500km vorige week terug van vakantie en gezien het goede weer gelijk de winterwielen vervangen voor de zomer set (identieke 19” velgen en zelfde bandenmaat). Na monteren de TPMS weer gereset. Ervaarde duidelijk verschil in rijden met de zomerbanden vergeleken met de winterbanden.

Vandaag tijdens het rijden ineens TPMS melding dat alle 4 de wielen een lage bandenspanning hadden. App op het middenscherm gaf 4 oranje bolletjes bij elk wiel. Voor de zekerheid gestopt om alle 4 de wielen te controleren maar niks bijzonders te zien. Kreeg niet de mogelijkheid / optie om de bandenspanning te resetten in het systeem.

Bij benzinestation de luchtpomp opgezocht en bleek dat de bandenspanning in de zomerbanden niet te laag was maar veel te hoog!! Ipv dat er lucht in de banden werd gepompt werd er lucht uitgelaten en toen ik op de luchtpomp keek zag ik nog net aftellen van 297 naar beneden. Aangezien er toen al lucht uitgelaten was, was de spanning dus ruim 300 😳

Nu was de buiten temperatuur in januari wel een stuk lager dan vandaag en ik weet niet wat de bandenspanning was bij aflevering. Kan alleen maar bedenken dat de bandenspanning in januari al te hoog moet zijn geweest en met 15+ graden temperatuur verschil dat de spanning verder is opgelopen maar zoveel dat het ruim op 300 kwam heb ik door temperatuur verschil van winter naar zomer nog nooit meegemaakt!!

Zomer en winterbanden zijn beide 19” Michelin.

Iemand zoiets soortgelijks meegemaakt met een V90 of V90CC?
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Dit heeft toch niet specifiek met een bepaald model te maken? Ik denk dat hetgeen je zelf al bedacht had, namelijk dat de auto met veel te hoge bandenspanning is geleverd, het geval is geweest. Heeft de auto lang in de showroom gestaan? De banden worden nog wel eens flink opgepompt om te voorkomen dat er "vierkante" banden onstaan; vlakke stukken in een band door lang op 1 plaats stil te staan.
Mike1
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 25.01.2022 - 18:48

Nee heeft niet lang in showroom gestaan.
Inderdaad hoeft niet specifiek voor dit model te zijn maar aangezien TPMS via ABS-systeem wordt gemeten en niet via systeem in de band zelf vroeg ik me af of dit enig effect kon hebben. Dit is de eerste auto die ik rijdt met dit type systeem.
Mike1
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 25.01.2022 - 18:48

Ter aanvulling met TPMS systeem in de banden heb ook nog nooit eerder meegemaakt dat ik een TPMS melding krijg van bandenspanning “Laag” terwijl de spanning dus te hoog blijkt. Schijnbaar met dit type systeem kan je een melding krijgen wanneer de spanning afwijkt van na het resetten, zowel voor lagere als hogere spanning.
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3061
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Is prima systeem,
Beter dan met sensoren in de wielen/ventielen. (Lang geleden veel problemen mee gehad in Laguna).

Volgens de handleiding worden alle vier de banden oranje als in 2 of meer wielen de spanning te laag is.

Van die 3.0 zou ik niet zo wakker liggen. Spanning verschilt zo’n 0.2 a 0.3 bar afhankelijk van temp en rijgedrag.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3061
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Als je meet bij een tankstation met warm gereden banden is de spanning altijd al zeker 0.2 hoger dan de ingestelde waarde, die op basis van ‘koud’ is.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Mike1
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 25.01.2022 - 18:48

Ja dat laatste is logisch en snap ik maar vond het vreemd dat ik melding kreeg van bandenspanning laag terwijl ze door warmere weer en rijden dus eigenlijk al rond de 300 aan druk waren. Aangezien de metingen via het ABS-system gebaseerd is op veranderingen in de omwentelingen (althans dat is wat ik laatst had begrepen van dealer) vroeg ik me dus af of je dan ook melding kan krijgen als de druk is toegenomen. Dus dat je eigenlijk een melding krijgt bandenspanning laag (omdat dat in principe de functie van het systeem is om te waarschuwen bij lage spanning, gebaseerd op verandering in omwentelingen van de wielen) terwijl deze verandering eigenlijk een toename in spanning was… 🤔
Kan me namelijk niet voorstellen dat bij hogere buitentemperatuur en invloed van het rijden de druk in 2 of meer wielen dusdanig was afgenomen (en dan nog 300 zijn) dat deze melding verscheen. Zou dus denken dat het alleen toegenomen kon zijn.

Nog een beetje te volgen… 😂😂
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3061
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Nee…..😂
En handleiding spreekt alleen over ‘laag’ en niet ‘hoog’.
Maar misschien geeft elke afwijking van meer dan x% een melding.

Hier ook de zomerbanden net er op. Moet nog kalibreren (elke keer weer even zoeken waar dat te vinden is, net als het tijdelijk uitschakelen van de luchtvering).
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Mike1
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 25.01.2022 - 18:48

Nog twee berichtjes en ik ben zelf ook de weg kwijt denk ik 😂😂

Maar inderdaad wat jij zegt over of elke afwijking van x% een melding veroorzaakt is wat ik me dus af vroeg.

Bedankt voor de reacties!!
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 961
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Mike1 schreef: 25.03.2022 - 16:38 Nog twee berichtjes en ik ben zelf ook de weg kwijt denk ik 😂😂

Maar inderdaad wat jij zegt over of elke afwijking van x% een melding veroorzaakt is wat ik me dus af vroeg.

Bedankt voor de reacties!!
Deze ervaring heb ik ook: eigenlijk elke keer als ik in wasstraat de bandenspanning verhoog en daarna kalibratie uitvoer, komt er na paar ritten daarna een melding van TPMS voor alle vier de banden. Ik denk dat het komt doordat ik de banden oppomp in de wasstraat na de auto gewassen te hebben. Dan zijn de banden kouder dan bij normaal koude banden. Wanneer je dan 100 km rijdt warmen de banden op en waarschijnlijk is het verschil buiten tolerantie van het TMRS. Wanneer ik daarna nog een keer kalibreer, komt de melding niet meer terug, totdat...ik opnieuw na paar maanden de banden weer oppomp..
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”