Preventief waterpomp vervangen

De nieuwe generatie S en V90
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1705
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Daar gaan we met de vraag.

Gaan we deze waterpomp preventief vervangen.de wagen geeft 160k gelopen. Toen ik in november onderhoud deed bij volvo werd mij gehint dat de pomp bij een volgend onderhoud zou kunnen vervangen worden als ik daarmee instem. Geschatte werkuren 8 aan net geen 100per uur en het stuk.

Ik ben een man van onderhoud en wil de discussie over prijzen van officiële dealers niet starten, maar.
We gaan naar Zweden vanuit Slovenië met de caravan en natuurlijk wil ik de reis niet ergens langs de Duitse snelweg onderbreken.

Wie zou hem vervangen en wie zit in het kamp - if it ain't broken, doesn't fix it.?

Zelf bij vervangen zou ik het origineel werkende stuk wel meevragen, je weet nooit op een dat het er weer in te moeten stoppen.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Nieuwe waterpomp, riem, spanrollen en thermostaat. Gewoon alles vervangen en nieuwe koelvloeistof in doen. Rustig 1 of 2 dagen de tijd voor nemen en je kunt weer jaren vooruit.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

steven.vuylsteke schreef: 22.03.2022 - 12:24 Daar gaan we met de vraag. Gaan we deze waterpomp preventief vervangen. Toen ik in november onderhoud deed bij Volvo werd mij gehint dat de pomp bij een volgend onderhoud zou kunnen vervangen worden. We gaan naar Zweden vanuit Slovenië met de caravan, en natuurlijk wil ik de reis niet ergens langs de Duitse snelweg onderbreken.
Ze zeggen toch niet voor niks: Beter voorkomen, dan genezen? Dus als het in de loop der tijd tóch zou moeten gebeuren, dan zou ik het nu doen. Zeker voor zo,n grote reis. Al weet je van tevoren nooit wat er op je af komt onderweg. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Denk dat die hint wel een slimme zet is gezien de Km-stand.
Weet niet wanneer de distributie vervangen moet worden, (maar net wat Mark terecht opmerkte) zou ik deze meteen meepakken. Boel ligt er dan toch al af.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

De distributieriem had bij 150.000km vervangen moeten worden (voor zover dit om een andere reden dit nog niet tussentijds is gebeurd). Dus snel alles aanpakken voor je brokken krijgt.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Msuidgeest schreef: 22.03.2022 - 12:38 Nieuwe waterpomp, riem, spanrollen en thermostaat. Gewoon alles vervangen en nieuwe koelvloeistof in doen. Rustig 1 of 2 dagen de tijd voor nemen en je kunt weer jaren vooruit.
Eerder is het D-riem vervangen met alles wat daarbij hoort. En ja dit moet bij 150.000-160.000 km. Dusssssss.........

Niet twijfelen. Doen!

Succes.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Emmevi
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Als ze adviseren om te vervangen zou ik het doen, maar een “hint” uit de losse pols heb ik niet zoveel aan.

Het oude onderdeel meenemen kun je uiteraard doen, maar die is tegen die tijd dus wel zo’n 180K oud.
Als de nieuwe pomp kapot gaat, wil je dan weer €800 aan werkloon uitgeven, en de laatste €120 besparen door het oude onderdeel er weer in te laten meubelen? Je laat de waterpomp nu tenslotte niet voor niets vervangen.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1705
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Distributieriem is inderdaad bij 150k gedaan geweest. Maar ik kijk nog eens onder de kap en in het onderhoudsboek.

Zal de wijze raad van onze leden opvolgen en een afspraak maken. Hopelijk hebben ze er nog tijd voor. En ik zal me wel een dagje bezig zien te houden in Ljubljana, nu ook geen grote straf.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dat je hem laat vervangen als de distributieriem er toch al af ligt snap ik wel, maar nu nog 800 aftikken lijkt mij wat overdreven. Anders had Volvo het wel specifiek bij de distributiewissel gespecificeerd.
kamikaze
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 20.03.2011 - 13:14

Vreemd verhaal, normaal doe je dat samen met de distributieriem. En 8 werkuren kan ook gewoon niet.
Volvo V60 T8 R-Design
Volvo V60 D4 Ocean Race (04/2015 - 04/2021)
Volvo S60 D2 Summum (08/2011 - 04/2015)
Ford Mondeo 5D 1.8 tdci Ghia (05/2008 - 08/2011)
Ford Focus Clipper 1.6 tdci Ghia (11/2005 - 01/2008)
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Ik heb hem wel preventief laten vervangen (D4 VEA), wel tegelijk met de distributiewissel. Ik heb het bij een specialist laten doen, die kon me vooraf een nette prijs geven. Heb toen ook nog contact gehad met de dealer, maar die vroeg meer dan het dubbele, de receptionist kon ik niet aan het verstand brengen dat het vervangen van een waterpomp bij een distributie wissel maar amper extra tijd kost. Zal mijn tekortkoming geweest zijn.

Als ik het arbeidsloon van de factuur terug rekenen is er ongeveer 3,5 a 4 uur in rekening gebracht voor de wissel incl waterpomp.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1705
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

De riem is vervangen onder de vorige eigenaar. Ik heb de wagen met 157k gekocht en toen klein onderhoud laten doen samen met nieuwe olie voor de automaat. Het is dan dat het mij attent werd gemaakt om bij volgend onderhoud de pomp te vervangen.

Onder specialist, dat zou ik ook kunnen uitzoeken hier. Maar waar moet ik dan opletten. Ben nogal een leek in dergelijk onderhoud en zou me er graag in scholen, maar incl de vertaling van alle technische dingen naar het sloveens is het voor mij soms veiliger om die vier nummers in te tikken op de volvo terminal en met een goede gemoedsrust opreis te vertrekken. Zat ik in België of Nederland, dan deed ik zeker mijn huiswerk en ging ik naar één van de voorgestelde forum adresjes.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Die 8 uren arbeidsloon leken mij wat veel, ik zou daar nog eens goed naar informeren. Vandaar dat ik met mijn voorbeeld kwam, waarbij de dealer waar ik informeerde meer dan het dubbele rekende dan de specialist.

Let wel, laat het wel iemand doen met verstand van zaken, er zijn nog al wat verhalen bekend waarbij er lucht in het koelsysteem achter blijft na het vervangen van een waterpomp/EGR koeler, met gescheurde cilinderwanden als resultaat. Dit zou opgelost moeten zijn door een modificatie (recall) maar dan nog...

Heb je al geïnformeerd bij diegene die de distributie heeft vervangen of die toevallig ook niet de waterpomp preventief heeft vervangen. En als dat een dealer of een erkend reparateur is geweest mag ik toch aannemen dat hij even heeft gevoeld aan de pomp.

Vergeet ook niet dat de interval distributie van een VEA D4 eerst op 240k stond dus dat de waterpomp dit ook moet kunnen volhouden. En eerlijk is eerlijk als die interval niet was ingekort had ik mijn waterpomp ook pas vervangen bij de distributiewissel van 240k
Laatst gewijzigd door E.T. op 22.03.2022 - 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ik weet niet precies wat het onderhoudsschema is bij de nieuwere Volvo's, maar gebruikelijk is de waterpomp mee te pakken bij een distributiewissel. De distributieriem moet toch los, want die drijft de waterpomp aan. Het kan zijn dat de waterpomp elke 2de distributieriemwissel gedaan wordt, maar dat zou je bij de dealer/specialist moeten navragen. Ik kan me sowieso niet voorstellen dat Volvo de riemwissel bij 150 dkm voorschrijft en dat bij een beurt daarna de waterpomp aan de beurt is. Je zou bij je onderhoudsadres kunnen navragen waarop hun voorstel voor de waterpompwissel gebaseerd is.

Wat ik begrepen heb is dat bij de VEA-diesels de vervangtermijn van de distributie in 2019 van 240 naar 150 dkm gegaan is vanwege problemen met vroegtijdige riembreuk (riemen drogen uit en scheuren). De waterpomp zou dan zeker 240 dkm mee moeten kunnen.

Overigens, ter info: Bij VOMD kost een distributiewissel + spanrollen, multiriem en spanrol EUR 550 all-in. Met waterpomp en nieuwe KVS EUR 700 all-in. Dat is dus geen dealer, maar een specialist en ik zou ze gewoon eens even bellen en vragen hoe het zit met de waterpomp: https://volvoserviceonly.nl/volvo-distr ... vervangen/
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ferrari schreef: 22.03.2022 - 20:34 Wat ik begrepen heb is dat bij de VEA-diesels de vervangtermijn van de distributie in 2019 van 240 naar 150 dkm gegaan is vanwege problemen met vroegtijdige riembreuk (riemen drogen uit en scheuren). De waterpomp zou dan zeker 240 dkm mee moeten kunnen.
Ook toen de interval nog op 240 stond was de waterpomp geen onderdeel van de beurt. Ik zou mij bij een interval van 150 geen zorgen maken als de waterpomp pas bij 300 preventief vervangen wordt.
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1705
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Dat zijn heel interessante kmstanden om te horen. Was me nog niet zo ingelezen op deze materie. Vanuit die getallen zou ik me ook eerder geneigd zien om nog even te wachten. Maar voor het zekerste bel ik morgen eens rond. Auto was destijds bij aerends in onderhoud voor ik hem naar Slovenië importeerde. Bedankt voor de vele imputs
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

steven.vuylsteke schreef: 23.03.2022 - 19:46 Dat zijn heel interessante kmstanden om te horen. Was me nog niet zo ingelezen op deze materie. Vanuit die getallen zou ik me ook eerder geneigd zien om nog even te wachten. Maar voor het zekerste bel ik morgen eens rond. Auto was destijds bij aerends in onderhoud voor ik hem naar Slovenië importeerde. Bedankt voor de vele imputs
Ik zou zeker Aerends bellen; zij kunnen aangeven of de waterpomp vervangen is bij de distributiewissel en zo niet waarom niet en wanneer die dan wel vervangen moet worden. Om nu rond de 900 euro uit te geven voor iets wat niet nodig is, is ook zonde. Beter in Zweden aan leuke dingen besteden!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1705
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Zo. Besluit.
Alvast plus één voor aerendsen. Zeer vriendelijk beholpen aan de telefoon. Snel doorverbonden met de juiste persoon, computer check op kenteken.
De distributieriem is inderdaad verbangenop 150k. Toen is alles wat er bij hoort nagezien op speling slijtage enzovoort. Geen zwakke punten gevonden. Moest het zo geweest zijn waren deze verholpen geweest. Hij merkte ook op dat het vervangen van de pomp ook niet bij het reguliere onderhoud zit en stelde me gerust. Ik heb wss iets mis begrepen toen ik in Ljubljana was, zal ze nog eens bellen voor het zekerste, maar ik denk niet dat zo'n stuk in 7000km van ok naar te vervangen gaat.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Emmevi
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Ze hadden het in Ljubljana toch ook over “bij het volgende onderhoud zou je hem kunnen vervangen” toen ze de auto bij 157k een kleine beurt hebben gegeven?
Ik ken de interval van de V90 niet, maar als die net zoals bij de andere moderne Volvo’s op 30K zit, en je nu op 160k staat, dan kun je dus nog 27.000 km vooruit
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
Cygnus
3rd Gear member
Berichten: 265
Lid geworden op: 03.03.2010 - 21:42
Locatie: Groningen

Ik kreeg bij Broekhuis het advies bij 1e distributiewissel de waterpomp niet te vervangen. Pas bij de 2e wissel ook de waterpomp meenemen.
Bij mijn vorige D5 ook zo gedaan.
V70 D5 Ed2 2006 V70 D4 GT8 Polar+ 2016
DS3 1.2 So Chic 2014
986 S 3.2 2000 124 spider 2018
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”