Hallo allen,
Bij mijn volvo v40 met D4 motor uit 2014, valt het mij al sinds het begin op, dat bij het opschakelen naar de volgende versnelling, het lijkt alsof het gaspedaal nog wat blijft hangen. Dwz..de motor versneld zelf nog een klein aantal toeren, en valt daarna pas terug. Het gevolg is, dat wanneer je vlot optrekt, je een hortend aan het optrekken bent. Is dit bekend onder de mede volvo rijders ? Een beetje hangende gasklep?
Gaspedaal vertraagd respons bij optrekken
- eta76
- 4th Gear member
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
- Locatie: Zuid-Holland
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Ik denk dat het een handbak is.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
-
- 4th Gear member
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33
Dat is normaal dat hij de toeren vasthoud en is gewoon een door volvo gekozen software instelling. Best een rare gewaarwording als je het niet weet maar volgens mij juist bedoeld voor comfortabeler schakelen ( revmatching ) en koppeling besparend rijden .
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 07.03.2022 - 20:53
Het is idd een handbak.
Slippende koppeling dat idee heb ik niet.
Wellicht is dat wel een door Volvo ingestelde setting, voor soepel schakelen te bevorderen. Had hierboor een seat leon 1m tdi, die had dit zeker niet, en liet zich in vlot doortrekken soepeler door de versnellingen gaan.
Andere Volvo rijders zijn hier aan gewend, of hebben er een aanpassing vd settings/update voor gevonden ?
Slippende koppeling dat idee heb ik niet.
Wellicht is dat wel een door Volvo ingestelde setting, voor soepel schakelen te bevorderen. Had hierboor een seat leon 1m tdi, die had dit zeker niet, en liet zich in vlot doortrekken soepeler door de versnellingen gaan.
Andere Volvo rijders zijn hier aan gewend, of hebben er een aanpassing vd settings/update voor gevonden ?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
- Locatie: Doorn
Is een milieu regeling.
Eric
Eric
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 19.07.2019 - 07:40
Gezien je uit een 1M tdi Leon komt (een vrij sportieve auto) denk ik dat je een producteigenschap gevonden hebt waar je nog even aan moet wennen qua wanneer gas terug te nemen bij schakelen...
Ik kom uit een 5F Leon en ervaar een beetje hetzelfde. Sinds mijn D4 gechipt is is het wel verdwenen (maar misschien heb ik gewoon geleerd wat eerder het voetje van het gas te trekken bij schakelen).
Desondanks blijft de Leon zich sneller laten schakelen, ondanks dat die het met 1 turbo moest doen (meer turbogat) en de D4 met 2.
Ik kom uit een 5F Leon en ervaar een beetje hetzelfde. Sinds mijn D4 gechipt is is het wel verdwenen (maar misschien heb ik gewoon geleerd wat eerder het voetje van het gas te trekken bij schakelen).
Desondanks blijft de Leon zich sneller laten schakelen, ondanks dat die het met 1 turbo moest doen (meer turbogat) en de D4 met 2.
MY2015 V40 D4
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 07.03.2022 - 20:53
Het zal inderdaad even een kwestie van tijd zijn, en gewenning.
Even iets eerder van het gaspedaal af gaan, en vooral langer wachten met het ontkoppelen van de koppeling.
Bij een ander draadje las ik iets over een e- motion box van heico,die dit uitschrijft.
viewtopic.php?f=181&t=89362
Even iets eerder van het gaspedaal af gaan, en vooral langer wachten met het ontkoppelen van de koppeling.
Bij een ander draadje las ik iets over een e- motion box van heico,die dit uitschrijft.
viewtopic.php?f=181&t=89362
-
- 4th Gear member
- Berichten: 550
- Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33
je kan het zelf opwekken om te zien hoe het werkt . Stel je trekt even door in bijv . 3e versnelling tot 3000 rpm , dan trap je de koppeling in en doet verder niks . dan zie je je toerenteller op ~2500rpm blijven hangen ( omdat je daarop uit zou komen in de volgende versnelling ) en de motor hoor je dus ook vasthangen waarna ie vervolgens zakt na een seconde of 2.