Elektromotor defect XC60 T8

De Nieuwe XC60
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

Ik ben nieuwsgierig of er meer ervaringen zijn bij Volvorijders die een defecte elektromotor hebben van hun XC60 T8 en dan met name de afhandeling door Volvo.

Mijn XC60 is van 2018 en heeft nog geen ton gedraaid en nu al de elektromotor defect.
Op een gegeven moment hoorden wij een ratelend geluid bij het rijden op elektrisch. Diagnose Volvodealer elektromotor kapot, hadden olie afgetapt en het ijzervijlsel kwam er uit.
Daarnaast bleek de luchtveringpomp ook kapot te zijn
Kosten, schrik niet: +/- € 6000,- Het milieu dienen wordt zo een kostbare aangelegenheid…….

Naar mijn mening mag bij een dergelijk lage km-stand zo’n elektromotor het nog niet begeven. Zeker omdat actieradius maar 30 km is. Een voorzichtige schatting is dat er dan maximaal zo’n 20.000 km op elektrisch is gereden. Wss minder! Vorige eigenaar reed voornamelijk op benzine, zakelijk gezien goede koop. Ik rijd privé.

Ik heb begrepen dat dergelijke problemen bij de XC90 T8 bij Volvo bekend zijn, inferieure elektromotor.

Wie heeft ervaring met de garantie van Volvo?
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat is meer dan balen zeg. Maar of het een bekend euvel is (bij de XC90) durf ik niet te zeggen, in ieder geval nog nooit van gehoord of gelezen. Ik zou met de dealer overleggen welke mogelijkheid er is voor coulance. Bel anders even een rondje Volvo sloperijen, misschien dat er ergens eentje op het schap ligt. Een elektromotor hoort niet na 3-4 jaar stuk te gaan, dus voldoet m.i. niet aan het conformiteitsbeginsel. De compressor van de luchtvering is bij mijn XC90 ook al vervangen. Ik hoop voor jou op een enigszins positieve uitkomst.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

Sorry, geen ervaring.
Maar olie afgetapt uit de elektromotor? Ik ben geen monteur maar zit er olie in een elektromotor?
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

Uit betrouwbare bron dat de XC90 bekend is met elektromotor problemen.
Elektromotor en differentieel is 1 geheel.
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

XC60silverdawn schreef: 14.03.2022 - 20:28 Sorry, geen ervaring.
Maar olie afgetapt uit de elektromotor? Ik ben geen monteur maar zit er olie in een elektromotor?
Olie geleid niet zo goed elektriciteit, is dus een hele goede koeler. Daarnaast zitten er nog wat tandwielen aan vast die ook in de olie leven.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

AlexV70 schreef: 14.03.2022 - 21:41 Uit betrouwbare bron dat de XC90 bekend is met elektromotor problemen.
Elektromotor en differentieel is 1 geheel.
Hebben we het hier de ERAD? Hier info van de ANWB: https://www.anwb.nl/experts/auto/162/de ... vo-xc90-t8
Ook hier wordt aangegeven dat e.e.a. niet voldoet aan het conformiteitsbeginsel en dus dat je met de dealer en VCNL in overleg moet gaan over coulance. Wel interessant dat hier een prijs van 2000 euro wordt genoemd....
Ben wel benieuwd naar waar die andere 4 dan vandaan komen in jou geval?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

Dankjewel voor deze link. Waar het verschil in zit weet ik ook niet. Verschil XC90 tov XC60?
Of €2000,- enkel voor elektromotor excl. montage?
Ik lees nu ook dat er een ERAD motor en een ERAD koppeling is. Zoals ik het heb begrepen is de mijne in zijn geheel kaduk.
Bij mijn XC komt ook de luchtveringspomp er nog bij……
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik kan me vergissen maar met de koppeling en de motor wordt volgens mij hetzelfde onderdeel bedoeld. XC60 en XC90 zijn identiek. Ik lees hier op het forum over een reparatiepost van 1400 euro in totaal (in 2020 en onder een V60 D6, maar daar is de ERAD niet wezenlijk anders van dat dat een verschil in prijs van een factor 2 a 3 kan verklaren). Ik zou als ik jou was een specificatie van de kosten opvragen, ik krijg er geen warm gevoel van, zeker omdat de compressor van jou luchtvering echt geen 4000 euro kost en anders gewoon bij een andere dealer om een second opinion vragen?
Wat is er trouwens defect aan de compressor? Werkt het niet meer, of is het alleen een foutmelding?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Met mijn xc90 destijds eerst de erad koppeling stuk jaar later de erad motor
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

@Gouwe, hier staat het zelfde probleem, maar dan V60: viewtopic.php?t=84698 -
kosten ERAD-incl. elektromotor €4000,- excl. montage. (in dit topic heb je ook gereageerd 🙂 )
Het zijn twee delen en ook de elektromotor draait in de olie…..
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

NielsPHEV schreef: 15.03.2022 - 22:00 Met mijn xc90 destijds eerst de erad koppeling stuk jaar later de erad motor
Zoals ik het heb begrepen draaien ze in dezelfde olie, TJA. ☹️
Niels, hoe ben jij er financieel uitgesprongen?
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

AlexV70 schreef: 15.03.2022 - 22:09 @Gouwe.......kosten ERAD-incl. elektromotor €4000,- excl. montage. (in dit topic heb je ook gereageerd 🙂 )........
Tja ik houd niet alles bij van waar ik op heb gereageerd :-)...
En de vraag die ik dan wel heb is wat er in jou geval nu kapot is, lijkt mij dan de ERAD motor?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Coulanceregeling lijkt mij zekers op zijn plaats, anders even bij de rechtsbijstand informeren over non-conformiteit. Zou zeggen dat je een redelijke kans moet hebben.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

Toen ik de XC60 T6 bestelde, had ik zo mijn twijfels over die nieuwe technologieën, al was de batterij in mijn ogen de zwakke plek. De 3 jaar extra waarborg lijken mij plotseling niet meer zo duur ...
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Spencer schreef: 16.03.2022 - 20:21 Toen ik de XC60 T6 bestelde, had ik zo mijn twijfels over die nieuwe technologieën, al was de batterij in mijn ogen de zwakke plek. De 3 jaar extra waarborg lijken mij plotseling niet meer zo duur ...
Zo nieuw is de technologie niet meer hoor, Volvo heeft het al bijna 10 jaar....
En alles kan kapot en soms heb je pech of niet.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

@gouwe, met alle respect, maar alles kan kapot en soms heb je pech, is mij te kort door de bocht.
We gaan elektrisch rijden, sommigen onder ons voor het milieu, maar het kosten voordeel gaf bij mij toch de doorslag. Als ik echt iets voor het milieu wilde doen was ik wel LPG gaan rijden, schoner is er nog niet….
Het voordeel kan nu dus de prullenbak in.

En Volvo wil vanaf 2030 volledig elektrisch zijn? Niet met deze inferieure onderdelen.
Een elektrische motor en het daarbij behorende differentieel die na +/- 20.000 km kapot zijn heeft dus niets te maken met alles kan kapot of pech hebben. Dit heeft te maken met het leveren van kwaliteit en die vind ik bij Volvo echt achter blijven. Want ik ben zeker niet de eerste.
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Volvo zou gewoon ook in nl een fatsoenlijk extra garantie verzekering moeten invoeren net zoals in bijvoorbeeld belgie. In nl bestaat dit niet.

Met onze my2015 xc90t8 heelveel problemen met de v90t8 die 4 modeljaren jonger is helemaal geen gedoe, ook niet na 135 k kms techniek is meer volwassen geworden
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

@Alex, ik snap op zich prima dat het pijn doet en als ik in jou schoenen zou staan zou ik ook niet staan te juichen, maar om nu generiek te stellen dat de kwaliteit van Volvo hier achter blijft, die mening deel ik niet. Ik heb ook aangegeven dat hier m.i. sprake is van het non-conformiteitsbeginsel, dus het hoort ook niet, maar dat het kan gebeuren noem ik in deze situatie pech.
Ook de opmerking van Spencer dat het nieuwe techniek is deel ik niet. De PIH techniek van Volvo is al 10 jaar oud inmiddels en heeft zich ook wel bewezen als doorgaans betrouwbaar, zoals Niels ook aangeeft. Wat ik probeerde aan te geven is dat alles kapot kan gaan: De vijfcilinder van Volvo staat als zeer betrouwbaar te boek en toch zijn er mensen met scheuren in het blok (zo ook mijn broertje). Is het dan een slecht blok? Waar leg je de grens voor die kwalificatie? 1:100 of 50:100?
Dat er ERAD's kapot gaan wil nog niet in generieke zin zeggen dat de kwaliteit minder is, kan het beter, zeker wel. Er kunnen productie fouten in het product zitten, er kunnen fouten worden gemaakt tijdens installatie en tijdens onderhoud en ik elk stadium in de kwaliteitscontrole. Wil je naar zero defects dan moet je dus al die elementen 100% kunnen beheersen en dat is onmogelijk. Denk even aan het airco debacle van de eerste V60 PIH's . Eerst bleek er een probleem te zijn met de eerste lijns producten en vervolgens werden die op de verkeerde manier vervangen. Ik ben er 4x voor terug geweest.
Ik heb enkel jaren bij een producent van automotive producten gewerkt (hofleverancier van o.a. Toyota). Wij hadden destijds een defect rate van 7 parts per million eerste lijns montage, m.a.w. van elke miljoen producten die wij leverden kwamen er 7 met een defect aan bij de klant. Neem van mij aan dat dat extreem weinig is en dat het gemiddelde vele maken hoger ligt. M.a.w. misschien heb jij die ERAD die net de spreekwoordelijke maandagmorgen versie is. Ik noem dat pech.
Mijn XC90T8 heeft inmiddels +220K op de klok en op een vervangen compressor van de luchtvering na zie ik in de onderhoudshistorie nergens reparaties i.r.t. de hybride techniek. Heb ik dan geluk of hebben Niels en jij pech?
En wat betreft LPG: ik denk er met weemoed aan terug, maar dankzij onze overheid worden fabrikanten in een bepaalde richting gedrukt.....

Back on topic, ik hoop dat Volvo voor jou coulance regelt en nogmaals ik ben erg benieuwd naar de offerte als verduidelijking van de kosten, want ik heb er wel mijn vraagtekens bij en als ik in jou schoenen had gestaan zou ik zeker een second opinion regelen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

@Gouwe, wij worden het niet eens. 😀
En dat komt doordat ik heel dicht op de bron zit en daaruit blijkt dat Volvo een structureel probleem heeft en helaas is dat de inferieure kwaliteit op bepaalde onderdelen. Daarbij komt dat door het “Volvo-doosje” de prijzen van deze onderdelen buiten proportie zijn.

Maar laten we uitgaan van jouw stelling, Niels en ik hebben pech, een maandagmorgen product. Dan ga ik er vanuit dat Volvo 100% coulance geeft. Die enkele X zou dan geen probleem zijn. Toch? Ik hoor anders, maar we wachten het af.
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

Maandagmorgen onderdelen. Dan moet ze alleen geproduceerd zijn op maandag… 😀
En dan hebben wel heel veel Volvo rijders pech 😬
Heb namelijk ook even gezocht op buitenlandse fora, vele gevonden (Europa, USA en GB). Allemaal dezelfde ellende met de ERAB.

Deze dan: 😩 www.swedespeed.com/threads/reminder-for ... rs.640795/
Foto’s spreken voor zich, maar deze ook: “So essentially, if you have the T8 you are legitimately sitting on a ticking time bomb. Your ERAD will fail, it is just a matter of time. And again, Volvo knows this.”
Laatst gewijzigd door AlexV70 op 17.03.2022 - 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”