Eco modus - zuiniger?

De nieuwe generatie S en V90
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

300 km moet je toch wel kunnen halen, zelfs met een sleurhut erachter?
Of heeft een T6 een veel kleine benzinetank?

Niet op ECO zetten iig, dan zit je sowieso te laag in de toeren....:-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Hans oet Twent schreef: 11.03.2022 - 10:12 Weliswaar nu een benzine/batterij auto maar ik ga Kassel op 1 tank tijdens de vakantie niet halen denk ik....
Dan gooi je hem toch eerst nét over de grens in Duitsland vol?! Dan kom je daarna al een heel eind...En het scheelt je nogal wat per liter in de Bundesrepublik.... :-D
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Emmevi
4th Gear member
Berichten: 989
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

diesel01 schreef: 11.03.2022 - 10:30 Het lukte mij ook om een halve tank diesel te verstoken tussen Bunde en Bad Bentheim, flatout over de 31
Oei, een verbruik van 27L/100km is dan wel heeeeeeeel royaal :-D
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

raspaardje schreef: 11.03.2022 - 10:49 300 km moet je toch wel kunnen halen, zelfs met een sleurhut erachter?
Of heeft een T6 een veel kleine benzinetank?

Niet op ECO zetten iig, dan zit je sowieso te laag in de toeren....:-)
Ik heb geen ECO.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Emmevi schreef: 11.03.2022 - 10:56
diesel01 schreef: 11.03.2022 - 10:30 Het lukte mij ook om een halve tank diesel te verstoken tussen Bunde en Bad Bentheim, flatout over de 31
Oei, een verbruik van 27L/100km is dan wel heeeeeeeel royaal :-D
:-) :-) :-) Vake buj te bange.
Geen idee hoeveel benzine de auto verbruikt met een caravan aan de haak. Zal wel rond de 1 op 7 of 1 op 8 liggen gok ik. Zou dan om de 400KM tanken worden.....
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Peter: Ik denk dat wij dezelfde motorisatie hebben: T5 awd (zonder hulpmotor van wat voor aard ook) maar wel met een andere CWwaarde.
ECO vind ik heerlijk rustig; gebruik het veel; fijner gaspedaal-respons

a) In de stad echt veel zuiniger: ipv 11 dan naar 9,5 liter, als je zo'n 10km afstand rijdt.
Op de snelweg lees ik geen actueel verbruiksverschil, bij omschakelen van rijmodus Eco <> Comfort.
Woon-werk met 3 km stad, 32 km snelweg met max 100 en 6 km 80km/u weg, 4 rotondes en 7 verkeerslichten (altijd stoppen): Eco 6,8 / Comfort 7,0
b) Geen idee: ik vind het 'coasten' best lekker.
c) In ons geval gebeurt het niet vaak; geen idee eigenlijk.
d) Ook geen idee. Je vraagt wel veel zeg :'( , terwijl je je posting begint met de zin: "Simpele vraag naar wat jullie ervaring is met de ECO rij-modus." :-D

Overigens worden de meeste kilometers afgelegd in Dynamic M, omdat dan de trekhaak belast is met ongeveer 1600kg (horizontaal en verticaal samen). :)

Oh ja: die app die van alles weergeeft: heen en terug woon-werk is in werkelijkheid dezelfde afstand. (okay max 50 meter meer minder)
Nou, hij rekent elke keer een andere afstand met zo'n 5% afwijking steeds.
Hoe geloofwaardig zijn dan die weergegeven verbruikscijfers?
Leuk speelgoed hoor.......
Maar de standkachel op afstand is ge-wel-dig!
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Emmevi schreef: 11.03.2022 - 10:56
diesel01 schreef: 11.03.2022 - 10:30 Het lukte mij ook om een halve tank diesel te verstoken tussen Bunde en Bad Bentheim, flatout over de 31
Oei, een verbruik van 27L/100km is dan wel heeeeeeeel royaal :-D
Voor NL begrippen 137km/u te hard O) :lol:
Maar goed, OT dinsdagavond vol gegooid en daar is nu een kwart van weg en nog 630km reikwijdte.
Een dikke 900km in totaal, dat moet nog wel beter kunnen
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1705
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Ik merk dat mijn v70 D5 2001 nog altijd de beste eco heeft en dat zonder toeters en bellen. 😁 Vandaag hem toch maar vol gesmeten en wat heeft dat beest een tank... Rij er gemiddeld 6l/100km mee. Sloveens berg/stadsverkeer. Wat aan de dagprijs uitkomt op 1euro/10km. Binnenkort toch maar weer de electro fiets.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Op de grote weg maakt de mode misschien niet veel meer uit. Alhoewel ik minder de nijging heb iemand in te halen in ECO, omdat je gaspedaal veel verder moet intrappen :-)
Als je je pedaal vasthoudt in een bepaalde stand, en je wisselt van eco naar dynamic of comport dan merk je meteen dat de auto harder wil.
Het is dus ook een beetje gaspedaal tuning :-D Klein tikje in dynamic heeft veel meer effect dan half indrukken in ECO.

In de stad merk ik meer verschi in ECO en dynamic, ook weer omdat de eco mode niet uitnodigt om meer versnelling te vragen doordat je de pedaal zo ver moet indrukken.
Grote weg gaat, met 110km/u, best zuining. Maar ik verlies veel winst als ik bij stoplicht optimistisch optrek, of op de invoegstrook al probeer de 100km/u te halen.
Wat geleidelijker opgang komen, en rustiger richting de gangbare snelheid op de grote weg, lijkt winst te geven.
2022-03-04 07.33.12.jpg
Zie ook het verbruiks verschil in mijn onderschrift, tussen de XC70 D5 AWD en de V90 D3.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
medio
2nd Gear member
Berichten: 168
Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:06
Locatie: Groningen

Een beetje vergelijkbaar bericht door mij: snelweg en langere afstanden rijd ik eigenlijk altijd in eco mode en anders normaal. Performance gebruik ik nooit. Het klappen van de koppeling bij coasting voelt vreemd en niet goed voor de versnellingsbak. Ik probeer dit te voorkomen. Het is mij wel opgevallen dat de D4 veel meer gaat gebruiken op winterbanden en hogere snelheden (lees op wintersport naar Oostenrijk) dan een D3 5-cilinder terwijl de D4 normaal wel zuiniger is. Wel blij dat ik weer op zomerbanden rijd met deze brandstofprijzen. Dit scheelt wel weer.
V90 D4 2016 GT8 Inscription
V70 D3 2014 GT6 met Volvotune naar 185pk
[V70 D3 2011
V60 D2 MY2014 automaat
V60 D2 MY2014
V70 D5 2008
V70 2.4D 2005
V70 D5 2002
V70 2.5D 1998
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Dat loskoppelen van de aandrijflijn hebben de Volvo FH trucks vanaf 2014 ook...was wel ff wennen maar scheelde uiteindelijk wel in verbruik. Begrijp hier dat het coasting wordt genoemd.
Waar is dat woord "coasting: nu van afgeleid?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

https://www.startrescue.co.uk/breakdown ... -is-it-bad

Google vertaalde het net als 'kustvaart'.
Leuk!
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

tja nu zie ik het verband niet met coaster/kustvart maar daar zal wel een volvo reden achter zitten...:)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Weer getankd voor de hoofdprijs, BP Ultimate diesel bij de onbemande pomp voor E 2.28/Liter..

D3+FWD: 863km op 50.9 Liter. Dus: 5.75 Liter/100Km, of 1 liter op 17.39 km. (Boordcomputer: 6.1 l/100km)
Praktisch niet op de ECO, maar gewoon rustig weg rijden bij het stoplicht en vooruit kijken.
Ik weet niet of een 6bak-automaat, door het minder vaak hoeven te schakelen dan de 8traps-automaat toch iets zuiniger is?
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

rollen en gas loslaten, anticiperen, verbruikers als airco ed uit enz enz help allemaal om zuiniger te rijden. Vergeet bandenspanning niet ook al heb je een melding systeem een keer per maand ff checken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Al die dingen helpen meer dan zo'n "eco-stand" in mijn beleving
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3039
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Bover schreef: 19.03.2022 - 18:33 rollen en gas loslaten, anticiperen,…..
Dat is ook juist een van mijn vragen,
Bij een auto met koppeling, was het altijd zuiniger om rustig in de versnelling met gas los naar stoplicht of rotonde door te rijden.
Als de koppeling ingetrapt wordt heeft de motor brandstof nodig om stationair te blijven draaien.

En bij weer opnieuw acceleratie, moet de motor weer op gang komen en weer aankoppelen.

Denk dat de ‘fluwelen pantoffel’ nog beste methode is. Rustig aan met dat gas.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Emmevi
4th Gear member
Berichten: 989
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Het verschil met alleen de koppeling intrappen is dat met SIDIS de gehele motor wordt uitgeschakeld als de versnellingsbak wordt ontkoppeld, en dan verbruikt hij dus ook niets.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Door VOLVO trucks aanbevolen tips zuiniger rijden, kun je zo in de auto toepassen"

https://www.volvotrucks.nl/nl-nl/news/k ... teden.html

en deze

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... utorijden/
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Door de discussie hier ook maar eens wat meer de eco-stand gebruikt. Op de autostrade bevalt het me wel, in andere verkeersomstandigheden minder. Wel apart dat de ACC zich anders gedraagt in de verschillende drive modi.

Ik rij ook elke week met de mtb achterop, dat zie je ook wel aan het verbruik.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”