Eco modus - zuiniger?
- eta76
- 4th Gear member
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
- Locatie: Zuid-Holland
Wat ik van RICA begreep, zijn er zelfs nog verschillen in schakel gedrag als de ACC aan/uit staat, in de zelfde drive modi. Bijv. in de Comfort mode met cruise control aan, zijn de schakel momenten anders, dan wanneer de cruise control niet aan staat. Er zijn dus vrij veel variaties om mee te experimenteren
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13820
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Tja en vind dan de "constante" in al die mogelijkheden dan maar eens...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Check, met Rica versnellingsbak-aanpassing duurt het zonder CC langer voordat de bak een versnelling op zoekt onder de 1800 toeren. En bij het minste of geringste aanpassing in gaspedaal schakelt de bak weer terug naar iets rond de 1800 zodat je aan het begin van de koppelkromme zit.eta76 schreef: ↑21.03.2022 - 19:34 Wat ik van RICA begreep, zijn er zelfs nog verschillen in schakel gedrag als de ACC aan/uit staat, in de zelfde drive modi. Bijv. in de Comfort mode met cruise control aan, zijn de schakel momenten anders, dan wanneer de cruise control niet aan staat. Er zijn dus vrij veel variaties om mee te experimenteren
In Eco schakelt de bak sneller op en in Sport blijft het nog langer op de 1800 hangen.
Knikker ik de CC aan dan wordt gelijk de hoogst mogelijke versnelling opgezocht voor zo zuinig mogelijk voortkabbelen.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13820
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Jalmer dat is wel een verdienmodel geworden dat "Voortkabbelen". Met de bus die rij stond bij vorige driver gemiddeld op 1;4.9 en nu heb ik die op 1:5.6.. Vind wel prettig voortkabbelend rijden...en in tijd maakt op een rit van een uur 2 minuten uit. ( buitengebied en door de dorpen met 30 km u
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Ik denk dat het voor je passagiers óok veel prettiger is, wanneer je "voortkabbelend" rijd. Heel anders, als wanneer ze regelmatig tegen de voorstoelen bonken, of in de kussens worden gedrukt...
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13820
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
zeker wel ik heb de complimenten al binnen. De vorige conducteur was een brandweer man en reed ook zo ha ha
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3082
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Inmiddels een tijd verder, en ben toch met de ECO stand verder gegaan.
Individueel rij-modus aangemaakt, met die eco stand (start-stop wel uit, en instellingen van stuur, display's etc. naar eigen wens ingesteld).
Merk toch een stuk zuinigere auto:
- regelmatig rond de 7.4 L/100 voor de woon werk (65 km, meest snelweg) - voorheen 8.8
- overall gemiddelde gezakt naar 8.4 L/100 - voorheen boven de 9.
- veelal op ACC,
Paar bevindingen:
- fluwelen voet is echt nodig; dit om (onnodig) coasten - en dus af en aankoppelen - te voorkomen
- gaspedaal moet inderdaad wat meer ingetraps worden tov andere rij-modi
- ACC werkt goed, maar pakt sneller een voorganger
- de ECO stand van de climate control gaat ook prima, alleen in de auto, maar niet bij meerdere passagiers
- bij het uitrijden (afrit van snelweg bijv.) gaat coasten prima, totdat je remt want dan koppelt ie weer aan en rol je met ca. 1500 toeren verder, zodat je weer sneller door kan.
Dus al met al een prima kans om te besparen.
Moet nog iets langer meten om helemaal goede cijfers te krijgen. Verschil zomer vs winterbanden is er wel.
Doordat het weer drukker op de weg is, ligt de snelheid iets lager, maar aan de andere kant rij ik nu ook vaak na 19:00 terug, waar snelheid weer hoger is
Individueel rij-modus aangemaakt, met die eco stand (start-stop wel uit, en instellingen van stuur, display's etc. naar eigen wens ingesteld).
Merk toch een stuk zuinigere auto:
- regelmatig rond de 7.4 L/100 voor de woon werk (65 km, meest snelweg) - voorheen 8.8
- overall gemiddelde gezakt naar 8.4 L/100 - voorheen boven de 9.
- veelal op ACC,
Paar bevindingen:
- fluwelen voet is echt nodig; dit om (onnodig) coasten - en dus af en aankoppelen - te voorkomen
- gaspedaal moet inderdaad wat meer ingetraps worden tov andere rij-modi
- ACC werkt goed, maar pakt sneller een voorganger
- de ECO stand van de climate control gaat ook prima, alleen in de auto, maar niet bij meerdere passagiers
- bij het uitrijden (afrit van snelweg bijv.) gaat coasten prima, totdat je remt want dan koppelt ie weer aan en rol je met ca. 1500 toeren verder, zodat je weer sneller door kan.
Dus al met al een prima kans om te besparen.
Moet nog iets langer meten om helemaal goede cijfers te krijgen. Verschil zomer vs winterbanden is er wel.
Doordat het weer drukker op de weg is, ligt de snelheid iets lager, maar aan de andere kant rij ik nu ook vaak na 19:00 terug, waar snelheid weer hoger is
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13820
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
ik begrijp dat je feitelijk een soort rij opleiding nodig zou zijn om optimaal te kunnen rijden. Ik vind dat je redelijk bespaart. 8.8 naar 7,4
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Ceteris paribus?
Buitentemperatuur, windrichtingen, rijsnelheden, filezwaarte; zomaar wat factoren die het verbruik beïnvloeden.
Dus of de postieve bevindingen alleen toebedeeld kunnen worden aan het gebruik van de ECO-modus?
Het af- en aankoppelen van de aandrijflijn vind ik vrij irritant. En dat gebeurt best vaak als je anticipeert.
Buitentemperatuur, windrichtingen, rijsnelheden, filezwaarte; zomaar wat factoren die het verbruik beïnvloeden.
Dus of de postieve bevindingen alleen toebedeeld kunnen worden aan het gebruik van de ECO-modus?
Het af- en aankoppelen van de aandrijflijn vind ik vrij irritant. En dat gebeurt best vaak als je anticipeert.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
- pbor
- 2nd Gear member
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13
Heb geen verschillende rijmodi in mijn V70, slechts een door Obbe geoptimaliseerde 2.4d 5 cilinder met 6v handbak. Rijd er nu dik 3.5 jaar mee, en in die tijd 162k km afgelegd. Gemiddeld dieselverbruik volgens de boordcomputer 4.7 ltr/ 100 km (nooit gereset). Aan de pomp gemeten zo’n 1 op 19 (‘s winters wat meer, ‘s zomers wat minder). Rijdt heerlijk ontspannen, meest op de cruisecontrol met 103 echte km/u.
Hoop er nog een paar jaar mee vooruit te kunnen, zal ook van Halsema en co. afhangen of die mij nog de steden in laten.
Hoop er nog een paar jaar mee vooruit te kunnen, zal ook van Halsema en co. afhangen of die mij nog de steden in laten.
V70 D5 6at 2013 - 213k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3082
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Ja, inderdaad lastig om een helemaal wetenschappelijke vergelijking te maken - zal nog wel even door blijven meten om zo goed mogelijk vergelijk te maken - maar vooralsnog lijkt het ok.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3082
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Andere conclusie dat heen in de ochtend spits met max. iets van 115 km/uur een stuk zuiniger is dan terug na 19:00 met stukken van 135 (is ook logisch);
De tijdwinst is maar iets van 4 -5 min, op 65 km en 45 min totaal.
De tijdwinst is maar iets van 4 -5 min, op 65 km en 45 min totaal.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- pbor
- 2nd Gear member
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13
Dat gegeven dat je, zeker over Nederlandse afstanden (hooguit 100 km) , heel erg je best moet doen om een paar minuutjes tijdwinst te realiseren, maakt dat ik gestopt ben met jagen en mij met de stroom mee laat voeren (en mij dientengevolge ook aan de geldende snelheidslimieten houd). Zorgt doorgaans voor een lagere bloeddruk, en een lager verbruik. Bevalt mij prima, en al tijden geen post meer van het CJIB.
V70 D5 6at 2013 - 213k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 6936
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Daar kan ik mij zeker in vinden. Het jakkeren en jagen laat ik aan hen die er pret aan beleven (kan me er niks bij voorstellen), die enkele minuten winst is dan ook wel het enige. Een relaxte rit heb je dan echter niet, en dat is me toch echt heel veel meer waard. De weg zit hedentendage overvol met jagende malloten, dat biedt geen rij-genoegen als je in dat gejakker mee gaat.pbor schreef: ↑24.06.2022 - 23:59 Dat gegeven dat je, zeker over Nederlandse afstanden (hooguit 100 km) , heel erg je best moet doen om een paar minuutjes tijdwinst te realiseren, maakt dat ik gestopt ben met jagen en mij met de stroom mee laat voeren (en mij dientengevolge ook aan de geldende snelheidslimieten houd). Zorgt doorgaans voor een lagere bloeddruk, en een lager verbruik. Bevalt mij prima, en al tijden geen post meer van het CJIB.
Een Volvo is een genot om te berijden en al helemaal als je dat optimaal relaxt doet.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13820
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
zie hier milieu beleid dat de mans afwegingen laat maken. Euro 4 mag toch niet meer in de binnenste ring van steden? Ach randstad wil je toch niet naar binnenste ringen van de steden met parkeergeld van huizenhoog...Bij die steden maar de metro pakken of RER op de eindhaltes is goedkoper in Europa tegenwoordig.pbor schreef: ↑24.06.2022 - 14:58 Heb geen verschillende rijmodi in mijn V70, slechts een door Obbe geoptimaliseerde 2.4d 5 cilinder met 6v handbak. Rijd er nu dik 3.5 jaar mee, en in die tijd 162k km afgelegd. Gemiddeld dieselverbruik volgens de boordcomputer 4.7 ltr/ 100 km (nooit gereset). Aan de pomp gemeten zo’n 1 op 19 (‘s winters wat meer, ‘s zomers wat minder). Rijdt heerlijk ontspannen, meest op de cruisecontrol met 103 echte km/u.
Hoop er nog een paar jaar mee vooruit te kunnen, zal ook van Halsema en co. afhangen of die mij nog de steden in laten.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 2798
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Euro 4 is overal nog prima welkom hoor: https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... -nederland
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue