Eco modus - zuiniger?

De nieuwe generatie S en V90
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3039
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Simpele vraag naar wat jullie ervaring is met de ECO rij-modus.

Ik heb die 2 weken aangehad om te zien of er echt verschil is. Een paar observaties:
- het schakel-gedrag is niet eens echt verkeerd. Iets rustiger, minder zenuwachtig wat mij wel beviel;
- moeite had ik met coasting, waarbij afgekoppeld wordt en de motor stationair door draait. Dat vond ik weer onrustiger;
- mijn simple BC / VOC meting van steeds zelfde woon-werk rit was zeker niet zuiniger, maar andere factoren spelen wellicht ook een rol.

Paar vragen:
a) Heeft iemand wel merkbaar gezien dat dit echt zuiniger is?
b) Dacht van het ‘nieuwe rijden’ dat een motor zuiniger is bij remmen op de motor, ipv stationair draaien omdat dat ook brandstof vraagt - klopt dat tegenwoordig niet meer?
c) Steeds dat ont- en aan- koppelen, is dat niet nadelig voor de koppeling?
d) kan het bijv. voor stadsverkeer wel voordeel hebben, maar voor snelweg/langere afstanden eerder een nadeel?
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Grappig Peter, hier de volgende ervaring want ook ik betaal de brandstof zelf, weleenswaar zakelijk wat naar privé word geboekt en daarna weer zakelijk tegen 19cent word geboekt maar ook dat komt ergens weg en moet betaalt worden.
Ik merk dat het scherpe randje eraf is, hij is met dezelfde gaspedaal stand minder volt, dit scheelt echt heel veel.
Wanneer ik op 250m voor de kom ben dan druk ik de acc eraf en gaat de auto over in coasting, hij ontkoppeld en zeilt de kom in, bij 52km/u druk ik de cruise weer in en einde kom ga ik met de cruise stapjes van 5 omhoog tot 80.
Op de snelweg 110 ipv 120 scheelt ook behoorlijk, het standaard S/S in deze stand heb ik wel uitgeschakeld want mijn technische inzicht zegt dat dit niet goed is.
Gooi ik nu mijn tank vol dan heb ik in deze stand 1050km reikwijdte, voorheen in standje "boeien" was het eerder 650/700.
Mijn gemiddelde is met 2liter/100km gezakt van 8.5 naar 6.5.
Dus ja het scheelt bij mij wel.
Hoop trouwens dat er heel snel een bestand komt voor iedereen die 1900km verderop een oorlog is in gerommeld, dat prijzen hier weer normaliseren is dan mooi meegenomen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11503
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Dat is een flink verschil Tom! S/S zette ik ook altijd uit (kan bij de Bimmer niet want PHEV), vooral omdat ik het vervelend vond maar er ook niet van overtuigd was/ben dat het goed is voor de motor.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ja, op deze manier doe ik zo 2 tot 3 dagen langer met een tank diesel wat per saldo dan helemaal niet zoveel scheelt met voorheen.
Ook op de vakantie straks doe ik het zo, tanken doe ik wel een paar km bij de autobahn vandaan, lunch kan dan ook mooi ergens in een gaststatte en het zou mij niet verbazen dat Oostenrijk op 1 tank diesel te halen is.
Dus ja, die eco stand scheelt wel bij mij.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11503
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

En door de tuning nog steeds voldoende kracht onderin ;-)
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

PGV90 schreef: 09.03.2022 - 22:13 Simpele vraag naar wat jullie ervaring is met de ECO rij-modus.

Ik heb die 2 weken aangehad om te zien of er echt verschil is. Een paar observaties:
- het schakel-gedrag is niet eens echt verkeerd. Iets rustiger, minder zenuwachtig wat mij wel beviel;
- moeite had ik met coasting, waarbij afgekoppeld wordt en de motor stationair door draait. Dat vond ik weer onrustiger;
- mijn simple BC / VOC meting van steeds zelfde woon-werk rit was zeker niet zuiniger, maar andere factoren spelen wellicht ook een rol.

Paar vragen:
a) Heeft iemand wel merkbaar gezien dat dit echt zuiniger is?
b) Dacht van het ‘nieuwe rijden’ dat een motor zuiniger is bij remmen op de motor, ipv stationair draaien omdat dat ook brandstof vraagt - klopt dat tegenwoordig niet meer?
c) Steeds dat ont- en aan- koppelen, is dat niet nadelig voor de koppeling?
d) kan het bijv. voor stadsverkeer wel voordeel hebben, maar voor snelweg/langere afstanden eerder een nadeel?
Goede vragen idd! Ook ik had deze in gedachten na een rit vanuit Oostenrijk weer naar huis in ECO-rijmodus.
a) Ik denk dat het idd wel zuiniger is want je trekt simpelweg minder vlot op bij dezelfde gaspedaalstand, zoals diesel01 dus ook zegt. Er wordt minder snel teruggeschakeld, alles gaat wat gezapiger.
b) Dat dacht ik ook en ik denk dat coasting die extra zuinigheid geeft omdat je echt veel verder kan uitrollen. Maar dan moet je die situatie wel inzien en ernaar handelen. Dus op een afrit nog veel eerder van je gas/ACC af dan voorheen.
c) Vraag ik mij ook af; ik voel het idd ook, leidt dat niet tot extra slijtage? Tijdens ECO-rijmodus dus lekker op de ACC/PA rijden, dan wordt er sowieso minder gecoast. En dan op de juiste momenten de ACC/PA eraf de boel laten uitrollen.
d) Alles buiten de snelweg doe ik nooit in ECO, dan vind ik vooral dat aankoppelen te onrustig.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Bart schreef: 10.03.2022 - 10:54 En door de tuning nog steeds voldoende kracht onderin ;-)
Bart schreef: 10.03.2022 - 10:54 En door de tuning nog steeds voldoende kracht onderin ;-)
Heel grappig om te zien aan de verbruiksmeter, dat ding is grijs als het onzuinig is en groen wanneer je lekker bezig bent.
Trek je op dan gebruik je pk's en dan is hij grijs, begint de bak te schakelen dan gaat hij van grijs langzaam naar groen, is het eenmaal op snelheid en je laat hem snelheid maken van 50 naar 80 dan doet hij dat op koppel en dan zie je dus de verbruiksmeter volledig in het groen staan.
Laag in de toeren op koppel snelheid maken is dus het advies.
En ja met 500nm is er koppel zat.
Buiten de snelweg doe ik ook alles op acc/eco, ontkoppelen doet de D5 alleen als ik het laat uitrollen, op acc heb maximale afstand waardoor de cruise verschillen zonder te remmen opvangt.
Maar je moet wel de mindset hebben, in de stad heb je mensen die voor de verkeerslichten eerst hun voet uit het dashboard kastje moeten halen, dan de versnelling inleggen en voordat je er erg in hebt sta je weer stil voor datzelfde verkeerslicht, dan helpt die eco stand niet als je even snel moet....maar het is wat het is.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Maar regelt de auto dat of is het de stand van je voet? Dat is de vraag...;--)
Je wordt met die meter iig gestimuleerd om zuiniger te rijden.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik heb het al elders geschreven dat ik op de Autobahn ook de eco-stand heb gebruikt omdat je dan vroeger vertraagt als je een tragere voorligger nadert (i.p.v. toch in de remmen te gaan), en bij vrij baan schakelt de bak dan geen twee versnellingen terug om weer op de ingestelde snelheid te komen. Dit is met name voor de inzittenden prettiger.

Ik stadsverkeer en op secundaire wegen vind ik de eco-stand te sloom.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Exact!
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

raspaardje schreef: 10.03.2022 - 12:07 Maar regelt de auto dat of is het de stand van je voet? Dat is de vraag...;--)
Je wordt met die meter iig gestimuleerd om zuiniger te rijden.
Zie hier het verschil tussen mensen die er heel ver in willen duiken en mensen die het nemen zoals het is. 8)
Ik heb vroeger een opleiding gedaan tot rijinstructeur, daar zaten ook mensen die zo ver doordachten dat ze op enig moment vastliepen in de eigen gedachtegang, error...error. ;)
In mijn voorbeeld doe ik alles met de CC, stand van de voet is hetzelfde, wil ik vlot optrekken in ecostand dan moet de voet diep naar beneden, doe ik hetzelfde in individueel dan bok ik direct op de voorganger.
Dan zal de auto en de techniek het wel doen, gok ik.
Terug naar de vraag, ja ik merk met een beetje goede wil een significant verschil van 1.5/2liter besparing per 100km, niet schokkend maar toch.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1914
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

ik heb nu na bijna 14 maanden 70.000km waarvan 69.000km in ecostand gereden(de rest reken ik als de km's waar ik vergeten ben aan het rolletje te draaien...)
ik zit op een gemiddeld verbruik van 5.82l/100km(1 op 17.18) 2021 v60 d3
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3039
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Goed te zien deze reacties,
En voorzichtige conclusie na eerste inventarisatie is dat het voor een diesel motor zeker helpt zuinigere rijstijl te behalen.

Zijn er mensen met een benzine die verbruik bijgehouden hebben met / zonder ECO?
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik rijdt met n B4 vrijwel altijd alleen en op eco, ik ben op de lange stukken tevreden met rond de 6 ltr op 100km
Gebruikersavatar
Martijn85s60
2nd Gear member
Berichten: 105
Lid geworden op: 05.10.2021 - 19:42

Hallo
Ik rijd met de t5 s60 benzine
Heb de rijmodi aangepast aandrijving eco, stuur midden
De eco is wel zuiniger dan comfort rijmodi
Rij veel stads en provinciale wegen
Zie foto de groene balkjes onder de 10 is in eco
Moet er wel nog langer in eco rijden om echt resultaten te zien
En vind in eco rijden heerlijk wel wat zwaarder gas geven maar lekker rustig zo, dan in dynamisch of comfort
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Golf 2 89'
Peugeot 306 98'
Volkswagen polo 99'
Opel astra 2001'
Opel astra 2010'
Huidig s60 t5 r design 2019 Polestar Engineered puur op benzine gelukkig nog😉
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1705
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Ik ben er enkele dagen geleden ook weer mee begonnen. Vind het rustiger rijden voor de vrouw en de kinderen. Dat sportieve is er dan vanaf en hij loopt lekker vlot de bocht om. En daar hebben we er hier duizenden van. Dagelijks mini ritje, ja schiet me dood daarvoor is hij niet gemaakt, tot aan de peutertuin en terug zegt dan 7.8 ofzo ipv 9.9 om het een gemiddelde te geven. Maar eenmaal in eco voel ik me op dat moment ook weer wat gemotiveerd om er nog enkele tientjes vanaf te doen. Coasting waar mogelijk, zonder achterligger extra rustig enzo.
Maar af en toe rijden zoals de wagen het kan zonder op die getallen te staren blijft natuurlijk orgasmisch genot 🤣
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Het grote nadeel is met veel 80km wegen dat er mensen zijn die 60 mooi vinden en dat dus ook rijden.
Even snel inhalen is wel een uitdaging en druk dan toch even de polestar stand er op.
Er moet ook nog gewoon gewerkt worden en afspraken gehaald worden....
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

diesel01 schreef: 10.03.2022 - 10:50 Ja, op deze manier doe ik zo 2 tot 3 dagen langer met een tank diesel wat per saldo dan helemaal niet zoveel scheelt met voorheen.
Ook op de vakantie straks doe ik het zo, tanken doe ik wel een paar km bij de autobahn vandaan, lunch kan dan ook mooi ergens in een gaststatte en het zou mij niet verbazen dat Oostenrijk op 1 tank diesel te halen is.
Dus ja, die eco stand scheelt wel bij mij.
Weliswaar nu een benzine/batterij auto maar ik ga Kassel op 1 tank tijdens de vakantie niet halen denk ik....
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hahahaha Han, pedal to the medal.....
Het lukte mij ook om een halve tank diesel te verstoken tussen Bunde en Bad Bentheim, flatout over de 31.
Diesel in Dld is nog duurder dan NL, ach op onze ritjes door Frankrijk reed ik ook altijd 133 op de PA en dat liep ook altijd vlot.
Dat ga ik nu ook in Dld doen en dat scheelt behoorlijk aan diesel, wil je niets betalen dan moet je niet weggaan...
En met een caravan achter de V60 ben je helemaal aan de beurt straks, de D5 zal hem dan ook wel lusten.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

diesel01 schreef: 11.03.2022 - 10:30 Hahahaha Han, pedal to the medal.... En met een caravan achter de V60 ben je helemaal aan de beurt straks, de D5 zal hem dan ook wel lusten.
:-) :-) Wohnwagen!
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”