Volvo Cars start met een praktijktest met draadloze laadtechnologie voor elektrische voertuigen. De test wordt uitgevoerd in een live stadsomgeving in het Zweedse Göteborg, in samenwerking met geselecteerde partners, om het potentieel van deze technologie te onderzoeken.
Als onderdeel van de praktijktest worden meerdere exemplaren van de volledig elektrische Volvo XC40 Recharge ingezet als taxi. Cabonline, de grootste taxiondernemer in Scandinavië, neemt de auto’s voor een periode van drie jaar in gebruik. De batterijen van deze Volvo’s kunnen dan bij bepaalde standplaatsen in Göteborg draadloos worden opgeladen. De test met draadloos laden behoort tot de vele projecten die zijn geschetst binnen het strategische initiatief ‘Gothenburg Green City Zone’, waarbij aangewezen gebieden in de stad worden gebruikt als live testlocatie voor de ontwikkeling van duurzame technologie.
Live testomgeving
“Gothenburg Green City Zone stelt ons in staat om nieuwe technologieën uit te proberen in een live testomgeving en na verloop van tijd te evalueren, om uiteindelijk het potentieel voor grootschalige toepassing te onderzoeken”, zegt Mats Moberg, Head of Research and Development bij Volvo Cars. “Het testen van nieuwe laadtechnologie in samenwerking met geselecteerde partners is een goede manier om alternatieve laadmogelijkheden voor onze toekomstige auto’s te ontdekken.”
Eenvoudig in gebruik
De laadstations die in de test worden gebruikt, zijn geleverd door Momentum Dynamics, een toonaangevende leverancier van draadloze laadsystemen. Het laden begint automatisch zodra een geschikt voertuig parkeert boven het laadstation dat in het wegdek is ingebouwd. Zo kunnen bestuurders hun elektrische auto eenvoudig opladen, zelfs zonder te hoeven uitstappen.
Hoge laadvermogens
Het laadstation stuurt de energie door een laadpad naar de ontvanger in de auto. Het 360-graden camerasysteem wordt gebruikt als hulpmiddel om de auto gemakkelijk uit te lijnen met het laadstation. Bij de volledig elektrische XC40 Recharge wordt de batterij draadloos opgeladen met een vermogen van meer dan 40 kW. Dat is bijna vier keer hoger dan via een conventioneel 11 kW AC-laadpunt en bijna net zo snel als een 50 kW DC-snellader. De elektrische Volvo’s worden door Cabonline ruim twaalf uur per dag ingezet en rijden circa 100.000 kilometer per jaar. Daarmee is dit ook meteen de eerste echte duurtest van een volledige elektrische Volvo in een commerciële toepassing.
Zweedse partners
Andere partners die betrokken zijn bij dit project zijn de Zweedse retailers Volvo Bil en Volvo Car Sörred, het Zweedse energiebedrijf Vattenfall en zijn laadnetwerk InCharge, het stadsenergiebedrijf Göteborg Energi en Business Region Gothenburg, een gemeentelijk agentschap voor economische ontwikkeling dat eigendom is van de stad Göteborg.
Volvo Cars was vorig jaar ook betrokken bij de lancering van het Gothenburg Green City Zone-initiatief, dat streeft naar emissievrij vervoer tegen 2030. Door een echte stad als proeftuin te gebruiken, hoopt het bedrijf de ontwikkeling op het gebied van elektrificatie, gedeelde mobiliteit, autonoom rijden, connectiviteit en veiligheid te versnellen.
https://www.media.volvocars.com/nl/nl-n ... g-original
Volvo Cars test nieuwe technologie voor draadloos laden
In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40457
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ben
Ga naar
- Over Volvo Forum
- ↳ Berichten over de werking van Volvo-forum.nl
- ↳ Volvo en Forum hebbedingen
- ↳ De Forumsponsors
- ↳ Aanbiedingen van Sponsors
- ↳ FAQ over het forum
- Algemeen Volvo
- ↳ Volvo algemeen (niet technisch)
- ↳ Zou mijn oude Volvo nog rijden?
- ↳ Volvo fraudemeldingen
- ↳ Volvo Nieuws
- ↳ Volvo Racing Nieuws
- ↳ Volvo Ocean Race
- ↳ De avonturen van Peth©oni
- ↳ Polestar Cyan racing
- ↳ Volvo Drive Magazine
- ↳ Volvo SPY
- De Modellen
- ↳ De Klassiekers
- ↳ De Katterug en Duett
- ↳ De Amazon
- ↳ AWD maar geen XC
- ↳ 1800 serie
- ↳ De oldtimers
- ↳ De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic
- ↳ De 'Bakstenen'
- ↳ De 140 - 240 - 160 - 260 series
- ↳ De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90
- ↳ De Nederlandse Volvo's
- ↳ De 66 - 340 - 360 series
- ↳ De Volvo 440 - 460 series algemeen
- ↳ Volvo 400 evenementen
- ↳ Volvo 400 techniek
- ↳ Volvo 400 foto's
- ↳ Volvo 400 projekten
- ↳ S40 - V40 Classic
- ↳ De 480
- ↳ De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004
- ↳ S40 - V50 series
- ↳ C30
- ↳ V40
- ↳ XC40
- ↳ De 60 - 70 - 80 en 90 series
- ↳ XC90 Classic t/m MY 2014
- ↳ S60 my 2000 t/m 2009
- ↳ V70 MY2000 t/m MY2007
- ↳ S80
- ↳ C70 vanaf MY2007
- ↳ V70/XC70 vanaf MY2008
- ↳ XC60 t/m MY2017
- ↳ S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018
- ↳ XC70 t/m MY2007
- ↳ XC90 vanaf MY2015
- ↳ S90 / V90 vanaf MY 2016
- ↳ XC60 vanaf MY 2018
- ↳ V60/S60 vanaf MY 2019
- ↳ Elektrische Volvo's
- ↳ Plug In Hybrid Volvo's
- ↳ Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles
- ↳ EX30
- ↳ EC40
- ↳ EX40
- ↳ EX90
- ↳ Volvo Polestar tuning
- Volvo Techniek Algemeen
- ↳ Techniek overig
- ↳ Over alle vloeistoffen
- ↳ Turbo
- ↳ Handleidingen + gereedschapstips
- ↳ Banden en velgen
- ↳ Tuning (niet optisch)
- ↳ Bifuel
- ↳ Techniek niet modelgebonden
- ↳ Verzorging
- ↳ Canbus
- ↳ Software voor Volvo's
- ↳ Audio - Video - Navigatie - Communicatie
- ↳ Algemeen A-V-N
- ↳ iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07
- ↳ Telefoon in de auto
- ↳ Televisie in de auto
- ↳ Navigatie van Volvo
- ↳ Navigatie 'niet Volvo'
- ↳ Communicatie
- Volvo's in bedrijf
- ↳ De werkpaarden van Volvo
- ↳ Foto's van Volvo Trucks en Bussen
- ↳ Foto's van Volvo Graafmachines
- ↳ Informatie over Volvo op het werk
- Volvo Club Nederland
- ↳ VCN nieuwsberichten
- ↳ VCN Evenementen
- Off Topic
- ↳ Links
- ↳ Off Topic rubrieken
- ↳ Off Topic Auto
- ↳ Polestar
- ↳ Off Topic Algemeen
- ↳ De film van Ome Willem
- ↳ Off Topic IT
- ↳ Naar Scandinavië
- ↳ On(t)roerend goed
- ↳ Toeristische tips