Pagina 1 van 2

Iets meer ‘sound’

Geplaatst: 19.02.2022 - 03:12
door V40Cross-Ed
De sound van mijn 5 cilinder is erg beschaafd. Iets te vind ik eigenlijk. Ik ben geen sport uitlaat-man, maar de roffel mag best iets meer op de voorgrond. Hij is nu keurig verstopt. Weet iemand met welke lichte modificatie de deksel een beetje van de pan kan?

Iets meer ‘sound’

Geplaatst: 19.02.2022 - 09:40
door Msuidgeest
Een uitlaat bestaat doorgaans uit een katalysator met daar achter een geluidsdemper. Met die laatste kun je wat doen: een die minder dempt of weghalen.

Iets meer ‘sound’

Geplaatst: 19.02.2022 - 13:30
door V40Cross-Ed
Zijn hier pasklare oplossingen voor?
Ik heb wat gegoogled en kom uit bij Guerrilla Exhaust in Helden. Daar monteren ze een by-pass met klep en afstandsbediening. Als je de herrie zat ben schakel je weer terug naar normaal. Iemand daar ervaring mee?

Iets meer ‘sound’

Geplaatst: 19.02.2022 - 14:04
door e_knook
Ik heb een soorgelijke klep gehad in een audi a6 4.2 v8 doe ik gehad heb, met een v8 klonk het geweldig, maar wel erg luid. Ik heb geen idee hoe dat zou klinken met een 5 cilinder. Maar beschaafd is het zeker niet.

Iets meer ‘sound’

Geplaatst: 19.02.2022 - 16:58
door OGA244
is een T5 van 2015 geen 4 cilinder?

Iets meer ‘sound’

Geplaatst: 19.02.2022 - 17:16
door Emmevi
Een demper bestaat vaak uit schotten en/of dempingsmateriaal. Als je de demper eens los slijpt, deze dingen eruit haalt, en dan weer dicht last zou je meer lawaai moeten hebben.

Iets meer ‘sound’

Geplaatst: 20.02.2022 - 10:56
door fredhead
Waarschijnlijk heb je een tussendemper en een einddemper en daarnaast dempen de turbo en katalysator ook wat geluid.
Je zou kunnen overwegen de middendemper te vervangen door een rechte pijp zodat er iets meer geluid naar boven komt.

Mijn eigen ervaring met een turbodiesel waarvan de uitlaat brak voor alle dempers is dat zelfs toen het geluid nog flink mee viel.
OGA244 schreef: 19.02.2022 - 16:58 is een T5 van 2015 geen 4 cilinder?
Deze gedachte zat ik ook mee.
Tot 2014 is de V40 kennelijk ook nog met een 5 cilinder verkrijgbaar geweest en stel dat deze laat op kenteken is gezet zou het gewoon moeten kloppen.
Ik wist niet beter dan dat het alleen maar 4 cilinder motoren waren die in de V40 verkrijgbaar zijn.

Iets meer ‘sound’

Geplaatst: 20.02.2022 - 14:17
door RB64
V40Cross-Ed schreef: 19.02.2022 - 03:12 De sound van mijn 5 cilinder is erg beschaafd. Iets te vind ik eigenlijk. Ik ben geen sport uitlaat-man, maar de roffel mag best iets meer op de voorgrond. Hij is nu keurig verstopt. Weet iemand met welke lichte modificatie de deksel een beetje van de pan kan?
De tussendemper vervangen met een open stuk pijp zou het goedkoopste zijn voor een iets donkerder geluid.

Iets meer ‘sound’

Geplaatst: 20.02.2022 - 14:42
door V40Cross-Ed
Denk dat ik dat eerst maar eens probeer die tussendemper er tussenuit.
Het is echt een 5 pitter, ik kom m niet veel tegen, zeker niet in deze CC uitvoering met AWD.
Het is echt een van de allerlaatste met 5 cilinders in de V40 met 254pk. Daarna zijn ze overgestapt op 2.0 4 cil met 245pk.
Net zo snel maar qua beleving een heel andere auto kan ik je vertellen.

Iets meer ‘sound’

Geplaatst: 20.02.2022 - 15:49
door V70/2.4D/2003
Mag ik zo vrij zijn en een ieder met creatieve oplossingen om het beschaafde geluid van een Volvo te verheffen naar een dB hoogte van het niveau “sjomp” te wijzen op het volgende:

Jullie auto heeft een kenteken dat is afgegeven op basis van de typegoedkeuring. Daaruit ook een dB waarde aan verbonden die tevens is opgenomen in de technische gegevens van de auto vermeld in het kentekenregister.

Ga je nu creatief aan de gang en gaat er meer herrie komen ben je, los van het schijt hebben aan de omgeving en het milieu, strafbaar bezig in die zin dat, bij constatering:

* Verbaal
* WOK MELDING

En dat laatste is, naast de bon, de kers op de taart. Je mag herkeuren bij de RDW en voor de keuring er voor zorgen dat de auto weer origineel is. En nog mooier, je mag niet rijden zo lang als de WOK op het kenteken staat.
Om nu een hoop geld te besparen, ellende ook, is het advies:

DOE MAAR NIET!

Iets meer ‘sound’

Geplaatst: 20.02.2022 - 17:35
door V480-S60
V40Cross-Ed schreef: 20.02.2022 - 14:42 Denk dat ik dat eerst maar eens probeer die tussendemper er tussenuit.
Het is echt een 5 pitter, ik kom m niet veel tegen, zeker niet in deze CC uitvoering met AWD.
Het is echt een van de allerlaatste met 5 cilinders in de V40 met 254pk. Daarna zijn ze overgestapt op 2.0 4 cil met 245pk.
Net zo snel maar qua beleving een heel andere auto kan ik je vertellen.
Als het een 5 pitter is, is de auto voor november 2014 gebouwd en dus niet van 2015. Mogelijk is de auto als overjarig pas in 2015 op kenteken gezet.
In 2015 zijn er alleen maar 4 pitters gebouwd. Dus de opmerking van OGA klopt gewoon.

Iets meer ‘sound’

Geplaatst: 20.02.2022 - 18:54
door V40Cross-Ed
V480-S60 schreef: 20.02.2022 - 17:35
V40Cross-Ed schreef: 20.02.2022 - 14:42 Denk dat ik dat eerst maar eens probeer die tussendemper er tussenuit.
Het is echt een 5 pitter, ik kom m niet veel tegen, zeker niet in deze CC uitvoering met AWD.
Het is echt een van de allerlaatste met 5 cilinders in de V40 met 254pk. Daarna zijn ze overgestapt op 2.0 4 cil met 245pk.
Net zo snel maar qua beleving een heel andere auto kan ik je vertellen.
Als het een 5 pitter is, is de auto voor november 2014 gebouwd en dus niet van 2015. Mogelijk is de auto als overjarig pas in 2015 op kenteken gezet.
In 2015 zijn er alleen maar 4 pitters gebouwd. Dus de opmerking van OGA klopt gewoon.
Niet echt interessant vind ik, die paar maanden verschil in administratieve definitie. Het maakt het produkt nog exclusiever. Bovendien gaan we hier off-topic.

Wel interessant vind ik de opmerking dat inderdaad de wet overtreedt door aan de uitlaat gaan sleutelen. Wellicht dat je met een klep hier toch omheen kunt.

Iets meer ‘sound’

Geplaatst: 20.02.2022 - 19:20
door fredhead
Toch wel interessant, want dat maakt dat het bouwjaar van je auto verschilt met wat er gezegd wordt.

Iets meer ‘sound’

Geplaatst: 20.02.2022 - 19:37
door Johan s60
In nederland weet ik het niet, maar in duitsland vinden zo'n klep geen goed idee.

Iets meer ‘sound’

Geplaatst: 20.02.2022 - 22:22
door Murdock
onzin, als ik een sportuitlaat onder mijn auto hang, is er mits deze aan de wet voldoet niks aan de hand.
in DE moet je dit soort modificaties laten eintragen bij een Tüv station

Iets meer ‘sound’

Geplaatst: 21.02.2022 - 07:48
door Rinootje
Johan s60 schreef: 20.02.2022 - 19:37 In nederland weet ik het niet, maar in duitsland vinden zo'n klep geen goed idee.
Beetje raar, dat een vriend van mij een BMW M4 gekocht heeft, die geïmporteerd uit Duitsland, al af fabriek uitgerust was met een elektrisch bedienbare klep in de uitlaat...
En dat verschil hoor je ook heel duidelijk.

Iets meer ‘sound’

Geplaatst: 21.02.2022 - 16:26
door V480-S60
V40Cross-Ed schreef: 20.02.2022 - 18:54
V480-S60 schreef: 20.02.2022 - 17:35
V40Cross-Ed schreef: 20.02.2022 - 14:42 Denk dat ik dat eerst maar eens probeer die tussendemper er tussenuit.
Het is echt een 5 pitter, ik kom m niet veel tegen, zeker niet in deze CC uitvoering met AWD.
Het is echt een van de allerlaatste met 5 cilinders in de V40 met 254pk. Daarna zijn ze overgestapt op 2.0 4 cil met 245pk.
Net zo snel maar qua beleving een heel andere auto kan ik je vertellen.
Als het een 5 pitter is, is de auto voor november 2014 gebouwd en dus niet van 2015. Mogelijk is de auto als overjarig pas in 2015 op kenteken gezet.
In 2015 zijn er alleen maar 4 pitters gebouwd. Dus de opmerking van OGA klopt gewoon.
Niet echt interessant vind ik, die paar maanden verschil in administratieve definitie. Het maakt het produkt nog exclusiever. Bovendien gaan we hier off-topic.

Wel interessant vind ik de opmerking dat inderdaad de wet overtreedt door aan de uitlaat gaan sleutelen. Wellicht dat je met een klep hier toch omheen kunt.
Ik hoor het al. Het kan je dus geen lor schelen dat je mogelijk verkeerde onderdelen krijgt. Het bouwjaar is namelijk leidend voor dit soort zaken.
Een klep is in het systeem is daarnaast ook niet toegestaan. Je zal toch in de aftermarket scene moeten kijken voor een uitlaat die binnen de regels blijft. Anders is het zoals gezegd: grote kans op een WOK.

Iets meer ‘sound’

Geplaatst: 21.02.2022 - 18:06
door Hans Eilander
V40Cross-Ed schreef: 20.02.2022 - 14:42 Denk dat ik dat eerst maar eens probeer die tussendemper er tussenuit.
ik snap werkelijk niet waar je de euvele moed vandaan haalt, om bewust pokkeherrie te gaan veroorzaken. Je beschadigd op deze manier niet alleen het imago van Volvo, maar je schijnt ook schijt te hebben aan door jouw veroorzaakte geluidsoverlast in je directe omgeving! :police:

Iets meer ‘sound’

Geplaatst: 21.02.2022 - 22:18
door fredhead
Je hebt herrie en herrie, hier wordt je doodmoe van de GTi-tjes die permanent flatulent zijn omdat dat tegenwoordig cool is vanuit de fabrikant.

Iets meer ‘sound’

Geplaatst: 22.02.2022 - 09:22
door Hans Eilander
fredhead schreef: 21.02.2022 - 22:18 Je hebt herrie en herrie, hier wordt je doodmoe van de GTi-tjes die permanent flatulent zijn, omdat dat tegenwoordig cool is vanuit de fabrikant.
Dát bedoel ik. Herrie, past toch absoluut niet bij een Volvo? ;)