Tuning Volvo V60 D6

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

Hoi allen,

Ik wil graag mijn ervaring delen van het tunen van mijn Volvo D6.

Sinds 2001 rij ik auto en eigenlijk alleen 1 auto gehad welke ik niet gereden heb met aangepaste software (was een ouwe XR3i heeeerlijk autootje).
Mazda 1x, Opel 1x, Renault 1x, Alfa Romeo 2x en inmiddels 3 volvo's verder pas ik de software zelf aan na aanschaf.

Toen ik mijn D6 gekocht heb in mei vorig jaar was het eigenlijk niet nodig om deze te tunen... had immers 285pk en was een beest met de originele software.
Echter het jeukte steeds meer en heb de stoute schoenen aangetrokken en gisteren mijn Volvo ook getuned.

op de Mazda en Opel na zijn al mijn auto's getuned bij hetzelfde bedrijf met alle tevredenheid namelijk Tunex. Dat geldt ook voor mijn eerste 2 volvo's. Nooit ellende of wat mee gehad en al die jaren prima geholpen dus ook alle lof voor die mannen.

Na alle positieve verhalen over Obbetuning (voorheen Volvotune) heb ik deze keer gekozen voor een andere tuner dus tov mijn standaard adres (Tunex). En ik moet bekennen dat dit qua dienstverlening, uitleg en het hele verhaal idd next level is.
Mijn auto werd van te voren uitgelezen door Obbe en mij werd keurig getoond welke oude storingen er in zaten. Ook was er een advies om de bak te flushen omdat er dus een "serieuzere" melding was volgens hem. Zelf niets gemerkt van mindere schakelgedrag maar hij geeft aan dat het zou kunnen komen omdat er meer vermogen zal zijn nou. Wat ik waardeerde is dat me dus vooraf aangetoond werd dat deze melding in mijn auto aanwezig was. Oh btw.... de afspraak voor de Flush staat al bij MMTS voor morgen haha...

Afijn verder met mijn verhaal, nadat mijn auto gecheckt werd of het verstandig was om door te gaan met het tunen werd er een kopie gemaakt van de aanwezige meldingen (ik zelf heb er ook een foto van gemaakt) en werd er gestart met het "tunen". De aangename verrassing kwam toen ik plaatsnam in de wachtruimte. Er kwam namelijk een appje met de vraag "Hey als je het leuk vindt om mee te kijken wat en hoe ik het doe ben je welkom".... nou dat laat ik me natuurlijk geen 2x zeggen. Dus ik nam plaats naast Obbe waar me het hele proces netjes uitgelegd en verklaard werd .

Denk dat dit stukje betrokkenheid en vertrouwen wat er ontstaat hetgeen is waar Obbe zich iig in onderscheidt van andere tuners. Want naast dat mijn auto getuned werd is me uitgelegd wat een EGR doet en hoe het werkt. Na deze uitleg vroeg ik hoeveel het kost om deze dan te sluiten en dat was uiteraard in de prijs inbegrepen. Na mijn verzoek werd deze ook "gesloten".

Toen de software eenmaal geupload was in de computer van de auto vroeg ik "ok Obbe, nou moet ik ca 250km rustig aan doen met rijden toch"..... het antwoord wat ik hierop kreeg heeft me nog eens aangetoond dat ik bij het juiste bedrijf beland ben.

Hij zei me namelijk het volgende..... "ik heb geen enkele reden of belang dat je het vermogen van de auto test als je 250km verder bent. Het kan namelijk zijn dat de onderkant van een slangetje niet goed is en deze knapt na dat er meer vermogen gevraagd word dan kunnen we dat beter gelijk hier verhelpen. Sterker nog ik wil dat je de auto gaat test rijden en flink accelereren om zelf te testen en te ondervinden hoe en wat. Pas daarna mag je me betalen of we maken alles ongedaan als je dat liever hebt".

Een heel verhaal samenvatten, mijn ervaringen met de diensten van Obbe zijn geweldig. Ik hoop dat het technische deel van zijn werk ook goed blijft.

En nou genieten van my rocket haha
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
henk-v
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 26.12.2021 - 11:21

En wat zijn je bevindingen nu we weer een week verder zijn?
Armoderos
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
Locatie: Enschede

We zijn nou ca 1000km verder en eigenlijk rijdt de auto gewoon vlotter ins tand Hybrid.
In stand POWER was de auto voorheen ook al een snelle jongen maar nou is het gewoon net een Formule F1 (mocht de nwe auto van Max niet bevallen mag hij mijn D6 wel lenen tijdens de races haha).

Qua verbruik weet ik het ect niet. Want ik stekker veel dus denk niet dat ik eenvoudig zal merken dat het minder is. Mijn ervaring met voorgaande tuningen op andere auto's bevestigd dat een auto 100% minder verbruikt na de softwareaanpassing. Hoe ik het bij deze ga merken, misschien als ik straks op vakantie ga en een lang stuk ga rijden.

Uit voorzorg heb ik de bak ook geflushd vorige week bij Martin in Oldenzaal (MMTS) en dat merk je pas goed zeg. Auto schakelde voorheen prima maar ik zie nou pas dat het nou veel soepeler is. Helemaal duidelijk is het bij een koude motor als de auto net gestart is.

Dus, een tevreden klant hier.....
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”