Automaat: toerental schommelt berg op.

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Peter V70
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 23.02.2017 - 16:18

Hallo allemaal,

Ben al jaren niet op het forum geweest, maar zou nu toch graag jullie mening horen. Ik heb een V70 uit 2005 met 5-cylinder 2.4 en automaat. Ik woon in Luxemburg, dus flink heuvelachtig. Er is een erg lange en vrij steile helling waar ik regelmatig tegenop ga en ik zou dan tussen de 50 en 60 km willen vasthouden. Maar bij een constante snelheid op die helling zakt het toerental elke 3 seconden ongeveer een heel stuk weg en komt dan opeens weer omhoog. Hij schakelt niet, maar het toerental gaat dus in dezelfde versnelling op en neer en op en neer en op en neer. Hij zakt iets langzamer en schiet iets sneller weer omhoog. Heel irritant, ook omdat hij zo laag gaat dat ik voel dat hij het niet fijn vindt. Als ik flink gas geef dan doet hij dat niet, maarja dan ga ik veel harder rijden dan ik eigenlijk mag op die weg.

Heb al dingen gelezen over gasklephuis of ETM (wat is ETM?). Ik heb verder niet echt klachten met de automaat. Hij schakelt netjes. Er staat 282.000 km op en volgens mij is de automaat nog nooit gespoeld. Dat vond de dealer hier niet nodig. Misschien toch maar eens doen.

Alle tips en uitleg zijn welkom. Bedankt.

Peter
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Als je die helling op gaat, doe je dat met de automaat in z'n D of zet je hem handmatig in een versnelling vast?
Klinkt mij dat de bak zelf een te hoge versnelling kiest (gok de 4e) en dan in lock-up gaat en daar ook telkens weer uit schiet.
Zet hem zelf eens in de 3e versnelling vast en kijk wat er dan gebeurd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Peter V70
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 23.02.2017 - 16:18

Dankje Fredhead. Dat is een goed idee. Ik rij inderdaad in D die helling op. Zal het eens handmatig in 3 proberen en kijken of het dan ook gebeurt.
Overigens weet ik niet wat ik daar precies wijzer van word als het dan wel of juist niet optreedt :), maar jij misschien wel.

Groeten,
Peter
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Als het in z'n 3 niet gebeurd maakt hij genoeg toeren om in lock-up te gaan.
Er vanuitgaand dat de automaat zelf denkt de 4e versnelling te kiezen zal deze telkens in lock-up gaan en er weer uit omdat de belasting bij een te laag toerental te hoog is.
Is dus gewoon een product eigenschap, automaat rijd prachtig maar af en toe moet je wel zelf de regie nemen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Peter ik woon in de Auvergne in de bergen en mijn automaat doet soms hetzelfde, Ik schakel met de hand als ik in de berg zit op destukken waar je toch niet hard kunt rijden. Bijv ik rij kilometers lang in de vierde handmatig. Die doet het goed tussen de 40=65km per uur, Je zit wat hoog in de toeren boven de 60 maar voor mij werkt het super. De afdaling laat ik rollen.

Probeer eens technisch te rijden in de berg en houd je RPM of toeren eens rond de 18=2000 met handmatig schakelen.
De vijfde in de automaat gaat er met 58 of 60 km al in en dan zit je met 15 1600 toeren veel te laag in de berg op en dan krijg je dat "slippende toerental beeld".

Daarnaast is een bak flushen ook wel helpend maar maar mogelijk heb je dat al gedaan.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

1800 toeren is voor een benzineblok al niet zoveel Bob. Je vergelijkt het nu met jouw D5 :)
Laat hem maar rustig 2000-2500 toeren draaien minimaal met klimmen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

fredhead schreef: 20.02.2022 - 14:28 1800 toeren is voor een benzineblok al niet zoveel Bob. Je vergelijkt het nu met jouw D5 :)
Laat hem maar rustig 2000-2500 toeren draaien minimaal met klimmen.
Fred je hebt gelijk en dank voor de correctie, mijn aanname was dat een dieselblok was...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Peter V70
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 23.02.2017 - 16:18

Hartelijk dank voor jullie reacties. Dat klinkt positief. Waarschijnlijk is het dus geen defect, maar gewoon normaal voor de geschetse omstandigheden. Ik ben nog niet opnieuw op die helling geweest, maar ik kom daar zaterdag weer en zal verslag uitbrengen.

Het is inderdaad een D5. Ik had wel 2.4 vermeld, maar was de D vergeten.

Los van het bovenstaande ga ik eens zo'n powerflush laten doen bij TPR. Ik denk niet dat de ATF ooit is vervangen en ik heb nu 282.000 km.

Groeten,
Peter
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

vervangen ATF olie is nooit verkeerd. Doe Raymond de groeten bij TPR.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

In dat geval Bob z'n advies. En een beetje toeren kan echt geen kwaad.
Mijn S60 met Geartronic pendelde ook standaard in sommige omstandigheden en als je dat weet kan je daar rekening mee houden.
Bij 60 km/h vond de bak het een goed moment voor de 5e versnelling om dan dus constant een wisselend toerental te hebben. Handmatig de bak in z'n 4 en probleem opgelost.
Ook die was gespoeld en kende geen mankementen.
Huidige auto is ook een automaat, echter van een andere fabrikant en die knalt hem doodleuk met 50 km/h in z'n 5 als de omstandigheden het toe laten en pendelt dan niet.
Hangt gewoon echt van het product af :)

Sowieso kan een keertje spoelen zeker geen kwaad.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Tegenwoordig komt de lock-up er al in voor hij overschakeld naar de 2.
Slip kost brandstof.
Scheelt ook warmte in de bak.

Eric
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

erichendri schreef: 22.02.2022 - 22:02 Tegenwoordig komt de lock-up er al in voor hij overschakeld naar de 2.
Slip kost brandstof.
Scheelt ook warmte in de bak.
Eric
HA Erich wel mogelijk handig om type auto of bak te vermelden.... 8)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Peter V70
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 23.02.2017 - 16:18

Bedankt voor jullie erg waardevolle reacties. Het is inderdaad opgelost met handmatig schakelen. Ik reed diezelfde lange helling weer op en voelde dat het toerental weer begon te zakken.
Heb hem toen op handmatig gezet en dat bleek de 4e versnelling te zijn. Daarmee bleef hij constant op 1800 toeren, wat prima ging (D5).
Denk dat hij in D zeker tot onder de 1500 zakte, maar dat heb ik niet goed bekeken. Fijn om te weten dat het niet echt een defect is, maar gewoon een kwestie van even handmatig schakelen.

Groeten,
Peter
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Ik zou de motor heuvel op rond de 2200 toeren houden.
Iets hoger mag ook.
De koeling en smering is dan veel beter.

Eric
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2007”