Koelsysteem verversen, thermostaat en sensoren

Plaats reactie
Volvo-XC702.5T
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 08.06.2020 - 17:50

Bijdeze sinds paar weken in bezit van een S80 uit 1999 2.4 non turbo 170 pk. Kilometerstand rond 342.000. Onlangs een grote beurt gegeven en wat nieuwe lampjes ingezet enz. Nu blijkt dat de temperatuur meter niet op 90 graden wil komen... althans duurt heel lang. Dus van plan om thermostaat (orgineel Volvo), temperatuursensor en koelvloeistofsensor te vervangen. Daarbij het hele systeem koelvloeistof eruit te halen en nieuwe in te doen(rond 8 liter)

Nu de vraag wat erin te doen? Uiteraard de orginele van Volvo wil ik er in doen. Maar de versie G11(groen oude versie van volvo) moet gemend worden met water. Op de dop staat 50/50 verhouding met water. Uiteraard geen kraan water gebruiken inverband kalk in systeem. Gedeminiraliseerd water word dan de oplossing.

Mijn bedoeling was 50/50 Gedeminiraliseerd water met G11 antivries orgineel van volvo(groen). 4 liter om 4 liter.

Is het verstandig om Gedeminiraliseerd water te gebruiken daar zijn de meningen ook verschillend over... vaak voor nood maar niet om defentief te gebruiken.

Uiteraard heeft volvo ook kant en klare G11 staan die al gemixt is. Kant dat erin 8 liter totaal zonder zelf iets te moeten mengen. Pure koelvloeistof is vaak niet verstandig omdat de koeling niet optimaal is inplaats water dat beter koelt.
Maar is de kant en klare G11 van volvo exact zelfde als je het zelf mixt met Gedeminiraliseerd water?

Wie heeft welke voorkeur? En wat is beste.

Ben benieuwd. Er zijn nogal wat verschillen en geruchten over koelvloeistof, antivries, water, Gedeminiraliseerd water....

Alvast bedankt

Vriendelijke groet
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Ik heb tot nu toe bij iedere Volvo de originele 50/50 oplossing gebruikt. 50% demiwater en 50% kvs.

Als ik je trouwens een tip mag geven; je haalt nu het systeem leeg. Vervang dan meteen de slangenklem van je onderste radiateurslang voor een nieuw rvs exemplaar! Zijn vaak nog de originele uit de fabriek en die rotten allemaal door. Zou zonde zijn als dat je blok kost.
Volvo-XC702.5T
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 08.06.2020 - 17:50

Oke ja dat idee had ik al gewoon 50/50 kvs en demiwater.

Ah oke zal ff kijken hoe de staat ervan is. Anders zet ik gewoon een paar nieuwe erop. Bedankt 👍👍👍
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

En als je geld overhebt ... nieuwe waterpomp, spanrollen, riem en expansievatdop. Je bent namelijk toch al bezig ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Plaats reactie

Terug naar “S80”