Vreemd gedrag bochtassistent

Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4097
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

FAFJ, ik denk dat je ACC en PA door elkaar haalt. De Adaptive Cruise Control laat inderdaad ene grote afstand, zelfs op één blokje. Dat is veilig, maar de afstand is van dien aard dat anderen er nog tussen komen, en dan is minder veilig. Het zou m.i. dus veiliger zijn om de afstand die de ACC laat nog kleiner te kunnen zetten. Kans is dan wel dat de elektronische systemen te weinig reactietijd hebben.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

De ruimte wordt korter in comfort en nog korter in dymanic. Dan is de ACC ook agressiever.

Ik vind het wel meevallen, als er 1 of twee tussen komen in een ritje, prima!
De Acc is een stuk verbeterd tov de passat die ik had. Die remde regelmatig behoorlijk hard. Deze lijkt soms meerdere auto's vooruit te kijken.

Ik vind de ruimte oke
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4097
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik kan er ook goed mee leven. Ik merk wel dat ik nu vroeger naar links ga om in te halen dan in mijn vorige auto zonder ACC, en dit om een ingreep van de ACC voor te zijn. Op de autostrade heb ik 'm bij normale drukte altijd op één blokje staan, in de bebouwde kom op drie blokjes. Is het drukker of slecht weer, dan vergroot ik de volgafstand. Bij heel druk verkeer zoals op de Antwerpse ring, is de kortste volgafstand niet kort genoeg om invoegers te vermijden. Maar wellicht is dat rond elke grotere stad zo, dat het verkeer wat drukker en agressiever is; op die plekken is het dan goed om even de ACC uit te zetten. Helaas kan je niet met een druk op een stuurknop switchen tussen de ACC en de normale CC, dat moet via het Sensus-scherm. Maar ik heb nog nooit die behoefte gehad, ik heb me aangepast aan de rijhulpsystemen van de auto.

Ik rij meestal in Comfort. Op een kalme Duitse Autobahn met de ACC op 180 vond ik het fijner om in Eco te rijden : er wordt dan minder bruusk afgeremd voor een tragere voorligger en er wordt bij het weer optrekken minder of niet teruggeschakeld. Dat is veel fijner voor de passagiers, geeft een rustiger rijgedrag.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Het is gewoon een heel goed systeem.
Je moet je ook afvragen als je op grote ringwegen rijd met veel wisselen van baan of je het dan niet liever zelf doet.
Soms geef ik gewoon iets gas bij zpdat het gat kleiner is. Soort one pedal drive in een benzine versie :-).
Ik rijd regelmatig op de ring Rotterdam, die is wel wat rustiger met wisselingen dan die van Antwerpen.

Ik heb al vijf jaar in een passat met dit systeem gereden en daar was het ook al heel goed. In de Volvo is die iets verfijnder reageert wat rustiger.
Enig nadeel als je bv van baan 3 naar 2 gaat er er rijd een ander voertuig op baan 1, de auto dan remt, dat deed de VW niet. Die snapte beter dat de je baan verwisselde en niet die lijn door ging zetten.
-V60 B4 7dct R design wit
Miguel81
3rd Gear member
Berichten: 327
Lid geworden op: 12.06.2014 - 19:50

wasbeer2006 schreef: 02.03.2022 - 11:18 Het is gewoon een heel goed systeem.
Je moet je ook afvragen als je op grote ringwegen rijd met veel wisselen van baan of je het dan niet liever zelf doet.
Soms geef ik gewoon iets gas bij zpdat het gat kleiner is. Soort one pedal drive in een benzine versie :-).
Ik rijd regelmatig op de ring Rotterdam, die is wel wat rustiger met wisselingen dan die van Antwerpen.

Ik heb al vijf jaar in een passat met dit systeem gereden en daar was het ook al heel goed. In de Volvo is die iets verfijnder reageert wat rustiger.
Enig nadeel als je bv van baan 3 naar 2 gaat er er rijd een ander voertuig op baan 1, de auto dan remt, dat deed de VW niet. Die snapte beter dat de je baan verwisselde en niet die lijn door ging zetten.
Klopt, maar dit valt te ondervangen als je heel rustig van baan wisselt (langezamer dan de 3x knipperen van comfort functie) dan blijft ie als het ware op baan 2 kijken/wordt de hoek waaronder hij kijkt minder scherp. Ga je op een normale manier van baan wisselen dan ziet ie eerst de auto van baan 1 en zal dan ook afremmen, tegenwoordig is het al bijna automatisme om bij wisselen al bij het gaspedaal te zitten en bij inhouden meteen zelf wat gas bij te geven.
Huidige: V60 B3 Plus Dark, MY24, Vapour Grey
Vorige: V60 D3, MY20 - V60 D2, MY17 - V40 D4, MY15- V40 D2, MY15
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Goeie tip! Ja het is ook wennen.
De VW ACC haalde niet rechts in, dat kon bij een afrit wel een een dingetje zijn of een file met veel snelheidsverschil, ook altijd even voet bij het gas, dus het zal ook wennen.
-V60 B4 7dct R design wit
FAFJ
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 31.01.2022 - 14:42

Toch jammer dat er niet meer te switchen is tussen acc en cc. Rijdt een stuk comfortabeler (voor passagiers ook). Oudere volvo's hebben de optie in het menu. Maar dat is dus helaas bij de huidige auto's niet meer zo.

1 streepje en wat eerder naar links lost een deel van de ergernis op. Net nu 'onnodig links rijden' zwaarder wordt beboet. :-D :-D
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

FAFJ schreef: 01.03.2022 - 17:21 Ik ben net terug van wintersport met mijn nieuwe XC60 T6 Recharge (2022). De Pilot Assist is een ramp in drukker verkeer. Binnen no-time kom je amper nog vooruit omdat er telkens verkeer tussen komt. Ik rijd altijd op CC. Bij mijn vorige auto's, allemaal BMW, schakel je door 5 sec de ACC knop in te drukken over naar conventionele CC. Dus gewoon snelheid vasthouden en niet reageren op voorganger. Heeft iemand een idee of er bij Volvo ook een dergelijke trick is om van Pilot Assist over te springen op Cruise Control? In het menu kan ik alleen kiezen tussen PA en Speedlimiter.
klopt hij houudt echt veel te veel afstand en remt veel te vroeg
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

FAFJ schreef: 03.03.2022 - 15:07 Toch jammer dat er niet meer te switchen is tussen acc en cc. Rijdt een stuk comfortabeler (voor passagiers ook). Oudere volvo's hebben de optie in het menu. Maar dat is dus helaas bij de huidige auto's niet meer zo.

1 streepje en wat eerder naar links lost een deel van de ergernis op. Net nu 'onnodig links rijden' zwaarder wordt beboet. :-D :-D
Ik weet niet wat je met CC bedoelt maar als je een normale CC bedoeld kan dat gewoon hoor.... Naar recht swipen en de knop met het tellertje indrukken.
Ik heb hem drie weken geleden gehaald dus redelijk nieuw.

De volvo ACC houd echt niet meer afstand dan van andere merken, iig niet van VW, BMW en Peugeot. Zet hem dan in dymanic dan is ie agressiever.

Met de pijltjes links op je stuur ga je van: Limiter --> CC of ACC --> Pilot assist (die niet werkt met CC). In je menu kan je dus van ACC naar CC switchen.
Ik heb er ook drie dagen over gedaan voo ik er achter was mijn vrouw rijd graag op de manuele ACC :-)
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Een XC60 MY22 heeft geen Sensus en dus deze mogelijkheid niet.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
FAFJ
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 31.01.2022 - 14:42

raspaardje schreef: 03.03.2022 - 19:34 Een XC60 MY22 heeft geen Sensus en dus deze mogelijkheid niet.
Thanks, dat is precies mijn punt. En ik begrijp inmiddels dat er ook geen ander trucje is om met conventionele cc te rijden. ☹
NBteB
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 09.10.2019 - 14:58

FAFJ schreef: 04.03.2022 - 00:31
raspaardje schreef: 03.03.2022 - 19:34 Een XC60 MY22 heeft geen Sensus en dus deze mogelijkheid niet.
Thanks, dat is precies mijn punt. En ik begrijp inmiddels dat er ook geen ander trucje is om met conventionele cc te rijden. ☹
Klopt. Voor mij de reden geweest om de XC60 na 4 maanden weg te doen. Nu een X5 met even grote accu en cruise control. Best of both words. Ik vond de X5 eigenlijk te duur, maar ben achteraf blij dat Volvo mij die kant op gedreven heeft.
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”