Ik rijd vrijwel altijd met de (adaptive) cruise control aan. Ook de bocht assistent is actief. Meestal werkt dat prima; als je op de snelweg een scherpe(re) bocht nadert, vermindert de auto vanzelf snelheid. Na de bocht wordt de ingestelde snelheid weer gebruikt.
Maar af en toe gaat het mis; zonder dat er een bocht te bekennen is, remt de auto af en wordt het symbol voor de bochtassistent getoond in het display. Ik schrik me dan rot, omdat je dat niet verwacht. De auto remt naar mijn idee ook behoorlijk af.
ik heb de bochtassistent voorlopig uitgezet.
Herkennen jullie dit?
Vreemd gedrag bochtassistent
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 08.12.2008 - 18:30
- Locatie: Delft
MJ22 V60 T6 AWD Recharge Inscription, blond interieur, park assist, lighting, power seats, Pine Grey
MJ17 V60 D3 Nordic+ Luxury, sportstoelen, Osmium grey
MJ15 V60 D4 Summum, Winterline, Business Pack Connect, sportstoelen, park assist camera, Power Blue
MJ12 V60 D3 (163pk) Momentum, Winterline, Business Pack Pro, Ember Black
MJ09 V50 DRIVe Edition II, Saville grey
MJ17 V60 D3 Nordic+ Luxury, sportstoelen, Osmium grey
MJ15 V60 D4 Summum, Winterline, Business Pack Connect, sportstoelen, park assist camera, Power Blue
MJ12 V60 D3 (163pk) Momentum, Winterline, Business Pack Pro, Ember Black
MJ09 V50 DRIVe Edition II, Saville grey
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19
Ja, niet bij een Volvo maar wel bij de huur Kia van vorige week.
1x een flinke ruk aan het stuur en alarmbellen toen ik de doorgetrokken streep bij begin van de spitsstrook doorkruisde.
En 1x om onduidelijke reden (geen verkeer rondom, wel nat wegdek met glinsterende teerstrepen) flink afremmen van 140 naar ca 115 en daarna het gas er weer vol op terwijl de lane assist knipperde.
Heb het zelfstandig sturen en de lane assist dus ook maar uigeschakeld. De ACC zou ik ook liever op CC hebben gezet, maar die functie heb ik niet kunnen vinden.
1x een flinke ruk aan het stuur en alarmbellen toen ik de doorgetrokken streep bij begin van de spitsstrook doorkruisde.
En 1x om onduidelijke reden (geen verkeer rondom, wel nat wegdek met glinsterende teerstrepen) flink afremmen van 140 naar ca 115 en daarna het gas er weer vol op terwijl de lane assist knipperde.
Heb het zelfstandig sturen en de lane assist dus ook maar uigeschakeld. De ACC zou ik ook liever op CC hebben gezet, maar die functie heb ik niet kunnen vinden.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 12.07.2017 - 06:48
In het linker menuscherm even op de cruisecontrol knop drukken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 07.08.2017 - 16:55
Herkenbaar! Het gebeurt bijvoorbeeld altijd op de A2 als je richting Utrecht rijdt vanaf Den Bosch. Net na knooppunt Deil. Het schijnt te maken te hebben met de navigatie waarmee de auto (mede) bepaald of er een bocht is. Als je daar 100/110 rijdt op Pilot Assist en er is niks te bekennen begint de auto ineens vol in de remmen te gaan. Inmiddels weet ik het en weet ik ook dat ik vast moet gaan overrulen met het pedaal. Elke nieuwere V60 heeft het op dit punt.
Ach, het is inderdaad een hulpsysteem.
Ach, het is inderdaad een hulpsysteem.
- Volvo V60 D3 R-Design Winterline MY'16 Black
- Volvo V60 B3 Momentum Business MY'22 Pine Grey
- Volvo V60 B3 Momentum Business MY'22 Pine Grey
- MFV
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 09.10.2021 - 15:23
Dank voor de tip. Dat is mijn dagelijkse route. Bespaart me hopelijk de schrik op de eerste rit naar huis als mijn V60 geleverd is…marinh schreef: ↑06.02.2022 - 17:27 Herkenbaar! Het gebeurt bijvoorbeeld altijd op de A2 als je richting Utrecht rijdt vanaf Den Bosch. Net na knooppunt Deil. Het schijnt te maken te hebben met de navigatie waarmee de auto (mede) bepaald of er een bocht is. Als je daar 100/110 rijdt op Pilot Assist en er is niks te bekennen begint de auto ineens vol in de remmen te gaan. Inmiddels weet ik het en weet ik ook dat ik vast moet gaan overrulen met het pedaal. Elke nieuwere V60 heeft het op dit punt.
Ach, het is inderdaad een hulpsysteem.
Volvo V60 B3 Inscription
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 07.08.2017 - 16:55
Ik reed er vandaag weer, het is net voor Deil bij HMP 93.2 De auto denkt dan dat er een bocht naar links is (hij denkt eigenlijk dat je de A15 op wil draaien, ook al rijd je op de meest linkerbaan) en gaat dus vol in de ankers.
- Volvo V60 D3 R-Design Winterline MY'16 Black
- Volvo V60 B3 Momentum Business MY'22 Pine Grey
- Volvo V60 B3 Momentum Business MY'22 Pine Grey
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 08.12.2008 - 18:30
- Locatie: Delft
Dat ervaar ik dus ook. Altijd op dezelfde plek; in mijn geval als ik van de A15 bij Pernis de A4 naar het noorden oprijd. Zal inderdaad te maken hebben met de kaartinformatie.
MJ22 V60 T6 AWD Recharge Inscription, blond interieur, park assist, lighting, power seats, Pine Grey
MJ17 V60 D3 Nordic+ Luxury, sportstoelen, Osmium grey
MJ15 V60 D4 Summum, Winterline, Business Pack Connect, sportstoelen, park assist camera, Power Blue
MJ12 V60 D3 (163pk) Momentum, Winterline, Business Pack Pro, Ember Black
MJ09 V50 DRIVe Edition II, Saville grey
MJ17 V60 D3 Nordic+ Luxury, sportstoelen, Osmium grey
MJ15 V60 D4 Summum, Winterline, Business Pack Connect, sportstoelen, park assist camera, Power Blue
MJ12 V60 D3 (163pk) Momentum, Winterline, Business Pack Pro, Ember Black
MJ09 V50 DRIVe Edition II, Saville grey
-
- 4th Gear member
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Ik ervaar iest en ben benieuwd of jullie dat ook hebben.
Met de PA aan op de snelweg vind ik hem heel erg rechts rijden, echt iets uit het midden.
Nu snap ik dat gedrag enigzins, als je bv op een 80km weg rijd is dit veiliger/verder van je tegenligger.
Nu viel mij van de week een paar keer op, dat ie niet altijd de zelfde plaatsbepaling heeft en meerdere zaken in de gaten lijkt te houden.
De auto voor mij slingerde redelijk en de mijne ging dat een beetje na doen, wel ruim binnen zijn baan en de auto reed hele stukken veel meer links op de linkerbaan, erg prettig.
Maar het wisselt dus.
Hebben jullie ook deze ervaringen?
Met de PA aan op de snelweg vind ik hem heel erg rechts rijden, echt iets uit het midden.
Nu snap ik dat gedrag enigzins, als je bv op een 80km weg rijd is dit veiliger/verder van je tegenligger.
Nu viel mij van de week een paar keer op, dat ie niet altijd de zelfde plaatsbepaling heeft en meerdere zaken in de gaten lijkt te houden.
De auto voor mij slingerde redelijk en de mijne ging dat een beetje na doen, wel ruim binnen zijn baan en de auto reed hele stukken veel meer links op de linkerbaan, erg prettig.
Maar het wisselt dus.
Hebben jullie ook deze ervaringen?
-V60 B4 7dct R design wit
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
De Adaptieve Cruise Control "an sich" werkt perfect. Maar ik heb nooit de PA actief. In het XC 40 topic heb ik daar gisteren mijn ervaring geschreven. Het systeem werkt gewoon goed in mijn XC 40. Wel opgemerkt, dat ik PA altijd uit heb staan, net als de Lane Keeping Assist.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4096
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Ik heb bijna alles aan staan en ken inmiddels de beperkingen van de systemen, ik vind dat er goed mee te leven valt en weet het te appreciëren. Alleen bochtassistent gebruik ik niet, omdat die teveel afremt naar mijn zin. In stadsverkeer heeft de PA natuurlijk ook gene zin, maar het is erg makkelijk switchen tussen ACC en PA er al dan niet bij (gelukkig heb ik nog de bediening op het stuur). Ik ervaar ook dat de ACC soms dingen "ziet" die er niet zijn en dan soms even het gas eraf haalt of remt. Vervelend, maar weegt m.i. niet op tegen de voordelen van heerlijk ontspannen cruisen. Op een rit van 500 km gebeurt het misschien 2 à 3 keer, ik vind dat acceptabel.
Het is veel veiliger met ACC en PA om even je zonnebril te nemen of even naar het Sensus-te kijken. Maar altijd minstens één hand aan het stuur, zodat je de trilling voelt wanneer de PA het voor bekeken houdt. Mijn ervaring is dat als de PA de lijnen niet meer vindt, ze ook met het menselijk oog moeilijker te zien zijn (zon, spiegeling, glinstering, sneeuw, slechte wegmarkering, ...).
Het is veel veiliger met ACC en PA om even je zonnebril te nemen of even naar het Sensus-te kijken. Maar altijd minstens één hand aan het stuur, zodat je de trilling voelt wanneer de PA het voor bekeken houdt. Mijn ervaring is dat als de PA de lijnen niet meer vindt, ze ook met het menselijk oog moeilijker te zien zijn (zon, spiegeling, glinstering, sneeuw, slechte wegmarkering, ...).
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- 4th Gear member
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Ben ik wel met je eens. Nog niet heel veel kilometers mee gemaakt. Maar prima systeem!
Zeker bij wat je al aangeeft even een zonnebril pakken, telefoon gesprek (niet in de hand). Is het toch extra veiligheid.
Kan me voorstellen dat ik het ook lange vakantie ritten ook ga gebruiken.
Ik vind de mijne in de stad met alleen ACC juist niet zo erg remmen voor scherpe bochten.
Zeker bij wat je al aangeeft even een zonnebril pakken, telefoon gesprek (niet in de hand). Is het toch extra veiligheid.
Kan me voorstellen dat ik het ook lange vakantie ritten ook ga gebruiken.
Ik vind de mijne in de stad met alleen ACC juist niet zo erg remmen voor scherpe bochten.
-V60 B4 7dct R design wit
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4096
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Je kan de bochtassistent aan- of uitzetten in het menu op de middenconsole. Ik gebruik 'm dus zelf niet, maar mogelijk werkt dit enkel als er ook effectief een route is ingegeven. Plus ik heb de ervaring, zelfs met uitgeschakelde bochtassistent, dat de ACC de auto toch laat vertragen in bochten (bv op klaverbladen en verkeerswisselaars op de autostrade). Ik ben geen hardrijder maar ook geen opaatje, en dat irriteert me soms wel, dus even gas erbij.wasbeer2006 schreef: ↑25.02.2022 - 11:10 Ik vind de mijne in de stad met alleen ACC juist niet zo erg remmen voor scherpe bochten.
Je hebt gelijk dat ACC niet automatisch remt voor een bocht, hij houdt enkel de afstand tot een voorligger constant (dat is ook adaptief : hoe hoger de snelheid, hoe meer afstand hij houdt). In bochten is hij de voorligger soms even kwijt, en dan kan het zijn dat de auto begint te versnellen in de bocht. Dit is een van die eigenschappen of zo je wil beperkingen van "de systemen" die je moet leren kennen.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- 4th Gear member
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Nee het werkt altijd aan je ACC aan hebt en bochtenassistent. Er hoeft geen route in te staan. Je ziet ook een symbool van een bocht in beeld.
Dat laatste had ik heel extreem bij mijn passat, maar bij de V60 nog niet gemerkt. Die gaat op een rotonde niet ineens gasgeven bij mij.
Dat laatste had ik heel extreem bij mijn passat, maar bij de V60 nog niet gemerkt. Die gaat op een rotonde niet ineens gasgeven bij mij.
-V60 B4 7dct R design wit
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11617
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Dat gevoel had ik eerst ook, totdat ik er achter kwam door in mijn beide buitenspiegels te kijken dat ik strak in het midden tussen de lijnen aan het rijden was. Blijkt dat ik zelf geneigd ben om meer links in de baan te rijden.wasbeer2006 schreef: ↑25.02.2022 - 09:21 Met de PA aan op de snelweg vind ik hem heel erg rechts rijden, echt iets uit het midden.
Het systeem lijkt ook iets naar links te gaan als je langs bijvoorbeeld vrachtwagens rijdt.
Maar bij hogere snelheid bochten (mocht je die kennen, bijvoorbeeld over de fly-over op de N2 bij Eindhoven bij knooppunt De Hogt in de richting van Leenderheide) wil de auto juist extreem veel naar links, zelfs over de doorgetrokken streep links.
Oh well, het blijft een hulp systeem hè?
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
-
- 4th Gear member
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45
Precies!
Dat gevoel heb ik ook. als een vangrail dichterbij staat gaat ie meer naar rechts rijden. Ik ga nog eens opletten of dat alleen op die betreffende weg is of ook elders.
Hogere snelheidsbochten heb ik ook gemerkt, die stuurt ie enthousiast in. Op de A20 van HvH naar Maasluis zit een flauwe bocht die ook naar beneden gaat, dan is ie hem ook kwijt, Maargoed degene die daar niet oplet en het maar laat gaan moet je meteen z'n rijbewijs afnemen.
Het is een prima hulpsysteem, geen vervanging voor zelf sturen. En zo is het ook duidelijk aangegeven. Ben er echt wel blij mee.
Zeker extra veiligheid als je een zonnebril pakt, een keer een blikje opent oid. En rust als je naar huis rijd na een drukke dag
Dat gevoel heb ik ook. als een vangrail dichterbij staat gaat ie meer naar rechts rijden. Ik ga nog eens opletten of dat alleen op die betreffende weg is of ook elders.
Hogere snelheidsbochten heb ik ook gemerkt, die stuurt ie enthousiast in. Op de A20 van HvH naar Maasluis zit een flauwe bocht die ook naar beneden gaat, dan is ie hem ook kwijt, Maargoed degene die daar niet oplet en het maar laat gaan moet je meteen z'n rijbewijs afnemen.
Het is een prima hulpsysteem, geen vervanging voor zelf sturen. En zo is het ook duidelijk aangegeven. Ben er echt wel blij mee.
Zeker extra veiligheid als je een zonnebril pakt, een keer een blikje opent oid. En rust als je naar huis rijd na een drukke dag
-V60 B4 7dct R design wit
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 17.11.2021 - 10:38
Zijn er anderen die dit herkennen bij de Volvo's M 2022.
Mijn V90 T6 Recharche M 2022 heeft niet alleen last van vreemd gedrag bij de bochtassistent. Hij trapt abrupt op de rem als je op straat een halve meter van de stoep rijdt en er op de stoep een voetganger loopt. De achterligger vindt dat niet fijn. Daarnaast denkt de navigatie dat het goed voor mijn aardrijkskundige kennis is als hij het navigeren laat uitvallen. Dat begint met rood witte blokjes en daarna valt het scherm uit. Voorts vindt de V90 dat ik lui wordt van de automatische cruise control. Hij vindt dat ik zelf afstand moet houden en stopt er dus geregeld mee. Het zelfde geldt voor de dode hoek aanwijzingen op de spiegels. Hij vindt dat ik zelf het ijs van de voorruit moet krabben als het vriest en daarom heeft de auto de standkachel uitgeschakeld. Het luisteren naar de radio leidt ook af dus de radio stopt er van tijd tot tijd mee. Daarnaast, en dat hebben veel Volvo's van modeljaar 2022, werkt de app niet of slechts heel beperkt. De dealer kan niet meer dan een update geven. Dat is al diverse malen gebeurd. Dit is mijn 12e Volvo. Kortom, de software is volstrekt van het padje af, technische kennis bij de dealer ontbreekt. De slechtste Volvo (hij kostte maar 74.000 Euro) die mij ooit is geleverd. Is er iemand die een suggestie heeft hoe dit probleem aan te pakken?
Mijn V90 T6 Recharche M 2022 heeft niet alleen last van vreemd gedrag bij de bochtassistent. Hij trapt abrupt op de rem als je op straat een halve meter van de stoep rijdt en er op de stoep een voetganger loopt. De achterligger vindt dat niet fijn. Daarnaast denkt de navigatie dat het goed voor mijn aardrijkskundige kennis is als hij het navigeren laat uitvallen. Dat begint met rood witte blokjes en daarna valt het scherm uit. Voorts vindt de V90 dat ik lui wordt van de automatische cruise control. Hij vindt dat ik zelf afstand moet houden en stopt er dus geregeld mee. Het zelfde geldt voor de dode hoek aanwijzingen op de spiegels. Hij vindt dat ik zelf het ijs van de voorruit moet krabben als het vriest en daarom heeft de auto de standkachel uitgeschakeld. Het luisteren naar de radio leidt ook af dus de radio stopt er van tijd tot tijd mee. Daarnaast, en dat hebben veel Volvo's van modeljaar 2022, werkt de app niet of slechts heel beperkt. De dealer kan niet meer dan een update geven. Dat is al diverse malen gebeurd. Dit is mijn 12e Volvo. Kortom, de software is volstrekt van het padje af, technische kennis bij de dealer ontbreekt. De slechtste Volvo (hij kostte maar 74.000 Euro) die mij ooit is geleverd. Is er iemand die een suggestie heeft hoe dit probleem aan te pakken?
Volvohistorie:
340 DL 1,6 Diesel
340 DL 1,4
440 DL 1,8
V 70 2,0
V 70 2,0
V 70 D 4
V 70 D 4
C 30 1,6 D R design
V 90 T 4 Inscription
V 40 T 3 Polar sport
XC 60 T6 Recharge
V 90 T6 Inscription Exclusive
V 90 T 6 Ultimate Bright
340 DL 1,6 Diesel
340 DL 1,4
440 DL 1,8
V 70 2,0
V 70 2,0
V 70 D 4
V 70 D 4
C 30 1,6 D R design
V 90 T 4 Inscription
V 40 T 3 Polar sport
XC 60 T6 Recharge
V 90 T6 Inscription Exclusive
V 90 T 6 Ultimate Bright
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5323
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Zo weet je tenminste dat je Volvo rijd. De auto houd je scherp, én bij de les. Nee ff zonder dollen, dit is natuurlijk niet wat je verwacht. Zeker niet van zo,n dure auto als jouw V90. Mijn Navi valt nooit uit. Al heb ik hem in anderhalf jaar, nauwelijks gebruikt( hij draait altijd gewoon mee, zonder adres opgave) Mijn Cruise control werkt ook perfect.(ACC) En bij vorst, gebruik ik altijd een gietertje handwarm water over de voorruit, en de voorruitverwarming doet de rest. Misschien heb ik het wel goed getroffen met mijn XC 40 T2 Business Pro automaat?JAAM schreef: ↑26.02.2022 - 11:04 Mijn V90 T6 Recharche M 2022 heeft niet alleen last van vreemd gedrag bij de bocht-assistent. Hij trapt abrupt op de rem als je op straat een halve meter van de stoep rijdt en er op de stoep een voetganger loopt. De achterligger vindt dat niet fijn. Daarnaast denkt de navigatie dat het goed voor mijn aardrijkskundige kennis is als hij het navigeren laat uitvallen. Dat begint met rood witte blokjes en daarna valt het scherm uit. Voorts vindt de V90 dat ik lui wordt van de automatische cruise control. Hij vindt dat ik zelf afstand moet houden en stopt er dus geregeld mee. Het zelfde geldt voor de dode hoek aanwijzingen op de spiegels. Hij vindt dat ik zelf het ijs van de voorruit moet krabben als het vriest en daarom heeft de auto de standkachel uitgeschakeld.
Ik vind jouw verhaal wel smakelijk geschreven. Echt met gepaste humor. Kostelijk. ps: Jouw Volvo was dus € 29.000,- duurder dan de mijne.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 31.01.2022 - 14:42
Ik ben net terug van wintersport met mijn nieuwe XC60 T6 Recharge (2022). De Pilot Assist is een ramp in drukker verkeer. Binnen no-time kom je amper nog vooruit omdat er telkens verkeer tussen komt. Ik rijd altijd op CC. Bij mijn vorige auto's, allemaal BMW, schakel je door 5 sec de ACC knop in te drukken over naar conventionele CC. Dus gewoon snelheid vasthouden en niet reageren op voorganger. Heeft iemand een idee of er bij Volvo ook een dergelijke trick is om van Pilot Assist over te springen op Cruise Control? In het menu kan ik alleen kiezen tussen PA en Speedlimiter.