Off-road met een XC90

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1002
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Beste Volvo vrienden,

Over een paar dagen gaat mijn broer met een maat een georganiseerde reis naar de Noordkaap maken. Iedereen met een 4x4.
Broer en maat hebben een Toyota Landcruiser volgens mij. Best al op leeftijd maar een beest van een terreinauto. Ik wacht nog op meer details van de auto (motorisering, speciale aanpassingen etc).

Hierdoor getriggered vraag ik me af of hier iemand ervaringen heeft met een XC90 met off-road rijden. Motorisch zou het geen probleem moeten zijn maar ik denk dat het onderstel niet echt geschikt is, de grondspeling zal niet voldoende zijn.
Het meest spannende dat ik zelf heb gedaan is vorig jaar de caravan ophalen, door overvloedige regenval in Limburg was het grasveld ronduit drassig. De buurtjes met een voorwiel aangedreven Astra die eveneens vertrokken moesten geduwd worden. Zelf de XC90 op AWD gezet en met (grote) caravan en al beheerst van het terrein gereden O)

Maar zoals gezegd, ik vraag me dus af of een XC90 serieus terrein kan rijden, heeft hier iemand ervaring mee?
Voor alle duidelijkheid, niet dat ik serieus van plan ben om met mijn zeer fraaie XC90 het terrein in te gaan maar ik vraag me alleen maar af wat de XC90 kan presteren op dit gebied.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5549
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Hoe serieus is serieus? Als ik al met een 4x4 artic soms vast zit, dan zou ik het met een AWD niet proberen.
Aan de andere kant, op YouTube staan ook zat filmpjes met XC90 die door de bagger ploegen alsof het niks is.
Zelf gaan wij geregeld met onze XC70 het terrein in (Zweden) En tot heden nog steeds met succes.
Goede banden en wat geduld kom je een heel eind.
En dit soort uitdagingen doen wij hier ook ⬇️⬇️⬇️



En dit is een van mijn favorieten... 😁 (XC70)
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1002
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Wauw, dat ziet er gaaf uit! Ik denk ook dat mijn XC90 meer kan dan ik denk...
Laat ik het zo zeggen, die Toyota waar ik het over had...als ik een flinke kras of deuk op zou lopen dan heb je het over serieuze schade, bij die Toyota (als je er al een deuk in krijgt) spreek je over karakter...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5549
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Ja je kan je aardig vergissen in wat een XC kan 😁
In het begin vonden we het ook wel erg spannend om off-road te gaan. Want wat als...
Maar het is zo leuk.
We reden in het terrein eerst met Viking winterbanden. Die doen het ook erg goed in modder. Tegenwoordig gaan de velgen met terreinbanden er onder. Vandaar dat ik gisteren een andere krik (3,5 ton) heb aangeschaft.

Gewoon eens proberen. Zorg in het begin er wel voor dat er een tweede auto bij is. In geval dat je vast komt te zitten kan je elkaar eruit trekken. 😁
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik ben met een D5 XC60 over best wel modderpaden gekomen.
ASR uit en winterbanden van Michelin er onder en met beleid kan er best wel veel, rustig wanneer nodig, gas indien het moment er om vraagt.
Het haldex systeem van de MY 09 was heel mooi te doseren, de huidige MY16 is listig.
Heb het in 2019 geprobeerd s’morgens vroeg om 5:00 toen ik weg reed bij de shell in Ried Oostenrijk in dikke sneeuw maar het ding is slecht aan te voelen en stond dwars nadat de achterwielen ineens bij geschakeld werden.
Die MY09 was prachtig in 4wd drift de bocht om te krijgen met tegensturen en al…
Plaatjes van Urbex zou ik niet zo snel doen met een Volvo, hapt hij een sloot water is het einde oefening!
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20618
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Met goed grib op de banden kom je doorgaans een heel eind. En waterdoorlaatdiepte (heet dat zo?) kun je in het instructieboekje vinden.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Water mag 45 cm diep zijn volgens volvo.
Hier een filmpje van de T8 offroading.
Goede banden is het halve werk.



Eric
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1002
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Toyota.png
Het gaat om dit beest. Filmpje krijg ik zo snel niet geplaatst (zit in Whatsapp). Da's toch wel een andere categorie zullen we maar zeggen...

Maar niet kinderachtig wat de XC90 kan presteren, wel een T8 i.v.m. AWD natuurlijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

diesel01 schreef: 05.02.2022 - 19:12 Ik ben met een D5 XC60 over best wel modderpaden gekomen.
ASR uit en winterbanden van Michelin er onder en met beleid kan er best wel veel, rustig wanneer nodig, gas indien het moment er om vraagt.
Het haldex systeem van de MY 09 was heel mooi te doseren, de huidige MY16 is listig.
Heb het in 2019 geprobeerd s’morgens vroeg om 5:00 toen ik weg reed bij de shell in Ried Oostenrijk in dikke sneeuw maar het ding is slecht aan te voelen en stond dwars nadat de achterwielen ineens bij geschakeld werden.
Die MY09 was prachtig in 4wd drift de bocht om te krijgen met tegensturen en al…
Plaatjes van Urbex zou ik niet zo snel doen met een Volvo, hapt hij een sloot water is het einde oefening!
Er zijn speciale haldex controllers waarmee je kunt spelen met de aansturing en verdeling van de aandrijfkrachten, ik denk dat dit een hele verbetering geeft.
Maar een paar meer offroad waardige banden maakt het grote verschil.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5549
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

BraboFrits schreef: 06.02.2022 - 10:48 Toyota.png
Het gaat om dit beest. Filmpje krijg ik zo snel niet geplaatst (zit in Whatsapp). Da's toch wel een andere categorie zullen we maar zeggen...

Maar niet kinderachtig wat de XC90 kan presteren, wel een T8 i.v.m. AWD natuurlijk.
Deze TL's zijn niet stuk te krijgen.

Weet je ook welke route ze rijden?
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5549
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Edgecrusher schreef: 06.02.2022 - 11:26
Maar een paar meer offroad waardige banden maakt het grote verschil.
Dat maakt zeker verschil. Net als bandenspanning.

Wil je een beetje oefenen of "spelen", dan zou ik een set 3PMSF winterbanden pakken. Dat scheelt 50% in de prijs. En niet meteen de modder kiezen. Eerst lekker wat zandweggetjes pakken. Wat mul terrein, beetje klimmen, afdaling... 😁

Ik heb zelf een set Cooper Discoverer op velg. Zou nu best het terrein in willen. Maar er ligt te veel sneeuw.
De laatste keer (rond kerst) in de sneeuw reden we een route van ongeveer 30 km. Op sommige plaatsen 50/60 cm. Dagen later steeds meldingen van de oliedruksensor. Dus ik pas even 😁
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Rob M
5th Gear member
Berichten: 1694
Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
Locatie: Westerwolde

Ik he redelijk wat ervaring met auto's in het (jacht) veld, ook in Zweden, Duitsland en zelfs Rusland en zelf o.a. zo'n Landcruiser gehad. Naast de al genoemde banden wordt het grote versvhil gemaakt door het hebben van een tussenbak waardoor je lage gearing kunt inschakelen. En een hoge luchtinlaat is handig!
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1002
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Urbexpeditie schreef: 06.02.2022 - 11:34 Weet je ook welke route ze rijden?
Even een kopie gemaakt, redelijk uitgebreid:

Na het kennismaken rijden we richting het hoge noorden waar wij via Arjang, Torsby, Umea en misschien met de
ferry naar Vaasa in Finland, uiteindelijk de Poolcirkel zullen bereiken in Rovaniemi. Op de Poolcirkel
verblijven we een dag en heeft iedereen de mogelijkheid om zich te vermaken met de diverse aangeboden
activiteiten als: Huskysafari's, rendier-slee tochten en er op uit met de sneeuwscooter. Hier bevind zich ook
het sprookjesland van de Kerstman.

Vervolgens trekken we door naar Kirkenes aan de Russische grens. Kirkenes ligt in Noorwegen aan de
Barents zee. Hier worden de enorme King Crab gevangen. In Kirkenes bestaat de mogelijkheid om als optie
in een hotel kamer te slapen met een glazen dak. Afgelopen reis hebben wij zo kunnen genieten van het
ongelofelijk mooie Noorderlicht. (natuurlijk is het Noorderlicht geen garantie om te zien).
Via het hoge noorden trekken wij door naar de Noordkaap. Hier sta je op het meeste noordelijke puntje
van Europa. Bij mooi weer kun je daar genieten van prachtige uitzichten. Mocht het slecht weer zijn dan
sluiten we de laatste 11 km achter de sneeuwschuiver aan, om zo toch het uiterste punt te kunnen
bereiken. (de sneeuwschuiver kunnen we hierbij op twee momenten van de dag volgen).
Vanaf de Noordkaap gaan de neuzen weer richting het zuiden. Naar de adembenemende Lofoten. (kijk op
YouTube; “Lofoten-winter”). Hier slapen wij 1 nacht en gaan via de avondferry (3 uur) weer naar het vaste
land van Noorwegen. Vanuit Bodo trekken wij via Noorwegen-Zweden door naar het zuiden, terug richting
huis. Bodo is het einde van de reis.
route H&H.JPG
Lijkt me een heel gave tocht. Is via reisorganisatie https://www.4x4vakantie.nl
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Pieterxc90
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 14.10.2016 - 12:04

Met mijn vorige XC90 eerst de basiscursus 4WD gevolgd. Altijd handig om te weten en te oefenen wat je moet doen als de top van de gladde heuvel niet haalt en de auto met geblokkeerde wielen achteruit begint te schuiven. Daar was ik al verbaasd wat de auto presteerde.
Daarna een reisje terreinrijden met 4WD-travel in Frankrijk. Niet het zware werk met lieren e.d. Maar wel serieus terrein waar menig auto bleef steken en de Haldex op de XC90 mij vooruit bracht, een deelnemer was zo verbaasd dat hij het op film zette.
Verder prive een rondreis IJsland gemaakt en daar ook het binnenland in over F-wegen (alleen geschikt voor 4WD). Goed te doen, alleen onbekende doorwadingen zijn een risico, zeker als het heen nog net lukt en het water na uren op de terugweg teveel is gestegen, dan heb je een probleem.
Maar een fijne auto om gematigd terrein mee te rijden. Banden en waterdiepte zijn de eerste belemmeringen. Banden kun je nog kiezen, waterdiepten niet!
2016 - heden: XC90 T5 R-design, electric silver
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27498
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Met een goede AWD kom je zeker weten een flink eind.
Pas als het echt listig wordt zul je een groot verschil gaan zien tussen een AWD en een echte 4x4.
De haldex is best een mooi systeem, hier staat de Pajero standaard op een stand die hetzelfde effect heeft en ik ben daar verder mee gekomen dan ik dacht voordat het systeem echt een tandje serieuzer moest.
Paar goede banden scheelt ontzettend veel. Grove winterbanden of echte modderbanden en je gaat veel mensen verbazen.

Paar jaar terug reed ik bij ons achter met de Terrano die ik toen had. Men was verbaasd dat ik nog wel over het pad wist te komen terwijl er wel een aantal ook redelijke terrein aardige auto's bleven steken.
Het grote verschil? Zij reden allemaal op zomerbanden met wegprofiel en ik had toen een setje Grabber AT2 banden die het redelijk deden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Titel: off-road met een xc90.....
Ik zag op tv van de week bij de zoekactie in IJsland naar het vermiste vliegtuigje, een xc90 met een lichte open boot op een trailer, achteruit rijden naar het meer. Was een 'knobbelig terrein'.
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1002
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

fredhead schreef: 06.02.2022 - 14:31 Met een goede AWD kom je zeker weten een flink eind.
Pas als het echt listig wordt zul je een groot verschil gaan zien tussen een AWD en een echte 4x4.
De haldex is best een mooi systeem, hier staat de Pajero standaard op een stand die hetzelfde effect heeft en ik ben daar verder mee gekomen dan ik dacht voordat het systeem echt een tandje serieuzer moest.
Paar goede banden scheelt ontzettend veel. Grove winterbanden of echte modderbanden en je gaat veel mensen verbazen.

Paar jaar terug reed ik bij ons achter met de Terrano die ik toen had. Men was verbaasd dat ik nog wel over het pad wist te komen terwijl er wel een aantal ook redelijke terrein aardige auto's bleven steken.
Het grote verschil? Zij reden allemaal op zomerbanden met wegprofiel en ik had toen een setje Grabber AT2 banden die het redelijk deden.
Heeft de XC90 ook dat Haldex systeem?
Motorisch zal de XC90 T8 niets te kort komen, ik kan me heel goed voorstellen dat de banden uitermate belangrijk zijn.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

BraboFrits schreef: 06.02.2022 - 15:49 Heeft de XC90 ook dat Haldex systeem?
Motorisch zal de XC90 T8 niets te kort komen, ik kan me heel goed voorstellen dat de banden uitermate belangrijk zijn.
Hybride heeft geen haldex, brandstofmotor op de voorwielen en elektromotor op de achterwielen. Accu leeg = voorwielaandrijving.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5549
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

BraboFrits schreef: 06.02.2022 - 13:42
Urbexpeditie schreef: 06.02.2022 - 11:34 Weet je ook welke route ze rijden?
Even een kopie gemaakt, redelijk uitgebreid:
...
Wat een mooie reis! Daar zal je broer wel van genieten. En ook nog eens door hele mooie gebieden heen.

Zelf nog plannen om zoiets te ondernemen?
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Jelmer de Jong schreef: 06.02.2022 - 17:06
BraboFrits schreef: 06.02.2022 - 15:49 Heeft de XC90 ook dat Haldex systeem?
Motorisch zal de XC90 T8 niets te kort komen, ik kan me heel goed voorstellen dat de banden uitermate belangrijk zijn.
Hybride heeft geen haldex, brandstofmotor op de voorwielen en elektromotor op de achterwielen. Accu leeg = voorwielaandrijving.
Nope, accu leeg = benzine motor genereert stroom voor accu = AWD = zuipen als een gek dat wel....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”