Schade aan de C70! Total-loss?

Plaats reactie
c70liefhebber
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 08.04.2013 - 21:41

Ik wil even een verhaal met jullie delen. Wellicht zijn hier mensen met tips. Ik ben helaas in oktober aangereden met mijn C70. De linkerzijkant is flink beschadigd. (Zie foto)

Nadat de tegenpartij aansprakelijk is gesteld door mijn verzekeringsmaatschappij is aansprakelijkheid erkend door de tegenpartij. Oké so far so good. Toen kreeg ik van mijn verzekeringsmaatschappij te horen dat ik een afspraak moest maken bij een garage zodat de expert kon komen om de schade te begroten. Ik dacht toen bij mezelf; komt deze expert in opdracht van de tegenpartij? Indien dit zo is dan moet ik de auto natuurlijk naar een schadeherstelbedrijf brengen zodat de schade niet te laag wordt begroot. Ik bel dus mijn verzekering om te vragen in wiens opdracht de expert nou komt, vanuit de tegenpartij? Nee joh kreeg ik te horen, het is een onafhankelijke schade-expert ingeschakeld door ons, dus niet door de tegenpartij.

Klonk mooi en prima, dus ik breng de auto naar de autogarage waar die in onderhoud is (geen schadeherstelbedrijf). Inmiddels zitten we 2 maanden na de aanrijding. De expert is geweest en na 3 weken nog niets gehoord te hebben heb ik de verzekering gebeld. Toen te horen gekregen dat het schaderapport recent ontvangen was en dat ze het door gingen sturen naar de tegenpartij, ho eens even hier, zei ik toen. Voor dit gebeurd wil ik toch wel het bedrag weten en zou graag ook het schaderapport via mail ontvangen om zelf te beoordelen. Ja, maar meneer wij delen het schaderapport nooit, dat is niet de bedoeling. Oh is dat zo, nou u gaat het mij zeker wel verstrekken aangezien het mijn auto is en ik er recht op heb, maar nee kon echt niet, telefoongesprek beëindigd. Hierna een boze mail gestuurd naar hun met opeising van het schaderapport. Binnen 2 dagen had ik het rapport via mail ontvangen. Het rapport even doorgenomen en tot mijn verbazing klopte de vermelde uitvoering niet, C70 kinetic (basisuitvoering) ipv summum. Dit scheelt in cataloguswaarde een duizend of 9. Verder was de schade linksachter op de bumper niet meegenomen en heeft de expert geen audatax calculatieprogramma gebruikt, maar handmatig dus nattevinger werk taxatie. Nou ik weer boos de verzekering gecontacteerd met de bevindingen en meteen aangegeven dat ik nu wel snap waarom ze het rapport niet wilden delen! en meteen gevraagd om een contra-expertise. Nou contra-expertise ging niet want u bent slechts WA verzekerd. U kunt de auto wel brengen naar een zelfgekozen schadeherstelbedrijf zodat we dan nogmaals een expert daar heen kunnen sturen en vanwege hoe het is verlopen zou ik dan hiervoor €85 vergoed krijgen. Zo gezegd zo gedaan. Ik heb vandaag dus de auto gebracht naar een erkend schadeherstelbedrijf en wat denk je, de expert vanuit mijn verzekering is niet komen opdagen. Het schadebedrijf heeft wel een schaderapport opgemaakt voor mij en idd. het eerste schaderapport was gewoon nattevingerwerk, het schadebedrag was toen €4100 en het schadebedrag volgens het rapport van vandaag is €6700! Ik voelde me gewoon echt opgelicht en voor de gek gehouden. Gelukkig was ik nog nergens mee akkoord gegaan. Het schadeherstelbedrijf had het erover dat de auto wellicht economisch Total loss was, maar hij had niet echt verstand van Volvo’s zei die voor de waardebepaling. Als de waarde meer dan 2/3 van de dagwaarde (volgens anwb) is dan valt dit onder total loss. Ik gaf aan dat dit niet het geval was bij een schadebedrag van €6700. De C70 is een schaarse auto en een liefhebbersauto en tweedehands zijn ze nog prijzig. Nu wil mijn verzekering volgende week alsnog via telefoon een contra-expertise doen aan de hand van het schaderapport van vandaag en de foto’s die toen gemaakt zijn.

Nu heb ik de dagwaarde bekeken op anwb en kom dan op €9000, alleen kan je voor die prijs geen C70 2.4i summum, met 187000 km, handgeschakeld vinden. Als je €9000 dagwaarde aanhoudt dan is €6750 schade meer dan 2/3 en zou dit betekenen economisch Total loss. Heeft er iemand hier tips hoe hiermee om te gaan?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Je kunt met behoud van het "wrak" een uitbetaling laten doen. Dus dat zal neerkomen op dagwaarde min restwaarde inhuidige staat. Als je een fijn schadebedrijf hebt gevonden, zou ik met hen overleggen wat mogelijk is.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
HSVD
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 14.10.2015 - 22:41

Dat is idd heel zuur voor je! Ik zou overwegen om te kijken naar de optie van Walter icm een echte schade-expert die een echt goede schouw doet.
Succes iig!
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Hopelijk heb je een rechtsbijstand-verzekering?
Ik heb een soortgelijk iets meegemaakt. Alleen werd de taxatie toen gedaan door de tegenpartij. Die hebben toen telefonisch aan mij opgegeven hoe hoog hun taxatie bedroeg. Ik was het er niet mee eens en heb toen via de rechtsbijstand een contra-expertise laten opstellen. Deze contra-expertise ging op kosten van de rechtsbijstand en de taxatie lag aanmerkelijk hoger. Daarna heeft de tegenpartij pas een definitief rapport uitgebracht die hoger lag dan het mondeling aangegeven bedrag maar lager dan de taxatie van de contra-expertise. Vervolgens is het verschil door mijn rechtsbijstand uitbetaald omdat de kosten van een rechtszaak niet opwogen tegen het bij te betalen bedrag en zij dan volgens hun eigen voorwaarden hiervoor konden kiezen. Ik heb besloten om toen het wrak te behouden. Uitgekeerd is: taxatie contra-expertise minus hoogste bieding op het wrak.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Dit is gewoon flink balen. Waarbij de dagwaarde gewoon een belachelijk criterium is. Zoals je al aangeeft de waarde in het 'economisch verkeer' is hoger. Daarnaast is het te zot voor woorden dat jij met een Total loss zou komen te zitten door toedoen van een ander. Dat is ook zo'n vreemde verzekerings kronkel. Jij hebt recht op een gelijkwaardige vervanger of reparatie van je wagen.
Ik zou idd je Rechtsbijstand inschakelen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
c70liefhebber
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 08.04.2013 - 21:41

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb helaas geen rechtsbijstandsverzekering, maar heb wel net mijn huidige verzekering uitgebreid met rechtsbijstand dus hopelijk wordt dat geaccepteerd aangezien het nu nog niet duidelijk is dat het uit zal lopen op een juridisch conflict. Ik vind het idd. Ook heel krom dat de dagwaarde volgens anwb wordt bepaald terwijl die nu niet eens rekening houden met de duurdere tweedehandse automarkt op dit moment. Via de anwb tool kom ik op een dagwaarde van €9050. Ik zal wel afwachten wat er uit de contra-expertise expertise komt. Ik kan nergens dezelfde auto vinden voor die prijs! Thanks in ieder geval.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

c70liefhebber schreef: 05.02.2022 - 18:22 maar heb wel net mijn huidige verzekering uitgebreid met rechtsbijstand dus hopelijk wordt dat geaccepteerd aangezien het nu nog niet duidelijk is dat het uit zal lopen op een juridisch conflict.
Zaken die voor het afsluiten van de rechtsbijstandverzekering zijn gebeurd, zijn waarschijnlijk uitgesloten, lees even de voorwaarden. Ik begrijp trouwens niet dat je een auto van ca. 10 mille waar je gehecht aan bent, alleen maar WA verzekerd hebt. Zeldzame of bijzondere auto's ouder dan 15 jaar kunnen vaak al op een youngtimer-verzekering. Dan krijg je de taxatiewaarde bij total-loss. Er zitten wel andere beperkingen aan een youngtimer verzekering.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
c70liefhebber
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 08.04.2013 - 21:41

DB200 schreef: 05.02.2022 - 18:29
c70liefhebber schreef: 05.02.2022 - 18:22 maar heb wel net mijn huidige verzekering uitgebreid met rechtsbijstand dus hopelijk wordt dat geaccepteerd aangezien het nu nog niet duidelijk is dat het uit zal lopen op een juridisch conflict.
Zaken die voor het afsluiten van de rechtsbijstandverzekering zijn gebeurd, zijn waarschijnlijk uitgesloten, lees even de voorwaarden. Ik begrijp trouwens niet dat je een auto van ca. 10 mille waar je gehecht aan bent, alleen maar WA verzekerd hebt. Zeldzame of bijzondere auto's ouder dan 15 jaar kunnen vaak al op een youngtimer-verzekering. Dan krijg je de taxatiewaarde bij total-loss. Er zitten wel andere beperkingen aan een youngtimer verzekering.
Het ongeluk is wel voor het afsluiten gebeurd, maar het gaat erom of een juridisch conflict te verwachten was voor het afsluiten. Het is wat grijs gebied.

Krijg je bij all-risk dan wel alles vergoed bij economisch total-loss? Youngtimer verzekering heb ik geen kennis van, weet zo niet wat het voordeel dan is.

Maar het is toch te gek voor woorden dat als ik akkoord was gegaan met de eerste €4100 dat ik dan €2600 uit eigen zak had moeten betalen. De eerste expert heeft dan toch gewoon bedrogen? Kan je daar iets tegen doen, hebben experts ook iets van tuchtrechtelijke procedures, weet iemand dat?
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

c70liefhebber schreef: 05.02.2022 - 20:25 Maar het is toch te gek voor woorden dat als ik akkoord was gegaan met de eerste €4100 dat ik dan €2600 uit eigen zak had moeten betalen. De eerste expert heeft dan toch gewoon bedrogen? Kan je daar iets tegen doen, hebben experts ook iets van tuchtrechtelijke procedures, weet iemand dat?
Zonde van je tijd en energie, dan zul je kwade opzet moeten aantonen.
c70liefhebber schreef: 05.02.2022 - 20:25 Krijg je bij all-risk dan wel alles vergoed bij economisch total-loss? Youngtimer verzekering heb ik geen kennis van, weet zo niet wat het voordeel dan is.
Dat hangt er van af welke voorwaarden de verzekeringsmaatschappij hanteert. De kleine lettertjes zogezegd. Dagwaarde betekent eigenlijk dag (bye-bye) waarde. Een youngtimerverzekering gaat uit van de getaxeerde waarde: https://www.youngtimer-verzekering.nl/ De getaxeerde waarde ligt altijd ver boven de dagwaarde en is ook niet de prijs die je gaat realiseren bij verkoop. Maar als je op zoek moet naar een nieuwe zeer waarschijnlijk wel de prijs die je moet neerleggen bij een handelaar. Maar zoek even op "youngtimer verzekering' en je wordt veel wijzer. Ik durf te wedden dat je niet eens veel meer premie gaat betalen.

De 6700 euro schade hoeft natuurlijk niet het bedrag te zijn wat je moet investeren om je auto weer op spec te krijgen. Ga op zoek naar een 2e handsportier, het liefst in de juiste kleur. Ga dan op zoek naar de juiste spuiter.

Wat mij is opgevallen is dat als je als particulier schade wil laten herstellen, er vaak een ander prijskaartje uitrolt dan als het allemaal via de verzekering loopt. Zou niet mogen maar toch gebeurt het. Net zoals de enorme prijsverschillen tussen schadeherstelbedrijven onderling voor hetzelfde werk. Maar ook enorme kwaliteitsverschillen die niet altijd direct te koppelen zijn aan de prijs. Dus doe onderzoek naar welke schadeherstellers kwaliteit leveren, doe daarna een rondje schadebedrijven en vraag naar wat het herstel kost en geef aan dat het uit eigen zak moet. Ik ben benieuwd wat je dan zou moeten betalen.
Laatst gewijzigd door DB200 op 06.02.2022 - 12:44, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Even voor alle duidelijkheid.
Het is 'verhaalbare' schade op de tegenpartij. Daar heeft in principe je eigen verzekering geen kosten. En moet het ook niet uitmaken of je slechts WA of Vol Casco verzekerd bent.

Maak dat ook even duidelijk.


En trouwens, youngtimer is pas vanaf 15 jaar. Ik vermoed dat de C70 van TS die leeftijd nog niet heeft.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
c70liefhebber
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 08.04.2013 - 21:41

Nou de taxateur is afgelopen vrijdag geweest. Het schaderapport met foto’s was niet genoeg. Hij laat deze week weten of de auto volgens hem economisch Total loss is of toch niet. Hij zei wel dat de anwb het niet altijd juist heeft. Hij ging ook biedingen laten doen door opkopers om de eventuele restwaarde te laten bepalen.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

We wachten af voor je. Ik hoop dat het allemaal goed komt.
Bedenk echter dat jij er NIET bij in mag schieten. Het is verhaalschade. Dus zonder bijbetalen een gelijkwaardige.

Even een vraagje tussendoor? Welk bouwjaar heeft jou C70?
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
c70liefhebber
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 08.04.2013 - 21:41

V480-S60 schreef: 14.02.2022 - 09:59 We wachten af voor je. Ik hoop dat het allemaal goed komt.
Bedenk echter dat jij er NIET bij in mag schieten. Het is verhaalschade. Dus zonder bijbetalen een gelijkwaardige.

Even een vraagje tussendoor? Welk bouwjaar heeft jou C70?
Dat is idd even belangrijk. Bouwjaar is augustus 2006, 2.4i (170pk) summum dus, en voor het ongeluk stond er 185.000 op de teller. Ingevoerd uit DE van eerste eigenaar gekocht.
c70liefhebber
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 08.04.2013 - 21:41

V480-S60 schreef: 14.02.2022 - 09:59 We wachten af voor je. Ik hoop dat het allemaal goed komt.
Bedenk echter dat jij er NIET bij in mag schieten. Het is verhaalschade. Dus zonder bijbetalen een gelijkwaardige.

Even een vraagje tussendoor? Welk bouwjaar heeft jou C70?
Ik ben benieuwd waar de expert mee gaat komen. Het verschil tussen wel of niet economische total loss is gering aan waarde. Hij zou ook opkopers laten bieden en het hoogste bod is dan de restwaarde. Ik wacht het gewoon af en anders ga ik wel in bezwaar, want hij gaf wel zelf aan dat de tweedehandse automarkt op z’n kop ligt momenteel😬.
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4757
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

We zijn inmiddels een maand verder....hoe is het afgelopen met de schade-afhandeling?
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
c70liefhebber
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 08.04.2013 - 21:41

Summum schreef: 23.03.2022 - 18:14 We zijn inmiddels een maand verder....hoe is het afgelopen met de schade-afhandeling?
Sorry ben hier een tijd niet geweest. Schade-expert kwam uit op een waarde van €10k met aftrek van een eerdere schadeplek op een andere plek. De verzekering heeft 5k uitgekeerd en de auto wordt van de zomer in het buitenland gemaakt. De schade-expert kwam met de mededeling dat ik geen summum had, terwijl op de sticker in de deur duidelijk summum staat en de auto ook de benodigde opties heeft. Ik had geen zin meer in gezeik en ben dus akkoord gegaan met het bedrag aangezien ik al wist dat de auto in het buitenland gemaakt zal worden.
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2007”