diesel01 schreef: ↑09.02.2022 - 12:08
Bovenstaande is mijn winterset in 18".
Erg mooi. Ik heb nu al 3 favorieten
18" 5-spaak, 19" Ixion III en 20" Ixion IV.
Heb je toevallig nog een mooi zij aanzicht foto?
Ferrari schreef: ↑09.02.2022 - 15:15
Waarom zouden lichtere wielen minder problemen geven? Het gaat om de kwaliteit van de velg. Is het een Chinees aftermarket setje of een velg van een gerenommeerd merk.
15 kilo in bedwang houden is zwaarder dan 10Kg. Schokdempers hoeven veel minder massa af te remmen, wat beter is voor de levensduur.
Maar inderdaad, liever een zwaardere maar hoge kwaliteit, dan een lichtere van slechte kwaliteit. Maar alle velgen van Volvo waren al unaniem goed gekeurd hier
https://www.tuning-gids.nl/lichtgewicht ... gging.htm#
Ferrari schreef: ↑09.02.2022 - 15:15
Verder zal een 18" wiel meestal wel minder wegen dan een 20", want minder materiaal. Maar een 18" band is waarschijnlijk weer zwaarder dan een 20" van dezelfde breedte en afroldiameter, want meer materiaal. Je moet kijken naar wiel met band.
Bij gelijke breedte zal de 20" een fractie minder wegen, de side wall is iets minder hoog, maar dat is niet het dikste (verstevigste) stuk. De 19" en 20" hebben meestal ook meteen 255 breedte, ipv 245. Wat ze zwaarder maakt.
https://www.wheel-size.com/calc/?wheel1=245-45-18X8ET42&wheel2=255-35-20X8.5ET45&fcl=30mm&scl=20mm&wcl=50mm&sr=0mm 18" 245 weegt 11.6Kg, 20" 255 weegt 11.2. compenseert niet de velg die 3Kg zwaarder is.
De V90 heeft sowiso al een flinke band omtrek. Misschien zijn ze daarom ook gevoeliger voor trillingen, want hoe groter de band omtrek, hoe groter de 'arm' tot rotatie punt. En werken imperfecties in de band zwaarder door.