Onderhoud V60 Twin Engine

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
GurbY_NL
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 31.10.2018 - 09:29

Ik weet het, gevoelig onderwerp, maar mijn V60 TE (MY2016) is over 2 maanden aan een APK toe. Nog geen 20K gedraaid in het afgelopen jaar, van Volvo echter een brief ontvangen waarin geadviseerd wordt om het onderhoud ook nu te doen (interval staat op 30K, maar goed).

De vraag is nu: kan een APK van een hybride auto zoals de V60 ook bij een gewone vakgarage ipv de dealer? Of komen er voor de electromotor ed aparte zaken om de hoek?
En de vervolgvraag: en het onderhoud dan? Mijn vorige V40 (D4) had ik bij die vakgarage in onderhoud en dat beviel prima. Kunnen zij dat doen, of is het toch raadzaam om dat bij de dealer te doen?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4625
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Op het gevaar af dat hier voor de zoveelste keer een discussie over ontstaat, toch maar een reactie:
- De onderhoudsinterval is 30K óf 1 jaar, dus een vriendelijke reminder is niets mis mee, jammer dat je dat gelijk zo negatief interpreteert.
- Iedereen kiest wat hij / zij prettig vindt en kan of wil betalen
- Een TE is complexer dan een "normale" auto, dat vraagt dus specifieke kennis, geen idee of de vakgarage die heeft
- Coulance van Volvo kun je vergeten als je de auto niet door de dealer laat onderhouden
- Bij een onderhoudsbeurt bij de Volvodealer krijg je Volvo assistance, in mijn geval goed voor zeker 200 euro kostenbesparing t.o.v. de ANWB
- Ik koop persoonlijk nooit een auto die niet dealer onderhouden is
- Er is een gezegde: goedkoop = duurkoop en pay peanuts get monkeys. Geen idee of dat voor jou vakgarage ook geldt, maar de meest voorkomende reden die ik zie is dat veel mensen de dealer "te duur" vinden. Ik vraag me dan wel af, te duur t.o.v. wat en kijk even verder dan alleen de kosten voor die beurt.
- De dealer biedt voor jou auto in plaats van een complete beurt een jaarbeurt aan. Kost je rond de 300 euro en is inclusief een jaar Volvo Assistance
Suk6 met je keuze
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

@ Gouwe, je hebt het helder en duidelijk verwoord. Zo is het nu eenmaal. Of anders gezegd: "Schoenmaker blijf bij je leest". :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
GurbY_NL
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 31.10.2018 - 09:29

Gouwe schreef: 31.01.2022 - 08:58 Op het gevaar af dat hier voor de zoveelste keer een discussie over ontstaat, toch maar een reactie:
- De onderhoudsinterval is 30K óf 1 jaar, dus een vriendelijke reminder is niets mis mee, jammer dat je dat gelijk zo negatief interpreteert.
- Iedereen kiest wat hij / zij prettig vindt en kan of wil betalen
- Een TE is complexer dan een "normale" auto, dat vraagt dus specifieke kennis, geen idee of de vakgarage die heeft
- Coulance van Volvo kun je vergeten als je de auto niet door de dealer laat onderhouden
- Bij een onderhoudsbeurt bij de Volvodealer krijg je Volvo assistance, in mijn geval goed voor zeker 200 euro kostenbesparing t.o.v. de ANWB
- Ik koop persoonlijk nooit een auto die niet dealer onderhouden is
- Er is een gezegde: goedkoop = duurkoop en pay peanuts get monkeys. Geen idee of dat voor jou vakgarage ook geldt, maar de meest voorkomende reden die ik zie is dat veel mensen de dealer "te duur" vinden. Ik vraag me dan wel af, te duur t.o.v. wat en kijk even verder dan alleen de kosten voor die beurt.
- De dealer biedt voor jou auto in plaats van een complete beurt een jaarbeurt aan. Kost je rond de 300 euro en is inclusief een jaar Volvo Assistance
Suk6 met je keuze
Helder antwoord; dank. Mijn interpretatie was zeker niet negatief (bedoeld): ik begrijp de 30K of 1 jaar, ik bedoel alleen dat ik er nog geen 20K op heb zitten dus de beurt eigenlijk nu op dit moment nog niet echt nodig vind, en later wil laten doen.

Ging mij inderdaad om het gedeelte zoals je zegt "TE is complexer". Dat leunt bij mij wel aan tegen "naar de dealer ermee", alleen: mijn vorige garage deed altijd prima onderhoud maar ik wil inderdaad geen gelazer met de complexiteit van de hybride. Keuze is dus vrij simpel: gewoon naar de dealer dus.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4625
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Nogmaals, iedereen de eigen keuze o.b.v. afwegingen. Ik zeg niet dat je naar een dealer moet, maar zeker i.c.m. de jaarbeurt (zie hier bijvoorbeeld: https://broekhuis.nl/volvo/onderhoud/volvo-jaarbeurt) is dat m.i. zeker geen verkeerde.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
GurbY_NL
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 31.10.2018 - 09:29

Afspraak bij dealer is gemaakt inmiddels!
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Ik doe met mijn V60 PIH elk jaar een APK met Jaarbeurt. Dit jaar heb ik zelfs maar 7000 km gereden en toch doe ik een jaarbeurt.

Die jaarbeurt is inclusief een motorolie wissel. Je zou zeggen wat een onzin om met 7000 km de motorolie te wisselen. Maar het probleem is het regenereren van het roetfilter. Regenereren gebeurt na een bepaald aantal kilometers of bedrijfsuren door Volvo bepaald. Maar daar zitten zo veel variabelen in, dat de gemiddelde gebruiker niet kan controleren wanneer dat gebeurt. Het wordt ook niet (dmv een lampje of iets) aangegeven in de auto. Grote kans dus dat je dit proces onderbreekt door de motor uit te zetten als je bent aangekomen op je bestemming. En als je dat doet komt er brandstof in de motorolie terecht. En daarom wordt er door mijn dealer aanbevolen om een motorolie wissel elk jaar te doen.

Wellicht zullen er lieden zijn die dit lezen en dit verhaal (evt met feiten) kunnen ontkrachten. Of dit echt totaal in het belachelijke kunnen brengen.

Maar dit verhaal komt van een gerenomeerd Volvo dealer en ik zie geen reden om dit tegen te spreken of te veranderen in mijn onderhoudsplannen.

Doe er je voordeel mee in jouw beslissing waar je onderhoud wilt laten plegen.
GurbY_NL
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 31.10.2018 - 09:29

Dank voor de reacties. Ik had sowieso twijfel bij de vakgarage, ondanks goede ervaringen met de V40. Maar aangezien dit een ander verhaal is (TE) was mijn eerste indruk om hier gewoon mee bij de dealer te blijven, en de verhalen hierboven lezende wordt dat alleen maar bevestigd.
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Olie verouderd, net als melk.
Daarom ook de termijn van 1 jaar en sommige merken geven ook al het advies om de kilometers ook te halveren.
En inderdaad, de regenraties kunnen ook problemen geven.
Daarom regelmatig de oliepeilen en laten verversen wanneer dit gestegen is.
Kan de motor niet tegen, verdunde olie.

Eric
Amazon4Ever
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.03.2022 - 16:56

@V60driver @ erichhenri

ZEKER noodzaak om olie minimaal 1x per jaar te vervangen.
Bij een koude motor spoelt de benzine steeds(erger) het dunne oilefilmpje van de cylinder wanden,
en zakt/sijpelt in de olie ....NIET BEST( zeker gezien KOUD een verhoogde mengsel verhouding heeft..choke).

Daar komt nog bij dat de PIH van volvo va PUURKOUD gereden kan worden op de batterij en de benzine motor bijzet indien nodig.
Dan is de motor dus IJSKOUD maar moet stevig bijspringen, en gaat weer uit, met als gevolg dat het láng duurt voordat de ideale werk temperatuur behaalt is.
Dit alles is NIET best voor de olie... mijn advies: minimaal 1x per jaar en uitstekende olie gebruiken.(volvo specs)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4625
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Amazon4Ever schreef: 10.03.2022 - 14:59 .....Daar komt nog bij dat de PIH van volvo va PUURKOUD gereden kan worden op de batterij en de benzine motor bijzet indien nodig.
Dan is de motor dus IJSKOUD maar moet stevig bijspringen, en gaat weer uit, met als gevolg dat het láng duurt voordat de ideale werk temperatuur behaalt is.
Dit topic gaat over een diesel PIH (die loopt niet op benzine :-)). Daarnaast springt de dieselmotor alleen bij, afhankelijk van de gekozen rijmodus of de buitentemperatuur of als de accu leeg is.
Als de motor bijspringt blijft deze gedurende enige tijd sowieso aan (is ook niet handmatig te overrulen), zeker als de accu leeg is.
Kortom, geen reden tot paniek en ook niet om extra olie te wisselen t.o.v. een conventioneel aangedreven voertuig, die m.i. juist een veel hogere belasting kent omdat je ELKE keer met een koude motor begint.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
S80 TDI
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 01.03.2009 - 20:38

Amazon4Ever schreef: 10.03.2022 - 14:59 @V60driver @ erichhenri

ZEKER noodzaak om olie minimaal 1x per jaar te vervangen.
Bij een koude motor spoelt de benzine steeds(erger) het dunne oilefilmpje van de cylinder wanden,
en zakt/sijpelt in de olie ....NIET BEST( zeker gezien KOUD een verhoogde mengsel verhouding heeft..choke).

Daar komt nog bij dat de PIH van volvo va PUURKOUD gereden kan worden op de batterij en de benzine motor bijzet indien nodig.
Dan is de motor dus IJSKOUD maar moet stevig bijspringen, en gaat weer uit, met als gevolg dat het láng duurt voordat de ideale werk temperatuur behaalt is.
Dit alles is NIET best voor de olie... mijn advies: minimaal 1x per jaar en uitstekende olie gebruiken.(volvo specs)
De dieselmotor wordt door middel van het koelwater en standkachel wel degelijk verwarmd tijdens het rijden op electra. Dit juist om koude start slijtage te voorkomen.
Amazon4Ever
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.03.2022 - 16:56

@Gouwe @ S80 TDI.

Is deze diesel management dan anders dan het benzine management?
Dat de motor na bijspringen nog even blijft draaien (opwarmen) klinkt heel goed, maar naar wat ik eerder vernam is dat niet bij benzine.. maar ik kan het best voud hebben :)
Minder slijtage door minder koude-starts ben ik geheel met jullie eens, zeker tijdens warme maanden.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Amazon4Ever schreef: 11.03.2022 - 08:40 Dat de motor na bijspringen nog even blijft draaien (opwarmen) klinkt heel goed, maar naar wat ik eerder vernam is dat niet bij benzine.. maar ik kan het best fout hebben. Minder slijtage door minder koude-starts, ben ik geheel met jullie eens, zeker tijdens warme maanden.
Daarom ben ik een beetje huiverig van die Twin engines. (PIH) Maakt me niet uit, of het nu diesel of een benzine betreft. De motor is steenkoud, en moet dan plots bijspringen, waar soms vol vermogen gevraagd word. Hoe lang kan dat goed gaan? Laten we eens afwachten hoe de ervaringen zijn na een jaar of 5-6... ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4625
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

S80 TDI schreef: 11.03.2022 - 08:11
Amazon4Ever schreef: 10.03.2022 - 14:59 @V60driver @ erichhenri

ZEKER noodzaak om olie minimaal 1x per jaar te vervangen.
Bij een koude motor spoelt de benzine steeds(erger) het dunne oilefilmpje van de cylinder wanden,
en zakt/sijpelt in de olie ....NIET BEST( zeker gezien KOUD een verhoogde mengsel verhouding heeft..choke).

Daar komt nog bij dat de PIH van volvo va PUURKOUD gereden kan worden op de batterij en de benzine motor bijzet indien nodig.
Dan is de motor dus IJSKOUD maar moet stevig bijspringen, en gaat weer uit, met als gevolg dat het láng duurt voordat de ideale werk temperatuur behaalt is.
Dit alles is NIET best voor de olie... mijn advies: minimaal 1x per jaar en uitstekende olie gebruiken.(volvo specs)
De dieselmotor wordt door middel van het koelwater en standkachel wel degelijk verwarmd tijdens het rijden op electra. Dit juist om koude start slijtage te voorkomen.
Kleine nuance dan: alleen als je de extra verwarming hebt aangeschakeld en/of je moet de standkachel wel hebben ingesteld
Laatst gewijzigd door Gouwe op 11.03.2022 - 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4625
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Hans Eilander schreef: 11.03.2022 - 09:10
Amazon4Ever schreef: 11.03.2022 - 08:40 Dat de motor na bijspringen nog even blijft draaien (opwarmen) klinkt heel goed, maar naar wat ik eerder vernam is dat niet bij benzine.. maar ik kan het best fout hebben. Minder slijtage door minder koude-starts, ben ik geheel met jullie eens, zeker tijdens warme maanden.
Daarom ben ik een beetje huiverig van die Twin engines. (PIH) Maakt me niet uit, of het nu diesel of een benzine betreft. De motor is steenkoud, en moet dan plots bijspringen, waar soms vol vermogen gevraagd word. Hoe lang kan dat goed gaan? Laten we eens afwachten hoe de ervaringen zijn na een jaar of 5-6... ;)
De eerste PIH van Volvo is al sinds eind 2012 op de markt Hans, de ervaring is er al in ruime en voldoende mate. Er is hier één op het forum met ruim 4 ton op de teller. En net zoals je met een normale motor niet moet planken moet je dat met een PIH ook niet doen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4625
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Amazon4Ever schreef: 11.03.2022 - 08:40 @Gouwe @ S80 TDI.
Is deze diesel management dan anders dan het benzine management?
Dat de motor na bijspringen nog even blijft draaien (opwarmen) klinkt heel goed, maar naar wat ik eerder vernam is dat niet bij benzine.. maar ik kan het best voud hebben :)
Er zal vast verschil zijn, maar mijn benzine T8 blijft ook gewoon draaien.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Amazon4Ever
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 06.03.2022 - 16:56

Allen dank voor de headup :)
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”