Pagina 1 van 1

Remmen V40 D3

Geplaatst: 26.01.2022 - 11:06
door Jonathan737
Dag allen,

Ik loop al driekwart jaar met een probleem met de schijven van mijn V40 D3 (2013);

- Mei vorig jaar zijn alle schijven en blokken voor en achter vervangen, na klachten van "trillende" remmen.
- 5 maanden en 15.000 km later kwam het probleem terug, schijven en blokken aan voorzijde zijn toen onder garantie vervangen, alsmede draagarmen voor, die zouden het probleem namelijk veroorzaken.
-4 maanden daarna (nu) voel ik het probleem wederom terugkomen. Ditmaal zijn de schijven en blokken achter vervangen en lijken de schijven voor ook weer krom (dus 4 maanden/ 8000 km nadat die vervangen zijn).

Dealer komt er niet achter wat het probleem kan veroorzaken. Elke 10.000 km de schijven blijven vervangen is uiteraard geen optie;). Zij suggereren nu dat het komt doordat de auto te veel stilstaat, wat me sterk lijkt, want rij er gewoon 30.000 per jaar mee (alleen snelweg). Ik heb de auto al 7 jaar en doe er al die tijd precies hetzelfde mee.

Iemand hier op het forum met vergelijkbare problemen of een idee waar het aan zou kunnen liggen?

Dank alvast voor het meedenken!

Groeten,

Jonathan

Remmen V40 D3

Geplaatst: 26.01.2022 - 11:23
door Willem V40
Huidige remschijven afdraaien op de auto, geeft een kaarsrechte remschijf. Kan het de rijstijl zijn? Kort op de voorligger? Waardoor de schijven vaak te warm worden door het telkens afremmen. ( niet dat ik je ziet als een wegpiraat ;-) )

Remmen V40 D3

Geplaatst: 26.01.2022 - 11:53
door diesel01
Zijn de Naven ook gecontroleerd op slinger.
Mijn V90 D5 had bij 24.000km ook kromme schijven, deze schijven zijn afgedraaid maar naar 4000km wederom een slinger.
Ik heb toen op advies van Niels hier op het forum gevraagd of ze de naven wilde controleren op slinger maar dat werd afgedaan als "is niet mogelijk met zo'n jonge auto".
Uiteindelijk opdracht gegeven om het te controleren en het bleek idd een slinger in de naaf te zijn, die is vervangen daarna op eigen kosten een rondje nieuwe schijven en blokken en hij is nu al 100k vrij van trillen bij het remmen.

Remmen V40 D3

Geplaatst: 26.01.2022 - 15:20
door The Mechanic
Kromme naven? Rommel (koppervet) tussen de schijf en de naaf? Onjuist aanhaal moment van de wielen? Immitatie wielen?

Na het vervangen van de schijven de wielen er nog eens af geweest?

Remmen V40 D3

Geplaatst: 27.01.2022 - 10:49
door erichendri
Slinger in de naaf voel je meteen na montage nieuwe schijven.
Afdraaien is vaak beter.
Schijven zijn uitgehard en gevormd en je slijpt de naaf slingering ook weg.

Eric

Remmen V40 D3

Geplaatst: 27.01.2022 - 10:57
door Ferrari
Wat mij opviel bij het vervangen van de schijven vooraan van de C70 is dat deze dus gewoon los op de naaf zitten. De oude zaten dan wel "geplakt" en bleven wel goed zitten, maar de nieuwe schijven zitten gewoon los op de naaf. Ze zitten natuurlijk vast als je het wiel vastzet, maar ik kan met voorstellen dat wanneer je wielen verwisseld er vuil tussen schijf en naaf kan vallen dat na het vastzetten ervoor zorgt dat er een slinger in de schijf zit.

Inderdaad zoals The Mechanic zegt: Geen rommel of kopervet tussen de schijf en naaf en uitkijken bij het wisselen van de wielen.

Remmen V40 D3

Geplaatst: 27.01.2022 - 11:09
door diesel01
Ferrari schreef: 27.01.2022 - 10:57 Wat mij opviel bij het vervangen van de schijven vooraan van de C70 is dat deze dus gewoon los op de naaf zitten. De oude zaten dan wel "geplakt" en bleven wel goed zitten, maar de nieuwe schijven zitten gewoon los op de naaf. Ze zitten natuurlijk vast als je het wiel vastzet, maar ik kan met voorstellen dat wanneer je wielen verwisseld er vuil tussen schijf en naaf kan vallen dat na het vastzetten ervoor zorgt dat er een slinger in de schijf zit.

Inderdaad zoals The Mechanic zegt: Geen rommel of kopervet tussen de schijf en naaf en uitkijken bij het wisselen van de wielen.
Die zou gewoon vast moeten zitten met torx boutje op de naaf....

Remmen V40 D3

Geplaatst: 27.01.2022 - 11:23
door Ferrari
diesel01 schreef: 27.01.2022 - 11:09
Ferrari schreef: 27.01.2022 - 10:57 Wat mij opviel bij het vervangen van de schijven vooraan van de C70 is dat deze dus gewoon los op de naaf zitten. De oude zaten dan wel "geplakt" en bleven wel goed zitten, maar de nieuwe schijven zitten gewoon los op de naaf. Ze zitten natuurlijk vast als je het wiel vastzet, maar ik kan met voorstellen dat wanneer je wielen verwisseld er vuil tussen schijf en naaf kan vallen dat na het vastzetten ervoor zorgt dat er een slinger in de schijf zit.

Inderdaad zoals The Mechanic zegt: Geen rommel of kopervet tussen de schijf en naaf en uitkijken bij het wisselen van de wielen.
Die zou gewoon vast moeten zitten met torx boutje op de naaf....
Ja, bij de 850 wel, een boutje met een pennetje om het wiel te centreren en dus ook om de schijf te borgen. Bij de C70 wel gaten in de schijf (ATE), maar geen bevestigingsgaten o.i.d. aan de naaf.

Remmen V40 D3

Geplaatst: 27.01.2022 - 12:45
door The Mechanic
diesel01 schreef: 27.01.2022 - 11:09
Ferrari schreef: 27.01.2022 - 10:57 Wat mij opviel bij het vervangen van de schijven vooraan van de C70 is dat deze dus gewoon los op de naaf zitten. De oude zaten dan wel "geplakt" en bleven wel goed zitten, maar de nieuwe schijven zitten gewoon los op de naaf. Ze zitten natuurlijk vast als je het wiel vastzet, maar ik kan met voorstellen dat wanneer je wielen verwisseld er vuil tussen schijf en naaf kan vallen dat na het vastzetten ervoor zorgt dat er een slinger in de schijf zit.

Inderdaad zoals The Mechanic zegt: Geen rommel of kopervet tussen de schijf en naaf en uitkijken bij het wisselen van de wielen.
Die zou gewoon vast moeten zitten met torx boutje op de naaf....
Bij het eerste modeljaar van de V40 dus niet, later zitten ze idd met een torx bout vast.

Remmen V40 D3

Geplaatst: 28.01.2022 - 22:23
door Godtoh
Klinkt als naaf, ooit ook gehad met een nieuwe fiesta.
Laat ze idd maar eens meten of het binnen de toleranties valt.

Remmen V40 D3

Geplaatst: 29.01.2022 - 01:09
door Johan s60
Check ook of de remklauwen/ cilinders goed gangbaar zijn, dit kan ook een oorzaak zijn van kromme schijven.

Remmen V40 D3

Geplaatst: 07.02.2022 - 15:21
door Longone
Ik heb er al meerdere malen last van gehad.

De enige echte oplossing is om de remschijven af te draaien AAN de auto.

Een dealer kan/wil dit niet, dus je moet naar Van Dijk in Lunteren of naar Voets in Schijndel, garages die "MAD Tooling" apparatuur hebben.

Remmen V40 D3

Geplaatst: 29.03.2022 - 15:47
door Jonathan737
Dag allen, dank voor al jullie input.

Ik heb nadat de schijven achter een paar maanden geleden nogmaals onder garantie zijn vervangen het even aangezien, maar het probleem komt gewoon terug… De naven zijn volgens de werkplaats niet de oorzaak, aangezien de slinger dan direct na vervanging van schijven voelbaar zou moeten zijn, en dat is niet het geval (eerste paar duizend km is alles weer koek en ei).

De garage blijft bij het standpunt dat het komt
doordat de auto vaak lang stilstaat (rij er 2 keer per maand mee op en neer naar Luxemburg, voor de rest staat de auto stil). Hierdoor zou roestvorming op de schijven optreden, behalve op de plek van de remklauw en zodoende oneffenheden veroorzaken. Klinkt op zich plausibel, echter, ik gebruik de auto al 7 jaar op dezelfde manier en tot een jaar geleden nooit klachten gehad. Zijn er andere oplossingen te bedenken dan elk jaar nieuwe schijven of een paar keer per week een blokje om rijden?😬 Zijn er alternatieve schijven die duurzamer zijn?

Groeten, Jonathan

Remmen V40 D3

Geplaatst: 29.03.2022 - 19:28
door Jelmer de Jong
Met 1x hard remmen is die roest wel weg.

Remmen V40 D3

Geplaatst: 29.03.2022 - 20:42
door fredhead
Dat inderdaad, andere optie is gecoate schuiven te nemen.
Die roesten amper tot niet.

Ik durf alleen wel vraagtekens bij de stelling te zetten dat dit door roest komt.