Pagina 1 van 6

Volvo wijzigt productaanbod voor modeljaar 2023

Geplaatst: 13.01.2022 - 15:45
door Ben
Volvo Cars voert grondige wijzigingen door in het productgamma voor modeljaar 2023. Daarbij ligt de focus op het vereenvoudigen van het aanbod met nieuwe, rijker uitgeruste uitvoeringen, minder opties en meer focus op elektrificatie. Tevens profiteren meerdere modellen van diverse upgrades, waaronder de Volvo V60 die een milde facelift ondergaat.



Het vereenvoudigen van het productaanbod zal in de toekomst een steeds grotere rol spelen bij Volvo. Met minder uitvoeringen, pakketten en opties en minder motorvarianten door de toenemende focus op elektrificatie, profiteren klanten van een eenvoudiger aankoopproces. Het vernieuwde productaanbod van Volvo omvat ook nieuwe, rijker uitgeruste uitvoeringen. Zo komen de uitvoeringen Momentum, Inscription en R-Design te vervallen en maken de nieuwe uitvoeringen Essential, Core, Plus en Ultimate hun opwachting in het gehele productaanbod van Volvo.

Cord Only
Een andere strategische richting van Volvo is het terugdringen van het aantal motorvarianten en de verdere focus op elektrificatie door stapsgewijs naar een ‘Cord Only’ aanbod te gaan. Cord Only houdt in dat alleen nog oplaadbare modellen (Recharge Plug-in hybrid en Recharge Pure electric) worden aangeboden, waarmee Volvo zijn leidende positie op het gebied van elektrificatie in Nederland versterkt.

Met ingang van modeljaar 2023 zal het aanbod van de Volvo XC60 en 90-serie alleen nog bestaan uit Cord Only-uitvoeringen. Dat betekent dat alle benzinevarianten komen te vervallen, inclusief de Volvo V90 Cross Country. Aangezien de order intake van de XC60 en 90-serie in de afgelopen periode voor 93% uit Recharge Plug-in hybrid-uitvoeringen bestond, sluit het gewijzigde aanbod naadloos aan op de wensen van Volvo-klanten in Nederland.

Facelift Volvo V60
De Cord Only-strategie geldt vooralsnog niet voor de Volvo V60. Wel heeft die een milde facelift ondergaan, waarbij het front licht is gewijzigd. Ook is de achterbumper vernieuwd, waarbij de uitlaten nu uit het zicht zijn geplaatst. Tevens is de V60 – net als alle andere Volvo-modellen met uitzondering van de Volvo XC40 T2, Recharge T4 en T5 Plug-in hybrids – vanaf modeljaar 2023 standaard uitgerust met het Android-infotainmentsysteem met Google-functies en de nieuwste geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen (ADAS).

De V60 was in 2021 met afstand leider in zijn segment, zowel in de premium als de non-premium klasse. De ijzersterke combinatie van prijsstelling, ruimte, Scandinavisch design, veiligheid, zuinigheid en lage CO2-waarden wordt nu verder versterkt met de productvernieuwingen en de introductie van de verbeterde plug-in hybride aandrijflijn met Long Range-batterij en One Pedal Drive-functionaliteit. De V60 Recharge T6 AWD Plug-in hybrid is leverbaar voor de aangescherpte prijs vanaf
€ 49.995 en combineert een systeemvermogen van 257 kW/350 pk met een riante elektrische range van 89 km (WLTP). De bijzonder efficiënte V60 B3 mild hybride is er vanaf € 43.995.

Prijzen modeljaar 2023
Behalve de V60 krijgt ook de XC40 een milde facelift voor modeljaar 2023. De op één na populairste auto van Nederland in 2021 krijgt een nieuw front dat geïnspireerd is op die van de Volvo C40 Recharge. Ook hier zijn de prijzen van de plug-in hybrides aangescherpt. Zo is de XC40 Recharge T4 Plug-in hybrid leverbaar vanaf € 44.495. De XC40 Recharge Pure electric is leverbaar vanaf € 44.995. Bovendien komt deze volledig elektrische premium SUV met een range van 425 km (WLTP), 150 kW snellaadmogelijkheid en 1.500 kg trekgewicht in aanmerking voor subsidie voor particulieren (SEPP).

De aangescherpte prijzen van de Volvo XC60 (Cord Only vanaf modeljaar 2023) beginnen bij € 62.495 voor de XC60 Recharge T6 AWD Plug-in hybrid met 257 kW/350 pk en 78 km range. De Volvo XC90 (Cord Only vanaf modeljaar 2023) is beschikbaar als Recharge T8 AWD Plug-in hybrid met 335 kW/455 pk, zeven zitplaatsen en een range van 70 km, voor prijzen vanaf € 87.495.

Volvo wijzigt productaanbod voor modeljaar 2023

Geplaatst: 13.01.2022 - 18:46
door NielsPHEV
Blijf het jammer vinden dat er geen V90CC T8 is en de hele wereld vooral SUV's en cross overs lijkt te willen kopen terwijl een fraaie estate (eventueel een aar cm hoger op zijn poten) zo veel lekker rijdt en intrinsiek veel zuiniger (range) zal zijn

Volvo wijzigt productaanbod voor modeljaar 2023

Geplaatst: 13.01.2022 - 19:27
door OGA244
CC modellen gaan ook exit

Volvo wijzigt productaanbod voor modeljaar 2023

Geplaatst: 13.01.2022 - 20:05
door Edgecrusher
Jammer, Ik vind de CC modellen wel mooier dan de XC modellen.

Volvo wijzigt productaanbod voor modeljaar 2023

Geplaatst: 13.01.2022 - 20:23
door OGA244
Alles moet cord worden

Volvo wijzigt productaanbod voor modeljaar 2023

Geplaatst: 13.01.2022 - 22:02
door Hans Eilander
Smaken verschillen. Van de 18 auto,s die ik tot op heden heb gehad, waren de laatste 5, hoge instappers. (MPV, SUV, en Cross over) En ik zou nooit anders meer willen. Dus altijd een type als XC.... :)

Volvo wijzigt productaanbod voor modeljaar 2023

Geplaatst: 13.01.2022 - 23:15
door V480-S60
Tuurlijk verschillen smaken. Maar wat meer keuze zou reuze zijn.
En er zijn mensen (waaronder ondergetekende) die een Sedan of Estate mooier en beter vinden dan een SUV, MPV of CrossOver.
Dat ik zelf nu een SUV heb doet daar niets aan af, dat heeft met een bepaalde eis en andere redenen te maken.

Volvo wijzigt productaanbod voor modeljaar 2023

Geplaatst: 14.01.2022 - 10:19
door Hans Eilander
V480-S60 schreef: 13.01.2022 - 23:15 Tuurlijk verschillen smaken. Maar wat meer keuze zou reuze zijn. En er zijn mensen (waaronder ondergetekende) die een Sedan of Estate mooier "en beter" vinden dan een SUV, MPV of Cross Over.
Je ziet dat het aanbod van keuze, steeds kleiner word in autoland. Neem bv de weinige kleuren die je nu nog kan kiezen voor bv een XC 40. En bepaalde opties, zijn meestal verbonden aan een heel pakket wat je niet wilt. En ja, ik vind persoonlijk een S60 en 90 of V 60 en 90 ook heel mooi. Maar wat nu een V 60 (naar jouw mening) beter zou zijn, als een XC 60, kan ik even niet volgen. Ik heb bewust voor de hogere instap gekozen, vanwege mijn versleten rug, en de daarbij behorende beperkingen. Vandaar. ;)

Volvo wijzigt productaanbod voor modeljaar 2023

Geplaatst: 14.01.2022 - 11:01
door raspaardje
Als het op autorijden aankomt is elke lage auto superieur aan de hogere auto variant ervan.
Hoger zwaartepunt -> meer overhellen
Meer luchtweerstand -> meer verbruik

En een lagere instap houdt je soepel.

Volvo wijzigt productaanbod voor modeljaar 2023

Geplaatst: 14.01.2022 - 11:05
door diesel01
Het zal voor ons dan ook de laatste Volvo zijn.
Maar goed, die trant was al eerder ingezet!
Heb afgelopen maandag even in een C40 gezeten wat dan het nieuwe Volvo moet zijn en vind de ambiance helemaal niets, Lynk&co hetzelfde verhaal.

Volvo wijzigt productaanbod voor modeljaar 2023

Geplaatst: 14.01.2022 - 12:21
door lint
De koper en dus de vraag bepaalt uiteindelijk wat een fabrikant gaat leveren.

Volvo wijzigt productaanbod voor modeljaar 2023

Geplaatst: 14.01.2022 - 12:28
door Hans Eilander
raspaardje schreef: 14.01.2022 - 11:01 Als het op autorijden aankomt is elke lage auto superieur aan de hogere auto variant ervan. Hoger zwaartepunt -> meer overhellen. Meer luchtweerstand -> meer verbruik. En een lagere instap houdt je soepel.
Ben ik niet met je eens. Hogere auto geeft veel meer overzicht, en geeft veel meer een solide gevoel. En helt niks over> bij normaal weggedrag.
Meer verbruik is relevant. Lagere auto,s ( Porsche Ferrari, Lambourghini) hebben in de regel> meer vermogen, dus verbruiken veel meer. En wil je soepel blijven? Ga dan fietsen! :-D

Volvo wijzigt productaanbod voor modeljaar 2023

Geplaatst: 14.01.2022 - 12:45
door NielsPHEV
Hans Eilander schreef: 14.01.2022 - 12:28
raspaardje schreef: 14.01.2022 - 11:01 Als het op autorijden aankomt is elke lage auto superieur aan de hogere auto variant ervan. Hoger zwaartepunt -> meer overhellen. Meer luchtweerstand -> meer verbruik. En een lagere instap houdt je soepel.
Ben ik niet met je eens. Hogere auto geeft veel meer overzicht, en geeft veel meer een solide gevoel. En helt niks over> bij normaal weggedrag.
Meer verbruik is relevant. Lagere auto,s ( Porsche Ferrari, Lambourghini) hebben in de regel> meer vermogen, dus verbruiken veel meer. En wil je soepel blijven? Ga dan fietsen! :-D
Een hogere auto geeft meer overzicht totdat er zo'n dropveter met zo'n apparaat voor je komt rijden en dan is dat zicht weg, zaken als zwaartepunt en luchtweerstand is natuurkunde en een feit een lagere auto ligt daardoor per definitie beter op de weg, helt minder over en zal altijd een lager verbruik hebben ook met een klein motortje. Zeker bij de EV's een punt van aandacht aangezien verbruik uiteraard direct range betekent en het is ook vooral om die reden dat de P8 en C40 zo'n beroerde range hebben in vergelijking met bijvoorbeeld een model 3.

Omdat men in en uitstap eigenschappen en rugged looks blijkbaar waardeert worden we overspoelt met SUV's en crossovers ik vind het jammer maar het gros van de auto kopers kennelijk niet. Vind het spijtig dat Volvo eerst 3 hoge EV's introduceert alvorens men (wellicht) een estate EV op de markt brengt terwijl Volvo van oorsprong een sterk estate merk was en men met een estate meteen een mooie range zou hebben. Nu is de enige EV (ongeveer) estate die ik ken een Porsche

Volvo wijzigt productaanbod voor modeljaar 2023

Geplaatst: 14.01.2022 - 13:12
door ruuds70
Ik begrijp niet dat Volvo geen hybride versie wil maken van haar CC modellen. De Cross Country, Eerst XC daarna CC genoemd is overigens een niche die zij zeer succesvol hebben vermarkt, vanaf de eerste V 70 XC een oogstrelende Volvo om te zien en kwa verkoopaantallen.
Afgelopen jaar waren ruin 25% van de uitgeleverde V60 een CC en bij de V90 zelfs meer dan 50%.
Kortom echt zonde, (om het niet dom te noemen)
[2021 V60 41.771 V60CC 14.265; V90 10.054 V90 CC 10.660]

Volvo wijzigt productaanbod voor modeljaar 2023

Geplaatst: 14.01.2022 - 13:28
door raspaardje
NielsPHEV schreef: 14.01.2022 - 12:45
Hans Eilander schreef: 14.01.2022 - 12:28
raspaardje schreef: 14.01.2022 - 11:01 Als het op autorijden aankomt is elke lage auto superieur aan de hogere auto variant ervan. Hoger zwaartepunt -> meer overhellen. Meer luchtweerstand -> meer verbruik. En een lagere instap houdt je soepel.
Ben ik niet met je eens. Hogere auto geeft veel meer overzicht, en geeft veel meer een solide gevoel. En helt niks over> bij normaal weggedrag.
Meer verbruik is relevant. Lagere auto,s ( Porsche Ferrari, Lambourghini) hebben in de regel> meer vermogen, dus verbruiken veel meer. En wil je soepel blijven? Ga dan fietsen! :-D
Een hogere auto geeft meer overzicht totdat er zo'n dropveter met zo'n apparaat voor je komt rijden en dan is dat zicht weg, zaken als zwaartepunt en luchtweerstand is natuurkunde en een feit een lagere auto ligt daardoor per definitie beter op de weg, helt minder over en zal altijd een lager verbruik hebben ook met een klein motortje. Zeker bij de EV's een punt van aandacht aangezien verbruik uiteraard direct range betekent en het is ook vooral om die reden dat de P8 en C40 zo'n beroerde range hebben in vergelijking met bijvoorbeeld een model 3.
Juist. Maar voor velen irrelevant, dat geef ik toe. Die hebben niks/minder met "leuk" autorijden en komen nooit in situaties dat zwaartepunt en/of gewicht er weldegelijk toe doen.
Omdat men in en uitstap eigenschappen en rugged looks blijkbaar waardeert worden we overspoelt met SUV's en crossovers ik vind het jammer maar het gros van de auto kopers kennelijk niet. Vind het spijtig dat Volvo eerst 3 hoge EV's introduceert alvorens men (wellicht) een estate EV op de markt brengt terwijl Volvo van oorsprong een sterk estate merk was en men met een estate meteen een mooie range zou hebben. Nu is de enige EV (ongeveer) estate die ik ken een Porsche
Mee eens. Feit is ook dat mensen blijkbaar bereid zijn veel extra uit te geven aan een auto die de fabrikant maar minimaal wat extra kost. Dat betekent meer marge en welke fabrikant wil dat nu niet?

Volvo wijzigt productaanbod voor modeljaar 2023

Geplaatst: 14.01.2022 - 13:36
door V480-S60
lint schreef: 14.01.2022 - 12:21 De koper en dus de vraag bepaalt uiteindelijk wat een fabrikant gaat leveren.
Helaas is dat bij Volvo verkeerd geïnterpreteerd naar mijn mening. Ze hebben nu "enorm" succes met de SUV's maar ze zijn wel een heel aantal trouwe klanten kwijtgeraakt, of dreigen ze kwijt te raken" aan de concurrent.

En ik heb nu een XC60 maar zoals gezegd, daar zit een reden achter. Ik zou voor de volgende auto bij voorkeur een V60 CC willen halen. Dat moet echter wachten en de vraag is of dat wel kan straks.

Volvo wijzigt productaanbod voor modeljaar 2023

Geplaatst: 14.01.2022 - 13:44
door Hans Eilander
Zeker heeft een auto die hoger is, een hogere luchtweerstand dan een lage auto. Maar het verbruik blijft relevant. Hier een foto. Naast me een Opel Vectra OPC met 2,8L 4 cil.motor 280 pk. De mijne heeft een 3 cil.motor met 129 pk. Ik vrees dat de jonge kerel die met deze Vectra rijd, amper de 1:11 haalt, terwijl ik ruim over de 1:15 zit. Dus ja.... ;)

Volvo wijzigt productaanbod voor modeljaar 2023

Geplaatst: 14.01.2022 - 13:46
door raspaardje
In die redenering zit natuurlijk een vertraging; slaat iets niet aan dan wordt er iets omgegooid, "omdat de klant ernaar vraagt".
Dat betekent dus dat Volvo eerst iets uitbracht waar de klant toch niet op zat te wachten...? :-)

Vereenvoudiging van het modellengamma vindt nu iig bij Volvo plaats om bespaarde inspanningen/kosten te kunnen in zetten ten faveure van de ontwikkeling van EV's.
Dat lijkt me duidelijk.
Op dit moment is het een beetje balanceren en de markt bepaalt of Volvo de juiste balans hanteert.

Volvo wijzigt productaanbod voor modeljaar 2023

Geplaatst: 14.01.2022 - 13:47
door Paul
Destijds hadden gezegd dat ze wel zouden komen V90 CC Twin Engine, maar toch blijkbaar geen vraag, maar aan de andere kant als hij niet is, kan hij ook niet aangeboden worden en gekocht worden.

Volvo wijzigt productaanbod voor modeljaar 2023

Geplaatst: 14.01.2022 - 13:48
door raspaardje
Hans Eilander schreef: 14.01.2022 - 13:44 Zeker heeft een auto die hoger is, een hogere luchtweerstand dan een lage auto. Maar het verbruik blijft relevant. Hier een foto. Naast me een Opel Vectra OPC met 2,8L 4 cil.motor 280 pk. De mijne heeft een 3 cil.motor met 129 pk. Ik vrees dat de jonge kerel die met deze Vectra rijd, amper de 1:11 haalt, terwijl ik ruim over de 1:15 zit. Dus ja.... ;)
Ceteris paribus.