Afleveringen XC60 Recharge MY22.5 (extended range)

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Basher
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 14.08.2013 - 12:40

Pilot Assist issue inmiddels wel duidelijk: stuurhulp werkt maar tot 135 km/u, staat vreemd genoeg niet in de manual en duurde ff voor ik de correlatie herkende. Indicatie range elektrisch blijft max <60km maar mijn laadpaal thuis is er nog niet om iedere dag te kunnen meten. Ook Android Automotive icm app erg beperkt, laat maar komen die update, dan hopelijk ook de aandrijfopties bovenop/aan? Auto zelf nog steeds een topper, dat dan weer wel.
XC60 MY 22.5 Recharge Inscription (Long Range) - Platinum Grey - Lounge B&W
Ex V90 MY 18 Momentum 18 - D4 - GT 8 - Pine Grey - B&W Introline - Scandinavian Line
Ex V60 MY 2014 Momentum D4 - GT 8 - Power Blue
Ex V40 MY 96 - 00
Ex 340 MY 82 - 85
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Basher schreef: 15.02.2022 - 16:45 Auto zelf nog steeds een topper, dat dan weer wel.
En dáár gaat het toch eigenlijk om, nietwaar? :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
FAFJ
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 31.01.2022 - 14:42

XC60 T6 Recharge begin februari opgehaald. Nu net 200km gereden. Benzinemotor nog niet aangehad :-D .

BLIS en 360 zit er niet op, maar dat was bij bestellen in november al gemeld. Maar wel vervelend dat DAB tuner er niet in zit. Zodra leverbaar wordt deze alsnog ingebouwd door dealer. Sowieso is de standaard radio app niet fantastisch. Na zenderwissel moet vaak eerst nog op een soort play-knop gedrukt worden.

De grote accu is perfect. Zoals het er naar uitziet tot nu, is de accu in het koele winterweer bij stadsritten goed voor zo'n 70km elektrisch.

Heel tevreden over het nappaleer en de comfortstoelen. Zitten goed. Ik las dat de R-Design uit het programma gaat. Blij dat ik nog net eentje heb. Het zwart hoogglans in combi met Silver Dawn..... ik vind het geslaagd. :-)

Toch ook nog ergernisje: de Pure stand wordt niet vastgehouden voor volgende rit. Dus telkens eerst het menu in om de modus Pure in te stellen. Ik wil in stad alleen elektrisch rijden. Dus ik zou de Pure modus als default in willen kunnen stellen.
jm188
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 30.11.2021 - 13:51

FAFJ schreef: 16.02.2022 - 23:13 XC60 T6 Recharge begin februari opgehaald. Nu net 200km gereden. Benzinemotor nog niet aangehad :-D .

BLIS en 360 zit er niet op, maar dat was bij bestellen in november al gemeld. Maar wel vervelend dat DAB tuner er niet in zit. Zodra leverbaar wordt deze alsnog ingebouwd door dealer. Sowieso is de standaard radio app niet fantastisch. Na zenderwissel moet vaak eerst nog op een soort play-knop gedrukt worden.

De grote accu is perfect. Zoals het er naar uitziet tot nu, is de accu in het koele winterweer bij stadsritten goed voor zo'n 70km elektrisch.

Heel tevreden over het nappaleer en de comfortstoelen. Zitten goed. Ik las dat de R-Design uit het programma gaat. Blij dat ik nog net eentje heb. Het zwart hoogglans in combi met Silver Dawn..... ik vind het geslaagd. :-)

Toch ook nog ergernisje: de Pure stand wordt niet vastgehouden voor volgende rit. Dus telkens eerst het menu in om de modus Pure in te stellen. Ik wil in stad alleen elektrisch rijden. Dus ik zou de Pure modus als default in willen kunnen stellen.
Hij is nog altijd te bestellen zoals R-design, het zit nu gewoon een beetje anders verwerkt in de paketten en opties, als je dark neemt met de juiste zetels heb je nog altijd een "r-design"

ik heb mijne gisteren ook mogen ophalen. (t6 inscription expression)
Besteld in begin augustus, gisteren afgehaald.
ook zoals geweten zonder BLIS/CTA, wel met DAB+ (België).

ik kom van een A6 Avant TDI van 2015, wat ook een best fijne auto is. maar deze aandrijflijn is van een ander niveau,
je hoort het verschil niet tussen batterij of motor, altijd vermogen om te vertrekken, en ook de one pedal drive went heel snel.

1 puntje van kritiek dat ik had gisteren tijdens snelweg rijden was dat de pilot assist voorkeur heeft om te veel naar de rechterlijn te rijden,
vooral op het linkervak als je de hele tijd vrachtwagens aan het voorbijsteken bent moet ik hem de hele tijd meer naar links trekken om veilige afstand te houden naar mijn gevoel
xc60 2022.5 inscription expression pine grey
FAFJ
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 31.01.2022 - 14:42

Heb ik ook gemerkt. Maar kwam misschien door zijwind? Het princpe van autonoom rijden staat nog in de kinderschoenen. Je kunt er wat mij betreft echt niet op vertrouwen bij hogere snelheden. Als het droog, windstil en de wegmarkering duidelijk is, dan gaat het wel. Maar van de vluchtstrook als spitsstrook gebruik maken bijvoorbeeld is 'hem' niet geleerd. Maar dat is bij alle merken zo. Het is wel handig in de file en met langzaamrijdend verkeer. Ik kom uit een zes cilinder diesel X5. De Volvo is op de snelweg wel een klassetje lager qua weggedrag en motorisch vooral. Maar op de korte dagelijkse ritten vind ik 'm echt heel fijn en handzaam.
CamielB
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 16.03.2021 - 10:43

Pure stand vasthouden is niet nodig omdat hij in hybrid stand (zonder navi aan te zetten) eerst de batterij leeg rijdt. Hoe pure wil je het hebben? 😄
FAFJ
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 31.01.2022 - 14:42

Nee dat is niet zo. In hybrid stand springt de motor bij als er meer vermogen wordt gevraagd. Door hogere snelheid of optrekken. Kom je van een rotonde af en geef je een beetje teveel gas, dan springt de benzinemotor bij. Alleen voor die acceleratie even. Dat wil ik voorkomen. Zeker als de motor koud is.
willsmills
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 27.12.2021 - 15:34

Vorige week heb ik mijn XC60 op mogen halen. Grote verrassing: hij werd afgeleverd mét BLIS, terwijl die eigenlijk niet beschikbaar is voor MY22. Dat was even geluk hebben dus!

Verder zitten alle bestelde opties erop (luchtvering, Harman Kardon, verstelbare passagiersstoel, 360-graden-camera). DAB+ is nog niet meegeleverd, de dealer had nog geen indicatie wanneer deze module beschikbaar komt. Hij had wel begrepen dat het een vrij prijzige aangelegenheid wordt, hij had het over ± 1500 euro. Het enige dat niet geleverd is op de auto is de voetsensor om de achterklep te openen: in de prijslijsten stond al dat deze optie beperkt beschikbaar was en die zit er dus ook niet op (wordt ook niet nageplaatst aldus de dealer).

Maar met het feit dat BLIS onverwacht geleverd werd ben ik al meer dan tevreden. Dit weekend de eerste kilometers gemaakt, het reed heerlijk. Het enige dat me opviel: in de Hybrid-rijmodus zou de auto volgens de handleiding rekening moeten houden met de rit die je in Google Maps plant. Dan zou hij elektrisch moeten rijden in de stad bij start en bij aankomst, en op de snelweg tussendoor op de benzine. Maar bij mij reed hij op de snelweg de batterij gewoon helemaal leeg naar nul, waarna ik alleen nog maar benzine over had. Als iemand daar tips over heeft houd ik me aanbevolen ;-).

Binnenkort maak ik wat goede foto's van de auto en zal ik ze hier plaatsen!
XC60 Recharge T6 Inscription MY22.5 (late 2022, extended range)
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

willsmills schreef: 23.05.2022 - 10:13 Het enige dat me opviel: in de Hybrid-rijmodus zou de auto volgens de handleiding rekening moeten houden met de rit die je in Google Maps plant. Dan zou hij elektrisch moeten rijden in de stad bij start en bij aankomst, en op de snelweg tussendoor op de benzine. Maar bij mij reed hij op de snelweg de batterij gewoon helemaal leeg naar nul, waarna ik alleen nog maar benzine over had.
Was jij echt in de veronderstelling dat Google jouw auto bedient/bestuurd/bepaald wanneer je elektrisch of op de benzine rijd. 😳
JVC_drive
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 19.07.2021 - 19:02

V60Driver schreef: 24.05.2022 - 09:44
willsmills schreef: 23.05.2022 - 10:13 Het enige dat me opviel: in de Hybrid-rijmodus zou de auto volgens de handleiding rekening moeten houden met de rit die je in Google Maps plant. Dan zou hij elektrisch moeten rijden in de stad bij start en bij aankomst, en op de snelweg tussendoor op de benzine. Maar bij mij reed hij op de snelweg de batterij gewoon helemaal leeg naar nul, waarna ik alleen nog maar benzine over had.
Was jij echt in de veronderstelling dat Google jouw auto bedient/bestuurd/bepaald wanneer je elektrisch of op de benzine rijd. 😳
Volgens mij is dat op onze xc90 2022 wel zo.
Natuurlijk enkel als je in de navigatie een rit ingeeft.
Dan berekend het systeem om bij aankomst een lege batterij te hebben.
En gaat over op bat of motor volgens het zuinigste regime.
XC90 is wel nog met Sensus. Gaat maar in 2023 versie op Google
Volvo XC90 T8 inscription onyx black My2022 Long Range
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Ik ken jouw auto niet. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit zo werkt. Ik denk zeker wel dat het navigatie systeem een logica of rekentool heeft wanneer en waar het het beste is om elektrisch of op benzine te rijden. Maar dat de bestuurder die keuze uiteindelijk wel zelf moet maken. Maar je kan dit (lijkt mij) terug vinden in de documentatie van je auto, of bij de dealer navragen. Echter schreef je zelf al dat dit er zo in staat, wie het weet mag het zeggen. Ben benieuwd.
jantjebollen
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 16.12.2021 - 13:59

XC60 Recharge T6 Plus MY23
V60 2013
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Hey dank voor de terugkoppeling. Leuk om te lezen. Het is inderdaad zo beschreven.
Maar het hangt wel van de extra optie Predictive Efficiency af. Die moet er wel op zitten.
Als je die hebt en het werkt niet zou ik zeker aan de bel trekken bij de dealer hoe dat zit.
Mooie auto heb je overigens. Ik hou ook wel van dit soort opties om mee te spelen. Succes.
willsmills
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 27.12.2021 - 15:34

Die link verwijst naar de XC60 early 2021, die had nog het “oude” sensus-systeem. Onderstaande link verwijst naar late 2022, met het Google-systeem. Daar staat de functionaliteit in beschreven, maar het lukt me niet om dit te laten werken. Ook het icoontje dat ze laten zien (batterij met een route ernaast) krijg ik niet in beeld op mijn dashboard.

https://www.volvocars.com/en-ca/support ... navigation
XC60 Recharge T6 Inscription MY22.5 (late 2022, extended range)
willsmills
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 27.12.2021 - 15:34

Afgelopen weekend update 2.1 uitgevoerd op de XC60, daarmee lijkt het probleem verholpen. Ik krijg nu in elk geval het icoontje (batterij met route ernaast) te zien als ik een route heb gepland. Nog geen lang stuk kunnen rijden dus ik weet niet of hij het daadwerkelijk doet, maar het ziet er gunstig uit ;-). Versie 2.1 loste bij mij overigens ook een probleem op met de verkeersborden in het dashboard: hij liet alleen de borden zien die hij langs de weg zat en combineerde dat niet met de info van Google Maps (daardoor vaak verkeerde maximumsnelheid aangegeven in het dashboard). Dat lijkt nu ook verbeterd.
XC60 Recharge T6 Inscription MY22.5 (late 2022, extended range)
Rup
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 06.06.2022 - 20:28

Hallo, ik heb sinds 2 maanden de XC60 recharge Polestar Engineered. Geweldige auto, maar wat is dat Google systeem waardeloos zeg! Ik heb een iPhone13, maar slechts een beperkt aantal contacten wordt gesynchroniseerd. Ik dacht dat dat iets uit de jaren '90 was... Op de chat van Volvocars.nl zeggen ze dat ze deze klacht wel vaker horen; mijn dealer heeft het niet eerder gehoord. Heeft hier iemand dezelfde ervaring? En nog belangrijker: een oplossing of work-around? Waar blijft Apple Carplay (ik las hierboven dat iemand dit onnodig vindt... totdat je iphone niet synchroniseert met deze android). Ik heb overigens geen idee hoeveel contacten (van de ca. 1600 in totaal) wel doorkomen. Het voelt een beetje als 60% wel, 40% niet, maar dat is een gok.

Een tweede (flinke) ergernis, zijn de internetradio-apps. Als je door een paar zenders wilt scrollen, dan lukt dat niet met de stuurbediening (die gaat naar de eerstvolgende in de complete lijst, maar kijkt niet naar de favorieten) en via het touch screen (waar je zoveel mogelijk vanaf moet blijven tijdens het rijden) heb je onnodig veel 'klikken' nodig. Na een maand ben je door de proefperiode van de apps heen en moet je verplicht naar reclame luisteren als je van zender wisselt. Wat was er zo slecht aan DAB+ dat dit plots vervangen moest worden door deze draak van een systeem?

Ik zie de tips graag voorbijkomen. Alvast dank.
Gebruikersavatar
peer54
3rd Gear member
Berichten: 267
Lid geworden op: 17.07.2011 - 21:30

Ik herken de irritatie. Hier ook in de V90 My22 dezelfde ervaringen.
Ook DAB + niet aanwezig, staat wel op de offerte. Dealer gaat zijn best doen om dit alsnog te herstellen. Internetradio is absoluut geen alternatief voor DAB radio.

Groet, Peer
V90 Recharge T8 AWD Plug-in hybrid Inscription Exclusive My22
V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
S80 3.2 executive
RPK
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 10.05.2022 - 12:01

willsmills schreef: 31.05.2022 - 19:39 Afgelopen weekend update 2.1 uitgevoerd op de XC60, daarmee lijkt het probleem verholpen. Ik krijg nu in elk geval het icoontje (batterij met route ernaast) te zien als ik een route heb gepland. Nog geen lang stuk kunnen rijden dus ik weet niet of hij het daadwerkelijk doet, maar het ziet er gunstig uit ;-). Versie 2.1 loste bij mij overigens ook een probleem op met de verkeersborden in het dashboard: hij liet alleen de borden zien die hij langs de weg zat en combineerde dat niet met de info van Google Maps (daardoor vaak verkeerde maximumsnelheid aangegeven in het dashboard). Dat lijkt nu ook verbeterd.
Hoe doe ik die upgrade naar V2.1?
XC60 T6 Recharge R-Type 2022
Audi A6 Avant Diesel
V70 2.0 Diesel
V70 2.4 Diesel
S60 2.4 Benzine
S40 2.0T
RPK
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 10.05.2022 - 12:01

Mijn nieuwe XC60 T6 Recharge in april gekregen.
Helaas zonder Blis/CTA maar wel met DAB+ en voetsensor.
De Webasto werkt niet. Dealer is al 2 maanden bezig om hem werkend te krijgen. Ondertussen al vervangen maar helaas. Het schijnt aan de brandstofleiding te liggen nu.

Ik heb nog wel wat vragen waarbij mijn Franstalige Volvo dealer niet echt kan of wil helpen. Ik spreek amper Frans.
De online gebruiksaanwijzing lijkt me ook niet echt compleet.

Heb ik een early or late 2022 versie? Besteld begin november 2021 geleverd 1e week april 2022.
Hoe speel ik muziek van een USB stick af? Kan ik die muziek bestanden op de interne schijf zetten?
Apple Carplay blijkt niet meer mogelijk. Komt dat nog?
Hoe update ik de software versie? Naar 2.1, die beschikbaar zou moeten zijn.
TomTom, Flitsmeister voor Google automotive OS?
Met Sensus kon ik switchen tussen AutoPilot (met tussen de lijnen rijden) en gewone ACC met de pijltjes links op het stuur. Nu werkt dat niet en moet ik op het centrale display gaan klikken. Lijkt mij onveilig.
Soms lijkt de automatische airco zelf de blaas snelheid te regelen en soms niet. Hoe bedien ik dat?

Ik heb sterk het idee dat het Google gedeelte eigenlijk nog niet klaar is om aan consumenten verkocht te worden. Het is een grote stap terug van Sensus (XC90 van 2017) en het 7 jaar oude Audi MMI in mijn vorige wagen.

Ik ben zwaar onder de indruk van het motor vermogen. Vooral de acceleratie bij elke snelheid. Wel oppassen, je rijdt snel te snel.

Ik merk ook een trilling in de wagen vanaf ongeveer 120 per uur. Ligt dat aan de Four C slimme vering, aan de aandrijflijn of gewoon aan slecht gebalanceerde wielen/banden?

Zoals jullie merken tot nu toe een gemengd gevoel over mijn nieuwe Volvo. Ik vind hem in elk geval wel heel mooi. Absoluut de mooiste SUV op de markt.
.
XC60 T6 Recharge R-Type 2022
Audi A6 Avant Diesel
V70 2.0 Diesel
V70 2.4 Diesel
S60 2.4 Benzine
S40 2.0T
Gebruikersavatar
TomAmazon
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 21.11.2021 - 13:20
Locatie: Aalbeke

Hoi RPK,
Ik vermoed een late 2022. Als je de extended range hebt (je kan 60+ km pure doen), dan is het MY22.5.
Muziek van de USB was mogelijk tot versie 2.0. Bij deze update, verviel deze functie. Ik vermoed wel dat het in de volgende update er terug bij zit. Flauw vermoeden dat Carplay er voor iets tussen zit.
Software update wordt normaal automatisch gedaan. Manueel doe je dit via de instellingen, daar vind je ergens de update en kan je controleren. Download kan wel even duren (en je ziet er niets van). Bij de vorige updates was deze er telkens ik een langere (1u +) rit gedaan had. Dan kreeg ik de melding en kon ik installeren. Ondertussen staat versie 2.2 al te trappelen en deze bevat, jawel, Carplay! Dus hopelijk komt deze snel naar NL en BE.
TomTom en Flitsmeister zijn vooralsnog niet beschikbaar (Flitsmeister was er wel kort als Beta, maar nu niet meer te vinden).
De pijltjes werken inderdaad niet, hopelijk in 1 van de volgende updates. Imo echt niet veilig (zelfde voor drive mode etc)

De airco worstel ik ook mee. Er is blijkbaar geen 'Auto'-setting voor de blaas-snelheid....Vreemd. Of ook ik zie iets over het hoofd.

Android Automotive werkt (andere merken bewijzen dit, ie Renault), maar was in het begin buggy. Volvo doet er ook heel wat aan, en vandaar dat het allemaal zo lang duurt.

Die trillingen lijken me uitlijning banden/wielen. Ik zou eerst dat bekijken bij een bandencentrale en dan pas verder zoeken.

Groet!
2009 C70 2.0D Summum
1969 P121 Amazon B18B Weber Downdraft OD
2009 XC90 2.4D AWD Momentum Shadow Blue Metallic
2022 XC60 T6 PHEV Inscription Expr. Platinum Grey, Blond Moritz leder
Gesloten

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”