Fel piepende remmen

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

Onze wagen heeft (heel) fel piepende remmen, vooral bij zeer lage snelheid.
Deze namiddag zag ik een XC40 op de parking die daar ook last van had.
Heeft iemand dit probleem gehad en opgelost ?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Piepende remmen = vibratie in de remblokken. Dat zit hem in een dotje vet op de juiste plekken en goed geplaatste metalen clipjes.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat dus, merk dat veel garages/dealers/fabrieken tegenwoordig de blokken droog plaatsen in plaats van het traditionele dotje vet op de achterzijde en als de boel dan net niet lekker zit begint het.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Er waren hier sommigen onder ons, die met hun XC 40 last van "krakende remmen" hadden. (bv Mr.Bubbles) Dat had ik zelf ook even in het begin. (bij lage snelheden) Maar dat is nu helemaal weg. Wel had ik laatst toen in door de wasstraat geweest was, en hem op de handrem gezet had, dat na een paar dagen niet gereden, de handrem even bleef hangen. Ook even het geschraap gehoord van de remblokken. Maar na een paar keer remmen, was dit weer weg. Dus tip voor na de wasstraat: Alleen in de P-stand parkeren, niet op de handrem zetten. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

fredhead schreef: 08.01.2022 - 09:14 Dat dus, merk dat veel garages/dealers/fabrieken tegenwoordig de blokken droog plaatsen in plaats van het traditionele dotje vet op de achterzijde en als de boel dan net niet lekker zit begint het.
Veel blokken krijgen tegenwoordig een laagje dubbelzijdig tape er op, dan plakken ze aan de zuiger/klauw vast. Heb je alleen nog de uiteinden die in een metalen clipje hangen, die clipjes zijn zo dun dat hoogfrequente vibraties een kwestie van tijd zijn.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik kom met de V90 bij 2 verschillende Volvo erkende service punten.
De één plaatst ze droog, glijpennen worden niet ingevet en remblokken minimaal terwijl de andere glijpennen en remblokken royaal in het keramisch vet zet.
Omdat de mijne droog waren geplaatst moest ik met staalwol schuren als brugman om de glijpennen te ontdoen van vliegroest en remslijpsel, ook de remblokken moesten een tik met de hamer hebben om ze los te krijgen.
Daar zat naar mijn bescheiden mening ook een deel van het probleem met de verglaasde remblokken.
Ik heb ze terug geplaatst met een klodder plastilube van Ate en het remt perfect, geeft geen lawaai en de glijpennen blijven mooi ingevet.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hans Eilander schreef: 08.01.2022 - 10:17 Er waren hier sommigen onder ons, die met hun XC 40 last van "krakende remmen" hadden. (bv Mr.Bubbles) Dat had ik zelf ook even in het begin. (bij lage snelheden) Maar dat is nu helemaal weg. Wel had ik laatst toen in door de wasstraat geweest was, en hem op de handrem gezet had, dat na een paar dagen niet gereden, de handrem even bleef hangen. Ook even het geschraap gehoord van de remblokken. Maar na een paar keer remmen, was dit weer weg. Dus tip voor na de wasstraat: Alleen in de P-stand parkeren, niet op de handrem zetten. ;)
Klein beetje roest op de schijven gekomen. Op zich een vrij normale reactie van niet gecoate schijven nadat ze nat zijn geworden.
Focus heeft dat hier aan de voorzijde. Als daar nog een keer nieuwe schijven op moeten dan wordt het een setje gecoat en ben je daar vanaf.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

fredhead schreef: 08.01.2022 - 12:20 Klein beetje roest op de schijven gekomen. Op zich een vrij normale reactie van niet gecoate schijven nadat ze nat zijn geworden. Als daar nog een keer nieuwe schijven op moeten dan wordt het een setje gecoat en ben je daar vanaf.
Okee, dat van gecoate schijven wist ik niet. En kruipolie er op, is óók geen oplossing... :lol: :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Proberen mag, maar ik zou het niet aanraden :lol:
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”